kehitys tökkii

Usko pois kyllä sitä kevyemmälläkin reenillä kehittyy. Heitä noi kolmoset lähinmpään kaivoon. Sulla on hermotus ja lihas ihan tukossa jos ei noissa kilomäärissä vielä kehitystä tule lähes millä ohjelmalla hyvänsä. Suosittelen että reenailisit nyt vaikka 3-4vko 2-3x8-10 toistoa peruskunto treeniä ja syklität sen niin ,että viimesellä viikolla vedät ittes ihan tappiin ja muilla viikoilla jätät toistoja varastoon. sen jälkeen otat vaikka kolmenviikon satsin 2-3x6 samalla periaatteella ,että viimesellä viikolla kovin reeni. Tämän jälkeen ehkä kannattaa harkita toistojen pudottamista vasta kolmosiin. En usko ,että tarviit yhtään tuota tarkempaa ohjelmaa. Kuhan vaan reenailet ja syöt.

Höh, kaikki noi ohjelmat on mulle täyttä hepreaa.. oon juntti! =)

Käyn kolme kertaa viikossa salilla ma, ke, pe... kaks lihasryhmää per päivä...
Ma: rinta+hauis
Ke: selkä+olkapäät
Pe: jalat+ojentajat

Nii jo ja vatsaa vähä joka päivä... kyykyssä mulla on paha tekniikkavirhe koska ei meinaa edetä jos vertaa maastanoston "kauheaan" sarjaan jonka tein ennen armeijaa ja kohta rupeen oleen samassa kunnossa 1kk reenin jälkee... oli siis vuoden tauko...
Mulla on periaatteena että penkki, maastanosto ja kyykky lyhyttä sarjaa, 3-5 toistoa, siis poislukien lämmittely joka on pidempi. Ja toi 5 on mun mielestä lyhyt sanokaa mitä haluatte. Ja riippuu motivaatiosta, sarjojen määrää en rajota.... teen niin kauan ku tuntuu hyvältä... oon siis "amatööri" =). Apuliikkeet on sitte 8-10 toistoa. Ei kai siinä... toimii mun hipiällä, hyvin... en oo ollu "tukossa ku muutaman kerran ja se johtu liian rajusta alotuksesta aina tauon jälkeen... omaa tyhmyyttä, ei siinä.

fullpower sanoi:
Usko pois kyllä sitä kevyemmälläkin reenillä kehittyy. Heitä noi kolmoset lähinmpään kaivoon. Sulla on hermotus ja lihas ihan tukossa jos ei noissa kilomäärissä vielä kehitystä tule lähes millä ohjelmalla hyvänsä. Suosittelen että reenailisit nyt vaikka 3-4vko 2-3x8-10 toistoa peruskunto treeniä ja syklität sen niin ,että viimesellä viikolla vedät ittes ihan tappiin ja muilla viikoilla jätät toistoja varastoon. sen jälkeen otat vaikka kolmenviikon satsin 2-3x6 samalla periaatteella ,että viimesellä viikolla kovin reeni. Tämän jälkeen ehkä kannattaa harkita toistojen pudottamista vasta kolmosiin. En usko ,että tarviit yhtään tuota tarkempaa ohjelmaa. Kuhan vaan reenailet ja syöt.

taidanpa totella sinua. kiitos. yksi juttu kuitenkin askarruttaa. kun alotin treenailun tein 3 kertaa viikossa koko kropan 2x8-10/lihasryhmä. voimaa en saanut yhtään, mutta massaa tuli. kyllä mulla peruskuntoa on :evil:
tein myös weiderin voima & massaohjelmalla myös koko kropan kerralla kolme kertaa viikossa 2x6/lihasryhmä. sain sillä vähän voimaa mutta sitte stoppas kehitys. toimisiko tuo ehdottamasi ohjelma vielä?

Mainitsinkin tossa aikaisemmin ,että 8-10 toiston sarjoilla haetaan peruskuntoa joka monesti häviää lyhkästen sarjojen hankauksella jos niitä tehdään liian kauan. Sillä luodaan uusi pohja tulevia lyhyitä sarjoja varten joilla haetaan sitten sitä maksimi voimaa. Säänöllisesti pitää tietysti reenata. On/off tyyppinen salilla käynti ei todellakaan sovi ainakaan voima treeniin "tuskin mihinkään" jos haluaa kehittyä edes jollain tavalla.

fullpower sanoi:
En usko ,että tarviit yhtään tuota tarkempaa ohjelmaa. Kuhan vaan reenailet ja syöt.

Tarkemmin ajatellen.. olen täysin samaa mieltä.
jto kirjoitti myös pirun hyviä neuvoja. Itsekkin voisi kokeilla tuon suuntaista treeniä.

jarze: juujuu...12 sarjaa, kolmosia 40%:lla.

porkkanaraastin: kyllä ne sarjat saa tiukkoja olla, ei täs siitä oo kiinni. mutta valita pitää, haluutko voimaa vai bodyä. tee vaikka 1-2kk jaksoissa sitten ne erikseen.

kuten fullpower sanoi, noilla rautamäärillä pitäs kyllä voimaa vielä tulla vaikkei muuta tekis ku salin nurkassa istuis ja sarkastisesti naureskelis ja ittekseen höpisis... :D

jto sanoi:
jarze: juujuu...12 sarjaa, kolmosia 40%:lla.

porkkanaraastin: kyllä ne sarjat saa tiukkoja olla, ei täs siitä oo kiinni. mutta valita pitää, haluutko voimaa vai bodyä. tee vaikka 1-2kk jaksoissa sitten ne erikseen.

kuten fullpower sanoi, noilla rautamäärillä pitäs kyllä voimaa vielä tulla vaikkei muuta tekis ku salin nurkassa istuis ja sarkastisesti naureskelis ja ittekseen höpisis... :D

Miks pitää aloittelijan heti valita haluuko voimaa vai bodya? Minusta alottelijan pitää nimenomaan alussa yrittää lihasta ja myöhemmin siirtyä sitten hankkimaan sitä hermotusta. Eli peruspunttitreeniä jolla haba kasvaa ja penkkitulos nousee kokoajan. toistot 6-15 ja sarjat 2-3 per liike ja esim. fullpowerin ehdottamalla systeemillä. Siinä olet oikeessa, että on ihan vitun sama miten treenit jakaa ym. kunhan pumppaa vaan jollain kiloilla pidempää sarjaa ja yrittää viikko viikon jälkeen lyödä lisää rautaa tankoon.

JJJ: en mä nyt kyllä ihan tota tarkottanut, jos oot hiemankaan tarkemmin ajatuksiani lueskellut :) . perusteet vaan bodyn rakennuksessa ja varsinaisessa voimaharjoittelussa on hieman erilaiset, jos niitä lähestytään mekanismeina. tottakai alussa kehittyy lähes systeemillä kuin systeemillä. sitten kun alkaa olemaan niitä kilojakin...on ehkä enemmän "vitun sama" millai niitä tankoja heiluttelee. :D

"karambola. tuo hedelmä kuin vanha viisaus. äiti systeemi, luo nyt systeemi!"
-kummelia joskus...

Laskin lätisee!

jto sanoi:
yks vekkuli 9 vkon jakso:

vkot 1-2: Kuorma 11020, intensiteetti keskimäärin 63,3%

vkot 3-4: Kuorma 7045, intensiteetti 61,8%

vkot 5-6: Kuorma 7100, intensiteetti 63,4 %

vko 7: Kuorma 4290, tehot 79,4 %

vko 8: Kuorma 1580, teho 75,2

vko 9: molemmat whateva

jto sanoi:
saattanee herättää kysymyksiä.... esitä siis.

Kumpi on kovempi viikko 1 vai viikko 7? :eek:

vastasit kyllä jo itekin kysymykseesi taitavalla kertolaskulla :D siis: vko 1 määrällisesti ja vko 7 tehollisesti. mitäs kysymykselläsi ajat takaa, oi kilkutin?

jto, hieman off-topic kyssä, mutta menköön:

mitä perustat Prilepinin taulukosta?

jto sanoi:
vastasit kyllä jo itekin kysymykseesi taitavalla kertolaskulla :D siis: vko 1 määrällisesti ja vko 7 tehollisesti. mitäs kysymykselläsi ajat takaa, oi kilkutin?

Nooo, norjalaisvitsi, havise sinä. Lukekaamme vastaisuudessa kysymys kahteen kertaan.:D

Entäpäs, jos olisikin näin

vko 1. kuorma niinpaljonettälaskimestaloppuipatteri, teho 20 %
vko 7. kuorma 100, intensiteetti 100 %

Elikkäs kysytäänpä uudestaan, kumpi on tällöin kovempi viikko?

Ajan takaa sitä, että erään ulkomaisen palstan innoittamana esitän, että kovan viikon tarkoitus on iskeä sekä volyymiin että intensiteettiin. Tällöin kuormitus on kuormitusta eikä mitään tehollista kuormaa ja määrällistä kuormaa.

en perusta mitään suoraan mihinkään taulukoihin, mutta toki toveri prilepinillä on hyvät perusteet mokomille excel- jutuilleen :)

heh... vastaillaas sitten. (btw: kilkuttimen uus kuva on kovin erilainen aikasempaan verrattuna. onkos tullut treenattua ihan?)

tolle sekä-volyymi-että-intensiteetti-ylös -raskaalle viikolle on hyvät perusteet ja joissakin ohjelmissani sellasia olen esitellytkin. erinomanen stressivaikutus ja kun osataan sen jälkeen keventää tarpeeksi paljon ja pitkään, tulosta syntyy.

usein vaan se kokonaisvolyymi jää pakosta alemmas suurempien rautojen takia. vrt. esim. 8*5*80% (3200) ja 18*2*90% (3240) eli pitäs tehdä melkonen määrä sarjoja, että volyymi pysyis samana, jos rautamäärä nousee. tarkotitkohan tätä?

mutta esim. tällanen vois olla fiksua:
peruskausi:
normaalisti esim. 4*6*80% (1920)
raskas vko esim. 8*4*85% (2720)

valmistava kausi:
normaalisti esim. 3*85, 2*90, 2*1*95, 1*100, 3*90
raskas vko esim. 2*3*85, 2*2*90, 2*1*95, 2*1*100, 2*95, 2*2*90, 2*4*85

eli: määrällinen kuorma ja tehollinen kuorma erillisinä ovat perusteltuja riippuen harjoitusjakson tarkotuksesta. en esim. suosittelis tekemään kovinkaan runsaasti tiukkoja ykkösiä kesken peruskauden... ainakaan usein.

tällasta sain aikaan.

Baarikello sanoi:
Ajan takaa sitä, että erään ulkomaisen palstan innoittamana esitän, että kovan viikon tarkoitus on iskeä sekä volyymiin että intensiteettiin.

Riippuisiko tuo myös nostajan harjoittelutaustasta? Meinaan, että jos kyseessä on huippukuntoinen nostaja, niin tietysti tuo stressivaikutus pitää olla suurempi, kuin aloittelijalla. Ja ihan yleisesti onko niin, että mitä suurempi stressi, sen suurempi superkompensaatio, vai saisiko saman tuloksen aikaan vähemmälläkin stressaamisella? Kunhan mietiskelen.

Ihan hyvä tuo viestiketju siellä ulkomaisella palstalla tähän liittyen, jos puhutaan samasta paikasta.....

fullpower sanoi:
Mainitsinkin tossa aikaisemmin ,että 8-10 toiston sarjoilla haetaan peruskuntoa joka monesti häviää lyhkästen sarjojen hankauksella jos niitä tehdään liian kauan. Sillä luodaan uusi pohja tulevia lyhyitä sarjoja varten joilla haetaan sitten sitä maksimi voimaa. Säänöllisesti pitää tietysti reenata. On/off tyyppinen salilla käynti ei todellakaan sovi ainakaan voima treeniin "tuskin mihinkään" jos haluaa kehittyä edes jollain tavalla.

Itse käytän perusvoimakaudella 5*5 samalla painolla ja kesän höntsäystreeneissä 8*3.

KyntöSika sanoi:
Itse käytän perusvoimakaudella 5*5 samalla painolla ja kesän höntsäystreeneissä 8*3.

Minä taas reenailen kesät 2-3x8-10 peruskuntoa pääliikkeissä(paitsivedossa). apuliikkeissä jopa pitenmpääkin ja 30m / ylämäki juoksua ainakin yhden n.4vko jakson verran kyykyn apuliikkeeenä. Muuten reenailen 2-3x5 aika pitkälti vuoden. Loistavasti tuo näyttää sulla ainakin toimivan! :whip:

Tahvo: periaatteessa mitä suurempi stressi, sitä parempi superkompensaatio... vaan ei käytännössä kovinkaan usein. jos oikein älyttömän stressin itelleen aiheuttaa, kestää liian kauan toipua siitä ja esim. tekniikka saattaa kärsiä. mieluiten sillai sopivasti=melkosen henkilökohtanen juttu.

joka tapauksessa jos halutaan aiheuttaa selkeä stressireaktio, tulee rasituksen SELKEÄSTI ylittää ns. normaalirasitus. senpä vuoksi esim. jaksotellessa treeniään kannattaa tehdä niistä jaksoista tarpeeksi erilaiset, että haluttu vakutus ärsykevaihtelun suhteen saadaan aikaan. jos painot nousevat vain hieman ja toistomäärät ovat melko samat, elimistö ei reagoi muutokseen niin voimakkaasti. raakana esimerkkinä kuukausi kymppejä, kuukausi vitosia ja kuukausi ykkösiä.

fullpower sanoi:
Minä taas reenailen kesät 2-3x8-10 peruskuntoa pääliikkeissä(paitsivedossa). apuliikkeissä jopa pitenmpääkin ja 30m / ylämäki juoksua ainakin yhden n.4vko jakson verran kyykyn apuliikkeeenä. Muuten reenailen 2-3x5 aika pitkälti vuoden. Loistavasti tuo näyttää sulla ainakin toimivan! :whip:

Täytyy myötää, että itselläkin monesti jää sarjamäärät kolmeen tai neljään kun virta vaan yksinkertaisesti loppuu. Lähinnä henkinen kantti ei kestä kovia rutistuksia kovinkaan paljoa.

Btw, hommasin itselleni intistä vapautuksen(E, mutta on vaihettavissa C:hen tarvittaessa), joten nyt ollaan taas täysillä mukana treenailemassa kohti junnu-sm-kisoja. Siellä sitten ainakin nähdään!

Back
Ylös Bottom