Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei silloinkaan, jos jaotus on päin persettä. Itselläni on ojentajien kanssa ongelmia palautumisen suhteen.
Kyllä se sieltä löytyy. Jos tulokset ei nouse niin se johtuu mitä todennäköisemmin siitä että lihakset eivät ehdi palautua tarpeeksi hyvin varsinkin kun treenataa samoja lihaksia kolme kertaa viikossa. Ehkä suurin ongelma kuitenkin on tuo kaavamaisuus mikä ihmisillä löytyy, aina pitää mennä se tietty määrä toistoja uudellakin raudalla.
No on taas fiksuja kavereita opastamassa alottelijoiden osiolla, toiset neuvoo tekemään 4jakosta ja toiset 2jakosta.. Ota siitä nyt sitten selvää..
IMO ei ole tarpeellista pitää noin montaa välipäivää putkeen. Jokainen tietysti tavallaan. Riittää, kun liikkeittä, treenattaville lihasryhmille, vaihtelee yksijakoisessa.itse olen aika paljon treenaillut 1-jakoisella, ja ainakin omalla kohdalla huomannut että 3 kertaa viikkoon (ma,ke,pe tms) on liikaa jos suht kovaa treenataan, tai sitten pitäisi olla kevyitä treenejä usein, mihin itselläni ei tahdo "pää riittää". Mielestäni paremmin, ainakin itselleni, sopii 3-4(joskus jopa 5) välipäivää treenien välillä 1-jakoisessa, eli käytännössä 2 treeniä/vko.
Paljonko sitten on suurinpiirtein 80-kilosen salilla kävijän hiilareiden tarve grammoina ja mistä ruuista saa paljon hiilareita?Nyt porukka lässyttää protskusta ja rasvasta. Itse satsaisin enemmän hiilaripuolelle, jossa pitkin päivää syödään paljon hitaita hiilareita jotta hiilarivarastot latautuvat kunnolla! Massankehityksessä ja voimankehityksessä hiilari on peruspilari (älkää nyt ymmärtäkö että vähättelen protskun ja rasvan merkitystä). Ilman hiilareita ET jaksa kuten ilman niitä.
Lisäksi muista levätä kunnolla, IMO ei enempää treeniä kuin 3-4 päivää viikossa. Jätä aeroobiset vähemmälle, ellei jopa kokonaan pois (itse jättäisin tyysti pois).
Treenit muuttaisin siten että samaan viikkoon ei treenata samaa lihasryhmää kahteen kertaan. Esimerkkejä näistä Pakkis pullollaan, joten hakua peliin 3- ja 4-jakoisille ohjelmille. Satsaisin treeneissä perusliikkeisiin ja rakentaisin treenit niiden ympärille (ts. penkki, maastaveto ja kyykky).
Nämä ovat minun mielipiteitä, ehkä muilla parempia vinkkejä..
IMO ei ole tarpeellista pitää noin montaa välipäivää putkeen. Jokainen tietysti tavallaan. Riittää, kun liikkeittä, treenattaville lihasryhmille, vaihtelee yksijakoisessa.
Hyvä esimerkki, joka toiminut itselläni hyvin:
1:Takakyykky/Mave/Etukyykky/Polvistaveto(romanialainen veto tjs.)
2:Penkki/Dippi
3:Leuat/Kulmasoutu
4:Voimapyörä/Pohjenousu
Itse tuon kanssa ainakin kerkeen palautua, koska ei tule samoja liikkeitä tehtyä kuin korkeintaan 2kertaa viikossa.
Jos itselläsi toimii, niin hyvä. Oudolta vaan tuntuu treenata vain 2 kertaa viikossa jos oikeasti haluaa kehittyä. Itse käsitän punttien kolistelussa kehittymisen voimana ja lihasmassana, enkä millään jaksa uskoa että treenaamalla 2 kertaa/vko noissa kehittyy tarpeeksi, vaikka kuinka kovaa tekisi.
Itse treenaan 4-jakoisella, ja veikkaisin että sarjojen määrä ja treenin intensiteetti per lihasryhmä on ihan eri luokkaa kuin 1-jakoisella, varsinkin jos koko viikkoon tulee vain kaksi treeniä. 4-jakoisessa saan lisäksi epäsuoraa rasitusta muina päivinä, eli ei se lihas pelkästään lepää sitä viikkoa.3 tai 4 jakoisessahan lihas treenataan usein vain kerran viikkoon, sun logiigalla niillä ei voi saada lihasta/voimaa?
Itse treenaan 4-jakoisella, ja veikkaisin että sarjojen määrä ja treenin intensiteetti per lihasryhmä on ihan eri luokkaa kuin 1-jakoisella, varsinkin jos koko viikkoon tulee vain kaksi treeniä. 4-jakoisessa saan lisäksi epäsuoraa rasitusta muina päivinä, eli ei se lihas pelkästään lepää sitä viikkoa.
En ole mikään punttiteoreetikkojen esi-isä, joten en toki voi tyrmätä treeniäsi 100-0, mutta käännetäänpä asia niin päin, että kehittyykö sinun mielestäsi lihasmassa yhtä paljon, kun treenaat vain kaksi kertaa viikossa kun vertaa vaikka 4 kertaa viikossa treenaaviin? Olenkin sitten turhaan käyttänyt pari ylimääräistä päivää viikossa salilla käymiseen. Kiva että tuli pari lisä vapaapäivää =)
Ensinnäkin, ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa treenata, kaikilla metodeilla kehittyy. Myös liika treeni voi olla kehityksen este aivan samoin kuin treenin puute. Työn määrä voi olla aivan sama viikkoa kohti tehdään treeni sitten 2 tai 4 kertaa viikkoon, ensimmäisessä rasittuu enemmän mutta toisaalta palautuu kauemmin.
Pointti koko asiassa on/oli oman kehon kuunteleminen, kun sen oppii ei tarvitse enää paperilta lukea milloin pitää treenata ja mitä lihasta. Jos mulla keho tarvitsee 3-4 päivää palautuakseen treenistä, sillä teholla jolla tykkään treenata, niin miksi ihmeessä en antaisi sen palautua, tai miksi sitä pitää ylipäätään selitellä? Toki voisin treenata hieman kevyemmin ja vähentää välipäiviä , mutta kun nyt satun tykkäämään kovaa treenaamisesta niin tämä sopii minulle.
Olen kyllä vuosia treenannut 3 ja 4 jakoisillakin, ja treenaan edelleenkin, eikä mulla niistä mitään pahaa sanottavaa ole ei vain tässä elämäntilanteessa ole parhaat vaihtoehdot. Lihasten ja voimien kasvatus minullakin tavoitteena, eli tieten tahtoen en tasoitusta kenellekkään anna treenimetodeillani.