Kaulasta säteilee kipu olkapäähän?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wauda
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä on nyt useampi kuukausi tuskasteltu enemmän ja vähemmän oikean olkapään-alueen ongelmien vuoksi.
En edes ole varma onko itse olkapää se ongelma, koska vihlontaa tai suoranaista kipua esim. penkatessa tai pystypunnertaessa ei tunnu. Kaula on oikealta puolelta kipeä kun vähän painelee ja jonkinlaista hermopinnettä on varmaan, käsi saattaa puutua välillä ja tulla sormiin sellasia jänniä viboja..
Oikean käden hauis myös tuntuu kipeeltä ja treenatessa esim haukkaa/vetoliikkeitä oikeasta hauiksesta loppuu ikäänkuin voimat. Epäilen juurikin jotain hermojuttuja?

Tuntuu myös että oikea olkapää olis hieman eteenpäinkääntynyt sekä jotenkin koko oikean olkapäänalueen hallinta tuntuu vaikeelta, tuntuu ettei oikeen oikeaa lapaa saa kunnolla kontrolliin.

En ole enää varma edes millon tämän vaivan näin vittumaiseks oon päästänyt, mutta joskus tossa kesällä kun penkissä oli lämmittelypainot (about 50-60kg) niin erehdyin vähän parantelemaan selän asentoa penkkiä vasteen niin pieni vihlasu tuntu sillon just tossa oikeessa olkapäässä, kenties liittyy tähän jotenkin? Ennen kyseistä vihlasua mitään ongelmia ei ainakaan ollut.

Kiitän jo kaikista mahdollisista arvauksista mikä voisi olla pielessä! Kerron myös mielelläni lisäinfoa vaivasta jos on tarpeen.

Mainittakoon vielä, että kokeiltu muutaman viikon totaalilepoa, käyty muutamalla eri hierojalla ja naprapaatilla, eikä tää kyseinen vaiva juuri parempaan suuntaan ole mennyt. Seuraavaksi varmaan mentävä jollekkin olkapää-spesialistille tai fysioterapeutille joka ehkä osais kattoo noita liikeratoja/eteenpäin kääntymisiä yms?

Loppukevennyksenä vielä netistä otettu kuva johon vähän tuhersin Paintilla
Punanen pallero esittää kohtaa kaulasta jossa tuntuu kipua painettaessa. Mavea tehdessä vihreiden sotkujen alueella tuntuu sen verran kovaa ja repivää kipua ettei sitä oo pystyny tehä vähään aikaan.

Jep

Itselläni hieman samankaltaisia tunteita: painiessa kävin pariin kertaan niskoillani, jonka seurauksena niskat ollut jumissa, ja useamman päivän ajanpäätä eteenpäin tai vasemmalle taivuttaessa hermosto ikäänkuin "sähköttää" ja säteilee oikeaan olkavarteen. Tänään kävin yli viikon tauon jälkeen salilla. Kyykyissä ei tietenkään mitään sen kummempaa, mutta kun siirryin tekemään pystypunnerrusta ja nostin pelkkää tankoa ylös, niin oli pakko laskea se takaisin telineeseen ja tarkistaa onko toiselle puolelle jäänyt kiekko, kun tuntuu että oikeapuoli ei meinaa jaksaa nostaa vasemman tahtiin. katsoin peilistä samalla kun tein niin huomasi miten oikea puoli jää, ja lopulta sitä alkoi vahingossa kompensoimaan pakottamalla olkapäätä ylemmäs ;^; ei hyvä... lopetin touhun siihen ja siirryin tekemään leukoja, mutta sama homma siinäkin, nyt kiukuttelen kotona.

Miten on Wauda sun ongelma kehittynyt, onko löytynyt apuja?

Aika samankaltaista ongelmaa itsellä oli tossa vuosi sitten. Ojentajasta lähti lähes kokonaan voimat ja myöhemmin kivun määrä/puutuminen ihan kiitettävä. Lähti itsestään paranemaan sillä että vedettiin kinesioteipillä hartiarengas asentoon+kiellettiin pään taivuttaminen eteenpäin. Elämää hyvässä ryhdissä... Teippaus uusittiin viikon välein. Viikon välein oli pientä käsittelyä ongelma-alueelle mutta luuten että toi teippaus oli se mikä pisti paranemisen käyntiin. Voimien palaamiseen ojentaan meni aika kauan, mutta jo pelkkien kipujen/puutumisien lähteminen auttoi. Ongelma oli hermojuuressa ja niille ei yleensä tehdä mitään ellei pakko.

Liityn kerhoon. Tosin olen jo päässyt oireista lähestulkoon kokonaan eroon, mutta harvinaisen ärsyttävä vaiva. Oireet alkoivat mulla vasemman käden nimettömän puutumisella, mikä kertoi heti keskihermon pinnetilasta. Tämä vaiva ei tietenkään haitannut vielä treenaamista, vaikka hälytyskellot alkoivat varoitella tulevasta...Keskihermo haarautuu hartiapunoksesta, joka muodostuu muutamasta kaulanikaman sekä ylimmän rintarangan nikaman välistä lähtevistä hermojuurien eruhaaroista, ja josta lähtevät muut hermot käskyttävät koko käden ja osin olkapään alueen lihaksia. Ongelma alkoi levitä: seuraavaksi olkapään alueella tuntui puutumista, sitten välittömästi solisluun alueella molemmin puolin sekä selkeä kipukohta solisluun kuopassa lähellä kaulaa. Lopulta myös vasemman lavan alla alkoi tuntua kireyttä. Itse itseäni diagnosoiden päädyin hartiapunoksen pinnetilaan, mutta koska oireet levisivät myös selkäpuolelle, syynä tod. näk lopulta hermojuuren pinne.

Hoitona käytin kevyttä hierontaa ja venyttelyä jolla vaiva alkoi pikkuhiljaa korjaantua. Jälkikäteen epäilen syyksi huonoa hiihtoasentoa (liika etukumara) ja hienoista lihasepätasapainoa, sekä huonoa kestävyyttä pienissä selkärangan ympärillä olevissa ryhtilihaksissa. Äkkiseltään kun innostui hiihtelemään vähän liikaa, eikä pienet tukilihakset kestäneet rasitusta, alkoivat sitten lihaskireydet ja hermopinteet.

Kinesioteippauksesta olen itsekin saanut apua mm. olkapäävaivoihin ja niistä johtuviin yösärkyihin, tilanne korjattiin juurikin siten, että nivel teipattiin parempaan asentoon. Akupunktiosta olen myös saanut apua vastaaviin ongelmiin, vaikka aluksi olinkin skeptinen. Lihakset saatiin rennoiksi neulottamalla ja hermoon kohdistuva paine väheni. Noilla lähtisin kokeilemaan tilanteen korjaamista, säännöllinen lihashuolto ja venyttely sekä lihastasapainon ylläpito, varsinkin pienet ryhtilihakset ovat kyllä sitä kannattavaa ennaltaehkäisyä.

Mulla on ollut tätä heinäkuun alusta asti. Kävin fysioterapeutilla joka totesi, ettei siellä kiertäjäkalvosimissa ainakaan ole vikaa ja kaulan liikkuvuus yms on kunnossa. Ainut mikä häntä epäilytti, oli se, että rintarangan helvetin paha jumisuus aiheuttaa tuonne ongelmia. Varmuuden vuoksi laittoi lähetteen lääkärille ja röntgeniin. Röntgenissä ei näkynyt mitään.

No.. liikkuvuusharjoitteita antoi ja oon niitä tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti. Sen jälkeen hierontaa useat kerrat. Hetkistä helpotusta.

Paras mikä tähän on auttanut, oli stressaway klinikalla käynti ja hermoratojen avaaminen. Se auttoi selvästi tuota kipua pois. Nyt se kipu on paljon pienempi mitä ennen, mutta silti punnertaessa rupeaa pistämään jotenkin lavan takaa takaolkapäihin ja ja kaulan seutuville oikealle puolen.

MItähän tähän nyt keksis? Pidän varmaan ensi viikon totaalilepoa taas salilta niin sais tämän vek. Vissiinkin ajan kanssa tämä häviää, kun saa liikkuvuutta rangan alueelle ja lihasepätasapaino häviää.

Back
Ylös Bottom