Kehittymättömyyden huippu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pande
  • Aloitettu Aloitettu
Sanon jo etukäteen että aikamoista itkuvirttä tulossa...

Elikkä ikää on 17, kehitys salilla tyssäs alle vuoden jälkeen, eikä yli kahteen vuoteen tulokset salilla ole kehittyny mihinkään, päinvastoin välillä jopa pudonneet. Saan kyllä lihakset aina kipeiksi ja syön yli kulutukseni ja tarpeeksi proteiinia eli paino nousee mutta pelkästään läskinä. Nukuttua tulee 8-9 tuntia yössä.

Lukuisia 2, 3, ja 4 -jakoisia on ohjelmia on tullu kokeiltua. Välillä sarjat on tullu vedettyä täysin loppuun, välillä on jätetty montakin toistoa varaa. Aina lihakset on ollu seuraavana päivänä kipeät ja usein niissä on myös voimakas pumppitila kipeytymisen lisäksi. Joka tapauksessa tulos on aina täysin sama, lihaksissa ei näy voiman ja kasvun merkkejä, välillä jopa tulokset rojahtaa alaspäin ja rauta alkaa painaa tonnin. Lisäks tulee muitakin ylikunnon oireita.

Miten voi tulla ylikuntoa jos treenaan salilla vaikka vain ma ja pe?? Ja lenkillä käyn lisäksi 1-2 kertaa viikossa, yleensä noin 20 kilsan pyörälenkki. Ei luulis olevan liikaa...

Oma paino on nyt 83 kg ja tuloksista sen verran että penkki on 80 kg (tippu 5 kiloa kun laihdutin muutaman kilon), kyykky 120 kg ja maastaveto 150 kg.

Pistän tähän vielä ohjelman jolla olen nyt treenannu muutaman viikon ja ylikunnon oireet alkaa taas kerran näkyä voimakkaana:

Ma

Jalkakyykky 4x5x70% TAI 5x65% 5x75% 2x5x65%
Penkkipunnerrus 3x70 % 2x80 % 2x5x65 % TAI 4x5x70 %
Ranskalainen punnerrus 3 x 8-10
Ojentajapunnerrus taljassa 1 x 12
Hauiskääntö kp istuen 3 x 10
Pohkeet prässissä 3 x 15-20

Pe

Maastaveto / SJMV 4x5x65 % TAI 5x65 % 5x75 % 2x5x65 %
Kulmasoutu tangolla 3 x 8-10
Ylätaljaveto rintaan 3 x 10
Pystypunnerrus / Vipunostot sivuille 2 x 8-10
Vipunostot takaolkapäille 2 x 12-15
Vatsat 6 x 10-20

Lääkärissä oon myös käyny testeissä ja terveeks mieheks on todettu...

Mikä ihme voi olla vikana??

kirjotappa ihan ekana päivän ruokailut vielä varuilta

Syyt voivat olla monet. Mitä teet päivisin? Esim. ruumiillinen työ tai se että on koko päivän jaloilla ja kävelee paikasta toiseen koko ajan voi rasittaa yllättävän paljon jos ei ole kova peruskunto. Noi fillarilenkitkin voi hidastaa kehitystä jos vedät ne tyyliin "tunti täysiä", menee liikaa aerobiseksi kestävyystreeniksi joka on ihan päinvastaista kuntoilua kun salitreeni, sen sijaan rauhallinen ajelu tai jotkut anaerobiset intervallit voivat olla ihan ok.

Syömisessäkin on muutakin kuin se että syö yli kulutuksen ja paljon proteiinia, nuo kriteerit kun saisi täytettyä vaikka syömällä 6 tuplajuustoa kerran päivässä. Lähtökohtana se että syö vähintään 5 kertaa päivässä, ja joka aterialla on proteiinia reilusti, ja hiilihydraatit pääasiassa hitaita ja rasvat niitä hyviä rasvoja.

Et kertonut mitkä ovat tavoitteesi, niiden tietäminen auttaa harjoittelun suunnittelussa ja seuraamisessa. Toisaalta myös se mistä ollaan tulossa vaikuttaa, 83 kg ja nuo tulokset ovat ihan ok tasoa jos lihasmassaa ei ole pituuteen nähden paljoa ja lähtötaso on sohvaperuna-luokkaa. Itse sijassasi kokeilisin jotain todella pelkistettyä ohjelmaa jossa tehdään lähinnä perusliikkeitä ja niiden variaatioita, ja söisin sen verran että varmasti ollaan hieman plussalla, katsoisin tilanteen kuukauden päästä uudestaan ja tekisin tarvittavat johtopäätökset.

Thomson sanoi:
kirjotappa ihan ekana päivän ruokailut vielä varuilta

Tässä ruokailupuoli:

8.00 Aamupala:
Kaurapuuroa reilu lautasellinen
Raejuustoa 250 g tai 3-4 kananmunaa
ainakin 3 palaa ruisleipää
Lasillinen maitoa tai vettä
Kalaöljy sekä vitamiinit ja hivenaineet tabletteina

11.00 Lounas (esim.):
Kanaa ja riisiä reilusti
Raejuustoa tai maitorahkaa 250 g
Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa ym.
Ainakin 3 palaa ruisleipää
Joskus hedelmä

14.00 Välipala:
Purkki jugurttia, ainakin 5 palaa leipää, 250 g maitorahkaa ja hedelmä

17.00 Treeni

18.00 Treenin jälkeen palautusjuoma, jossa maltoa ja esipilkottua heraproteiinia, sekä kreatiini ja glutamiini

19.00-19.30 Päivällinen (esim.):
Kanaa ja riisiä reilusti
Raejuustoa tai maitorahkaa 250 g
Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa ym.
Ainakin 4 palaa ruisleipää
Hedelmä

22.00-23.00: Hedelmä ja proteiinidrinkki tai 250 g raejuustoa ja nukkumaan

Mitään ruumillista työtä ei päivisin tule tehtyä, aika on menny koulun penkillä tai kotioloissa sillon kun ei treenata. Ja aerobiset mennään niin että vähän hengästyy, ei kuitenkaa kieli vyön alla.

Liikkeelle lähdettiin kyllä ihan nollasta, parikymmentä kiloa pudotin painoa ennen salitreenin alotusta eikä mitään urheilutaustaa ollu.

Tollasta äärimmäisen supistettua treeniohjelmaa olen myös kokeillu, ns. hardgainer-treeniä. Siinä oli viikossa 2 treenipäivää, pelkkiä perusliikkeitä, ilman mitään erikoistekniikoita, muutama sarja per liike ja toistoalue 6-15. Ekalla päivällä oli kyykky, pystypunnerrus, penkki ja vatsa ja toisella maastaveto, kulmasoutu, hauiskääntö ja joitain pohjeliikkeitä vielä lisäks.

Paljonko ne sun tulokset oli 2-3 vuotta sitten, kun alotit treenit?

Itse aloin kehittymään ja samaan lihasmassaa paremmin vasta siinä kahdenkymmenen ikävuoden tietämillä, joten siinä mielessä ei vielä syytä lyödä kirvestä kiveen. Kovin moni ikäisesi ei nosta penkistä edes tuota mainitsemaasi 80 kiloa. Toisaalta sinulla on tuota painoa (itselläni 17 v. noin 180/60-65) kuitenkin jo ihan hyvin, joten vaikea sanoa, onko kyse nuoresta iästä!

Ruokavalio ainakin näyttäisi olevan kunnossa!

EDIT: Missään nimessä ei kannata masentua täällä kirjoittelevien nuorten tuloksista, he ovat kuitenkin erittäin lahjakkaita nuoria!

EDIT2: Itse esimerkiksi sain siinä noin kaksikymppisenä vuoden sisällä lihasmassaa 10 kiloa, vaikka olin treenannut samantyylisellä ohjelmalla jo 14-vuotiaasta asti. Tietenkin, jos tulokset aivan totaalisesti pysähtyvät, on syytä miettiä tarkkaan, missä mahdollinen ongelma on. Mitään suuria paineita hitaasta kehityksestä ei vielä tuossa iässä kuitenkaan kannata ottaa! Hitaasti kiiruhtaen eteenpäin!

