Kauppakorkeaan 2014

Liittynyt
18.7.2007
Viestejä
783
Valintakoekirjat ja muut koevaatimukset

Johtaminen ja markkinointi
Puusa, Anu – Reijonen, Helen – Juuti, Pauli – Laukkanen, Tommi: Akatemiasta markkinapaikalle – Johtaminen ja markkinointi aikansa kuvana, Talentum, 2012 tai uudempi. ISBN: 978-952-14-1984-3 / 978-952-14-1985-0.

Laskentatoimi ja rahoitus
Ikäheimo, Seppo – Laitinen, Erkki K. – Laitinen, Teija – Puttonen, Vesa: Laskentatoimi ja rahoitus, Vaasan yritysinformaatio Oy, 2011 tai uudempi. ISBN: 978-951-96324-3-8.

Kansantaloustiede
Pohjola, Matti: Taloustieteen oppikirja, 7. uudistettu painos, SanomaPro, 2012 tai uudempi. ISBN: 978-952-63-1556-0.

Talousmatematiikka
Talousmatematiikan osuus perustuu lukion opetussuunnitelman mukaiseen talousmatematiikan oppimäärään. Lukion opetussuunnitelma on luettavissa Opetushallituksen sivuilla (http://www.oph.fi/download/47345_luk...steet_2003.pdf). Hakijan oletetaan hallitsevan myös talousmatematiikan oppimäärän pohjana oleva matematiikan käsitteistö ja menetelmät sekä valintakoekirjallisuudessa käytetty terminologia.

Valintakokeen eri osa-alueiden maksimipistemäärät ovat seuraavat: Johtaminen ja markkinointi 13 pistettä, Laskentatoimi ja rahoitus 13 pistettä, Kansantaloustiede 7 pistettä ja Talousmatematiikka 7 pistettä, yhteensä 40 pistettä.

4.6.2014 koepäivä
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikille jaksamisia lukemisten kanssa :thumbs: Multa löytyy tuo laskentatoimen kirja eli jos jotakuta kiinnostaa niin laittakaa viestiä..
 
Meinaatteko käydä keväällä töissä samaan aikaan lukuprosessin aikana? itse hain viimevuonna ja sisäänpääsy jäi kiinni muutamista pisteistä. kirjat tuttuja ja asiat tuoreina mielessä, joten kuulostaako teidän mielestä ma-pe töissä 6h pävässä liian paljolta? Tiukka suunnitelma tietenkin tehtävä jotta ajan saa käytettyä mahd tehokkaasti.
 
Meinaatteko käydä keväällä töissä samaan aikaan lukuprosessin aikana? itse hain viimevuonna ja sisäänpääsy jäi kiinni muutamista pisteistä. kirjat tuttuja ja asiat tuoreina mielessä, joten kuulostaako teidän mielestä ma-pe töissä 6h pävässä liian paljolta? Tiukka suunnitelma tietenkin tehtävä jotta ajan saa käytettyä mahd tehokkaasti.

Mä pyrin tänä vuonna ekaa kertaa ja kävin koko kevään 40 h / vko töissä. Opin kyllä asiat pääosin, mutta pääsykokeessa hölmöilin niin, jotta jäin Helsingistä 0,75 p päähän. Tänä vuonna uusiks. Nyt syksyllä oon suorittanut avoimen kautta ekan vuoden opintoja Helsingissä, mut kirjoilla oon Turussa jotta opiskelijaedut napsuu.
 
Hyvä teitää, että täysi mahdottomuus ei tuo työssäkäynti ole. Itse haen Lappeenrantaan jossa siis alhaisemmat rajatkin. Ja niin piti kirjoittaa että viimekeväänä, ei viimevuonna joten kirjojen osalta hyvä tuuri kun ei muuttunut kuin matikka ja sekin parempaan suuntaan!! :rock:
 
Täällä haetaan kanssa ensimmäistä kertaa, keväällä kirjoitukset ensin alta pois..

Mitäs olette mieltä noista valmennuskursseista? Olen tässä kelannut, että fyysinen kurssi voisi jopa syödä tehoja itsenäiseltä lukemiselta, siksi pohdinkin verkkokurssia.. Kovasti ainakin valmennuskeskus mainostaa itseään parhaana ja ainoana oikeana vaihtoehtona, kokemuksia muista firmoista?

Muita käytännön vinkkejä valmistautumiseen otan myös ilomielin vastaan!

E. pk-seudulta siis huudellaan joten kaikki mahdolliset tarjolla
 
No jotkut puhuvat Timo Hentusen nimeen eli verkkokursseista Winner. Itse mietin sitä, mutta hinta 690 kuulostaa paljolta, kun lähinnä niitä kokeita ja matikkaa kaipaan. Itse en kai viihtyisi edes tunneilla kuuntelemassa. Lähinnä tuota matikkaa mietin, kun kokeessa tulee olemaan lukion talousmatikan tiedot + siihen liittyvä aikaisemmin opeteltu pohja. Toivottavasti tulee luettua kaikki tarpeellinen. Siksi olisin voinut tuon kurssin ottaa, koska Hentunen todennäköisesti tietäisi mitä mahdollisesti voisi tulla kokeeseen.
 
Hep!

Täällä kanssa haetaan keväällä kauppakorkeakouluun. Ensin olisi kevään yo-kokeet suoritettava, eli luku-urakka alkaa vasta keväämmällä. Mihin kouluihin ootte hakemassa? Olis mukava kuulla kauppatieteiden opiskelijoiden mietteittä heidän kouluistaan sekä opiskelusta ylipäätään.
 
Täällä luetaan kolmivuorotyön ohessa :o Itellä on vielä tän vuoden Winnerin etämatskut tallessa, matikan kanssa ajattelin pärjätä ihan itse, paljon helpompaa mitä aiemmin. Pisterajat varmaan nousee kun matikka helpottuu :/
 
Täältä löytyis kaikki viime vuoden pääsykoekirjat ja Ekonomivalmennuksen tiivistelmät jokaisesta kirjasta, kirjatiivistelmien takana taitaa myös jonkinverran tehtäviä olla kirjoihin liittyen. Jos jollain on kiinnostusta ostaa niin heitelkää omasta mielestänne sopivia tarjouksia yv:llä. Sen verran kirjojen kunnosta sanottakoon että ovat kyllä totaalisen puhki alleviivattuja ja merkintöjä täynnä, mutta niiden avulla sentään aukesi viime keväänä paikka Vaasan Yliopistosta.
 
Haku täälläkin edessä, Lappeenranta ykkösenä koska lähimpänä porukoita ja tuotantotalous on aika kova sana kauppatieteiden lisäksi. Lukeminen aloitettu jo, aika hitaasti tosin, mutta uskaltaisin väittää että puolentoista vuoden opiskelutauon jälkeen kävelemään opetteleminen oli helpompaa kuin näiden laskentatoimen kaavojen yms juttujen opetteleminen. Preppauskurssille en ajatellut lähteväni, faija opiskelee parhaillaan KTM:mäksi ja ollut alalla yli 30 vuotta niin luotan kyllä omaan ukkoon enemmän kuin yhteenkään valmennuskurssiin.

Mitäs nykyiset kauppatieteilijät ovat mieltä, onko pientäkään mahdollisuutta että pääsykokeessa joutuu laskemaan esimerkiksi yrityksen kasvua tulevina tilikausina (liittyen laskentatoimeen), vai rajoittuuko laskut vain talousmatikan osuuteen?
 
Haku täälläkin edessä, Lappeenranta ykkösenä koska lähimpänä porukoita ja tuotantotalous on aika kova sana kauppatieteiden lisäksi. Lukeminen aloitettu jo, aika hitaasti tosin, mutta uskaltaisin väittää että puolentoista vuoden opiskelutauon jälkeen kävelemään opetteleminen oli helpompaa kuin näiden laskentatoimen kaavojen yms juttujen opetteleminen. Preppauskurssille en ajatellut lähteväni, faija opiskelee parhaillaan KTM:mäksi ja ollut alalla yli 30 vuotta niin luotan kyllä omaan ukkoon enemmän kuin yhteenkään valmennuskurssiin.

Mitäs nykyiset kauppatieteilijät ovat mieltä, onko pientäkään mahdollisuutta että pääsykokeessa joutuu laskemaan esimerkiksi yrityksen kasvua tulevina tilikausina (liittyen laskentatoimeen), vai rajoittuuko laskut vain talousmatikan osuuteen?

7 vuoden opiskelutauon jälkeen ei kyllä tuottanut laskentatoimen laskut ongelmia, ei vaikka on vain amis käytynä. Katsoppa viime vuosien matikkaa.. Onko isälläsi paljon kokemusta pääsykokeisiin valmentamisesta?
 
En usko et siihen mitään kokemusta tarvitaan että pystyy selittämään kaljana ja makkarana kaiken mitä ei pähkäilemällä heti ymmärrä tuolta kirjasta. Muutenkin kaikki menee mun jakeluun paremmin puhumisen ja keskustelun kautta kuin lukemalla.

Mun mielestä on aika hassua ettei tuossa laskentatoimen ja rahoituksen -kirjassa oo minkäänlaista termien selitysosiota, vaikka kirjan alussa sanotaan, että kirja soveltuu niille joilla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta noista asioista. Puhutaan vastaavista ja vastattavista, sekä vaikkapa VeHi-menetelmästä, mutta missään vaiheessa ei selvennetä mitä nämä tarkoittaa suomeksi.
 
En usko et siihen mitään kokemusta tarvitaan että pystyy selittämään kaljana ja makkarana kaiken mitä ei pähkäilemällä heti ymmärrä tuolta kirjasta. Muutenkin kaikki menee mun jakeluun paremmin puhumisen ja keskustelun kautta kuin lukemalla.

Mun mielestä on aika hassua ettei tuossa laskentatoimen ja rahoituksen -kirjassa oo minkäänlaista termien selitysosiota, vaikka kirjan alussa sanotaan, että kirja soveltuu niille joilla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta noista asioista. Puhutaan vastaavista ja vastattavista, sekä vaikkapa VeHi-menetelmästä, mutta missään vaiheessa ei selvennetä mitä nämä tarkoittaa suomeksi.

VEdetään HIhasta. Sen laskentatoimen lisäksi on kaksi muutakin kirjaa, taloustiede ja johtaminen&markkinointi, niihin verrattuna laskentatoimi on todella helppoa.
 
Helppouden näkee sitten kun alkaa enemmän perehtyhmään. Nopean selailun perusteella laskis vaikutti kaikkein monimutkasimmalta niin päätin aloittaa tästä.
 
Helppouden näkee sitten kun alkaa enemmän perehtyhmään. Nopean selailun perusteella laskis vaikutti kaikkein monimutkasimmalta niin päätin aloittaa tästä.

Kirjanpito on varmaan monimutkaisin. Eniten muistamista vaati mielestäni JoMa, taloustieteessä melkeinpä riittää kun ymmärtää asiat. Paljon vähemmän muistamista kuin tuossa masentavassa jomassa
 
En usko et siihen mitään kokemusta tarvitaan että pystyy selittämään kaljana ja makkarana kaiken mitä ei pähkäilemällä heti ymmärrä tuolta kirjasta. Muutenkin kaikki menee mun jakeluun paremmin puhumisen ja keskustelun kautta kuin lukemalla.
Mun mielestä on aika hassua ettei tuossa laskentatoimen ja rahoituksen -kirjassa oo minkäänlaista termien selitysosiota, vaikka kirjan alussa sanotaan, että kirja soveltuu niille joilla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta noista asioista. Puhutaan vastaavista ja vastattavista, sekä vaikkapa VeHi-menetelmästä, mutta missään vaiheessa ei selvennetä mitä nämä tarkoittaa suomeksi.

Tohon on ihan hyvä oppia jo tossa välissä, nimim. opiskelen Aallon kauppiksessa ja eipä noita turhan tarkasti luennoillakaan avata kun oletus on että kaikki on ne pääsykokeeseen opetellut. Paljon yliopistossa joutuu muutenkin harrastamaan tota että itsenäisestikin etsii tietoa ilman erillisiä kehotuksia, ja puolessa vuodessa kolme kirjaa nyt ehtii lukemaan jo niin puhki että varmasti jää aikaa enempäänkin jos vaan kiinnostusta ja intoa riittää. Pääsykoekirjan lisäksi voi esim. lukea ton laskiksen perusteitten kurssilla käytetyn "Yrityksen laskentatoimi (Ikäheimo, 2012)" kirjan, ite ainakin koin varsin helppolukuiseksi ja informatiiviseksi, en toki osaa enää ulkomuistista sanoa miten hyvin vastaa sisällöltään tota pääsykoekirjaa mutta ainakin sellasena että voinee tosta selailla jos ei sieltä joku aukee.

Kirjotukset kannattaa toki sitten kanssa hoitaa huolella, jos niistä vielä saa samalla tavalla lähtöpisteitä kun muutama vuosi sitten. Jos peli on jo menetetty niin sitten voi toki alkaa jo taktikoimaan tässä välissä ja satsata enempi tohon kauppiksen pääsykokeeseen, ylppäripapereistahan nyt lähinnä on hyötyä kun haet jatko-opiskelemaan. Ite en ois ilman noita yhteispisteitä Helsinkiin esim. päässyt.

Valmennuskurssien osalta kannattaa just miettiä, miten itse oppii parhaiten. Ei todellakaan oo mikään edellytys, jos nyt hatusta vetäisin jotain niin sanosin että joku puolet ehkä meidän vuosikurssilta tuli jonkun valmennuskurssin kautta, itse en kokenut tarpeelliseksi ja paljon enemmän oon kuullu niitä tapauksia jossa ihmiset on jättänyt kursseja kesken ym. kun ei oo ollut tasoon tyytyväinen ja rahat on mennyt hukkaan kun niitä jotka on olleet sitä mieltä että ilman ei ois pärjännyt. Toisille sopii, toiset pärjää hyvin ilmankin, voitte te niitä vanhoja pääsykokeita esim. selata ihan itsenäisestikin, jos kykenette sieltä hahmottamaan niitä vuodesta toiseen toistuvia teemoja. Kolme kirjaa+lukiomatikan talousmatikka on kuitenkin aika pieni setti verrattuna siihen että ite pari vuotta sitten vielä luin sen 5 kirjaa tohon samaan koitokseen, paras vinkki minkä tohon voin antaa on se että alottakaa ajoissa ja tehkää säännöllisesti sitä työtä. 4h joka päivä on enemmän kun 10h yhtenä päivänä viikosta ja lyhyemmissä pätkissä tommonen setti jää muutenkin paremmin mieleen.
 
Back
Ylös Bottom