kaukoputkista

jaaha tiedatte jotain kait noista lintupukista ?
mulla olis 1000 - 1500 eur laittaa. pitas nahda tarkasti 1500 metriin. Voitteko suoralta kadelta viekata riittaako budjetti ?
Tama olis siis tarkoitus ostaa mun pomolle sen rahoilla (1000 tulis pomolta ja itse vois laittaa lisaa ehka joku 500 jos kannattaa). Tulisin siis itse kayttaamaan sita myos aika paljon, joten voisin sijoittaa itse tahan myoskin jos silla lisa rahalla saa jotain huomattavasti parempaa ?

Taala on yksi kiikari se on tainnu maksaa joku 700 euroa, jalustalla. voin katsoa merkinkin jos kiinnostaa... Silla ei oikein nae tarkasti. Se sanootaanko silleen tarisee, vaikka onkin jalustalla ??
hhmm kuten huomaatte en ymmarra naista varkesita juuri mitaan :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
APO-TELEVID 77
Flourite lens
77x20x40x
putki nakojaan tulee saksasta.

En tia mitaan noista linsseista mutta kylla talla yli kilometriin nakee, ja nyt pitas ostaa tarkempi. tahan on siis 1000 rahaa. onka tama ihan mahdollista ?

ihminen pitas tunnistaa ja hyvin

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
esa67 sanoi:
jaaha tiedatte jotain kait noista lintupukista ?
mulla olis 1000 - 1500 eur laittaa. pitas nahda tarkasti 1500 metriin. Voitteko suoralta kadelta viekata riittaako budjetti ?
Tama olis siis tarkoitus ostaa mun pomolle sen rahoilla (1000 tulis pomolta ja itse vois laittaa lisaa ehka joku 500 jos kannattaa). Tulisin siis itse kayttaamaan sita myos aika paljon, joten voisin sijoittaa itse tahan myoskin jos silla lisa rahalla saa jotain huomattavasti parempaa ?

Merkeistä Swarowski ja Zeiss ovat laadukkaita, muutapa en oikein osaa sanoa, kun en ole tarkemmin perehtynyt optiikkaan. Oheisesta linkistä voi saada vinkkiä lintuputkien hankintaan
http://www.birdlife.fi/lintuvaruste/hinnasto/optiikka.shtml

Hobbyhallista löytyisi tälläinen "halpa" putki, jonka ostoa olen harkinnut:

Bresser 4-sky

Kertokaas viisaammat, onko tuo hyvä kapistus vai ihan lelu? Ainakin lupaavat, että pitäisi näkyä tähdet ja muuttolinnut.

Jos pitää ihminen tunnistaa 1,5km päästä niin puhutaan alle sentin erottelukyvystä tuolla matkalla. Eli siis suurennosta täytyy olla reilusti ja se taas vaatii suuren putken.

Miten pitkälle nykyisellä putkella näkee ja mikä siinä on suurennos ja etulinssi?

Ratu: Tuollaisia ne aloittelijoiden putket ovat. Suurennosta ei todellakaan kannata sokeana tuijottaa. Kuva menee selkeästi suttuiseksi ja tarkentaminen on tuskaa. Itse en ole tuon kanssa käyttänyt juuri kuin suurinta okulaaria jolloin suurennos on luokkaa 20X.

Eilen kokeilin kuuta kuvata huonolla menestyksellä. Googlettamalla löytyy, että joo 1/100s pitäisi riittää suurimmalla aukolla ja sopivalla ISO:lla.

Omalla uudella pokkarilla riittää valovoima juuri ja juuri 15s valotusjalla kun aukko 2.7 ja ISO400. Ton 15s aikana kuu ehtii jo liikkua sen verran ettei kuvaamisesta tule mitään. Great.

Pokkareissa on se paska puoli, että valovoima on todella syvältä!

Olen muutenkin tehnyt muutamia havaintoja tosta putkesta. Hyvin näkee vaikka okulaarissa olisi vaan yksi linssi. Ainoa vaan ettei putkessa riitä tarkennusvara. Miksei kameran linssi voi toimia kaukoputken okulaarina?

