Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Edistysaskel tämä minusta on siinä mielessä että saadaan yksi päivä lisää milloin voi käydä kaupassa normaalisti lähtemättä abc:lle tai käymättä kiskurihintaisissa lähikaupoissa. Vielä kun kaikki uskonnolliset paskajuhlapäivät saataisiin normaaleiksi päiviksi. Mikään vituta niin paljon kuin se että jos ei voi tehdä jotain vaan siksi kun kalenterissa on punaisella merkattu päivä joka juontaa juurensa maailman vanhimmasta satukirjasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkahan moni tässäkin threadissa on sunnuntai aukiolojen puolessa vaan sen takia kun asia ei koske heitä? Eli oma työaika on ma-pe.
Koska nyt saadaan kaupat auki sunnuntaisin niin toivoisin jatkossa että kaikki muutkin alkaisi toimia sunnuntaisin. Virastot,terveydenhuolto,kunnossapito,kuljetus,pankit,postit jne. Perkule nyt munkin paketti ja lasku makaa postissa maanantaihin asti mutta jos postilaisilla olisi huomenna ja sunnuntaina työpäivä niin saisin sen aikaisemmin.
 
Kuinkahan moni tässäkin threadissa on sunnuntai aukiolojen puolessa vaan sen takia kun asia ei koske heitä? Eli oma työaika on ma-pe.
Koska nyt saadaan kaupat auki sunnuntaisin niin toivoisin jatkossa että kaikki muutkin alkaisi toimia sunnuntaisin. Virastot,terveydenhuolto,kunnossapito,kuljetus,pankit,postit jne. Perkule nyt munkin paketti ja lasku makaa postissa maanantaihin asti mutta jos postilaisilla olisi huomenna ja sunnuntaina työpäivä niin saisin sen aikaisemmin.

Täsmälleen samaa mieltä, etenkin pankkien täytyisi olla auki edes lauantaisin. Itsehän olen siis sunnuntai aukiolon kannalla mutta kaupan myyjänä en olisi koska vapaita viikonloppuja tulee todella harvoin, monissa paikoissa varmasti juuri lainvaatiman verran. Niin ja viikonloppu vapaaksihan lasketaan laissa myös sunnuntai-maanantai vapaa..
 

Ihan asiallista keskustelu puolesta ja vastaan. Kiitos linkistä.

Ehkä tää vain nyppii pienyrittäjä, kun tietää miten pitkää päivää toiset yrittäjät tekee kaupoissaan, ja nyt kun niiltä viedään se ns viimeinen vapaapäivä pois, niin ei siitä hyvä heilu.

Olishan se kivaa pitää vaikka vaatekauppaa Itiksessä. Sais jatkossa ollakkin töissä ihan joka päivä. Myynnit menis tasaisesti joka päivälle, eikä ikinä tarviis käydä kotona.

Asiakkaat vihjailis että "pitäis kehittää liiketoimintaa", ja kehittäisinkin jos olis ees yksi vapaapäivä, mutta kun liike pitää olla aina auki. Ja olishan se kiva käydä välillä kotonakin, mutta kun pitää käydä vielä tukussa, verottajalla, kirjanpitäjällä, ostaa toimistotarvikkeita ja maahantuojalta uusia rättejä. Niin ja sairaslomalaisen uus sijainenkin pitäis etsiä jossain välissä.

Ja ihan sama miten päin mainostat, naapurin Cittari pistää 200 000 € telkkari ja verkkokampanjaan, plus Hesarin etusivun, niin tuloksen arvaa jokainen... :(

Ei hyvä.

PS. Katotaan vaan, niin 10 vuoden päästä täälläkin on normaalia, että kauppiaan lapset on kaupassa "hoidossa". Vähän niin kaikissa jenkkileffoissa niillä kinkeillä. Ei hyvä tämäkään.
 
Täsmälleen samaa mieltä, etenkin pankkien täytyisi olla auki edes lauantaisin. Itsehän olen siis sunnuntai aukiolon kannalla mutta kaupan myyjänä en olisi koska vapaita viikonloppuja tulee todella harvoin, monissa paikoissa varmasti juuri lainvaatiman verran. Niin ja viikonloppu vapaaksihan lasketaan laissa myös sunnuntai-maanantai vapaa..


Eiköhän tuokin muutu niin, että tiistai-keskiviikko lasketaan myös vkl vapaaksi :D

Sit on kivaa. :) "Joo en mä kyl ny oo käyny 4 vuoteen la-su välillä oikeestaan missään muualla ku töissä :D HAHAHAHAH "Mä käyn aina pilettää tiistaisin ku se on se viikon paras pilepäivä" "Leffassakin on mukavasti ensi-illoissa tunnelmaa, kun ei oo ketään pussinrapistelijaa (lue: vaimo) vieressä turhaan mitään selittämässä eikä tartte käydä turhaan kaljalla leffan jälkeen ku ei sitä yksin jaksa" :D

T: kaupantyö sinkuille ka muuten eristäytyneille! :D
 
Täsmälleen samaa mieltä, etenkin pankkien täytyisi olla auki edes lauantaisin. Itsehän olen siis sunnuntai aukiolon kannalla mutta kaupan myyjänä en olisi koska vapaita viikonloppuja tulee todella harvoin, monissa paikoissa varmasti juuri lainvaatiman verran. Niin ja viikonloppu vapaaksihan lasketaan laissa myös sunnuntai-maanantai vapaa..

Kyllähän nyt on jo aloja vaikka kuinka paljon jossa töitä on lauantaisin ja sunnuntaisin, jopa yöllä ja jouluaattona.

Enemmän kyllä ymmärrystä löytyy (suorastaan sääliksi käy) Purtsin esimerkin mukaisille yksin yrittäjille joilla menee viimeinenkin vapaapäivä. Ettei vain kävisi samaa kuin huoltoasemille; ABC on tappanut melkein joka ikisen yksityisen huoltoaseman kun ei yrittäjällä vain ole mahdollisuutta pitää auki 24/7 asemaa.
 
Kyllähän nyt on jo aloja vaikka kuinka paljon jossa töitä on lauantaisin ja sunnuntaisin, jopa yöllä ja jouluaattona.

No niin, kiitos! Tämä on se pointti, joka usein unohtuu tässä. On hyvin paljon ihmisiä, jotka oikeasti on duunissa myös viikonloppuisin ja hekin varmaan haluavat saada samoja palveluita kuin muutkin saa arkena. Poliisit, lääkärit, hoitajat, vartijat, lentäjät, monet asiakaspalvelijat eri toimipisteissä (steissit yms.) jne.
 
No niin, kiitos! Tämä on se pointti, joka usein unohtuu tässä. On hyvin paljon ihmisiä, jotka oikeasti on duunissa myös viikonloppuisin ja hekin varmaan haluavat saada samoja palveluita kuin muutkin saa arkena. Poliisit, lääkärit, hoitajat, vartijat, lentäjät, monet asiakaspalvelijat eri toimipisteissä (steissit yms.) jne.

Mutta eihän näiden ihmisten määrää kasvattaa enään pitäisi. Kaupassa kuitenkaan ei ihan ole lääkäri/lentäjä tason palkat.
 
Mä olen kanssa vähän kahden vaiheilla tän uudistuksen kanssa ja toi Purtsin esimerkki on yksi todennäköinen seuraus. Jos kotimainen kilpailutilanne ei olisi niin vääristynyt, aukioloaikojen vapautus olisi ihan jees...nyt uudistus tietää kylmää kyytiä Siwoille, Valintaladoille ja erikoisliikkeille. Sinäänsä olen kaikenlaista sääntelyä periaatteessa vastaan.
 
Mutta eihän näiden ihmisten määrää kasvattaa enään pitäisi. Kaupassa kuitenkaan ei ihan ole lääkäri/lentäjä tason palkat.

Eiköhän 2000-luvulla yrittäjä saa ihan itse päättää, milloin pitää puljuaan auki eikä valtiovallan tarvi itkeä vieressä.
 
Eiköhän 2000-luvulla yrittäjä saa ihan itse päättää, milloin pitää puljuaan auki eikä valtiovallan tarvi itkeä vieressä.
Kyllä tuo uusi uudistus ajaa kaikkia pitämään sunnuntaisin auki. Ja ymmärtääkseni ostoskeskuksissa juuri nuo erikoisliikkeet joutuvat sitoutumaan tuohon sunnuntai aukioloon pakosta.

Ja kyllä tähänkin asti on nuo edellä mainitut alat onnistuneet käymään kaupassa silloin ne ovat auki. En usko että nuo alat olisi sen enempi ajamassa sunnuntai aukioloja. Vaan enempi sitä että niitä joita ei tuo vloppu työt vaikuta niin sitten ollaan itsekkäästi sen puolesta, mutta jos olisi omaa sunnuntai vapaa muuttamassa työpäiväksi niin monella kanta muuttuisi.
Ja kyllä tuo vaan kasvattaa niin työlläisten kuin alojenkin määrää joilla sunnuntait alkavat olla töitä. Ainakin toivon niin.
 
Vaimosi on kaupassa töissä, eikä ehdi ostoksia tehdä? Silloinhan on nimenomaan helppo töistä lähtiessä ostaa joka päivä tarvittavat tuotteet, ei tarvitse edes tehdä erikseen mitään isoja kauppareissuja. Eikä sunnuntaina sellaisia muutenkaan kovin fiksua ole tehdä, koska, kuten itsekin sanoit, sunnuntaisin kauppojen hyllyt ovat tyhjiä, eikä tuoreita tuotteita ole...

No se on kyllä askartelukaupassa töissä, että ei oikein syömiseksi kelpaa nuo shoppailut.

Eli mä oon töissä käytännössä 6-14.30 ja vaimo 10.00-19.00 välisenä aikana. Pojat pitää laittaa petiin siinä 20.00 pinnassa. Vaimo käy bussilla töissä kun mä tarviin auton. Vaimo on keskustassa töissä, joten sen ei ois ees järkee käydä autolla töissä.

Eli me ei koko porukalla päästä kauppaan käytännössä minään arkipäivänä, harvoin ees lauantaina. Sunnuntai on paras päivä käydä kaupassa. Tottakai kaupan omistaja on usein itse sunnuntaina töissä kun ei tarvii maksaa tuplapalkkaa duunarille.


Niin ja mikään ei sitten PAKOTA sitä kauppaa olemaan sunnuntaina auki. Eli jos kauppias kattoo ettei kannata ja katteet kärsii, niin sitten pidetään sunnuntaina ovet kiinni. Yksinkertaista. Paitti että asiakkaat saattaa käydä naapurikaupassa, mutta tämä onkin sitten jo kauppiaan ongelma ratkaista.
 
Kuinkahan moni tässäkin threadissa on sunnuntai aukiolojen puolessa vaan sen takia kun asia ei koske heitä? Eli oma työaika on ma-pe.
Koska nyt saadaan kaupat auki sunnuntaisin niin toivoisin jatkossa että kaikki muutkin alkaisi toimia sunnuntaisin. Virastot,terveydenhuolto,kunnossapito,kuljetus,pankit,postit jne. Perkule nyt munkin paketti ja lasku makaa postissa maanantaihin asti mutta jos postilaisilla olisi huomenna ja sunnuntaina työpäivä niin saisin sen aikaisemmin.

Ja monikos tekisi sunnuntaisin töitä jos saisi mahdollisuuden kun siitä saa tuplapalkan, käsi pystyyn!

Minä ainkin tekisin, sunnuntai oli ennen viikon totaalisen turhin päivä kun ei ees kaupassa päässyt käymään.

Ja jos nyt otetaan nuo kaupat esimerkiksi, kun tämä ketju niitä koskeen, niin luulisin että nuorempi väki suorastaan jonottaa sunnuntaiksi töihin. Ainakin itse olisin vaikka kaikki sunnuntait töissä jos vaan ois mahollisuus.
 
Ja monikos tekisi sunnuntaisin töitä jos saisi mahdollisuuden kun siitä saa tuplapalkan, käsi pystyyn!

Minä ainkin tekisin, sunnuntai oli ennen viikon totaalisen turhin päivä kun ei ees kaupassa päässyt käymään.

Ja jos nyt otetaan nuo kaupat esimerkiksi, kun tämä ketju niitä koskeen, niin luulisin että nuorempi väki suorastaan jonottaa sunnuntaiksi töihin. Ainakin itse olisin vaikka kaikki sunnuntait töissä jos vaan ois mahollisuus.
Voisi työskennellä su-ke, hoidella bisneksiä to ja pe sekä levätä lauantaina. Ei lainkaan huono vaihtoehto.
 
Ja ihan sama miten päin mainostat, naapurin Cittari pistää 200 000 € telkkari ja verkkokampanjaan, plus Hesarin etusivun, niin tuloksen arvaa jokainen... :(

Itse asiassa juuri tämän takia pienen erikoismyymälän kannattaa olla kauppakeskuksessa. Naapurin iso kauppa vetää paikalle tuhansia potentiaalisia asiakkaita. Jos pikkuliike sijaitsee jossain kadunvarressa niin aika harva saattaa ihan asiakseen lähteä putiikissa käymään. Ainakin itse ajan ja vaivan säästämiseksi olen valmis maksamaan tuotteista vähän enemmän jos saan kaikki yhdestä kauppakeskuksesta yhdellä ostosreissulla.
 
PS. Katotaan vaan, niin 10 vuoden päästä täälläkin on normaalia, että kauppiaan lapset on kaupassa "hoidossa". Vähän niin kaikissa jenkkileffoissa niillä kinkeillä. Ei hyvä tämäkään.

Toihan kuulostaa hienolta. Sen sijaan että lapsi olis jossain hoitajan luona se saa viettää aikaa omien vanhempien kanssa.
 
Ja monikos tekisi sunnuntaisin töitä jos saisi mahdollisuuden kun siitä saa tuplapalkan, käsi pystyyn!

Minä ainkin tekisin, sunnuntai oli ennen viikon totaalisen turhin päivä kun ei ees kaupassa päässyt käymään.

Ja jos nyt otetaan nuo kaupat esimerkiksi, kun tämä ketju niitä koskeen, niin luulisin että nuorempi väki suorastaan jonottaa sunnuntaiksi töihin. Ainakin itse olisin vaikka kaikki sunnuntait töissä jos vaan ois mahollisuus.

Hyvin harva, ainakin omasta kokemuksesta. Meillä on eniten "sairaslomia", vapaiden pyyntöjä ja palkattomien päivien pyyntöjä juuri vloppuna. Ja erittäin moni alle 30 on vaihtanut alaa tai paikkaa siksi että "kun vlopput on töitä ja kavereita/tuttavia ei kerkee tapaamaan jne"
Esim nyt kun porukkaa oikeasti flunssassa niin on todella vaikeaa välillä saada oikeasti sairaiden tilallekin jotain nuorta/opiskelijaa viikonloppuna tuuramaan. Esim. huomenna on 2 ihmistä töissä joilla olisi oikeasti vapaat ja tänään firman meno, mutta kun yksikään noista "tuntilaisista opiskelijoista" ei halua tehdä sunnuntaita kun tänään heillä pikkujouluja ynm. bileitä. Tähän samaan muuten kuuluu perjantai päivät eli ketään ei kiinnosta tehdä silloinkaan töitä.
Ja itsekin joudun myöntämään että kaikki menot/tapahtumat/kilpailut/sukujuhlat sattuvat aina viikonlopuiksi, joten itsekin olen joutunut järjestelemään niitä vapaiksi. Ja aika useasti joutunut jättämään menemättä kun ketään ei löydy tuuraamaan.
Se on niin helppo vaan siinä vaiheessa sanoa että mielelläni tekisin kun ei viellä asia itseään koske.
 
yksikään noista "tuntilaisista opiskelijoista" ei halua tehdä sunnuntaita kun tänään heillä pikkujouluja ynm. bileitä. Tähän samaan muuten kuuluu perjantai päivät eli ketään ei kiinnosta tehdä silloinkaan töitä.

Mikä noita opiskelijoita vaivaa, liian hyvät opintotuet ?

Itse opiskeluaikoina tein monia viikonloppuja seuraavasti; pe 18-02, la 07-20 ja su 06-14. Hieman häiritsi seuraavan viikon opiskeluita mutta saipahan palkan millä taas eli pitkään...
 
Mikä noita opiskelijoita vaivaa, liian hyvät opintotuet ?

Itse opiskeluaikoina tein monia viikonloppuja seuraavasti; pe 18-02, la 07-20 ja su 06-14. Hieman häiritsi seuraavan viikon opiskeluita mutta saipahan palkan millä taas eli pitkään...

Jos nyt vaikka ajatellaan että yhdellä opiskelijalla on 10 kaveria joista vain itse joutuu käymään töissä vloppuna. Ja sitten kun kaikki muut 9 bilettää niin kyllä siinä varmaan tuntee itsensä ulkopuoliseksi tai jos vaikka itse käy töissä ja seurustelukumppani sitten juokseekin baarissa niin taas se "painostus" on liian suuri.
 
Back
Ylös Bottom