Keharit!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu

Rinkku

epäihminen, antihomo
Ikä
52
Näin tossa pitkän videon vammaisten hoidosta ja koulutuksesta Suomessa. Videolla näkyi leppoisten down-tapausten lisäksi vammaisia, jotka olivat sängyssä kouristunein jäsenin, täysin liikuntakyvyttömänä. He eivät osanneet puhua, heidät piti syöttää ja pestä, ja heidän kognitiivinen tasonsa oli noin kaksi viikkoisen koiran tasolla. Siellä oli sitten hoitsut järjestänyt vammaisille tanssiaiset, ja ne pyöritteli siellä näitä pyörätuoleja ja sänkyjä. Tämän jälkeen meidän, jotka oltiin katsottu se video, piti keskustella siitä. Jengi sanoi näin: "tosi hienoa oli ne tanssiaiset, kun vammaisille annettiin mahdollisuus siihenkin, onhan niillä oikeus tanssiaisiin". Mun mielestä se oli vaan vitun irvokasta. Mitä helvettiä tarkoittaa "oikeus elämään"? Onko siltä keharilta kysytty, että "haluatko sä elää?"

Mä väitän, että jos mä pitäisin jotain pahasti vammautunutta vasikkaa samalla tavalla väkisin hengissä, kuin täällä pidetään syvästi kehitysvammaisia, niin mua syytettäisiin eläinrääkkäyksestä. Mutta anti olla, kun kyseessä on ihmisnisäkäs, niin se onkin "eettistä", "kaunista", "hyvää" ja "oikein".

Ehdotankin, että jos seuraavat kolme kriteeriä täyttyvät, niin vammaisena syntynyt lapsi tapetaan välittömästi.

1. Ei kykene liikkumaan
2. Vaatii ulkopuolisen ihmisen huolehtimaan kaikista perustarpeistaan
3. On aivoiltaan niin kasvis, ettei kykene oppimaan yhtäkään sanaa.

Vaikka nää ehkä selkeämmin näkee vasta pennun ollessa vanhempi, niin mä olen melko varma, että lekurit kyllä osaa antaa sen ennusteen oikein.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta eihän niin voi tehdä, se on murha! Eutanasia on asioita joita yhteiskunta ei saa ikinä ratkaistuksi. Sama on vanhusten osalta. Vanhukset joutuvat makaamaan sängyllä ja odottamaan kirjaimellisesti paskat housussa, että ehkä se hoitaja vielä joskus tulee.

Ja kun sitäkään ei voi tietä vaikkapa vammaisten kohdalla, kärsivätkö he todella vai tuntevatko mitään. Omasta mielestäni tuo on kuitenkin ihmisten kiduttamista eikä se ole moraalisesti oikein. Kannattaa miettiä omalle kohdalle. Kuinka moni haluaisi elää tuollaisissa olosuhteissa? En minä ainakaan.

Voin jo arvata miten jotkut reagoi tähän(kin), varsinkin ekaa kertaa Rinkun tekstejä lukiessa. Ensimmäiseksi silti voin kuvitella silti tuon tilanteen videon katsomisen jälkeen, kun ihmiset pitävät sitä tanssimista ym. niin helvetin hienona, koska niin vain kuuluu tehdä. Siihen kuuluu yleisten käyttäytymisnormien mukaan suhtautua sillä tavalla. Edit: Ja vielä luullaan, että se tekopyhyys ei näy läpi.

Mua kiinnostaisi ihan yleensä tietää, että tajuavatko sellaiset pahimmat tapaukset maailmasta yleensäkään yhtään mitään. Siis niin, että niitä edes pitäisi tanssittaa. Tajuaako ne olevansa olemassa jne.

Se on oikesti hieman outo asia, että kärsivän eläimen hengiltäotto on positiivinen asia, mutta ihmisen lopettaminen, joka on ollut hengityskoneessa 30 vuotta, on murha.

ringside sanoi:
Jengi sanoi näin: "tosi hienoa oli ne tanssiaiset, kun vammaisille annettiin mahdollisuus siihenkin, onhan niillä oikeus tanssiaisiin". Mun mielestä se oli vaan vitun irvokasta.

Vaikka en varsinaista videota ole nähnyt niin aika huvittavalta kuulostaa nuo tanssiaiset. Nämä tanssitettavat varmaan tiesi mitä ollaan tekemässä.. No en mä tosta kitise, mutta tulee jotenkin sellainen olo, että joku hoitsu on keksinyt, että nyt pidetään tanssiaiset, kun se on niin hienoa. Mahtoikohan kukaan ajatella sitä, että osallistujat eivät välttämättä ymmärrä tanssiaisista yhtään mitään?

Kummipojan isää mukaillen "älä saatana kanna niitä leluja tänne, tällä hetkellä juniorin paras kaveri on pahvinpala, ei se noista mitään ymmärrä". Poika 6kk ja vanhemmat hukkuvat romuun (siis leluihin).

edit. lej ehti taas ensin.

fuckedit. mä en kyllä rupea määrittelemään sitä kenellä on oikeus elämään ja kenellä ei. Mä oon liian laiska miettimään tuollaisia asioita.

En voi puhua muiden puolesta, mutta itse en haluaisi missään nimessä elää olosuhteissa jossa en kykenisi liikkumaan tai aivoni olisivat pahasti vammautuneet. Ei elämä ole aina asia jota pitää aina ja kaikin tavoin pyrkiä ylläpitämään, elämänlaatu on se avainsana. Se on sitten eri asia miten se määritellään.

Rin Tin Tin sanoi:
I :haart: rinkku, se kun uskaltaa sanoa sen mitä mieltä kaikki oikeasti on mutteivat vaan kehtaa sanoa :rock:
Kehtaan. :)

Näen nämä moraaliasiat hieman erilailla kuin muut, aina. Mutten rupea avautumaan siitä yleisen hirttämisen vuoksi. Olen aikalailla samaa mieltä ringsiden kanssa.

Minä en hyväksyisi aktiivista eutanasiaa vaikka ihminen olisi täysi vihannes. Jotenkin karsastan sitä, että valtio tappaisi jäseniään jotka eivät ole syyllistyneet rikokseen yms.
Jotain sellaista voisi kuitenkin miettiä, että jos ihminen ei tule mitenkään toimeen ilman ulkopuolista apua niin joissain tapauksissa hänen annettaisiin kuolla...

Tuo oikeus elämään on jotenkin hassu käsite. Ei meillä ole kuin velvollisuus kuolla.

Suoraa puhettu rinkulta. Mutta täytyy sanoa että aika pitkälle samaa mieltä olen asiasta. Ja eutanasiaa muutenkin kannatan ja toivon sen olevan laillista kun alkaa oma elämä olemaan ehtoopuolella..

Cthulhu sanoi:
Ei meillä ole kuin velvollisuus kuolla.

Oli muuten oikeasti helvetin hyvin sanottu, tulen lainaamaan sinua vielä lukuisia kertoja.

Mut asiaan, tosta tanssiaisjutusta pitää kyllä sanoa että tekopyhää paskaa, miksi ihmeessä sellaista pitää tehdä ihmisille jotka eivät ymmärrä senhetkistä olotilaansakaan, en ymmärrä, eiköhän niillä tanssittajillakin ole aika irvokas olo tuossa tilanteessa. en tajua mitä hienoa tuollaisessa on.

Tämä nyt olisi osittain kevyttä ihmisrodun jalostusta, vai?
Vaikka eihän nuo tuosta eteenpäin lisääntyisikään.
Se ettei ihminen pystyisi sanaakaan sanomaan aiheuttaisi myös mykkänä syntyneiden lopettamisen, vaikka rinkku nyt sitä tuskin hakikaan. Mutta olisihan se mukavaa että kaikki ihmiset kykenesivät kommunikoimaan jollain tapaa, sillä ihminen on kuitenkin laumaeläin ja laumassa selviytyäkseen täytyy kyetä kommunikoimaan edes jollain tapaa!
Itse olen ollut myös sitä mieltä että esim. että voisi kirjoittaa jonkunnäköisen dokumentin jolla pystyisi antamaan luvan eutanasiaan, jos vammautumisen tai ikääntymisen takia joutuisi vihannekseksi tai tiettyyn tilaan jonka itse olisi aikaisemmin määritellyt!

