Kcal laskentakaava 75kg miehelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MrT.
  • Aloitettu Aloitettu
Moro kölvit,

Varmaan löytyy vastaus tuolta jostain mutta jotenkin uuh..etti nyt sit oikeilla sanoilla.. joten päätin kysyä ihan suoraan jos joku joka ei oo kysymystä vielä tuhannetta kertaa kuullut vastais. Saattaa tuntua sekavalta allaoleva aluksi mutta jos hetken malttaa tarkkailla niin toivon, että avautuu jo paremmin.

Lihasmassan saamisen varmistamiseksi olen haavinut tietoon, että 75kg:lla miehellä protskun, hiilarin ja rasvan laskentakaavat olisi seuraavat ja itse nyt uskon tähän:

TAVOITE:
prot. 3g(painokiloa kohti)*75kg(minä)*4Kcal/g(proteiinin kalorimäärä grammassa)=900Kcal
hiil. 6g(painokiloa kohti)*75kg(minä)*4Kcal/g(hiilarin kalorimäärä grammassa)=1800Kcal
rasv. 1g(painokiloa kohti)*75kg(minä)*9Kcal/g(rasvan kalorimäärä grammassa)=675Kcal

Pidin 1pvä:n ruokapäiväkirjaa heti innokkaana ja sain ylläolevalla kaavalla seuraavaa tulosta. Koska jään ylläolevista arvoista niin kauas on pakko kysyä, että oonhan tajunnut laskentakaavan oikein? Punnittin kaikki suuhun menevät tarkasti ja laskin pakkauksen taulukosta määrät kullekin:

YHDEN PÄIVÄN SAANTI
Proteiinin vuorokautis kokonaispaino oli= 120,21g
Hiilarin vuorokautis kokonaispaino oli=180,60g
Rasvan vuorokautis kokonaispaino oli= 53,33g

NÄILLE LASKENTA SEURAAVASTI:
Proteiini: 120,21g x 4Kcal/g= 480Kcal
Hiilihydraatti: 180,60g x 4Kcal/g= 722,40Kcal
Rasva: 53,33g x 9Kcal/g= 479,97Kcal

VAJE:
Proteiini: 900Kcal - 480Kcal = 420Kcal
Hiilihydraatti: 1800Kcal - 722,40Kcal = 1077,60Kcal
Rasva: 675Kcal - 479,97Kcal = 195,03Kcal

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikeinhan tuo on laskettu ja siitä voi helposti päätellä että sait aika vähän energiaa kyseisenä päivänä.

Ite oon sitä mieltä ettei kaloreita voi noin laskea. Se kulutus riippuu niin paljon siitä mitä tekee päivän aikana. Esim. onko raskas vai kevyt työ.
Itellä suhteet p35/hh35/r30. Esim. ite tällä hetkellä työttömänä eli ei tuu tehtyä oikeen muuta kun käytyä puntilla ja kotona kevyitä askareita. paino 86 ja kalorit 3000. Paino nousee ehkä kilon verran kuukaudessa. Oon yrittänyt laskee noi kalorit aikas tiukalle. Kun taas jos kävisin töissä toi 3000 ei riittäs mihinkään(tietysti taas työstä riippuen).

Jos käyt töissä ja touhuat kotona vielä jotain pientä ni voisin heittää et pistä kalorit sinne 3200. Jos viikon parin päästä vaaka näyttää et paino on pudonnut lisää kaloreita. Oletuksena siis että lihasmassa ollaan hakemassa 75kg kaverille jolla ei oo ollenkaan/paljoo ylimäärästä.

Ja oot laskenu noi ihan oikein. Yksinkertasesti vaan oot syönyt liian vähän. Rasvoista saa hyvin kaloreita. Niitä ei kannata pelätä. Ja siis niitä hyviä rasvoja.

Älkää nyt ihmiset tuijottako niitä kalorien lukuarvoja niin tarkkaan. Vaa'an lukemasta saa tarvittavan tiedon siitä, syödäänkö tarpeeksi, liikaa vai liian vähän. Tottakai noi makrot kannattaa laskea kohdalleen, mutta ei mikään kaava tiedä sun kulutustas tarkkaan.

Ite oon sitä mieltä ettei kaloreita voi noin laskea. Se kulutus riippuu niin paljon siitä mitä tekee päivän aikana. Esim. onko raskas vai kevyt työ.
Itellä suhteet p35/hh35/r30. Esim. ite tällä hetkellä työttömänä eli ei tuu tehtyä oikeen muuta kun käytyä puntilla ja kotona kevyitä askareita. paino 86 ja kalorit 3000. Paino nousee ehkä kilon verran kuukaudessa. Oon yrittänyt laskee noi kalorit aikas tiukalle. Kun taas jos kävisin töissä toi 3000 ei riittäs mihinkään(tietysti taas työstä riippuen).

Jos käyt töissä ja touhuat kotona vielä jotain pientä ni voisin heittää et pistä kalorit sinne 3200. Jos viikon parin päästä vaaka näyttää et paino on pudonnut lisää kaloreita. Oletuksena siis että lihasmassa ollaan hakemassa 75kg kaverille jolla ei oo ollenkaan/paljoo ylimäärästä.

Ja oot laskenu noi ihan oikein. Yksinkertasesti vaan oot syönyt liian vähän. Rasvoista saa hyvin kaloreita. Niitä ei kannata pelätä. Ja siis niitä hyviä rasvoja.

Kiitos molemmille vastauksesta! Siis myös dinholle.

Mä käyn töissä ja treenaan puntin lisäks 2 aerobista treeniä viikossa. Puntilla en todellakaan löysäille ja on mulla lihasmassaa jonkin verran. Lihassyyt loistaa enkä kasva. Nyt oon alkanu mättään kuontaloon sapuskaa oikein kunnolla ja odotan että alkaa kertyyn pikkusen. Odotan myös että salitouhu saisi uutta tuulta tästä eteenpäin. Tää riitti mulle, että sain varmuuden tohon laskentajuttuun :) Ja tarkkailen tota kokonaiskalorijuttua ja puutun siihen sit jos joku mättää. Rasvapuolen hoidan rypsiöljyllä. Kiitti jäbät!

Ahaa MohiZ liittyi vastaajien joukkoon, kiitti! Mutta onhan se hyvä että on joku punainen lanka mitä seuraa. Mä en henk.koht Mentulan oppeja ihan sulata, missä lihotetaan itteensä liikaa. Kaikki kunnioitus kuitenkin miehelle ja onhan hänen linjansa toiminut monille, ehkä jopa kaikille mutta tiedän muutaman muun ison kaverin ketkä toimii hieman eri tavalla tähän Mentulan näkemykseen ja sekin toimii. Mä valkkaan sen, koska en todellakaan aio lihottaa itteeni pätkääkään liikaa. En siis väitä MohiZ että vertaat tähän mut tuli mieleen niin kirjoitin.

Thanks!

3400kcal päivässä on aika paljon josset tee muuta kuin käyt puntilla, olettaen että olet about ~180cm pitkä jolloin kuluksesi on ~2200kcal. Eli olet yli +1k joka päivä, tolla kyllä kertyy jo fläsääkin jonkin verran. Sain siis sellaisen käsityksen että haluaisit minimoida rasvan kerääntymisen, mutta nostaa painoa? Silloin kannattaa olla maltillisesti plussalla, ja muistaa syödä tarpeeksi proteiinia. Eipä muuta kuin tsemppiä!

Tuolla kaavalla jos lasken saan 3735Kcal, mutta tuossa viime keväänä kun exeliin merkkasin syömisiäni ja sain painoa jopa vähän alemmas. Söin noin 2000-2200Kcal per päivä. Laskin myös tuon kaavan mukaan jos painoni olisi BMI mukaan "ihanne painoni", niin saan 3240Kcal... Eli mihin tuo laskentakaava oikein perustuu??? Onko tuolla tarkoitus saada hirveesti läskiä ja lihasta, jonka jälkeen ihan hirvee laihduttaminen???

Tuolla kaavalla jos lasken saan 3735Kcal, mutta tuossa viime keväänä kun exeliin merkkasin syömisiäni ja sain painoa jopa vähän alemmas. Söin noin 2000-2200Kcal per päivä. Laskin myös tuon kaavan mukaan jos painoni olisi BMI mukaan "ihanne painoni", niin saan 3240Kcal... Eli mihin tuo laskentakaava oikein perustuu??? Onko tuolla tarkoitus saada hirveesti läskiä ja lihasta, jonka jälkeen ihan hirvee laihduttaminen???

3400kcal päivässä on aika paljon josset tee muuta kuin käyt puntilla, olettaen että olet about ~180cm pitkä jolloin kuluksesi on ~2200kcal. Eli olet yli +1k joka päivä, tolla kyllä kertyy jo fläsääkin jonkin verran. Sain siis sellaisen käsityksen että haluaisit minimoida rasvan kerääntymisen, mutta nostaa painoa? Silloin kannattaa olla maltillisesti plussalla, ja muistaa syödä tarpeeksi proteiinia. Eipä muuta kuin tsemppiä!

Tuota just tarkoitin, että kannattaa katsoa sinne vaa'an lukemaan ennemmin kuin jotain kaavoja. Meikäläinen on 78 kiloa, 176cm ja käyn kolme kertaa viikossa puntilla, ei kauheasti muuta liikuntaa, ja ruokaa menee n. 3200 kcal päivässä painon pitämiseen samassa. Kaikilla ihmisillä vaihtelee toi kulutus tosi paljon. Joku samoilla mitoilla varustettu varmaan lihoisi tuolla minun määrällä, ja varmasti on myös niitä, jotka joutuvat syömään enemmän. Varsinkin ne jotka pelaa jotain 5 tuntia viikossa säbää jotka näitä treadeja useimmiten kirjoittelee.

Mikä tahansa sitten onkaan tavoitteesi, niin tässä hyvä muistisääntö: Jos paino nousee, syöt yli kulutuksen - jos laskee, alle... simple.

Mikä tahansa sitten onkaan tavoitteesi, niin tässä hyvä muistisääntö: Jos paino nousee, syöt yli kulutuksen - jos laskee, alle... simple.

Tuohon vielä lisäisin sen että ei se vaakakaan aina kaikkea kerro, vaan välillä kannattaa katsoa peiliinkin. Itsellä on esimerkiksi tällä hetkellä menossa dietti ja suht kova treenaus. Vaa'an mukaan painoa ei ole tippunut nimeksikään, mutta peilistä kun katsoo niin selvää kiristymistä on jo tapahtunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom