Kaveri kehittyny hitaasti?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitäs ootte mieltä, kaveri on käyny 2-4 kertaa salilla viikossa käsittääkseni ympäri vuoden ja nyt kahden vuoden ajan. Nyt se saa penkistä nouseen omien sanojensa mukaan vähä yli 100kg. Mun mielestä toi kuulostais ehkä vähän pieneltä(?). Se on n.90kg ja 180cm. Näyttäis siltä, että käyttää aina aika suuria painoja, jolloin toistokerrat jää aika vähiin. Mä en oikeen osaa arvioida asioita kun oon niin newbie tässä salihommassa :)

Minkä verran ikää tällä kaverillasi on? Jos hän treenailee body tyyliin, eikä ole niin kinnostunut penkistään ja siihen enemmän panostanut, niin ei tuo "vähän yli sata" ole huono. Toki se on aika huono, jos painoon vertaa, koska kaverisi painaa kuitenkin aika paljon. Muista kuitenkin, että penkkituloksissa on yleensä noin 5-15kg ylimääräistä, jos et ole itse suoritusta nähnyt. Vielä enemmän jos perse pysyy penkissä, tämä siis yleensä...monesta tapauksesta kokemuksia!

EDIT: osaan kirjoittaa...

No se nyt vähän riippuu ihmisestä ja lahtötilanteesta, toiselle satanen on paljon toiselle ei. Iällä on myös paljon merkitystä. Mutta kyllä siihen 100kg:hen pitää lähes poikkeuksetta tehdä töitä.

Totta, että satasen eteen täytyy tehdä töitä. Itse en tuota maagista satasen rajaa ole voelä saanut rikki vaikka olen reenannut jo aika pitkään. Alussa en edes saanut 50kg ylös, mutta nyt maksimi olisi siinä 90-100kg.

Ei se aina ole kehityksestä tai voimasta kiinni, se voi hyvinkin johtua esim. kehon rakenteesta ja välityksistä ja panostuksesta, esim. itse en tee koskaan penkkiä, niin penkkitulos nousee pääosin muiden liikkeiden avulla. Tuo tredin nimi on mielestäni sikäli väärä, koska mielestäni pitäisi puhua henkilön hitaasta penkkipunnerruksen kehittymisestä EIKÄ yleisen kehityksen hitaudesta, sillä penkki ei mielestäni todellakaan ole yleisen voimatason kehityksen mittari. Samalla logiikalla kannattaisi siis myös huolehtia kaverin mave, kyykky- ja soututuloksista.

Voihan tuossa olla muutakin taustalla, kuten loukkaantumisia tmv.

Yksilöllisiä eroja tosin on jotkut tekee töitä siihen sataseen kuukausia (useimmat) toiset vuosia (jotkut) ja toiset kymmeniä vuosia (erittäin harvat)

Viikinki 86 sanoi:
Yksilöllisiä eroja tosin on jotkut tekee töitä siihen sataseen kuukausia (useimmat) toiset vuosia (jotkut) ja toiset kymmeniä vuosia (erittäin harvat)
Näin on. Itellä oli treeniä alla muistaakseni about 3 vuotta ennen kun satanen nousi. Lähtötaso oli kylläkin joku 35kg :D ja bodityylillä olen aina treenannut, joten en penkkiä oikeestaan koskaan voimamielessä tehnytkään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tuo mikään ihme oo. Meikäläinen sai just ja just 35 penkistä ku alotin. Siitä aikaa tuommoset 6 vuotta. Välissä oli vajaa pari vuotta taukoo. Nyt oon reenaillu säännöllisesti ja reilu vuosi takaperin sain penkistä 8x90 mutta vain 1x105. Nyt oon reenaillu välillä lyhyempiä sarjoja ja nyt maksimi liikkuu siellä 110-115. Alotin tuon miken 2x6- jutun kolme viikkoo sitten. Hyvältä vaikuttaa. :)

Viikinki 86 sanoi:

Juu. Itse aloitin 20v käymään salilla. Kunta ja voimat ihan nollassa. Pari-kolme vuotta meni 100kg ensimmäiseen nostoon. Lopussa taisi ykkönen olle huima 115kg 106kg elopainolla. Sitten inttiin -> penkki max 75kg ja paino 82kg (kahdessa kuukaudessa!) Intistä pois, pari vuotta treeniä, penkki 100kg. Sitten innostuin juoksemaan, juoksin pidempää lenkkiä -> penkki 80kg ja paino taas alas. Nyt käydään taas salilla, max ehkä about 110kg ja 86kg +- painolla. Eilen kävin taas lenkillä, eli ehkä keväällä taas penkki on sama kuin kengännumero ;)

Mun pointti on se, että vaikka "treeni"vuosia voi olla monta, niin se on on-off tyyppistä. Ja IMHO kaikkea kannattaa harrastaa, ei pelkkää rautaa eikä pelkkää maratonia. Ittellä toi 100kg on muodostunut rajaksi, se on semmoinen henkinen lukko. Kaikki sen alle on kevyttä. 99.5kg ei tunnu missään, mutta heti kun on 100kg tangossa niin alkaa pelottamaan ;)

p.s. eka postaus vuoden lukemisen jälkeen. Seuraava postaus siis Jouluna -05

Ei se kaverin kehitys minun mielestäni huonoa ole. Itsellä kesti 5 vuotta että sain 100kg penkistä. Mutta olinkin sellainen kyniksen perikuva kun aloitin.

No ei tuo kyllä mikään huono tulos välttämättä oo. Itte oon nyt treenannu noin 10 kuukautta ja vaikka en oo penkkimaksimia koskaan kokeillu (en oo halunnu kokea häpeää ;) ), niin voin sanoa että itellä justiin ja justiin menis se 70 kg jos oikeen perse ylhäällä ja kunnon pompulla tekis. Että jos se sun kaveri tekee oikeen nätillä tyylillä, on treenannu bodytyylisesti ja sattuu olemaan aloituskunto vielä heikko niin se on erittäin hyvä saavutus.

Kannattaa muistaa, ettei se penkki ole voimien paras testausmuoto. Sitte ku katotaan myös kyykyn ja maastavedon tulokset, saadaan jotain kuvaa missä mennään. Se penkkaaminen saattaa olla jollekin helevetin vaikeeta :wall: ja tuntuu ettei tulokset nouse millään, vaikka esim. kyykky ja mave kehittyy. Riippuu paljo kropan rakenteesta. Mun reenikaveri kyykkää jotain 140-150 (kunnon syväkyykky) ja vetää maasta 190-200 (perinteinen). Penkki on n. 100. Kaikkia lihasryhmiä ollaan tehty aina tasasesti.

Eihän kehitystahti ole huima alkuperäisessä kysymyksessä, mutta pitää muistaa se, että treenaus ei ole kuin talonrakennus. Että kun tehdään 300 tuntia töitä, ollaan selvästi pidemmällä kuin 200 tunnin kohdalla.
Moni vasta-alkaja saattaa luulla, että 150 tulee penkistä kun treenaa vaan tarpeeksi monta vuotta. Se vaan tahtoo olla niin, että se ei riitä että treenaa, vaan asioiden pitää mennä putkeen. Kaikki ei ota samoja rautoja, kuin toiset vaikka treenais 15 vuotta. Harvemmin fysiikasta kiinni, useimmiten vaan ollaan hukassa oman kropan kanssa, ja ratkaisua tähän en tiedä. Kehitys tökkii, motivaatio tökkii, sairastumisia, perhettä ja ties mitä tulee eteen. Ja vaikka ei esteitä tulisikaan, on huippukunnossa ollessaan vaikea keksiä asioita mitkä pitäisi tehdä toisin, kun ennätyskunnossa kuitenkin ollaan jo, mutta ei päästä ylöspäin. Yleensä ne loistoideat tiputtaa kuntoa taakseppäin, ja siitä sitä onkin taas kiva miettiä mikä meni pieleen.

Sustanooli sanoi:
Luin joskus Marko Savolaisen jutun jossa mies kertoi nostaneensa 100kg penkistä ensi yrityksellään.
Jani Murtomäki otti ensimmäisellä penkkikokeilullaan 145 kiloa. Sillä jätkällä taitaa olla enemmän lahjoja kuin joulupukilla... :joulu6:

Kehittynyt nopeasti.

Itselläni oli tossa viime jouluna penkki tulos 50kg ja nyt se on ekan sika kovan vuoden jälkeen 100kg.
Hauiskäännös sain käännettyä aluksi 35kg nyt 60kg.

Ensi vuotta odotan innolla koska vaihdan ohjelmaa vielä kovemmaksi.
:thumbs:

Luulin jo olevani täysin toivoton tapaus kun lähtotasoni oli penkistä 35kg, mutta ilmeisesti en olekaan ainoa :)

15v kaveri nosti elämänsä ensimmäisellä penkkipunnerrusyrityksellä 80kg. :hyper: Sama kaveri tekee myös hauiskääntöä 15kg käsipainoilla tyyliin 50 toistoa, ite saan hikee 10.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom