Kauppakorkeaan 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bite.me
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.12.2010
Viestejä
6
Parempi varmasti tehda jo oma ketjunsa talle vuoudelle, eika kasvattaa tuota massiivista Kauppakorkeaan 2008-2010- ketjua.

Taalla on nayttanyt juttu luistavan aiempina vuosina, ja toivottavasti tanne eksyy tanakin vuonna hakijoita porisemaan.

Taman vuoden paasykoekirjat:

Vuonna 2011 valintakokeen kysymykset pohjautuvat alla ilmoitettuun kirjallisuuteen ja kokeessa jaettavaan aineistoon.

Organisaatiot ja johtaminen
Tienari, Janne & Meriläinen, Susan
Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa
WSOYpro 2009, ISBN 978-951-0-35364-6

Tämä koeosio (organisaatiot ja johtaminen) toteutetaan aineistokokeena, joka pohjautuu tässä mainittuun kirjaan sekä kokeessa jaettavaan aineistoon.

Laskentatoimi
Kinnunen, Juha & Laitinen, Erkki K. & Laitinen, Teija & Leppiniemi, Jarmo & Puttonen, Vesa
Avain laskentatoimeen ja rahoitukseen
KY-Palvelu Oy, Keuruu 2007 (myös uudempi käy), ISBN 978-952-99060-4-8

Markkinointi
Vuokko, Pirjo
Nonprofit-organisaatioiden markkinointi
WSOY Porvoo 2004 (myös uudempi käy), ISBN 978-951-0-28693-7

Kansantaloustiede
Pohjola, Matti
Taloustieteen oppikirja, 4. uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy)
WSOY 2010, ISBN 978-951-0-36875-6
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yllättävää, että matematiikka ei ole taaskaan mukana. Olisin voinut vaikka vannoa, että tuo viime vuosi oli vain kokeilu...

Kirjathan on melkein samat kuin viime vuonna, vain markkinointi on muuttunut ja kansista hieman viilattu "nykypäivään".
 
Nuo kirjat vaikuttaa tosiaan tosi mukavilta! Johtamisen kirja on tosi mukava, laskiksen ja kansiksen teos samoin. Markkinoinnin kirja on näemmä pidempi, mutta aivan varmasti jengi lukee tuota kirjaa mieluummin kun Tikkasen (a.k.a Suomen Suurin Kusipää :D) ajatuksia. Onnea kaikille tämän vuoden pyrkijöille! Jos sisään pääsette, niin ei täytyy sanoa että ei opiskelu ole kovin vaikeaa. Suurin ongelma teille syntyy siitä, ettette jaksa opiskella koska olette niin aktiivisesti mukana opiskelijatoiminnassa. Tuotantotalous painaa päälle ja matikka menossa uusintaan. Vetäkää te paremmin! :D
 
siis käyks toi viime vuoden kansantaloustieteen kirja? Ku eiks se oo 2009? eli ei käy?

Mulla ei ole nyt sitä kirjaa, niin en pysty tarkistamaan.
 
siis käyks toi viime vuoden kansantaloustieteen kirja? Ku eiks se oo 2009? eli ei käy?

Mulla ei ole nyt sitä kirjaa, niin en pysty tarkistamaan.



Ne muutokset on mitä todennäköisimmin siellä makropuolella. Emu-maiden vastuut omista veloistaan, vakavaraisuussäännöt valtioille ja muuta tämmöistä. Kun eihän se ihan niin sitten ollutkaan....

Mikropuoli todennäköisesti ihan sama.
 
millon porukka meinaa aloittaa luku-urakkaa? Ja ootteko menossa jollekkin valmennuskurssille?:)

Täällä hiljalleen aloiteltu kansiksen kirjaa. Jouluksi meinasin loput materiaalit hankkia ja sitten lukutahtia kiihdyttäen pääsykokeisiin. Te, jotka olette Helsinkiin päässeet/hakeneet, monta kertaa olette yrittäneet? Tilastoja katselin, niin kovalle karsinnalle vaikutti. Onko Lappeenrannasta mielipidettä ja analyysia?
 