Mutta mielipiteitä asioista on monia.

Eutanasialle ääni täältäkin mutta tuota vammaisena syntyneiden lasten tappaminen ei oo ehkä kovin fiksua. Kyllähän se ihminen voi nauttia elämästään vaikka se olisikin liikuntakyvytön. Kun olin ihan pikkuskidi, niin meidän talossa asui yks tyyppi, joka oli syntynyt liikuntakyvyttömänä mutta oli muuten ihan täysin normaali. Oli hankkinut itselleen kunnon koulutuksen ja teki töitä, oli naimisissa ja oli ihan helvetin mahtava tyyppi. Elimistö vaan ei ilmeisesti kestänyt hirveen hyvin, kun hän sitten kuoli äkillisesti vähän yli 30v.
Eutanasia pitäisi sallia siinä tapauksessa, että ihminen haluaa lopettaa elämänsä tai jos ihminen myöhemmin joutuu hengiskoneeseen/koomaan loppuiäksi. Tulee mieleen Million Dollar Baby leffa, sellaista elämää mä en kyllä ite kestäis päivääkään.

mxm sanoi:
Kyllähän se ihminen voi nauttia elämästään vaikka se olisikin liikuntakyvytön. Kun olin ihan pikkuskidi, niin meidän talossa asui yks tyyppi, joka oli syntynyt liikuntakyvyttömänä mutta oli muuten ihan täysin normaali.

Kaikkien kolmen kriteerin pitää täyttyä.

Jotenkin mun korvaan särähtää toi tanssittaminen. Kaikki lukujutut ymmärrän mutta toi nyt on jo niin groteskin kuuloista että huhhuh. En kyllä ole eutanasian puolesta koska on olemassa mahdollisuus että se ihminen kuitenkin haluaa elää. Itse haluan kyllä kuolla ennemmin kuin elää koneissa ja maata sängyssä kitumassa.

ringside sanoi:
Mä väitän, että jos mä pitäisin jotain pahasti vammautunutta vasikkaa samalla tavalla väkisin hengissä, kuin täällä pidetään syvästi kehitysvammaisia, niin mua syytettäisiin eläinrääkkäyksestä. Mutta anti olla, kun kyseessä on ihmisnisäkäs, niin se onkin "eettistä", "kaunista", "hyvää" ja "oikein".
Lapsi voi olla myöskin vaikeasti vammainen vaikka synnytyksessä menisi kaikki hyvin ja lapsi vaikuttaisi normaalilta. Muistaakseni 1/3 osa kehitysviivästymistä jää syytä vaille ja viivästymä voi olla myöskin erittäin "laaja" eli vaikeasti kehitysvammainen. Vaikka toi on tuttua ringside-tekstiä niin huumoria en tuosta löytänyt pätkääkään ja otsikko on ihan vitun mauton, eikö tämmösestä asiasta voida keskutella asiallisemmin. :jahas:

Edit: korjailtu

Tuo viimeinen kriteeri on mielestäni ratkaisevin eli sen täyttävät ihmiset pitäisi jollain tavalla tappaa. Saattaa särähtää monen korvassa, mutta ihminen ilman toimivia aivoja on vain kasa "lihaa ja luuta".

Vaikeinta olisi kuitenkin tutkia ja todeta, onko aivot varmasti siinä kunnossa, että ajatteleminen ja oppiminen ovat mahdottomia toimintoja.

ringside sanoi:
Kaikkien kolmen kriteerin pitää täyttyä.

ringside sanoi:
Ehdotankin, että jos seuraavat kolme kriteeriä täyttyvät, niin vammaisena syntynyt lapsi tapetaan välittömästi.

