Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu

Emmah

Moderaattori
Mode
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
2 066
Pitää kerrankin avautua muistakin kuin treeniasioista, sillä eräs asia on ottanut päähän jo pitkään. Mikseivät kaupat voisi olla ympärivuotisesti auki myös sunnuntaisin?

Omalta kapealta kantiltani tarkasteltuna, sunnuntai olisi paras päivä hoitaa niin ruoka- kuin muutkin ostokset. Arkisin toki hoituu pakolliset täydennykset, mutta muutoin en halua iltojani kaupassa kuluttaa. Lauantaina taas mieluusti hengähtää työviikon jälkeen, nukkuu pitkään, siivoskelee, ulkoilee ja urheilee, kaupoille ei silloin tee mieli lähteä kiertelemään. Viikonlopun sunnuntai olisikin jo mukavan leppoisa päivä siihen tarkoitukseen, mutta minkäs teet - kaikki paikat ovat kiinni, lähikauppoja lukuunottamatta. :wall: Vaalien alla tekisi mieli kysyä, kuka lähtisi ajamaan tuota asiaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin olin päivittäistavarakaupassa töissä yläasteen/lukion ohessa pidemmän aikaa ja kenelläkään ei ollut (pl. ehkä vanhemmat naishenkilöt) mitään sunnuntain aukioloja vastaan. Tuplapalkka sen sijaan kiinnosti monia alipalkatulla kaupan alalla. Sunnuntai-vuoroista oli enemmän kilpailua kuin kiinnostuksen puutetta. Uskon yhä, että varsinkin kiinnostuneita opiskelijoita riittäisi enemmän kuin paljon. Toki pienemmillä paikkakunnilla saattaisi tulla enemmän ongelmia, kun paikkaajia ei välttämättä aina löydy.
 
Vaalien alla tekisi mieli kysyä, kuka lähtisi ajamaan tuota asiaa?
Kokoomus lähinnä, mutta myös keskusta puoltaa asiaa. Muut pääsääntöisesti vastustavat, erityisesti KD:t. http://www.kokoomus.fi/?x13077=30849

"KD ei halua lisätä kauppojen sunnuntaiaukioloa" http://www.kristillisdemokraatit.fi/lehti/kd/uutiset.php?id=2124

"Sunnuntaiaukiolo ei ole kuluttajien enemmistön mielestä
tarpeellista, se ei paranna työllisyyttä eikä ole yhteiskunnan
toiminnan kannalta välttämätöntä
", Jorma Kukkonen (sdp) vuodelta -97

Kuluttajien enemmistön mielipide on ilmeisesti muuttunut vuosien varrella, sillä tämän lähteen mukaan äänestäjistä sunnuntaiaukioloaikoja piti tarpeellisina tai erittäin tarpeellisena: kokoomus&vihreät: 62%, keskusta 52% ja itse sdp:n kannattajista 58% (huom. kannattajista - ei edustajista).

Tuolta vielä sunnuntaiaukioloa puoltavat kansanedustajaehdokkaat: http://www.pty.fi/A1.pdf (ehdokkaista päätelleen saattaa tuokin olla vuodelta 2003, kumma kun ei suoraan ole laitettu julkaisuvuotta..)
 
Täältä myös ääni sunnuntaiaukioloille! Sunnuntai on yleensä se päivä, jolloin ei ole mitään tekemistä ja juuri silloin olisi aikaa lähteä pyörimään kaupungille!
 
Hulluinta tuossa on se, että palveluammattien liitto(mikä sen virallinen nimi nyt sitten ikinä olikaan) vastustaa juuri noita pyhäaukioloaikoja. Siis ovat tuplapalkkaa vastaan esim. jouluna kun meuhkaavat ettei kaupat saisi olla auki.

Se on satavarma, että joka pyhälle joku haluaa korjaamaan tuon tuplapalkan, eikä varmasti tule työvoimapulaa.

Kauppojen pitäisi olla lakisääteisesti auki 24/7 IMO.
 
Liitot ei ole koskaan ollut vilpittömästi työntekijän puolella. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa paperi.

Ymmärrän asian näin:
- Äärivasemmalta vastustavat, koska haluavat säädellä kaupankäyntiä ihan vaan periaatteesta.
- Vasemmalta vastustavat, koska työntekijät haluavat pitää pysyvän lomapäivän.
- Uskovaiset vastustavat, ettei kaupustelu menisi rituaalien päälle (kirkonmenot aamulla ja kirjassa mainittu lepopäivä).
- Oikealla ovat vapaan kaupankäynnin puolesta, koska niin työntekijät kuin asiakkaatkin haluavat ottaa sunnuntaistakin hyödyn irti.

edit. kaupat päättäkööt itse millon pitävät oviaan auki. kyllä kilpailu tasottaa aukioloajat asiakkaalle sopivaksi.
 
Saadaan kansantalous nousuun, kun pidetään niitä kauppoja myös sunnuntaisin auki = raha vaihtaa omistajaansa vikkelämmin.
 
Minä hyvin ymmärrän että monelle ihmiselle jolla normaali 7-17 työ aika arkena niin sunnuntai olisi varsin mukava päivä käydä kaupoissa.
Mutta sitten taas kaupanalan ihmisillä kun se työaika on monesti 8-20 ja ma-la joten heillä jää vain yksi "varma" päivä viikossa vapaata. Monesti jos lauantain joutuu olemaan töissä niin sitten su/ma on vapaa tai sitten kun ma-pe töissä niin la/su vapaa. Mutta jos sunnuntaikin otetaan työpäiväksi niin sitten alkaa olla monessa paikassa noiden vapaiden kanssa ongelmia eli työvuorolistat rupeaa olemaan tyyliin 2töitä/vapaa/1töitä/vapaa/2töitä jne. Eli työntekijät ei kunnolla saa niitä vapaita. No tähänkin on ratkaisu olemassa eli otetaan lisää työntekijöitä mutta ne pitäisi juuri olla noita osa-aikaisia mutta heidänkin sijoittelussa on aina ongelmansa.
Tuosta joulusta ja muista pyhistä ymmärrän varsin hyvin että varmasti joitakin ihmisiä korpeaa olla töissä kun ajatellaan että valtaväestö on vaikka jouluaattona jo klo13 rauhoittumassa jouluun ja itse pitää olla töissä ja sitten kun töistä pääsee niin voi olla oma kiire viellä matkustaa läheisten luo viettämään pyhää. Pahimmassa tapauksessa voi olla että joutuu olemaan niin kauan töissä että ei enää pääse matkustamaan pyhäksi läheisten luo tai ei muuten pääse vaan joutuu olemaan pyhät yksin.
Samantyylinen homma on näissä sunnuntaissakin. Kaikenmaailman tapahtumat/sukujuhlat/kissanristiäiset jne on yleensä vloppuna. Aika monelle ihmisella jolla vloppuna aina töitä niin tulee aina ongelma saada järjesteltyä vapaita jne tarpeelisiin tapahtumiin. Samoin perheellisillä ongelmat aina näissä vloppuina vaan lisääntyvät. Joten ei aina ole niin helppoa.... no nyt sitten taas jo toteaa että ei pidä hakeutua sellaiselle alalle että joutuu olemaan töissä silloin kuin ei haluaisi mutta ei nyt vaan ole niin helppoa vaihtaa ammattiakaan.
Toisaalta jos tässä ruetaan painostamaan kauppoja sunnuntai auki oloihin niin sitten mielestäni myös kaikkien muidenkin "palvelualojen" pitäisi harkita sunnuntai auki oloja. Kirjastot,pankit,postit,parturit,erikoiskaupat,kuntien/kaupunkien virastot jne. Pitäisi varmaan kouluissakin joku toimisto olla auki jossa vanhemmat voivat käydä sopimassa lastensa asioita jne. Sillä ihan samallalailla näissäkin paikoissa on vaikea sellaisten ihmisten asioida jotka ovat ovat ma-pe töissä ja la latavaat akkujaan.
Tästä muuten oli hyvä esimerkki joku aika sitten kun kaveri käy töissä noin 80km päässä kotoaan. Ja tämä työpaikka on erikunnassa kuin itse asuu. No sitten hän joutui poliisilaitoksen kanssa tekemisiin erään asehankinnan kanssa, ja koska työaika hänellä oli 7-16 arkisin ja taas poliisiaseman lupatoimisto on auki vain 8-17 niin hän ei sitten päässyt siellä käymään kuin erikseen sopimalla töissä kerran että lähtee sitten 3h aikaisemmin. No sitten kotipaikkakunnalleen päästyään meni toimistoon mutta huonoa tuuria omaavana sitten juuri sinä päivänä ei siellä toimistossa ollut sellaista henkilöä töissä joka olisi tästä erikoistapauksesta osannut ohjeistaa että miten toimia. Joten ei muuta kuin taas uudestaan järjestämään toista kertaa että pääsee töistä lähtemään aikaisemmin. Mutta tässäkin olisi ollut varsin hieno ratkaisu että sunnuntaisin olisi toimisto auki.
Mielestäni tässä on taustalla juuri tuo että jos kaupat vapautetaan sunnuntait auki niin sitten kohta tarvitaan kaikki muutkin alat sunnuntaisin töihin. Jos kaupanalan isät ja äidit töissä sunnuntaisin niin kohta pitää olla päiväkodit jne kanssa auki. Eli homma leviää liian suureksi.

ps. onko muuten kaikilla kaupanalan hommissa enää sunnuntaina tuplapalkkaa? Olen hieman kuullut että esim. prisman ynm muilla kassoilla ei olisi joulukuun ja kesäkuukausien sunnuntai päivistä muuta kuin normipalkka ja sitten normivapaat?
 
ps. onko muuten kaikilla kaupanalan hommissa enää sunnuntaina tuplapalkkaa? Olen hieman kuullut että esim. prisman ynm muilla kassoilla ei olisi joulukuun ja kesäkuukausien sunnuntai päivistä muuta kuin normipalkka ja sitten normivapaat?


Kaupan ala: Työehtosopimuksen keskeiset määräykset 2005-2007
http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kaupan_ala/

Sunnuntaityö
Sunnuntaina tai kirkollisena juhla-, itsenäisyys- ja vapunpäivänä tehdystä työstä maksetaan kaksinkertainen palkka.


Tuskinpa isoimmat ketjut sentään työehtosopimuksia vastaan tappelee :thumbs:
 
Kyllähän tuo kaupan ja palvelun ala on merkittävä työllistäjä, joten ei sovi vähätellä tuon työntekijöihin kohdistuvia vaikutuksia, mutta johan kauppa selviää tuosta sunnuntaiaukiolosta melkein puolet vuodesta. Ja yhtä lailla ne aikataulujen sovitteluvaikeudet ovat esimerkiksi teollisuuden vuorotyöläisillä. Toisekseen eikö jo palvelu sananakin tarkoita sitä asiakkaitten palvelemista, silloin kun tarve on. Itse haluaisin uskoa tässä siihen, että kyllä työ tekijänsä löytää, kun vain siihen annetaan mahdollisuus.
 
ps. onko muuten kaikilla kaupanalan hommissa enää sunnuntaina tuplapalkkaa? Olen hieman kuullut että esim. prisman ynm muilla kassoilla ei olisi joulukuun ja kesäkuukausien sunnuntai päivistä muuta kuin normipalkka ja sitten normivapaat?

Eikö toi kuitenkin oo lakisääteinen juttu toi sunnuntain tuplapalkka? Työaikalaki taitaa olla pakottavaa lainsäädäntöä joten sopimuksella ei voida heikentää työntekijän oikeuksia.

Mä en epäile etteikö löydy innokkaita sunnuntaityöntekijöitä, vaan ettei löydy innokkaita tuplapalkan maksajia. Pienemmissä kaupoissa varmaan yrittäjät itse olis töissä sunnuntaisin.
 
Myönnän että olen saannut väärää tietoa tuosta sunnuntaipalkasta mutta sellaisen käsityksen vain sain joskus muinoin kun jonkun kassatytön kanssa juttelin, samoin joku urheiluvälinemyyjä samaa vihjaisi. No se siitä palkasta...

Mutta kuten Wendy jo sanoi niin eipä niitä innokkaita sunnuntaipalkan maksajija ole hirveästi.... joten tämä on varmaan yksi taustalla oleva ongelma eli ammattiliitot ja työntekijät haluaa tuplapalkan mutta palkanmaksaja ei. Itse olen muuten joskus laskenut noita sunnuntai palkkoja/tuottoja niin joskus on rajoilla että onko se kannattavaa liiketoimintaa. Ja jos sitten ruetaan ajattelemaan sitä läpi vuoden niin jos sunnuntaina auki niin se sunnuntain tuplakulut vie myös voittoa viikolta koska sieltä jää väkisin osa tuloista pois kun se siirtyy sunnuntaille. Koska ei tuo sunnuntaiauki olo kuitenkaa lisää ihmisten ostovoimaa.

Toisaalta suurimmalla osalla ihmisistä on sellainen asenne että vloppu on sellainen "pyhä" vapaa. Uskoisin että aika moni nyt jo vaikka 5-10 vuotta työelämässä oleista joilla on aina vloput vapaana niin kapinoisi varsin paljon sitä vastaan että haluttaisiin heidät töihin sunnuntaina. Mielestäni esim. tuolla intti threadissakin paistaa hyvin se että kuinka porukka hajoaa intiin kun pitää olla vloppu siellä. Jos omiaikoja intistä muistelen niin vloppuina ei koskaan tarvinnut juosta metsässä eikä muutenkaan ollut muuta kuin vartiointia ja oleskelua siellä eli pääsi varsin helpolla mutta silti pahin asia intissä on olla vloppu kiinni.
Mites on Emmah? sain käsityksen että sinulla on aina vloppu vapaata? Miltä tuntuisi olla sunnuntait töissä ja rueta pitämään satunnaisesti vapaat, aina vain seuraavat 3viikkoa työvuorot tietäen?

Tällä hetkellä jouluukuun ja kesän sunnuntait varsin pitkälle ratkaistaan juuri osa-aikaisilla ja nuorilla mutta kun heitäkään ei riitä läpi vuoden. Esim. nykyinen opintotuki järjestelmä ei suosi/innosta opiskelijoita tekemään läpi vuoden töitä. Ja toisekseen kun tuntuu että nyky-ajan nuorista 16-20v jotka ovat potentiaalisimpia osa-aikaisia niin 20 työntekijästä 1-2 on korkeintaan sellaisia jotka hoitavat kunnolla työnsä ja heihin voi luottaa jonkun 3-4viikon jälkeen. Eli jos tuossa kanssa tulee eteen se että henkilövaihtuvuus jne on varsin suurta ja vie siten kantahenkilökunnan aikaa. Samoin kun tarvitaan nykyään kaupan alallakin sitä erkoisosaamista joka taas ei osa-aikaisille aina nopeasti onnistu.
 
Jos sitä pitää yksi päivä pitää putiikkia kiinni, niin olisi sitten vaikka keskiviikko. Se on tosi mukava yrittää tehdä kaikki ostokset kiireessä työpäivän jälkeen, kauppojen pyöriessä tyhjillään (nojoo) työtuntien ajan. Tai sitten mennä lauantaina, kun on tungos kamalimmillaan.

Nyt kun sitä on saanut 8kk totutella 7pv/vk aukioloihin ja 24h auki oleviin kioskeihin, niin on pumppu jättänyt pari lyöntiä jo väliin kun kauppa onkin ollut kiinni.. ne 3 kertaa tai jotain :)
 
Miltä tuntuisi olla sunnuntait töissä ja rueta pitämään satunnaisesti vapaat, aina vain seuraavat 3viikkoa työvuorot tietäen?

Aikoinaan kun tein duunia missä oli päivystys 24h, niin tuli niitä sunnuntaivuorojakin aina välillä. Ei ne olleet sen kamalampia kuin lauantaivuorotkaan - itseasiassa päinvastoin, kun se tuplapalkkakin vielä putosi. Lisäksi oli hyvin hiljaista, eli mistään raatamisesta ei tarvinnut puhua, toisin kuin arkisin.

Ainut kamaluus niissä oli aamuvuoro (7-15), jolloin ei vkl-iltoina voinut tehdä käytännössä mitään. Kaupoissahan tämä ei ole niin ongelma, kun putiikit aukeavat sunnuntaisin vasta klo 12.
 
Minä en ymmärrä ollenkaan miksi kauppojen aukioloa rajoitetaan. Saisivat itse päättää miten putiikit on auki, yöllä ja pyhänä tehtävästi työstä kunnon korvaus. Pitäkööt Prisma ovensa auki vaikka 24/7 jos katsovat että se myynnin kannalta on järkevää. Epäilen että jos tuo aukioloaikahomma vapautettaisiin, vakiutuisi tohon aika nopeasti joku järkevä käytöntö kuluttajien tottumusten mukaisesti.

Jotenkin on hullua että kauppojen pitää olla joka hiton arkipäivä ysiin asti auki ja samalla niiden on oltava lauantaina jo 18.00 kiinni ja sunnuntaina ei saa noiden muutaman kuukauden ulkopuolella pitää ovia auki ollenkaan. Aika harvoin on itse illalla kaupassa käynyt, sunnuntaina taas tulee käytyä usein silloin kun ne auki on. Sunnuntai on viikon ehkä turhin päivä.

Ja ne Japan mainitsemat sukulaisten kissanristiäiset ainakin meilläpäin osuu yleensä lauantaille, joten tossakin jäisi sunnuntaina aikaa käydä kaupassa lauantaita paremmin.

Pankkien yms. kohdalla pitäisi ehdottomasti aukioloajat käsittää myös lauantait, kuten muissakin virastoissa. Pitäisivät sitten vaikka jonain arkipäivänä luukut kiinni. Tavallista päivätyötä tekeville on ongelma päästä asioimaan esim. pankissa kun käytännössä joutuu ottamaan töistä vapaata tätä varten.
 
Mun pelastus on ollu ABC:n "kauppa" joka on auki 24/7. Se on kumma kun välillä öisin on kassalla jonoa...
 
Aikoinaan kun tein duunia missä oli päivystys 24h, niin tuli niitä sunnuntaivuorojakin aina välillä. Ei ne olleet sen kamalampia kuin lauantaivuorotkaan - itseasiassa päinvastoin, kun se tuplapalkkakin vielä putosi. Lisäksi oli hyvin hiljaista, eli mistään raatamisesta ei tarvinnut puhua, toisin kuin arkisin.

Itse teen vielläkin vuorotyötä ja olen niin pyhänä kuin arkena töissä. Ja minua ei yhtään haittaa nuo sunnuntait tai muutkaan pyhät yleensä, mutta joskus käy sääliksi niitä perheelisiä joilla nuo tuottavat ongelmia ja samoin esim. emäntää on joskus harmittanut kun ei ole päästy johonkin tapahtumaan jne kun minulla töitä. Useimiten juuri nuo viikonloput ja illat ovat niitä rauhallisempia päiviä ja varsin mukavia olla töissä kuin normi arkipvät.


Minä en ymmärrä ollenkaan miksi kauppojen aukioloa rajoitetaan. Saisivat itse päättää miten putiikit on auki, yöllä ja pyhänä tehtävästi työstä kunnon korvaus. Pitäkööt Prisma ovensa auki vaikka 24/7 jos katsovat että se myynnin kannalta on järkevää.

Ei minuakaan haittaa ja itse voisin hyvin tehdä vaikka pelkkää yövuoroa jos sitten saisi siihen aina ne vapaat+yövuorosta toipumisvapaat. Kaveri tekee tehtaassa 6yövuoroa ja sitten on 6+1vapaata.
Aikaisemmin esim lauantaista ja pyhien aatoista sai +50% palkan joka oli kanssa hyvä lisä mutta nykyään ei.
Jos katsotaan palkanmaksaja/yritys puolesta niin tuo Sunnuntai aukiolot on tällä hetkellä varsin rajoilla että kannattaako sillä sitten se väkisin syö asiakasvirtaa viikolta ja jos su maksetaan tuplapalkka mutta myynti sama kuin hiljaisen arkipäivänä niin tulos on varsin surkea.

Ja ne Japan mainitsemat sukulaisten kissanristiäiset ainakin meilläpäin osuu yleensä lauantaille, joten tossakin jäisi sunnuntaina aikaa käydä kaupassa lauantaita paremmin.
Monesti vaan ne lauantain juhlat saattavat vaan vaatia yhden toipumispäivän:) Oma kohtaisesti olen monesti ollut jopa onnellinen kun ei ole tarvinnut lähteä töiden takia johonkin sukujuhlaan. Mutta toisaalta taas sitten jos su töitä ja la katselen muiden juhlintaa niin eipä se ole mukavaa.
Meillä töissä on useammalla jokin harrastus joissa esim. kilpailut jne ovat kesäisin ja la/su. Ja yhtenään saa olla muokkaamassa vuoroja että kukin pääsee omaan tapahtumaansa. Itselläkin on tulevana kesänä 5-7 kisa tapahtumaa ja kaikki sattuvat vloppuna..

Minä en nyt tässä puhu omasta puolestani tai ketään vastaan kuka tässä threadissa on kirjoittanut vaan haen sitä toista puolta tästä hommastakin joka koskettaa niitä ihmisiä jotka ovat sellaisilla aloilla joita nyt tässä ajetaan sunnuntainakin töihin. On helppo sanoa sellaisen jota asia ei koske muuten kuin että saa oman hyödyn mutta sitten kun asiaa rupeaa ajattelemaan työnantajan/palkanmaksajan ja ennenkaikkea työntekijän puolesta niin se ei enää olekkaan niin yksikertaista.
 
Voisin lähteä vaikka tältä istumalta johonkin kauppaan töihin loppupäiväksi! Tuplapalkkakin:kuola:
 
Back
Ylös Bottom