Tammikuun loppupuolella varmaan kerkian alotella lukemisen. Toissa mita luultavimmin kuitenkin oon kokopaivasesti, etta lukemiseen pitaa varata aika pitkasti aikaa.
 
Heitetään kehiin samat vinkit, mitä on tullut kerrottua aiempinakin vuosina:

*Kannattaa keskittyä vähemmän siihen osioon, joka toteutetaan aineistokokeena. Käyttää senkin ajan sitten muiden lukemiseen. Hyvänä esimerkkinä v.2008, jolloin kansis oli aineistopohjaisena ja kirjan tietoja tarvitsi vain yhdessä kahdeksasta kysymyksestä. Muut seitsemän olivat pääteltävissä aineistosta tai lukuja pyörittelemällä.

*Kansis ja laskis ovat muita konkreettisempia, joten niissä on helpompi tietää varmuudella oikea vastaus. Tämä riippuu toki henkilöstä, mutta itse satsaisin niihin paljon enemmän kuin esimerkiksi markkinointiin, jossa kysymykset tuntuvat olevan hyvinkin ympäripyöreitä ja abstrakteja. Markkinointi tuntuu joka vuosi olevan pieni murheenkryyni, kun kysymykset ja vastaukset on laadittu erittäin hankaliksi (vastauksista on usein hankala erotella yhtä oikeaa, ainakaan kirjamateriaalin pohjalta).
 
Täällä hiljalleen aloiteltu kansiksen kirjaa. Jouluksi meinasin loput materiaalit hankkia ja sitten lukutahtia kiihdyttäen pääsykokeisiin. Te, jotka olette Helsinkiin päässeet/hakeneet, monta kertaa olette yrittäneet? Tilastoja katselin, niin kovalle karsinnalle vaikutti. Onko Lappeenrannasta mielipidettä ja analyysia?

Itse hain keväällä ekaa kertaa ja pääsin Helsinkiin. Luku-urakkani alotin helmikuussa ja kasvatin lukumäärää tasasesti kevään edetessä. Kansikseen ja laskikseen kannattaa panostaa. Tulee helpolla pisteitä niistä, jos osaa hyvin.
 
Täällä myös yksi kauppakorkeaan pyrkivä! Kirjoja olis tarkotus hommailla heti kun löydän rahat moiseen huviin.. mutta eiköhän tässä kuussa kuitenkin jo onnistu. Lukemisen alottamisesta samoihin aikoihin en ehkä kuitenkaan menis takuuseen. :D

Minne aiotte hakea ensisijaisesti ja miksi? Oma hakujärjestys vielä niin hukassa että oliskin hyvä saada tähän väliin vähän mietteitä näistä vaihtoehdoista. :) Kaikilla nettisivuilla pyöritty jo jonkun aikaa, mutta jotenkin en osaa päättää mikä olis fiksuinta!
 
Mikäli kiinnostaa niin voisin luopua Avain laskentatoimeen ja rahoitukseen -pääsykoekirjasta (vuoden 2007 painos joka siis kelpaa tänäkin vuonna) nyt kun se on jo palvellut onnistuneesti... Kirja on käytännössä uutta vastaavassa kunnossa ja päällystetty - minkäänlaisia alleviivauksia tms. ei siis ole tehty. Yhden typon olen tainnut korjata. 20 eurolla (+ postit) lähtisi, ilmoitusta vaan osoitteeseen bou123@gmail.com!
 
Ei oo Tikkasen kirjottama markkinointikirjaa tänä vuonna, se tulee ainakin todennäköisesti helpottamaan luku-urakkaa :) Melkein tekisi itsekin mieli nyt hyötyä tästä ja hakea tätä kautta, eikä odotella kauhulla, josko ens vuonna pääsis maisterivaiheessa yritysjuridiikkaan... Kansiksen kirja on musta ainakin tosi onnistunut, laskiksen kirja myös. Onko porukalla kokemusta noista johtamisen ja markkinoinnin kirjoista, miten niissä on asiat esitetty? Markkinoinnin kirja ainakin kuulostaa sisällöltäänkin ihan mielenkiintoiselta ollakseen markkinointia.

Turku ja Helsinki varmasti ns. parhaimpia ratkaisuja, isona plussana ettei tarvitse hakuvaiheessa vielä tietää, mitä pääaineekseen haluaa. Tampereella on sit taas sellaisia spesifejä aloja, kuten vaikka vero-oikeus ja vakuutustiede, niitä ei käsittääkseni voi pääaineena muualla lukea. Vero-oikeudesta valmistuneet on muistaakseni sefen tutkimusten mukaan työllistymistilanteeseensa tyytyväisimpien joukossa, että se voi olla hyvä paikka jos veropuoli inspiroi... Lappeenrannassa on sit taas tietojohtamista, josta en alana mitään tiedä, mut jos se kiinnostaa, niin varmasti hyvä ratkaisu. Sekin noiden mukaan ala, jossa työllistymisen suhteen ei pitäis olla pahempia ongelmia ja muistaakseni alkupalkatkin aika hyviä. Muutenkin jos kiinnostaa nää tuotantotalouspuolen hommat ynnä muut, joista itse en tiedä mitään, niin lappeenranta voi olla aika kova.

Sisäänpääsyprossiin ei varmaan kannata juuttua, kun tää on nykyään ala, jonne moni hakee huvikseen tai jos ei muuta keksi.
 
Laskiksen kirjaa ei sitten vieläkääm vaihdettu. Se ei ole mikään kaikkein paras pääsykoekirja.

Jos nyt miettisin hakukohteita, niin lähtisin liikkeelle pääaineesta, tai siitä, mitä haluaisin opiskella. Luonnollinen valinta on tähdätä tilintarkastajaksi. Tilintarkastukseen vaaditaan hyvät tiedot laskentatoimesta, ja perustiedot rahoituksesta, kansiksesta, ja yritysjuridiikasta. Tällä haarukalla esille nousevat tietenkin Aalto, mutta sitten Vaasa ja Oulu. Aalto on resursseiltaan ylivoimainen, katsottiin mitä tahansa. Vaasa on kaikinpuolin erikoinen laitos, kun siellä koulutetaan vähän vaikka minkälaista juridiikkaekonomia. Myös vero-oikeus on Vaasassa vahva. Oulussa yritysjuridiika on muuten noppienkeräilyhommia, mutta Lapin oikiksen pitämät kurssit ovat sitten todella järeitä. Hallinto-oikeus on 9 opintopistettä (vrt. kirjanpito 5 op), mutta sisältää luettavaa toista tuhatta sivua, 300 powerpoint slideä ja 14 eri lakia. Vero-oikeus on 7 op eikä sisällä muuta, kuin luentoprjujut, noin 10 sivua. Ero on siis häkellyttävä.

Oulussa joitain kursseja opettaa myös KPMG:n partneri, joita itse ainakin odotan hartaasti. Olen yhdellä ko. herran kurssilla AMKissa ollessani istunut, ja se oli ehdottomasti paras koskaan. Sellaista ammattitaitoa siltä alalta (tilintarkastus) ei normiproffalla vain yksinkertaisesti ole.

Laskentatoimessa Vaasa ja Oulu ovat ilmeisesti myös Aallon jälkeen parhaat. Vaasassa ja Aallossa proffat on noiden kirjojen kirjoittajia, mutta muuten opetuksen laadusta en osaa sanoa, koska opiskelen Oulussa. Ouluun on suhteellisen helppo päästä, vaikka ne pisterajat nyt taas nousivatkin.

Markkinointi ja muut pehmeät aineet ovat sellaisia, joita en näe viisaaksi tulla Ouluun lukemaan. Jos haluaa opiskella jotain sellaista, missä työelämässä pärjää ilman opintojakin, niin kannattaa nyt ainakin varmistaa se, että saa parhaan mahdollisen opetuksen ja resurssit käyttöönsä (Aalto). Samaa shaibaahan ne kuulemma on joka paikassa, mutta ehkä se näyttää siell'ä CV:ssä paremmalta. Mene ja tiedä. Ei ne opinnot vaan se paskanjauhanta ja käsienheiluttelu.