1. Ei kykene liikkumaan
2. Vaatii ulkopuolisen ihmisen huolehtimaan kaikista perustarpeistaan
3. On aivoiltaan niin kasvis, ettei kykene oppimaan yhtäkään sanaa.

Sä et kuitenkaan ihan heti pysty syntymän jälkeen todistamaan, oppiiko lapsi yhtään sanaa vai ei. Mites tää eliminointi sitten toteutetaan. Esim. lapsi on 2v, hän ei liiku, ei oo oppinut sanaakaan, ei reagoi mitenkään. Vanhemmat rakastaa kuitenkin lastaan yli kaikean (näinhän siinä käy) - mitä sitten tehdään?

Esimerkki tosielämästä nro2. Porukoiden paikkakunnalla asuu yks perhe, jossa on ilmeisesti CP-vammainen lapsi. Rullatuolissa ollut niin pitkään kun mä muistan eli koko ikänsä, se ei pysty huolehtimaan itsestään, kommunikoi hyvin vähän mutta on muuten oikein iloinen jätkä (ikä ehkä joku 25v nyt). Vanhemmat rakastaa lastaan kuitenkin erittäin paljon ja tuskin haluaisivat tappaa sitä vaikkei siitä hirveästi "iloa" ookaan.

No mitäs jos niillä on kivaa samalla kun niitä tanssitetaan ja pyöritellään? Eikö se jo riitä perustelemaan sen, että se on hyvä asia...? Vaikka ne onkin jotkut melkein kykenemättömiä kommunikoimaan, niin kyllä silti varmasti normi ihminenkin huomaa onko niillä kivaa vai ei. Kai sitä nyt hauskaa saa olla ihmisillä! :piis:

No tollaset tanssiaiset on niin järkyttävää paskaa mitä ikinä mikään voi olla. Mua alkaa oikeasti yrjöttämään kun ajattelen niitä ihmisiä, jotka tuollaisen älynväläyksen ovat saaneet aikaan, ja sitä tilannetta kun tuollanen on OIKEASTI ollut jonkun vitun hoitsun mielestä todella hieno ja jalo ajatus. Niinkun ringside sanoi: Vitun irvokasta.

Mä toisin tähän sellaisen näkökulman, että tuollanen on niiden tätien kohdalta aika helvetin itsekeskeistä toimintaa: Ajatellaan, että "oomme hyviä ihmisiä ja hyviä hoitsuja kun tällastakin saamme aikaiseksi". Sitten mennään kotia ukkokullan kainaloon nyhväämään ja kerrotaan ylpeänä mitä on tehty, eikä missään vaiheessa edes yritetä vakavalla naamalla miettiä niitä vammaisia ja niiden elämää. (No, älkää ottako tätä vakavasti, emmehän oikeasti voi tietää ko. hoitsujen ajatustoiminnasta mitään.)

Eutanasialle ääni täältäkin. Systeemi voisi toimia niin, että esim. täysi-ikäisyys saavutettaessa jokainen kansalainen joutuisi allekirjoittamaan asiaa koskevan paperin jossa ilmoittaa halukkuutensa/vastustuksensa asiaa koskien. Ensin tietysti tarkasti määriteltäisiin ne ehdot, milloin eutanasiaa alettaisiin soveltaa käytännössä.

Mielestäni on hieman epäloogista, että eutanasian vastustajat harvemmin olisivat itse halukkaita "elämään" elämäänsä vihanneksena jossakin hengityskoneessa.

Jos mun lapseni sattuisi syntymään vihanneksena, niin mieluummin mä antaisin lääkärin pistää sen kylmäksi kun kävisin loppuikäni siellä hengityskoneen laidalla tunteilemassa. Vittu noita terveydenhuollon vähäisiä resursseja tarvitse käyttää siihen että ihmisiä pidetään väkisin hengissä ilman minkäänlaista toivoa paremmasta. Eli henki pois, jos on 100 % varmaa että minkäänlainen tiedostaminen ja ilman koneiden apua eläminen on ihmislapselle missään elämänsä vaiheessa täysi mahdotomuus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom