Kauppakorkeakouluun 2006

Liittynyt
8.1.2004
Viestejä
606
Löytyykö Pakkikselta yhtään kylteriä? Tarkoituksena olisi allekirjoittaneella nimittäin päästä Helsingin kauppikseen opiskelemaan ja haluaisin kuulla jo sisään päässeiden ajatuksia kyseisen aiheen tiimoilta.

Ensinnäkin tuosta sisään pääseminen vaikeudesta: välillä kuulee paljon sellaista juttua, että ei se mikään niin kovin vaikea asia ole. Mutta pisterajoja ja kysymyksiä katsellessa on tullut kyllä ihan sellainen olo, että aika saakelisti tuonne pitäisi lukea.

Toinen juttu on tämä matikkapuoli. Lukiossa olen lukenut pitkän matikan erittäin huonoilla arvosanoilla ja siitäkin on jo monta vuotta aikaa. Minkälaisia matematiikan taitoja tuossa pääsykokeessa oikein tarvitsee, ja luuletteko, että ne on mahdollista ottaa haltuun nopeassa aikataulussa?

Onko järkeä lähteä pyrkimään sisään ilman valmennuskurssia? Onko kurssien tarkoitus vaan lähinnä huolehtia pyrkijän säännöllisestä valmistautumisrytmistä vai onko kursseista kenties jotain muutakin etua? Motivaation ja itsekurin suhteen minulla ei ole ongelmia, joten en ajatellut ruveta maksamaan ainakaan siitä, että joku potkii minua perseelle lukemisen suhteen.

Yliopisto-opintoja minulla on takana jo monta vuotta, joten siinä mielessä uskon olevani abiturientteihin verrattuna vähän etulyöntiasemassa kun puhutaan kyvystä omaksua suuria tietomääriä. Joku 8 t lukemista päivässä ei tuota ongelmia, mutta en pääse aloittamaan koko päiväistä lukemista kuin vasta huhti-toukokuun vaihteessa, mikä saattaa olla liian myöhään.

No joo, mutta tässä oli nyt jotain vähän sekalaisia ajatuksia näin äkkiseltään. Jos joku asioista perillä oleva voisi vähän valottaa tilannetta, niin iso :worship:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JOJ sanoi:
Onko järkeä lähteä pyrkimään sisään ilman valmennuskurssia? Onko kurssien tarkoitus vaan lähinnä huolehtia pyrkijän säännöllisestä valmistautumisrytmistä vai onko kursseista kenties jotain muutakin etua? Motivaation ja itsekurin suhteen minulla ei ole ongelmia, joten en ajatellut ruveta maksamaan ainakaan siitä, että joku potkii minua perseelle lukemisen suhteen.
Olen ollut useita vuosia kauppakorkean valmennuskursseilla opettamassa ja käynyt itse aikoinaan valmennuskurssin, josta ei ollut juuri mitään hyötyä (oma syyni, ei kurssin..). Jos olet valmistautunut hyvin itse ennen kurssia ja olet kurssilla aktiivinen, kurssista voi olla suurikin hyöty. Jos taas menet kurssille sillä asenteella, että opettaja vain iskostaa päähäsi kaiken olennaisen tiedon, ei varmaankaan kannata maksaa kurssista. Jos ennen kurssia lukee kirjat muutamaan kertaan, voi kysyä opettajalta juuri niitä asioita, jotka ovat jääneet epäselväksi. Oppiminen ja opiskelu on pyrkijän hommaa, opettaja voi vain auttaa siinä. Kurssilla on silti joka vuosi paljon ihmisiä, jotka tulevat sinne vain viettämään aikaa (siltä ainakin vaikuttaa). Mutta ehkä juuri kauppakorkean kursseilla on aika paljon pappa betalar -tyyppejä (isipappa haluaa firmalleen jatkajan), ja monen kurssilaisen oma motivaatio on nolla...

Kurssista saatavat hyödyt (kurssin tasosta riippuen):

Oppii, mikä juuri pääsykokeissa on olennaista. Millaisia kysymyksiä vanhoissa valintakokeissa on ollut ja millaisia kysymyksiä tästä kirjasta voisi olla odotettavissa. Kokeissa on ne "kestosuosikkikysymykset/aiheet" vuodesta toiseen.

Voi kysyä opettajalta itselle epäselvät asiat (edellyttäen, että ne ovat selvillä itselle ennen kurssia). Parhaimmillaan kurssin jälkeen kurssilaisella on hyvin kattava kokonaiskuva aiheesta ja sitten tarvitsee enää kerrata.

Tehdään tehtäviä ja harjoitellaan laskuja. Pelkästään lukemalla ei opi yhtä hyvin kuin tekemällä ja harjoittelemalla.

Muistaa ja oppii paremmin, kun oman lukemisen lisäksi kuulee asiat opettajan kertomana. Mitä useampia aisteja ja opiskelutapoja käytät opiskellessasi, sitä paremmin opit.

Mutta kurssien ja opettajien taso on todella kirjava. Hyvä kurssi yhdistettynä hyvään omaan panokseen voi olla todella hintansa arvoinen - huono kurssi pelkkää rahan tuhlausta. Toisaalta, hyvällekään kurssille ei kannata mennä, jos ei aio itse todella panostaa opiskeluun.
 
JOJ sanoi:
Löytyykö Pakkikselta yhtään kylteriä? Tarkoituksena olisi allekirjoittaneella nimittäin päästä Helsingin kauppikseen opiskelemaan ja haluaisin kuulla jo sisään päässeiden ajatuksia kyseisen aiheen tiimoilta.

Ensimmäistä vuotta opiskelen Turun kauppakorkeessa eli viime vuonna pyrin ja pääsin sisään ihan mukavilla pisteillä, joilla olis myös Helsinkiin päässyt. Ehkä voin siis jonkun vinkin antaa tältä pohjalta.

JOJ sanoi:
Ensinnäkin tuosta sisään pääseminen vaikeudesta: välillä kuulee paljon sellaista juttua, että ei se mikään niin kovin vaikea asia ole. Mutta pisterajoja ja kysymyksiä katsellessa on tullut kyllä ihan sellainen olo, että aika saakelisti tuonne pitäisi lukea.

Ihan totta ovat puhuneet, eli ei ole todellakaan ylivoimaisen vaikeata jos on motivaatiota ja kohtalaisen hyvä kyky oppia uusia asioita. Markkinointi ja johtaminen on ihan puhtaasti asioiden muistamista kun taas laskentatoimi, matikka ja kansantaloustiede vaativat hieman ymmärrystäkin. Normaalilla älyllä varustetulle helppoja juttuja.

JOJ sanoi:
Toinen juttu on tämä matikkapuoli. Lukiossa olen lukenut pitkän matikan erittäin huonoilla arvosanoilla ja siitäkin on jo monta vuotta aikaa. Minkälaisia matematiikan taitoja tuossa pääsykokeessa oikein tarvitsee, ja luuletteko, että ne on mahdollista ottaa haltuun nopeassa aikataulussa?

Ei vaadita kovin kummoisia taitoja ja on täysin mahdollista opetella lyhyessäkin ajassa. Itse tein muistiinpanot kaikista kirjoista ja huomasin ettei matikan kirjasta tullut kuin muutama hassu sivu ja kaikki asiat melko simppeleitä. Jos ei matikka painu kaaliin ilman tolkutonta pänttäämistä niin tähän ehkä kannattaa kysyä neuvoa joltain kaverilta, jolla on lukion pitkä matikka hanskassa tai sitten mennä jollekin kurssille.

JOJ sanoi:
Onko järkeä lähteä pyrkimään sisään ilman valmennuskurssia? Onko kurssien tarkoitus vaan lähinnä huolehtia pyrkijän säännöllisestä valmistautumisrytmistä vai onko kursseista kenties jotain muutakin etua? Motivaation ja itsekurin suhteen minulla ei ole ongelmia, joten en ajatellut ruveta maksamaan ainakaan siitä, että joku potkii minua perseelle lukemisen suhteen.

Itse en ollut kurssilla joten niiden sisällöstä tiedon hyvin vähän. Tuossa aiemmin sanoinkin, että normaalilla älyllä ja motivaatiolla varustettu kaveri on vahvoilla joten ehkä sun ei kannata maksaa itseäs kipeeksi jostain kurssista. Toi matikka on sitten tietenkin eri juttu, eli siihenkin on muistaakseni kursseja olemassa ja sillanen voi olla tarpeen jos tuntuu matikka tökkivän. Ehkä vaikein asia koko hommassa on se, että löytää kirjoista sen oleellisimman tiedon ja erityisesti sen tiedon, mitä voidaan kysyä monivalinnan muodossa. Muistiinpanojen tekeminen osoittautui todella hyväksi menetelmäksi itselleni, sillä siinä joutuu väkisinkin miettimään mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että niistä voi kirjoittaa muistiin. Kokeen jälkeen tarkastin muistiinpanoja ja huomasin, että kaikkiin kysymyksiin löytyi vastaus muistiinpanoista.

JOJ sanoi:
Yliopisto-opintoja minulla on takana jo monta vuotta, joten siinä mielessä uskon olevani abiturientteihin verrattuna vähän etulyöntiasemassa kun puhutaan kyvystä omaksua suuria tietomääriä. Joku 8 t lukemista päivässä ei tuota ongelmia, mutta en pääse aloittamaan koko päiväistä lukemista kuin vasta huhti-toukokuun vaihteessa, mikä saattaa olla liian myöhään.

Jos todella jaksat 8h/päivä lukemista useita päiviä putkeen niin ajan kanssa tuskin tulee ongelmia. Jos pääset huhtikuun puolella aloittamaan niin ehdit lukea mielestäni tarpeeksi. Itse luin kirjat kerran läpi kunnolla tehden samalla alleviivauksia. Toisella kerralla harpoin turhat asiat yli ja tein tärkeistä muistiinpanot. Lopuksi luin muistiinpanot läpi pari kertaa.

Tässä oli nyt päälimmäiset mietteet vajaan vuoden takaisesta operaatiosta. Toivottavasti oli apua ja vastailen mielellään lisäkysymyksiinkin.

Edit. Annoin ehkä liian helpon kuvan pääsykokeista. Eli korjauksena tähän, että eivät ne todellakaan mikään läpihuutojuttu ole ja hommia saa tehdä ja paljon. Toistan itseäni ja sanon, että motivoitunut ja fiksu kaveri pääsee varmasti sisään jos lukee kirjat ajatuksella ja painaa tärkeimmät asiat tiukasti mieleen. Monesti kuulee juttuja miten joku luki kirjat 6 kertaa läpi eikä silti päässyt sisään. Näissä tapauksissa on luultavasti luettu ja koitettu vain muistaa asiat ulkoa ymmärtämättä niitä lainkaan. Yksikin lukukerta riittää jos osaa löytää kirjoista olennaisimman ja tekee siitä vaikka ne muistiinpanot.
 
JOJ sanoi:
Löytyykö Pakkikselta yhtään kylteriä? Tarkoituksena olisi allekirjoittaneella nimittäin päästä Helsingin kauppikseen opiskelemaan ja haluaisin kuulla jo sisään päässeiden ajatuksia kyseisen aiheen tiimoilta.

Ensinnäkin tuosta sisään pääseminen vaikeudesta: välillä kuulee paljon sellaista juttua, että ei se mikään niin kovin vaikea asia ole. Mutta pisterajoja ja kysymyksiä katsellessa on tullut kyllä ihan sellainen olo, että aika saakelisti tuonne pitäisi lukea.

Toinen juttu on tämä matikkapuoli. Lukiossa olen lukenut pitkän matikan erittäin huonoilla arvosanoilla ja siitäkin on jo monta vuotta aikaa. Minkälaisia matematiikan taitoja tuossa pääsykokeessa oikein tarvitsee, ja luuletteko, että ne on mahdollista ottaa haltuun nopeassa aikataulussa?

Onko järkeä lähteä pyrkimään sisään ilman valmennuskurssia? Onko kurssien tarkoitus vaan lähinnä huolehtia pyrkijän säännöllisestä valmistautumisrytmistä vai onko kursseista kenties jotain muutakin etua? Motivaation ja itsekurin suhteen minulla ei ole ongelmia, joten en ajatellut ruveta maksamaan ainakaan siitä, että joku potkii minua perseelle lukemisen suhteen.

Yliopisto-opintoja minulla on takana jo monta vuotta, joten siinä mielessä uskon olevani abiturientteihin verrattuna vähän etulyöntiasemassa kun puhutaan kyvystä omaksua suuria tietomääriä. Joku 8 t lukemista päivässä ei tuota ongelmia, mutta en pääse aloittamaan koko päiväistä lukemista kuin vasta huhti-toukokuun vaihteessa, mikä saattaa olla liian myöhään.

No joo, mutta tässä oli nyt jotain vähän sekalaisia ajatuksia näin äkkiseltään. Jos joku asioista perillä oleva voisi vähän valottaa tilannetta, niin iso :worship:


Olen 4. vuoden opiskelija Turun kauppakorkeakoulussa, joten vastaan siltä pohjalta.

1) Sisään pääsemisen vaikeudesta: Kaikenlaista legendaa liikkuu aina jonkun kaverin kaverista, joka pääsi sisälle lukematta yhtään tai korkeintaan raottamalla vähän kirjoja --> verrannollinen intin tornihuhuihin. Hyvin todennäköisesti jokainen on lukenut kirjat vähintään kerran läpi, monet lukevat
useampaan kertaan (myös allekirjoittanut). Joillekin yksi (1) kerta riittää, useimmille ei. Kyseessä yksilöllinen asia. Opiskelupaikan saaminen kauppakorkeakoulusta (Hki, Tku) ei kuitenkaan ole mikään ylimaallinen ponnistus, mutta lukea täytyy. Joillekin se on vaikeampaa kuin toisille ja jotkut eivät onnistu koskaan.

2) Matikkapuoli: Pääsykoe ei edellytä mitään ihmeellisempiä matematiikan taitoja. Itse kirjoitin lyhyestä matematiikasta laudaturin, joten ehkä osaan jotakin. Pääsykokeessa (2002) ei kuitenkaan matematiikan osiossa pitänyt laskea käytännössä mitään, joten "hukkaan" pääsykokeen kannalta menivät ne laskutunnit, jolloin harjoittelin tilastomatematiikkaa yms. Muissa osioissa (laskentatoimi ja kansantalous) piti ainakin aikaisemmin laskea, mutta pääasiassa plus-, miinus-, jako- ja kertolaskuja. Ei mitään ylitsepääsemätöntä.
Pääsykokeeseen tarvittavat matematiikan taidot voi mielestäni ottaa haltuun kohtalaisen lyhyessä ajassa (sekin on suhteellista). Kauppakorkeassa et tule tarvitsemaan matematiikkaa muuten kuin pakollisissa matematiikan peruskursseissa (2kpl), ellet sitten valitse pääaineeksi laskentatoimea, rahoitusta, kansantaloustiedettä tai taloustieteen kvantitatiivisia menetelmiä.

Katso aikaisempia pääsykokeita ja niiden matematiikan kysymyksiä ja päättele itse, kuinka paljon niissä pitää laskea.

3) Valmennuskursseista on Pakkotoistolla jo jonkun verran keskusteltu, mutta yleisluontoisesti voidaan mielestäni todeta, että ilmankin pärjää aivan mainiosti. Niiden pääasiallinen tehtävä on toimia valmistautumisrytmittäjänä sekä tarvittaessa tarjota vastauksia aihealueen kysymyksiin (valmennuskurssiyrittäjillä on varmaan omat määrittelyt kurssien tehtävistä). Ne eivät kuitenkaan ole mikään "avain" opiskelupaikkaan, tässä tapauksessa kauppakorkeaan. Pääasiassa kyse on omasta motivaatiosta. Vaikka valmennuskurssi olisi kuinka laadukas, ei se kuitenkaan lue tai ajattele puolestasi.

Kysy lisää jos on kysyttävää. Muuten tsemppiä lukemiseen ja pääsykokeisiin :thumbs:
 
JOJ sanoi:
Löytyykö Pakkikselta yhtään kylteriä? Tarkoituksena olisi allekirjoittaneella nimittäin päästä Helsingin kauppikseen opiskelemaan ja haluaisin kuulla jo sisään päässeiden ajatuksia kyseisen aiheen tiimoilta.

Ensinnäkin tuosta sisään pääseminen vaikeudesta: välillä kuulee paljon sellaista juttua, että ei se mikään niin kovin vaikea asia ole. Mutta pisterajoja ja kysymyksiä katsellessa on tullut kyllä ihan sellainen olo, että aika saakelisti tuonne pitäisi lukea.

Toinen juttu on tämä matikkapuoli. Lukiossa olen lukenut pitkän matikan erittäin huonoilla arvosanoilla ja siitäkin on jo monta vuotta aikaa. Minkälaisia matematiikan taitoja tuossa pääsykokeessa oikein tarvitsee, ja luuletteko, että ne on mahdollista ottaa haltuun nopeassa aikataulussa?

Onko järkeä lähteä pyrkimään sisään ilman valmennuskurssia? Onko kurssien tarkoitus vaan lähinnä huolehtia pyrkijän säännöllisestä valmistautumisrytmistä vai onko kursseista kenties jotain muutakin etua? Motivaation ja itsekurin suhteen minulla ei ole ongelmia, joten en ajatellut ruveta maksamaan ainakaan siitä, että joku potkii minua perseelle lukemisen suhteen.

Yliopisto-opintoja minulla on takana jo monta vuotta, joten siinä mielessä uskon olevani abiturientteihin verrattuna vähän etulyöntiasemassa kun puhutaan kyvystä omaksua suuria tietomääriä. Joku 8 t lukemista päivässä ei tuota ongelmia, mutta en pääse aloittamaan koko päiväistä lukemista kuin vasta huhti-toukokuun vaihteessa, mikä saattaa olla liian myöhään.

No joo, mutta tässä oli nyt jotain vähän sekalaisia ajatuksia näin äkkiseltään. Jos joku asioista perillä oleva voisi vähän valottaa tilannetta, niin iso :worship:

Kylteriajat ovat tätä nykyä taaksejäänyttä elämää, mutta tässä jotain väsyä selostusta.

Sisäänpääsy HKKK:uun on kohtuullisen haastavaa, mutta ne on kyllä ihan toiset paikat joihin on saatanallisen vaikeaa saada itsensä tungettua. Oma pääsykoekirjoihin tutustuminen alkoi silloin aikanaan kirjoitusten jälkeen huhtikuun alussa ja tahti oli 10-12 h/pv (taukoineen) viikot läpeensä. Eli ei epäinhimillinen määrä opiskelua, mutta määrätietoisesti on jaksettava painaa. Koe oli samoihin aikoihin kuin nytkin (juuri ennen juhannusta). Paljon riippuu siitä osaatko opiskella. Lienee melko turvallista olettaa että yliopisto-opintojesi johdosta osaat. Nykyisestä koeformaatista en tiedä, mutta taannoin ei todellakaan kyselty pelkkiä olennaisuuksia, vaan myöskin hienompia nyansseja jotta saatiin eroja aikaan. Ei riittänyt että tajusi pointin, piti myös muistaa ne ei-ehkä-niin-kauhean-relevantit yksityiskohdatkin.

Juuri tuo matematiikka oli oma heikko kohtani. Kahdeksasta kysymyksestä jätin kahteen vastaamatta, kolme meni väärin ja kolme oikein (joista yksi aivan puhtaalla arvauksella) - huikea 0,75 pistettä rävähti matematiikasta (max. 8). Jos kvant.menetelmien pääsykoekirjan aiheet tuntuvat kovin hankalilta, niin eikun apuva hakemaan valmennuskurssilta. Paljon parempi vaihtoehto tietysti olisi, jos saisit apuun jonkun kärsivällisen ja matemaattisesti kyvykkään tutun. Vaikkapa jonkun joka on viime vuosina käynyt pääsykokeessa - ja mielellään jopa päässyt sisään.
Kauppiksen sisäänpääsytason matemaattiset aiheet on mahdollista omaksua lyhyellä aikataululla, mutta suosittelisin että nyt mahd. pian ryhdyt hommiin jos epäilyttää.

Valmennuskurssilla kävin, mutta hyödystä en ole varma. Rytmitys ja perseelle potkiminen ovat iso osa antia - monelle täysin tarpeetonta sellaista. Yksi ihan ok juttu on välikokeet, joissa voi testata osaamistaan, mutta niitä voi järjestää itselleen hankkimalla pelkät materiaalit kurssin järjestäjiltä.
Sanoisin että lähinnä kansantaloustieteen, kvant.menetelmien ja laskentatoimen kursseista on apua, jos tuntuu että asiat eivät mene jakeluun omalla lukemisella. Toki myös kansantaloustieteen ja laskentatoimen osalta olisi tehokkain ja paras ratkaisu, jos saisit tarvittaessa opastusta joltakulta perehtyneeltä.

Suosittelisin tämänhetkisen aikataulun puitteissa tutkimaan pääsykoekirjojen sisältöä ja päättelemään että meneekö asiat jakeluun omin voimin. Muutenkin kannattaa aloittaa niihin kirjoihin tutustuminen mahd. aikaisin, vaikkei pitkiä päiviä pystyisikään lukemaan. Se on sitten nopeampaa kiskaista iso vaihde päälle huhtikuun koittaessa.
 
flagellum dei sanoi:
Nykyisestä koeformaatista en tiedä, mutta taannoin ei todellakaan kyselty pelkkiä olennaisuuksia, vaan myöskin hienompia nyansseja jotta saatiin eroja aikaan. Ei riittänyt että tajusi pointin, piti myös muistaa ne ei-ehkä-niin-kauhean-relevantit yksityiskohdatkin.

Ilmeisesti kehitys on ollut viime aikoina enemmän siihen suuntaan, että vaaditaan olennaisten asioiden ymmärtämistä ja niiden soveltamista. Itseasiassa eräs kaverini, joka kävi valmennuskurssin, kirosi viime vuoden koetta kun se oli niin soveltava. Valmennuskurssilla oli siis neuvottu opettelemaan listoja yms ulkoa ja asioiden ymmärtäminen oli jätetty vähemmälle huomiolle. Minusta kehityksen suunta on aivan oikea, eli pyritään hakemaan kouluun sisälle ne, jotka osaavat myös soveltaa tietoa muistamisen lisäksi.
 
Ensinnäkin suurkiitokset kaikille vastanneille. Tämä tredi on kyllä antanut minulle paljon ajattelemisen aihetta, nimittäin olen tässä kuumeisesti pohtinut juuri sitä, onko tuo sisäänpääsy mahdollinen sillä panostuksella, mikä minulla on tänä keväänä käytettävissä. Kommenttienne perusteella näyttää siltä, että on.

Eli suunnitelma olisi seuraavanlainen:

- pääsykoekirjat hankintaan heti ja alustavaa lukemista tämänhetkisten opintojen ohella, tavoitteena että kaikki kirjat luettu jo kerran ennen varsinaista valmistautumista
- varsinainen valmistautuminen huhtikuun lopusta pääsykokeisiin asti, lukemista 8-10h päivässä
- matematiikan opiskelua parin osaavan kaverin (kyltereitä molemmat) johdolla, ja jos niillä ei innostus/aika riitä niin sitten matikan valmennuskurssille

Kuulostaako uskottavalta?

Huippuvalmennuksella näyttäisi olevan minun aikatauluuni hyvin sopiva valmennnuskurssi, joka alkaa vasta toukokuun alussa (intensiivikurssi siis). Sille osallistumista olen harkinnut. Toisaalta hinta on aika suolainen siihen nähden, että kurssi ei kestä kuin kuukauden, ja minulla pappa betalar inte.

Mitä tulee tuohon "normaalilla älyllä varustettuun" niin se tietysti aina kovin subjektiivinen mielipide, mutta pariin yliopistoon olen päässyt sisään ja arvosanat eivät koskaan ole olleet alle keskitason, joten henkisiä resursseja pitäisi kait jossain määrin löytyä. Motivaatiota ja hyviä perslihaksia myös löytyy, olen esim. tänä vuonna tekemässä lähemmäs 50 ovaria, mikä on mielestäni ihan hyvin.

Markkinoinnin ja johtamisen osuuksia en pidä sinänsä haasteellisina, sillä markkinointia olen jo HKKK:ssa sivuaineena opiskellut (siitäpä tämä innostus tutkinto-opiskelijaksi onkin lähtenyt) ja johtamista ja organisaatioita on taas tullut tahkottua tuolla valtsikan puolella. Laskis, kansis ja kvantti sen sijaan ovat ihan tuntemattomia aihepiirejä ja niissä on sitä hirveää, inhottavaa matikkaa eli siellä suurin epävarmuus.

Pääsykokeen luonteesta olen kyllä nopealla vilkaisulla sitä mieltä, että kyllä siellä edelleen niitä detaljeja kysytään. Yliopisto-opinnoissa on taas päinvastoin saanut tottua siihen, että tärkeintä on ymmärtää suuret linjat eikä yksityiskohtia eli ilmeisesti täytyy opetella vähän uudenlainen lukustrategia. Mind-mapit, tiivistelmät ja omat muistiinpanot ovat olleet minulle jo lukiosta asti arkipäivää, niin kiistaton on niiden hyöty opiskelussa.
 
En nyt varsinaiseksi ekspertiksi voisi itseäni tituulerata, olenhan vasta ensimmäistä vuosikurssia kauppiksessa.

Mutta tekisin viime vuoden kokeen pohjalta yhteenvedon jokaisesta kirjasta, ja miten IMO kannattaa valmistautua:

Markkinointi (Eri kirja kuin viime vuonna, tosin nopeasti uuttakin vilkaisin):
Lähinnä ulkoaopettelua, listoja, nimien muistamista yms. Vaatii paljon lukemista, muistilistat ovat hyviä tukeakseen oppimista. Itselläni sujui hyvin lähinnä motivaation tuloksena.

Johtaminen ja organisaatiot: Viime vuonna markkinoinnin kirjan kanssa samoja asioita päällekkäin eli olivat hyvin samankaltaisia, joten ukkojen nimet hyvin päähän, muistilistat ja paljon lukemista. Tästä saadaan 8 helppoa tai 8 vaikeaa kysymystä, riippuu omistautumisesta, itsellä meni putkeen viime vuonna tämän osalta.

Kansantaloustiede: Vaatii jopa omaa päättelyä kysymyksissä. Termit ja harvat kaavat muistiin. Esim. joustot, inflaatio ja perus kysyntä- ja tarjontakäppyrät kun sisäistää, yhdessä sanaston kanssa niin hyvä tulee. Itselläni meni penkin alle koe tältä osin; oli jopa hyvinkin soveltava koe. Sain vain vähän yli puolet pisteistä.

Matematiikka: Kirja on hyvinkin epäselvä ja uutta asiaa oli pitkänkin matikan lukeneelle paljon. Mm. LP-ongelma, joustot ja konkaavi/konveksisuus asiat kannattaa opetella. LP-ongelma on matikan "varma" helppo tehtävä ja paneutumalla kunnolla, tästäkin osiosta saa hyvät pisteet. Itsellä meni odotusten alle, osin koska luin tehtäviä väärin (jostain syystä pari tuttuakin luki samoin, tiedä mitä tapahtunu :D)

Laskentatoimi: Helppo kirja ja varsinkin Puttosen rahoituksen osio oli helpohko. Kaavoja vain vähän ja niiden opettelu suht. helppoa, ROA, ROE, WACC, Current Ratio jne. Tehtävät olivat ihan mukavia ja meillä olikin se lisälappu tästä osiosta, en tiedä mistä osiosta teille tulee seuraavaksi..?

Tärkeintä on oma motivaatio, halu ja panostaminen. Valmennuskursseista on hyötyä ja itse suosittelen käymään, joskin ilmankin on mahdollista, sillä opiskelutekniikkasi on todennäköisesti aika vankalla pohjalla. Matikka ei todellakaan ole vaikeaa, kaikki on kiinni asenteesta eli jos matikkaa ei pidä ylivoimaisena niin ei se sitä tule olemaankaan!
Ei muuta kuin tsemppiä!
 
Itse hain viime keväänä Helsinkiin ja pääsin.
Lukemista tuli yhteensä n. 500 tuntia. Tässä mukana myös Hentusen valmennuskurssi, joka minusta oli todella loistava. Kallis kun fan, mutta antoi paljon. Siellä muunmuassa harjoiteltiin näitä laskiksen ja kansiksen tehtäviä materiaalista. Koe oli viime vuonna vaikeanlainen, josta kertoo mm. se, että helsingin pisteraja tippui 2 pistettä. Kuitenkin se oli hyvin lähellä sitä mitä kurssilla treenattiin.

Jos aloitat huhtikuun lopussa niin ehdit lukemaan tuollaisen 7 viikkoa. Siitä riittääkö se voi olla montaa mieltä, itse yrittäisin aloittaa jo aiemmin.
Matematiikka on se missä monen koe kaatuu, eli kun pitäisi saada se 27-30 pistettä 40 kysymyksestä niin tyhjiä ei juuri kannata jättää. Koita laskea matikkaa mahdollisimman paljon ja kiusaa juuri noita kavereitasi ja muita. Multa meni matikka kokeessa aika heikosti.. Onneksi kansis paikkasi.

Oletko selvittänyt voisitko hakea maisteriohjelmassa jos yliopisto-opintoja on kerran vuosia?
 
JOJ sanoi:
Löytyykö Pakkikselta yhtään kylteriä? Tarkoituksena olisi allekirjoittaneella nimittäin päästä Helsingin kauppikseen opiskelemaan ja haluaisin kuulla jo sisään päässeiden ajatuksia kyseisen aiheen tiimoilta.
Kolme vuotta sitten tuli haettua heti lukion jälkeen hyvällä menestyksellä. Panostin pääsykokeisiin n. 400 tuntia ja kävin Hentusen valmennuskurssin. Sisäänpääsy ei ole kovinkaan vaikeata, mutta paljon töitä täytyy useimmiten tehdä. Pääsykokeella hakemisen lisäksi kannattaa harkita SAT-koetta ja avoimen kautta hakemista. Näissä hakulinjoissa taitaa olla tällä hetkellä suuremmat kiintiöt kuin aiemmin. Avoimen kautta voi täyspäiväisellä opiskelulla tehdä 60 ov vuodessa hyvillä arvosanoilla, ja se tulee myös halvemmaksi kuin Hentusen kurssi.
 
Tuomas H. sanoi:
Kirja on hyvinkin epäselvä ja uutta asiaa oli pitkänkin matikan lukeneelle paljon.

Kirja on tosiaan aika surkea, mutta uutta asiaa siinä ei kyllä minulle juurikaan ollut. En tiedä sitten vaihteleeko pitkän matikan kurssien sisältö paljonkin koulujen välillä, mutta minulle uusia asioita oli ainoastaan joustot. Jos en nyt ihan väärin muista. Eikä niissäkään sinänsä tarvitse oppia mitään jos derivoida vaan osaa. Kaavoja pitää toki muistaa silti.
 
Itse hain ja pääsin sisään 2004. Kävin Hentusen valmennuskurssin, jota suosittelen kyllä todella lämpimästi. Aloitin lukemisen jo tammikuussa, joten oma motivaatio ei olisi kyllä jaksanut kantaa koko kevään läpi...

Matikan kirja on enää ainoa sama kuin silloin kun itse hain, joten vain siitä osaan jakaa kokemuksia. Itsellänikin oli surkea arvosana pitkästä matikasta, mutta kvant. analyysin asiat tajuaa mielestäni kyllä ihan hyvin ilman huippuarvosanojakin. Varsinkin tilasto- ja todennäköisyysosio kannattaa opetella kunnolla, koska niitä tarvitsee yllättävän paljon vielä sisällä ollessaankin.

Kansiksin ja laskiksen asiat ovat loppupeleissä aika simppeleitä, kunhan ne vaan kunnolla avautuvat. Niiden takana piilee joku logiikka, toisin kuin markkinoinnissa ja johtamisessa, jossa opetellaan vaan listaa listan perään. Senpä takia en aliarvoisi markkinointia ja johtamista niiden näennäisen helppouden takia, sillä mitä helpompi aine, sitä vitt.....mat kysymykset.

Itse luin aina aamupäivät kirjoja, jolloin oli vielä suht skarppi olo ja iltapäivät laskin matikkaa musaa kuunnellen, koska silloin tasaisen tekstin lukemisesta ei tullut enää mitään. 4-6 h tehokasta luku/laskuaikaa päivässä on aina parempi kuin 8-10 h saman sivun lukemista kerta toisensa jälkeen.

Onnea yritykselle, tää on ihan hauska koulu :)
 
Katsos prkles täällähän on kohtalontoveri/(ehkä jopa tovereita). Itse olen hakemassa kanssa tänä keväänä HKKK:hon mutta opinnot pääsisin aloittamaan vasta 07 syksyllä kun on toi intti vielä pahasti edessä. Olen lukenut nyt pariin kertaan kaikki muut kirjat läpi paitsi markkinoinnin (kun se vaihtu ja oli vanhat kirjat) ja parin kuukauden päästä alkaa se huippuvalmennuksen kurssi.
Mitä pidemmälle kevättä mennään sitä kovemmaks olis tää luku/opiskelu tahti kiristettävä.

Toivotaan, että kaikki ketkä hakevat Helsinkiin pääsevät myös sisään ;) Ja onnea lukemiseen kaikille pyrkijöille!
 
trebla sanoi:
Kirja on tosiaan aika surkea, mutta uutta asiaa siinä ei kyllä minulle juurikaan ollut. En tiedä sitten vaihteleeko pitkän matikan kurssien sisältö paljonkin koulujen välillä, mutta minulle uusia asioita oli ainoastaan joustot. Jos en nyt ihan väärin muista. Eikä niissäkään sinänsä tarvitse oppia mitään jos derivoida vaan osaa. Kaavoja pitää toki muistaa silti.
Ei niiden kurssien sisältö varmaan muutu tai ole eri eri lukioissa, sillä itse luin kaikki paitsi yhtä kurssia lukuunottamatta pitkän matikan (krs 13, en muista nimeä) lukiossa. Lähinnä tarkoitin, että kysymykset ovat oudosti/erilailla muotoiltu. Ei siinä mitään, kyllä nuo asiat oppii, mutta on se kirja vähän erilainen kuitenkin kuin lukion vastaavat. Katsoin tuossa tuota johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä-kirjaa, niin ei siinä hirveästi uutta ollutkaan lukioon verrattuna, juurikin nuo mainitsemasi joustot lähinnä.
Ehkäpä lyhyen lukeneille kirja on haastava, mutta itselleni tuli ensimmäisen lukukerran jälkeen kyllä suht. epäileväinen olo. Valmennuskurssit saavat IMO kirjan todennäköisesti paremmin avautumaan, luulisin.
Se kai, että kysymykset voivat myös matikassa olla sanallisia ja tehtävät eivät ole tyyliin derivoi yhtälö, tekee osiosta haastavan, mutta kylllä sen aueta pitäisi kaikille, ei siitä epäilystä.
 
scarron sanoi:
4-6 h tehokasta luku/laskuaikaa päivässä on aina parempi kuin 8-10 h saman sivun lukemista kerta toisensa jälkeen.