Oulussa laskentatoimi ja etenkin rahoitus ovat hyvin haastavia, koko taloustieteellisen vaikeimmat kurssit sisältävät polut. Fukseille ei anneta mitään armoa. Heti ensimmäisenä vastaan heitetään täysin englanninkielinen investointi-ja rahoitus, jonka hylsy prosentti oli tänä syksynä ensin 90, ja sitten säälipisteiden jälkeen 70. Se on pakollinen kurssi laskikselle ja rahoitukselle. Itellä on siitä kaunis 0, eli uusintahommia joskus kun ehtii panostaa.

Kirjanpito ei juuri helpompi ole. Kirjanpitoa työkseen tekevätkin saivat siitä nollaa ja ykköstä. Tentti on erittäin vaikea. Yli sadasta yrittäjästä 1 ainoa sai vitosen. Ykkösiä - minä mukaanlukien - oli suurin osa. Sanottakoon että AMKissa kahden kurssin numeroni olivat 5 ja 4.

Oulu on siis vaativa ainakin alussa. Jatkossa kuulemma hieman helpottaa. Tilintarkastuskursseja odotellessa..

Pääsykoekirjoista sanottakoon, että niiden lukemisesta ei ole juurikaan iloa oikeassa opiskelussa. Iloa ei tuota myöskään ammattikorkeakoulussa laskiksen kurssien käyminen. Kaksi ekaa viikkoa olet mukana, mutta sitten ihan pihalla. Pääsykoetta ajatellen kuitenkin itse suosittelen melkeinpä mieluummin AMKin oopuksia tuon avaimen rinnalle

http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=7133323

ja

http://www.suomalainen.com/sk/servl...DqQLvpAe?action=productInfo&productID=7133304

Minä en tuota pääsykoekirjaa toissavuonna jaksanut katsoa paljoakaan. AMKin tiedoilla pärjäsi vallan hyvin. Koskaan ei tosin tiedä, niin kannattaahan sitä tietenkin selailla. Rahoituksen osuus, joka sisältää niitä WACCeja sun muita, saattaa tulla kokeessa vastaan.

Oli miten oli, niin onnea taas uusille hakijoille :) Tänäkin vuonna tulen Oulun hakijoita moikkailemaan ennen koetta ja sen jälkeen. Nyt on haalaritkin mukana, niin tunnistaa opiskelijaksi. Tulkaa kyselemään kaikkea mahdollista ennen ja jälkeen kokeen. Ehkäpä joistain tulee pienryhmäläisiäni?
 
Laskiksen kirjaa ei sitten vieläkääm vaihdettu. Se ei ole mikään kaikkein paras pääsykoekirja.

Jos nyt miettisin hakukohteita, niin lähtisin liikkeelle pääaineesta, tai siitä, mitä haluaisin opiskella. Luonnollinen valinta on tähdätä tilintarkastajaksi. Tilintarkastukseen vaaditaan hyvät tiedot laskentatoimesta, ja perustiedot rahoituksesta, kansiksesta, ja yritysjuridiikasta. Tällä haarukalla esille nousevat tietenkin Aalto, mutta sitten Vaasa ja Oulu. Aalto on resursseiltaan ylivoimainen, katsottiin mitä tahansa. Vaasa on kaikinpuolin erikoinen laitos, kun siellä koulutetaan vähän vaikka minkälaista juridiikkaekonomia. Myös vero-oikeus on Vaasassa vahva. Oulussa yritysjuridiika on muuten noppienkeräilyhommia, mutta Lapin oikiksen pitämät kurssit ovat sitten todella järeitä. Hallinto-oikeus on 9 opintopistettä (vrt. kirjanpito 5 op), mutta sisältää luettavaa toista tuhatta sivua, 300 powerpoint slideä ja 14 eri lakia. Vero-oikeus on 7 op eikä sisällä muuta, kuin luentoprjujut, noin 10 sivua. Ero on siis häkellyttävä.

Oulussa joitain kursseja opettaa myös KPMG:n partneri, joita itse ainakin odotan hartaasti. Olen yhdellä ko. herran kurssilla AMKissa ollessani istunut, ja se oli ehdottomasti paras koskaan. Sellaista ammattitaitoa siltä alalta (tilintarkastus) ei normiproffalla vain yksinkertaisesti ole.

Laskentatoimessa Vaasa ja Oulu ovat ilmeisesti myös Aallon jälkeen parhaat. Vaasassa ja Aallossa proffat on noiden kirjojen kirjoittajia, mutta muuten opetuksen laadusta en osaa sanoa, koska opiskelen Oulussa. Ouluun on suhteellisen helppo päästä, vaikka ne pisterajat nyt taas nousivatkin.

Markkinointi ja muut pehmeät aineet ovat sellaisia, joita en näe viisaaksi tulla Ouluun lukemaan. Jos haluaa opiskella jotain sellaista, missä työelämässä pärjää ilman opintojakin, niin kannattaa nyt ainakin varmistaa se, että saa parhaan mahdollisen opetuksen ja resurssit käyttöönsä (Aalto). Samaa shaibaahan ne kuulemma on joka paikassa, mutta ehkä se näyttää siell'ä CV:ssä paremmalta. Mene ja tiedä. Ei ne opinnot vaan se paskanjauhanta ja käsienheiluttelu.

Oulussa laskentatoimi ja etenkin rahoitus ovat hyvin haastavia, koko taloustieteellisen vaikeimmat kurssit sisältävät polut. Fukseille ei anneta mitään armoa. Heti ensimmäisenä vastaan heitetään täysin englanninkielinen investointi-ja rahoitus, jonka hylsy prosentti oli tänä syksynä ensin 90, ja sitten säälipisteiden jälkeen 70. Se on pakollinen kurssi laskikselle ja rahoitukselle. Itellä on siitä kaunis 0, eli uusintahommia joskus kun ehtii panostaa.

Kirjanpito ei juuri helpompi ole. Kirjanpitoa työkseen tekevätkin saivat siitä nollaa ja ykköstä. Tentti on erittäin vaikea. Yli sadasta yrittäjästä 1 ainoa sai vitosen. Ykkösiä - minä mukaanlukien - oli suurin osa. Sanottakoon että AMKissa kahden kurssin numeroni olivat 5 ja 4.

Oulu on siis vaativa ainakin alussa. Jatkossa kuulemma hieman helpottaa. Tilintarkastuskursseja odotellessa..

Pääsykoekirjoista sanottakoon, että niiden lukemisesta ei ole juurikaan iloa oikeassa opiskelussa. Iloa ei tuota myöskään ammattikorkeakoulussa laskiksen kurssien käyminen. Kaksi ekaa viikkoa olet mukana, mutta sitten ihan pihalla. Pääsykoetta ajatellen kuitenkin itse suosittelen melkeinpä mieluummin AMKin oopuksia tuon avaimen rinnalle

http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=7133323

ja

http://www.suomalainen.com/sk/servl...DqQLvpAe?action=productInfo&productID=7133304

Minä en tuota pääsykoekirjaa toissavuonna jaksanut katsoa paljoakaan. AMKin tiedoilla pärjäsi vallan hyvin. Koskaan ei tosin tiedä, niin kannattaahan sitä tietenkin selailla. Rahoituksen osuus, joka sisältää niitä WACCeja sun muita, saattaa tulla kokeessa vastaan.

Oli miten oli, niin onnea taas uusille hakijoille :) Tänäkin vuonna tulen Oulun hakijoita moikkailemaan ennen koetta ja sen jälkeen. Nyt on haalaritkin mukana, niin tunnistaa opiskelijaksi. Tulkaa kyselemään kaikkea mahdollista ennen ja jälkeen kokeen. Ehkäpä joistain tulee pienryhmäläisiäni?

Huvittaa aina lukea tätä ainaista markkinoinnin ja johtamisen opiskelijoiden dissausta :) Ei se laskentatoimi nyt mikään sen vaikeampi tai "kovempi" aihe ole ja samanlaista puppaa sekin on maisteritasolla. :D Omasta kokemuksesta väittäisin melkein tietyllä tavalla helpommaksi kuin esim. markkinointi, koska ei ole niin laajoja harkkoja ja ulkoa opettelun määrä on suppeampi :)
 
Pseudotieteet kunniaan. Annan tässä ilmaisena vinkkinä tulevien pikku konsulttien public-private-partnershipin strategisen johtamisen työkalupakkiin ydinprosessien johtamisen 3P prosessikonseptit: Pää Pois Perseestä. Lopuksi Elmeri-Hermannit voisivat vielä pohtia tiimeissä, mikä eläin Johanna Tukiainen olisi, jos se/hän olisi eläin.
 
Oon ite miettiny yhtenä vaihtoehtona laskista Oulussa. Olen yrittänyt selvittää mitä kaikkea noi laskiksen opinnot sisältävät ja olenko aivan kusessa jos matikkaan en panostanut yhtään lukiossa (enkä juuri mihinkään muuhunkaan) pari välivuotta viettäneelle opiskelumotivaatio on todella kova, ja aion nyt keväällä päästä kouluun vaikka mikä olisi:) Joten Zacharia mitä luulet, voinko pärjätä laskiksessa melko huonolla (matikan) pohjalla Oulussa?
 
Oon ite miettiny yhtenä vaihtoehtona laskista Oulussa. Olen yrittänyt selvittää mitä kaikkea noi laskiksen opinnot sisältävät ja olenko aivan kusessa jos matikkaan en panostanut yhtään lukiossa (enkä juuri mihinkään muuhunkaan) pari välivuotta viettäneelle opiskelumotivaatio on todella kova, ja aion nyt keväällä päästä kouluun vaikka mikä olisi:) Joten Zacharia mitä luulet, voinko pärjätä laskiksessa melko huonolla (matikan) pohjalla Oulussa?

Laskentatoimessa on kahdenlaista matematiikkaa. Kirjanpidon puolella käytännössä plus ja miinus laskuja (debet ja kredit :) ). Ehkä joutuu prosentilla kertomaan verottomia osinkoja laskiessa :) Johdon laskentatoimen puolella joutuu plus ja miinus laskujen lisäksi kertomaan ja jakamaan kustannuksia, budjetteja ym. laskiessa.

Kysy itseltäsi osaatko plus, miinus, kerto ja jakolaskun? :)
 
Ok kiitti vastauksesta:) Olen kyllä kuullut että matikka ei ole mitään älyttömän vaativaa, mutta mietin vaan sitä että jos haen ouluun ja pääsen laskista lukemaan ja tajuan että en selviä siitä, voi vituttaa aika lailla koska pääainetta ei voi vaihtaa.

Luetko janne itse laskista? Tietääkö kukaan minkälainen työllisyystilanne on laskiksesta valmistuneilla maistereilla?
 
Tänään kävi pari nohevaa kauppatieteiden opiskelijaa Oulusta pitämässä esitelmän kauppatieteistä meidän lukiolla. Vaikka itselle siinä ei varsinaisesti hirveästi uutta tietoa tullut, oli luento silti mielenkiintoinen ja kiitokset siitä!

Keväällä pitäisi hakea tuonne Ouluun lukemaan todennäköisesti markkinointia tai johtamista & organisointia. Alotuspisteitä olen jo vähän katsellut ja ne tulevat todennäköisesti olemaan väliltä 23-30pts. Millos porukka meinasi aloittaa luku-urakan? Itsellä vähän arveluttaa kun kesäkuun alussa olisi taimenistutustöitä 2-3 ekaa viikkoa, eli juuri ennen pääsykokeita. Päivässä kun lyö 8-10h taimia maahan nii lukupuhti voi olla vapaa-ajalla aika vähissä, toisaalta tuosta saa niin hyvät rahat ettei oikein voi jättää väliinkään..
 
Back
Ylös Bottom