Öö. Eli jos haluat tosissas tuloksia ja lihaksia niin et kyllä todellakaan kehity ainaka paljoa tuolla ohjelmalla sen voin sanoa ihan näin alkuun. 2 kertaa viikossa salille? Siis pitäähän siellä nyt stana useemmin käydä, taitaa olla 4 tai 5 kertaa viikossa suosituin.
Ja sitten missä se volyymi on? Sarjoja enemmän, tossa ohjelmassa teet vaan pari,kolme tai neljä sarjaa jokaiselle lihasryhmälle... Itse suosittelen tekeen vähintään sen 12 sarjaa isoille lihasryhmille ja väh 8 pienille. Tämä siis ellet ole joku Dorian Yates joka saa lihakseen tarvittavan kasvuärsykkeen yhdellä kunnon sarjalla, ja sen taidon oppimiseen tarvitaan monia vuosia.

Eli lyhyeen: salille joko ma,ti,ke,to,pe tai ma,ti,to,pe
sarjamäärä 15-8 riippuen lihaksesta, tuntuman mukaan.

Jimbe sanoi:
Öö. Eli jos haluat tosissas tuloksia ja lihaksia niin et kyllä todellakaan kehity ainaka paljoa tuolla ohjelmalla sen voin sanoa ihan näin alkuun. 2 kertaa viikossa salille? Siis pitäähän siellä nyt stana useemmin käydä, taitaa olla 4 tai 5 kertaa viikossa suosituin.
Ja sitten missä se volyymi on? Sarjoja enemmän, tossa ohjelmassa teet vaan pari,kolme tai neljä sarjaa jokaiselle lihasryhmälle... Itse suosittelen tekeen vähintään sen 12 sarjaa isoille lihasryhmille ja väh 8 pienille. Tämä siis ellet ole joku Dorian Yates joka saa lihakseen tarvittavan kasvuärsykkeen yhdellä kunnon sarjalla, ja sen taidon oppimiseen tarvitaan monia vuosia.

itse tajusin niin että hän oli vain koittanut tätä ohjelmaa eikä käyttänyt sitä vakituisesti. muuten IMO toi 5 kertaa viikossa salilla on jo turhan paljon. ja muuten tredin aloittajalle sellanen että ethän vaihda turhan usein sitä ohjelmaa. elikkäs ota joku usealle hyväksi todettu ohjelma, muokkaa mieleiseksesi ja vedä sitä orjallisesti vaikka kaksi kuukautta ja katso sitten tapahtuuko kehitystä. muuten muistathan nukkua tarpeeksi ja onhan vitamiinien saanti kunnossa???

Jimbe sanoi:

En tiiä, IMO toi on ihan ok näkönen reeni, eikä muutenkaan ois mitään järkeä treenata 5krt viikos, jos kerran kirjoittaja kertoo jo tällä hetkellä ylikunnon oireiden ilmenemisestä. Dobermann kiteytti hyvin, pikkuhiljaa lisäilet niitä painoja, punttailu on yks niistä harrastuksista, joissa hätäily tuottaa paljon vahinkoa.
Myös viikon, ehkä parin, tauko saattas auttaa, itellä nous kyykkytulos kivasti kun pidin vain kaks vko taukoa.

E: däämn juu huumor.

Oon vähän jimben kaa vähän erimieltä ja jotain perus kokokroppa-ohjelmaa suosittelisin. Loppujen lopuksi monet ukot ovat perusohjelmilla ne massat saaneet, eivätkä vemppaamalla hauiksia seitsemällä liikkeellä.

Ensinnäkin, nuo tuloksesi ei ole mitenkään älyttömän huonot. Erittäin harvinaisia on ne tyypit jotka parin vuoden treenillä liikkuu esim yli sadan kilon penkkimaksimissa. Kehitys kuulostaa aika samalta kuin mitä minulla oli tuossa iässä.
Pande sanoi:
välillä jopa tulokset rojahtaa alaspäin ja rauta alkaa painaa tonnin. Lisäks tulee muitakin ylikunnon oireita.
Tää kuulostaa siltä, että olisi syytä pitää kevyitä viikkoja.

Joo, tos on tullut jo hyviä neuvoja.
Itse kiinnittäisin huomiota tuohon nousujohteisuuten,eli jos tykkäät treenata pääliikkeet prosenttien mukaan niin ne täytyisivät olla nousujohteiset, siten että työmäärä lisääntyy tyyliin jto5*5, voimailulajit osiolla tästä oma threadi.
Toinen tyyli pyrkiä nousujohteisuuteen on tuo miken 2*6 tästä juttua tällä osiolla.
Tärkeää on myös muistaa ottaa kevytviikko 3-4 viikon välein, useamminkin voi kevennellä tai vetää pitempään tiukkaa, mutta säätäminen on vaikeaa kokeneemmillekkin, eli ohjenuorasta hyvä pitää kiinni.
Tuloksesi ovat mielestäni ihan kohtuu kuosissa varsinkin mave on jo aika kova 17w junnulle :thumbs:

Kyseessä saattaisi olla niinkin yksinkertainen asia kuin krooninen ylikunto. Jos tollasen on saanut hankittua (ei kehity ihan hetkessä), niin palautteluun voi mennä kuukausia. Kerroit tuossa itsekin havainneesi toistuvasti ylikunnon oireita. Kehittyminen on oikeastaan mahdotonta tuollaisessa tilanteessa, koska elimistö ei pysty palautumaan treeneistä, puhumattakaan siitä että sen pitäisi vielä pystyä kompensoitumaan suurempiin rautoihin. Ei treenaaminenkaan ole mitään tiedettä. Periaatteessa mikä tahansa hyväksi havaittu perusohjelma toimii ja kehitystä pitäisi tulla kunhan kaloreita syö yli kulutuksen. Ihmetyttää kun kaikki toitottaa nousujohteisuudesta, eikös tämä juuri ollut se kysyjän ongelma. Ettei kehitystä tule sitten kirveelläkään!

Jimbe sanoi:
2 kertaa viikossa salille? Siis pitäähän siellä nyt stana useemmin käydä, taitaa olla 4 tai 5 kertaa viikossa suosituin.
Viitsisitkö Jimbe perustella, miksi esimerkiksi kaksi hyvin suunniteltua ja kunnolla toteutettua koko kropan treeniä viikossa ei muka olisi tarpeeksi reippaan lihaskasvun stimuloimiseksi? Jos ainoa perusteesi on se, että "eihä kuqaa niinq edez treenaa niinq alle 4- tai 5-jagozell ohjelmall", ei väitteesi kovin vahvalla pohjalla ole.

Se, että jokin treenitapa on suosittu ja yleisesti käytetty salitreenaajien keskuudessa, ei todellakaan tee siitä tuloksekasta tapaa treenata. Mietipä nyt vähän itsekin. Suurin osa salilla käyvistä ihmisistä treenaa jonkinlaisella 4- tai 5-jakoisella, lehdestä kopioidulla ohjelmalla. Ja suurin osa salilla käyvistä ihmisistä pysyy saman kokoisina vuodesta toiseen käyttäen niitä samoja painoja mitä aina ennenkin.

Suurin osa salitreenaajista ei kehity lainkaan tai kehittyy aivan surkeaa tahtia, ja sinun mielestäsi 4- tai 5-jakoinen ohjelma on se oikea tapa treenata koska suurin osa ihmisistä sellaisella treenaa? :rolleyes:

4- tai 5-jakoiset ohjelmat voivat kyllä toimia erittäin hyvinkin, jos ruokavalio on kunnossa ja homma tehdään muutenkin fiksusti ja tosissaan. Roinan avulla 4- tai 5-jakoisella ohjelmalla voi saada mitä mainioimpia tuloksia. Mutta jos katsotaan kaikkien 4- tai 5-jakoisella ohjelmalla treenaavien ihmisten tuloksia, huomataan hyvin nopeasti että 90 prosentilla heistä kehitys on joko äärimmäisen hidasta tai täysin olematonta. Saleilla kuitenkin treenaa jo pelkästään Suomessa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Noin 5-10 prosentilla tuloksia syntyy sitten vähintään kohtuullisesti, ja heillä on useimmiten ainakin ruokavalio hyvällä mallilla ja parhaimpia tuloksia saavuttaneissa tapauksissa lisäksi ainakin geenit ja joskus jopa lääkitys kohdillaan.

Eli ennen kuin lähdet perustelemaan jonkin treenitavan paremmuutta, hanki parempia argumentteja kuin kyseisen treenitavan suhteellinen suosio salitreenaajien keskuudessa. Suosio ei nimittäin tässä tapauksessa vielä kerro tehokkuudesta melkeinpä mitään.

Flesh sanoi:
EDIT: Missään nimessä ei kannata masentua täällä kirjoittelevien nuorten tuloksista, he ovat kuitenkin erittäin lahjakkaita nuoria!

QUOTE]

Joo tulee itsekkin aina luekeltua noita monta vuotta nuorempien tuloksia, niin iskee päälle aikamoisen masiksen. Mutta ei se auta jotkut ovat vaan parempia kuin toiset. Tiukkaa treeniä vaan niin kyllä se siitä. Tsemppiä :thumbs:

Kuulostaa valitettavan tutulta... Mulla tyssäs tulokset melkein samoihin, mutta mulla löyty ratkaisu, kun olin mukamas syöny tarpeeksi... Sun ruokailu näyttää kyllä ihan hyvältä.

Mutta tohon ylikuntoon, tarkoitus ei ole sitten vähätellä ylikunnon vaaraa (itsekin pyörinyt siinä kierteessä).

1. Miten pitkään olet tehnyt yhdellä ohjelmalla ilman kevennyksiä? Massaa, voimaa kirjassa puhutaan ponnahdusilmiöstä, eli kun alat uudella "sopivan" rankalla ohjelmalla (lähinnä 1-jakoisella, 3 x viikko), niin aluksi tulokset nousee, mutta 2 treeniviikolla tulokset voi alkaa laskea ja olo on kurja, viimeistään 3 viikolla pitäisi tulokset alkaa nousemaan, muuten on harjoittelua liikaa/liian vähän. Itse totesin tämän 2-jakoisella 3 x viikko (kiertävä), mutta 3 viikko oli kurja ja 4 alko tulokset nouseen :)

2. Onko 3 x 8-10 ym. sarjat volyymi sarjoja vai teetkö heti ekalla sarjan failureen, se vie hermoston tukkoon eli ylikunto kolkuttaa.

3. Jos meinaat mennä ylikuntoon, mitä teet? Itse olen huomannut, että parasta on vain pudottaa sarjat puoleen ja muuten treenata normaalisti koko kierto näin läpi. Taukoa ei kannata pitää, kun ei kerta olla kroonisessa ylikunnossa. Elimistö muuten tottuu varoitteleen jo pienestäkin rasituksesta.

4. Jos oletkin jo kroonisessa ylikunnossa, niin pitkä lepo voi olla tarpeen ja sitten takaisin treenaileen kevyesti.

En tiedä kuinka paljon omaat lihasmassaa, niin on vaikea sanoa, kannattaisko vielä edes tehdä tolla tyylillä penkkiä ja kyykkyä, ihan perus treeni toimii pitkälle monilla paljon paremmin.

3 x viikossa kiertävänä toi sama jako voi toimia paremmin, ainakin mun silmään sarja määrät ei olis siihen liian suuria.

Edit: Eli siis tarkennuksena, ma:treeni1, ke:treeni2, pe:treeni1, ma:treeni2 jne...

Ei kannata masentua. Itse treenasin melkeimpä pelkkää penkkiä 16-vuotiaana ja nousi vuodessa 77,5kg ja jäi siihen, painoin tuolloin 75kg sitten lopetin treenamisen ja intin jälkeen taas alotin sen. Kun alotin treenamisen 19- vuotiaana painoin 82kg ja kokeilin huvikseni paljon lähtee, niin hämmästyksekseni 80kg nousikin yllättävän kevyesti, vaikken ollut reiluun kahteen vuoteen tehnyt mitään. Nyt 21-vuotiaana reilun 1,5-vuoden "kunnon treenamisen jälkeen" ei voi kuin nauraa, miten sitä masentui eihän se ole kuin yksi tulos. Ja voihan sitä tehdä muutakin kuin puntata.

P.S: Kyllä se siitä lähtee vielä kehittyyn.

Ei niistä tuloksista kannata olla huolissaan! Itsekin reenaan nykyään tuntumalla, mut kyllä niitä tuloksia pitää aina yrittää välillä kohottaa.. Kuten Tony Halme sanoi: Treenaa kovaa, äläkä mieti turhia!!

Back
Ylös Bottom