Tämä pitää todellakin paikkansa. Oman luku-urakan alussa tein sen virheen, että luin yksinkertaisesti liian paljon yhden päivän aikana. Siitä seurasi aina motivaatio-ongelmia ja seuraavana päivänä lukeminen tökki ja pahasti. Pian päädyin lukemaan ainoastaan 3-5h päivässä ja jos tuntui siltä ettei jonain päivänä homma edennyt millään niin pidin suosiolla vapaapäivän. Tämä edellyttää kyllä sen, että lukemiseen on varattu aikaa vähintään 2kk. Enkä tietenkään väitä etteikö joku pystyisi lukemaan 10h päivässä pitkiäkin jaksoja putkeen onnistuneesti, mutta minulta se ei vaan onnistu.
 
shape sanoi:
Pääsykokeella hakemisen lisäksi kannattaa harkita SAT-koetta ja avoimen kautta hakemista. Näissä hakulinjoissa taitaa olla tällä hetkellä suuremmat kiintiöt kuin aiemmin.
SAT-koe ei vain ole paras vaihtoehto jos matikka ei ole kunnolla hallussa. Muuten tuo on totta, itsekin pääsin viime syksynä SAT-kokeella HKKK:un sisään aika reippaasti koska SAT-kiintiöitä oli nostettu reilusti.
 
Itse pääsin viime vuonna Turun kauppakorkeaan ainakin omasta mielestäni suht vähällä lukemisella. Mutta pisteenikin olivat kyllä sieltä huonoimmasta päästä.
Luin kaikki kirjat, matikkaa lukuunottamatta, kerran läpi ajatuksen kanssa. Eipä tuossa mennyt edes hirveä kauaa. En tehnyt minkäänlaisia muistiinpanoja enkä alleviivauksia. Matikasta luin muutaman ensimmäisen sivun, mutta koska se tuntui olevan täyttä hepreaa, niin luovutin sitten suosiolla, enkä lukenut kyseistä kirjaa enää ollenkaan. Yllätyin itsekin sisäänpääsyn helppoudesta.
 
Tikkanen Henrikki; Markkinoinnin johtamisen perusteet

Markkinoinnin kirjan lukuohjeistus on mielestäni kerrottu hieman epäselvästi.

Markkinoinnin johtamisen perusteet. Tehtävät, perusprosessit ja markkinointistrategia. Luku 2 markkinoinnin tehtävät kokonaan ja luvusta 3 markkinoinnin perusprosessit lukuun 3.2 asti. (sivut 21-131)

Voi olla että viilaan nyt pilkkua, mutta miksi luku 2 markkinoinnin tehtävät ohjeistetaan lukemaan kokonaan, mutta esim. luvusta 4 markkinointistrategiasta ei puhuta olleenkaan? Ohjeistuksessa lukee kuitenkin selvästi, että tehtävät (luku 2), perusprosessit (luku 3) ja markkinointistrategia (luku 4) kuuluvat lukualueeseen.

Jos luvusta 3 luetaan siis vain 3.1, niin eikö olisi ollut fiksumpaa antaa ohjeistus esim. pois lukien kappaleet 3.2, 3.3 ja 3.4 kuin että määritellään sivut 21-131 luettavaksi, mutta unohdetaankin mainita luvun 4 sivut 167-190.

Jospa tästä sepostuksesta joku saisi selvää. Minä ainakin nyt ymmärrän tämän silleen että 2 kokonaan, 3:sta vain 3.1 ja luku 4 kokonaan. Samaa mieltä?
 
Olen miettinyt pitkään vaihtoehtoina Turun Kauppakorkeakoulua sekä Turun Yliopiston Taloustiedettä.

Osaako kukaan kertoa mikä näiden kahden merkittävin ero on ja kumpi antaa "pätevämmän" koulutuksen liike-elämää varten?
 
Jonni sanoi:
Olen miettinyt pitkään vaihtoehtoina Turun Kauppakorkeakoulua sekä Turun Yliopiston Taloustiedettä.

Osaako kukaan kertoa mikä näiden kahden merkittävin ero on ja kumpi antaa "pätevämmän" koulutuksen liike-elämää varten?
Eli käsittääkseni Turun Yliopiston taloustiede on siis kansantaloustiedettä, eli valmistuttuasi sieltä tulet ekonomistiksi, joka käytännössä (itse opiskelussa) tarkoittaa siis aika paljon matemaattisten aineiden (ekonometria, matemaattinen analyysi jne.) lukemista. TuKKK:ssa voit valita taasen pääaineen ensimmäisen vuoden jälkeen eli opiskelusi voi olla täysin toisenlaista kuten markkinointia ja johtamista, mitkä eivät ole juurikaan matemaattisia.
"Pätevyydestä" en osaa sanoa eli opetuksesta en tiedä, paljonko eroavat kauppiksen kansiksen tai yliopiston vastaavan välillä, mutta ekonomistit sijoittuvat usein asiantuntija-, tutkimus- tai johtotehtäviin lähinnä julkiselle sektorille, mutta myös pankki tai rahoitusalalle. Eli ero on se, että kauppiksessa pystyt valitsemaan "kokemuksen" jälkeen pääaineen, kun tuonne haet suoraan pääaineeseen.
En ole perehtynyt Turun toimintoihin, joten asiantuntevammat korjatkaa.
 
Back
Ylös Bottom