Kauppakorkeaan 2008

Höhhöh, mie olin venaillu koko aika et supermaster olis jotain kommenttia heittäny tehtävien vaikeusasteesta, mutta ei. Hitto, 9 päivää vielä tuloksia venaillessa. Olis sinällää jo kiva saada tietää tuleva opiskelupaikka et vois ettii kämppää ja varata tatuointi-ajan :jahas:

Supermasterin foorumilta:

HALLINTO:

Keskivaikea sarja, tehtävät melko tarkoin kirjasta. Tehtävässä 3 myös osion 1 ajatus on erittäin lähellä oikeaa. Mikäli valintalautakunta pitää kiinni osiosta 4 (se mainitaan tarkasti kirjassa), he voivat vedota ehkä siihen, että osio 4 on "enemmän oikein". Asiasta voi mielestäni perustellusti kyllä olla toistakin mieltä...

Tehtävässä 8 myös osio 1 on ajatukseltaan hyvin lähellä oikeaa. Toisaalta osio 2 mainitaan selkeästi kirjassa. Saattaa olla, että osiota 2 pidetään tästä syystä "enemmän oikeana".

Tehtäväsarjassa testattiin käytännössä melko tarkasti kirjan tekstin ja kaavioiden muistamista. Sen sijaan "käytännön sovellukset" loistivat poissaolollaan.



LASKENTATOIMI:

Jälleen 16 kpl Tosi/Epätosi -väittämiä. Kokonaisuutena asiallinen sarja, joka oli tosin melko soveltava. Kuitenkin tehtävät olivat pitkälti kurssilla esitettyjen tyylisiä, joten oppilaat ovat todennäköisesti onnistuneet laskennan osalta kohtuullisen hyvin.

Koska tehtävissä oli melko paljon laskemista, tämänkin sarjan käsittely on käytännössä vienyt runsaasti aikaa, ja tältä osin vaikeuttanut muiden tehtäväsarjojen käsittelyä tai niiden ratkaisujen tarkastamista.


MARKKINOINTI:

Vaativa sarja, täynnä irrallisia väitteitä eri puolilta kirjaa, jotka oli kombinoitu vielä hankaliksi vastausosioiksi. Sinänsä väitteet olivat lähes suoraan kirjasta, mutta monet niistä olivat kuitenkin melko epäoleellisista teemoista ja selvästi laadittu vain aiheuttamaan vastaajille ongelmia.

Kysymyksistä ei muodostunut mitään järkeviä kokonaisuuksia, vaan sai vaikutelman, että tehtävänlaatija oli pyrkinyt pelkästään saamaan oppilaille virheitä ja sitä kautta eroja oppilaiden välille.

Edelleen monet keskeiset kirjan teemat loistivat kokonaan poissaolollaan. Myöskään mitään käytännön sovelluksia ei kysymyksien yhteydessä esiintynyt, vaikka siihen olisi ollut hyvin mahdollisuuksia.

Markkinoinnin tehtäväsarjan luonteesta tietysti johtui, että se on vienyt vastaajilta paljon aikaa, mikä on ilmeisesti heijastunut myös aikapulana muihin aineisiin vastattaessa.



KANSANTALOUS:

Koko tehtäväsarja oli rakennettu pelkän aineiston varaan, eli kirjasta ei kysytty suoraan mitään. Aineisto oli kohtuullisen laaja, mutta tehtävät sen pohjalta melko selväpiirteisiä. Kaikki aineiston pohjalta laaditut tehtävät olivat makroteoriasta, joten mikroteoria oli jätetty syrjään. Asiat piti ymmärtää hyvin, mutta sen jälkeen esim. annettu laskutehtävä oli periaatteessa helposti ratkaistavissa.


MATEMATIIKKA:

Jonkin verran helpommat tehtävät kuin viime vuonna. Muutama tehtävä oli melko helpostikin ratkaistavissa, mutta ymmärrystä ja laskurutiinia kuitenkin vaadittiin. Kuten monissa muissakin sarjoissa, kirjan teorioiden ja malliesimerkkien osaamisesta oli yllättävän vähän hyötyä. Selkeästi vaikutti siltä, että pyrkijältä vaadittiin omaa ajattelua ja omia oivalluksia. Edelleen monet kirjan keskeiset teemat jäivät kokonaan kysymysten ulkopuolelle. Tältä osin koesarja ei ollut kovin tasapainoisesti laadittu.


KOKONAISUUS:

Vaikuttaa siltä, että koe oli jonkin verran helpompi kuin keväällä 2007. Ilmeistä on, että suurimmat vaikeudet oppilailla on ollut vastattaessa markkinoinnin, matematiikan ja osittain laskentatoimen tehtäviin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli loppujenlopuksi koe ei ilmeisesti ollut mikään järin helppo, jos nyt ihan tappovaikeakaan. Onneksi (omasta mielestä) markkinointi oli varsin paha, ja monelta rokottaa pisteitä kovasti. Ettei nyt vaan esim lappeenrannan rajat nouse mitään 10 pistettä viimevuotisista.....:( pelottaa vähän että mitä jos niin käy..
 
Viikon ja kahden päivän, sikäli jos sisää pääsen..

Oon jo päättäny et sillon kippistän, se että ostanko mä Dom Perignonia ( sikäli ku Kouvolan prisman alkossa/keskustassa edes on) vai tyydynkö Mumms:iin, on vielä päättämättä. Se on kuitenkin selviö, että jos kauppikseen nyt vaan pääsen, ostan mä kyllä ihan helvetin hyvää shamppanjaa, enkä mitää v***n elyseetä;)

Melkein tekisi mieli ostaa sikarikin sen kunniaks, mut en mä kyllä polta. Jos mä sisääpääsykirjeen itselleni saan, pidän kyllä oikeesti hyvät juhlat sen takia. Eikä sen puolee, täälläpäin suomea ei kyllä oo myynnissä minusta missään oikeita sikareita. Backwoodsit tai Hollantilaiset ei sitte oo oikeita. Romeo y Julietat, Cohibat ja täntälläset on. Eikä sellasia nyt ainakaa täältä saa kyllä yhtään mistään.

Kellään mitään alustavia juhlasuunnitelmia, sikäli jos pääsee sisään kouluun?
 
Et kai oikeasti ole ottamassa tatuointia sillä perusteella, että pääset opiskelemaan. Itse olin aikoinani myös kovin innoissani opiskelupaikasta ja tuntui niin mahtavalta. Mutta nyt kun on jonkin aikaa opiskellut niin se mahtavuus ja ihanuus rapisee ja siitä opiskelupaikasta tulee tavanomainen asia siinä missä työ vaikkapa kaupan kassalla. Kyllä siinä vaiheessa voi alkaa harmittaa/hävettää, että tulipas otettua hölmö tatuointi.

No en todellakaan ole ihan niin hölmö. Kyllä se on ollut harkinnassa jo useamman vuoden, mutta nyt olen täysi-ikäinen ja elämä muuttumassa kokonaan, tämä on hyvä sauma ikuistaa kuva lopultakin.

Ja juhlasuunnitelma on seuraava: helvetinmoiset kännit.

En mie tavanomaisia asioita paheksu ollenkaan, tykkään että elämässä on rutiinia. Haluan vain pois tästä kaupungista, tämän perheen keskeltä ja muutenkin.

Kiitti muuten supermaster-kommenteista, noi oli kyllä erittäin hyviä rauhoittavia :D
 
Joo... Glamour yliopistopaikasta katosi kyllä aika nopeasti. Samanlaista paskaa opiskelu siellä on, samanlaisia idiootteja siellä opiskelee ja yhtä paska voi olla uusi kaupunkikin. :D

No ei vaan, toivotaan, että toisilla opiskelu alkaa paremmin kuin minulla. :) Ei liity kauppakorkeaan mitenkään, en opiskele siellä, en ole hakenut enkä varmaan hakemassakaan. Ensimmäistä yliopistovuottani voisin silti kuvailla hienostuneen akateemisesti sanoilla "Paska reissu mutta tulipa tehtyä".
 
Domppa ois 140 euroa pullo, Moët et Chandon oisi vain noin 50 euroa, ja Mumm oisi 41.80e

Minen tiiä mikä noista oisi parasta, Mumm kelpaa Formulapodiumille, Moët et Chandon on jostain syystä kauheen tutunkuulonen nimi jostain, en tiiä mistä, ja Dom Perignon on legenda sinäsä. En vaa tosiaakaa tiiä mitää shamppanjoista, oon tyylii kallista shamppanjaa juonu ainoostaa lentokoneen businessluokassa. En osaa ees sanoo mitä merkkii se ol. Eikä se oo ees minust hyvää, mut se on juhlavaa;) Kossuu sitte kyytipojaksi, ja helvetin kovat kännit päälle. Sikarin voisi ehkä ostaa, mut tääl ku ei taida olla mitää oikeita, ja sellaset halpasikarit on tilaisuutta kohtaa vittuilua.

Baarii vois lähtä kavereitten kanssa, sikäli ne suostuu lähtee.;) Eniveis, kiitos älyttömäst Supermaster-kommenteista, vähentää vähäsen stressitasoja. Jos nyt kuitekki käy nii ettei mihinkää yliopistoo oo mitää asiaa sisää, ni sitte duunii vaa koko talvi ja uutta yritystä tulille!
 
Ja juhlasuunnitelma on seuraava: helvetinmoiset kännit.
Täysin :offtopic:, mutta...

May - en juo koskaan - flower vetämässä helvetinmoiset kännit :hyper: ?
 
Hä, no mihin se viesti hävis.

Mielestäni en oo sanonu että en koskaan juo... Harvoin kyllä, ku se homma on aivan yliarvostettua, mutta juominen on ollu vähällä lähinnä just siks ku on pitäny lukea koko ajan johonkin hiton juttuun. Kyllä hitonmoiset kännit lykkääntyy hiukan ainakin siksi, että 4.7 miulla on iltavuoro. :jahas:

Laitetaanko vaikka sitten kännivideo YouTubeen .Voi olla kyl aika kamalaa katottavaa.
 
Tännehän on taas tullu keskustelua :)

EI jotenkaan yllättäny nuo supermasterin jutut. Itellä oli sama mielessä. Itseäni ei sinänsä haittaa, vaikka "joutuisin" kakkosvaihtoehtooni, eli Lappeenrantaan... Samahan se suomessa on, mistä yliopistosta on valmistunut. Muut tekijät kuitenkin on paljonkin tärkeämpiä siinä työn saannissa ja menestymisessä, kuin se mistä yliopistosta on ne paperit käteen saanu. Helsinki vaan kaupunkina on se, missä haluaisin viettää ainakin seuraavat viisi vuotta.

Ja mitä tulee juhlimiseen... Jos ens viikon perjantaina oon jostain yliopistosta kirjeen saanu, niin kyllähän sitä kännit joutuu riipasemaan :dance::kippis1:
 
Supermasterin foorumilta:

HALLINTO:

Keskivaikea sarja, tehtävät melko tarkoin kirjasta. Tehtävässä 3 myös osion 1 ajatus on erittäin lähellä oikeaa. Mikäli valintalautakunta pitää kiinni osiosta 4 (se mainitaan tarkasti kirjassa), he voivat vedota ehkä siihen, että osio 4 on "enemmän oikein". Asiasta voi mielestäni perustellusti kyllä olla toistakin mieltä...

Tehtävässä 8 myös osio 1 on ajatukseltaan hyvin lähellä oikeaa. Toisaalta osio 2 mainitaan selkeästi kirjassa. Saattaa olla, että osiota 2 pidetään tästä syystä "enemmän oikeana".

Tehtäväsarjassa testattiin käytännössä melko tarkasti kirjan tekstin ja kaavioiden muistamista. Sen sijaan "käytännön sovellukset" loistivat poissaolollaan.

KANSANTALOUS:

Koko tehtäväsarja oli rakennettu pelkän aineiston varaan, eli kirjasta ei kysytty suoraan mitään. Aineisto oli kohtuullisen laaja, mutta tehtävät sen pohjalta melko selväpiirteisiä. Kaikki aineiston pohjalta laaditut tehtävät olivat makroteoriasta, joten mikroteoria oli jätetty syrjään. Asiat piti ymmärtää hyvin, mutta sen jälkeen esim. annettu laskutehtävä oli periaatteessa helposti ratkaistavissa.




KOKONAISUUS:

Vaikuttaa siltä, että koe oli jonkin verran helpompi kuin keväällä 2007. Ilmeistä on, että suurimmat vaikeudet oppilailla on ollut vastattaessa markkinoinnin, matematiikan ja osittain laskentatoimen tehtäviin.

Voiko ne muka vaihtaa vielä oikeaksi jo ilmoitetun vaihtoehdon vääräksi ja päinvastoin, sillä mie ainaki vastasin johtamisen tehtävän 8 oikein! Vituttaa kyllä jos ne alkaa syömää mun pistesaalista, vaikka jo oikeaksi on ilmotettu vaihtoehto 2, ja sitte jos se ei ookkaa, ni mun tulos tippuu just 1.5p!

Nehän jo on ilmottanu oikeet vastaukset, vähänks se ois epäreiluu vaihtaa, ja varsinkii ku toi vaihtoehto ei oo vain enemmin oikein, vaan ihan suoraan kirjasta. Ei kai ne vaihda noita?

Kansiksesta samaa mieltä, ei paljoa auta se että laskut on helppoja, jos ei tiedä mitä pitää laskea.
Markkinoinnilla saadaan aika tehokkaasti eroja tehtyä, koska se on tahallaan tehty kyllä aika haastavaksi ja sitäkautta varmaan ei oo harvinaista vetää lahjakkaasti miinuksia sieltä.
 
Huoh miten sattuskin et 4.7 alkaa myös ruisrocki, joten eiköhän se juhlimispuoli tule myös kunnolla hoidettua, jos kirje tulee. Ja jollei tule niin sitä paremmalla syyllä voi taas juoda :) On tämä suomalainen kulttuuri sitten hienoa :)
 
Min ois kaveri lähteny ruisrockiin, ja mulleki ois paikka ollu siel, mut en mie voinu lähtee sen takii jo et ku mie en kertakaikkiaa ois voinu siit nauttii jos mie en pääse, se ois ollu iha vitun paska reissu ja maksaaki viel helvetisti, ja jos mie nyt pääsen, ni minul menee kuitenkii nii yli se juhlimiin ainaki tollases ympäristös, et mie kuitekki heräisin joko teholta tai putkasta tai hakattuna, ni en mie vaa voi ;)

Jos nyt riittää nää ni mie kyl keksin sitte tavan juhlii.. turvallisemmil vesil.
 
Kiitokset Supermasterin kommenteista, jotakuinkin samaa mieltä olin itsekin näin viime vuoden kokeeseen verrattuna. Mutta ei helvetti, nyt täytyy kyllä myöntää että stressaa aika pirusti nuo tulokset, sain nimittäin Helsinkiin puoli pistettä yli viime vuoden rajan niin tuota että niin :D
Jännitys tiivistyy vedeksi.
 
EI hitto täällä jotkut jaksaa vieläkin stressata laskemalla mahdollisia pisteitä.. :D Eiköhän ne tulokset tule sitten aikanaan...


Mitenni vieläkii.. Tääl on kokoontuneena meitä, joille kauppakorkeaan pääsy on oikeesti elämääki tärkeämpi asia.. Mulle se on ainaki todella tärkeää, tottakai mä lasken pisteitä ja spekuloin, kun en vaa millää malta odottaa, jännittää nii äärimmäisen paljon.

Eikä kokeistakaa oo ku vasta vähän yli viikko!
 
Tänään tuli tieto, että meikä valittiin Turun yliopistoon lukemaan taloustiedettä. Se on siis vaihtoehto B, jos ei TSE natsaa. 38,5/40 oli koepisteet =)
 
Back
Ylös Bottom