Ratu sanoi:
Hobbyhallista löytyisi tälläinen "halpa" putki, jonka ostoa olen harkinnut:

Bresser 4-sky

Kertokaas viisaammat, onko tuo hyvä kapistus vai ihan lelu? Ainakin lupaavat, että pitäisi näkyä tähdet ja muuttolinnut.

Moi, minä tilasin sen ja olen intoa täynnä katsellut avaruuteen.. mutta on se liian vaatimaton härveli ja nyt on jo mielessäni 20 cm halk. putki. Mutta otin eilen pari kuvaa kuusta paskalla webbikamerallani. Tällaisia tuli kuunsirpistä:
moon2%20(Small).jpg

Syksy tulee ja taivas pimenee. Onneksi tähdet tulevat taas näkyviin ja sen myötä hinku ostaa parempi putki. Olen harkinnut dobson tyyppistä, esim. Villen kellosta skyliner-200, joka maksaa noin 350 eskoa. Onko kellään kokemuksia dobson tyyppisistä putkista? tai kaukoputkista ylipäätään? Kommenttia kehiin!

Ainakin sen opin, että suurennoksella ei tee hevon paskaa. Tärkeintä on linssin halkaisia. Okulaareja voi aina hommata tarpeen mukaan. Olenkohan tuota omaa putkea käyttänyt pari kertaa oston jälkeen. Lintuputkena se toki voisi välttää.

Ainakin sen opin, että suurennoksella ei tee hevon paskaa. Tärkeintä on linssin halkaisia. Okulaareja voi aina hommata tarpeen mukaan.

Jep jep, näin minäkin olen homman käsittänyt. Halvoissa putkissa luvataan hulluja suurennoksia, joilla käytännössä ei näe. Suuri linssin/peilin halkaisija mahdollistaa syvän avaruuden kohteiden havainnoin.. Ja se on sitä mitä minä haluaisin, nähdä galakseja ja kaasusumuja :rock:

Tilasin Villenkellosta Bresser Galaxia 114/900-merkkisen peilikaukoputken, syksyn tähtikirkkaita öitä odotellessa :rock:

Kerro sitten kokemukset kun oot saanu putken.. Oman dobsonin teko saattaa olla aika kovaa vääntöä, jos meinaa peilitkin hioa. Netissä oli juttua jostain nuoresta pojasta, joka teki omaa dobsonia varmaankin 1,5 vuotta. Mutta lopputulos oli mahtava, voitti jonkun palkinnonkin sillä.

Juu, mulla on 1200/250 skywatcher. Kannattaa lueskella www.astronetti.com sivuja, vaikkakin paljon tietoa katosi tuolta foorumeilta hakkerin takia.

Sitten vähän asiaa:

1. Peilin halkaisija määrittää sen kuinka himmeitä kohteita putkella näkee. Suurempi halkaisija-->enemmän fotoneita
2. Okulaarilla määritellään suurennus= Suurennus on putken polttoväli/okulaarin polttoväli. Hyvä suurennos riippuu kohteesta, jos kohde on laaja niin 30-100x riittää ihan mainiosta. Planeettoja ja kaukana olevi ahimmeitä kohteita voi katsella suurella suurennoksella. Esim itse katselen yleensä planeettoja maksimissaan 300x suurennoksella.

3. Ilmakehä rajoittaa suurimman käyttökelpiosen suurennoksen. Periaate on se, että suurin käyttökelpoinen suurennos on se, millä lisää yksityikohtia ei voi nähdä. Kyllähän sitä suurennosta saa vaikka 1000x, mutta yksityiskohtien määrä ei kasva.

3. Kuvata voi digijärkkärillä, webkameralla (toucam on suosittu) tai ihan tähtitieteeseen tarkoitetuilla vehkeillä. Kuvata voi myös pelkällä kameraoptiikalla esim 200-300mm obiskalla-->esim M31 täyttää koko kuvan. Järkkärillä valotetaan seurannan sallimissa rajoissa mahd pitkiä valotuksia, jos kuvataan syvän taivaan kohteita eli niitä galakseja. Osavalotuksista sitten ohjelmallisesti pinotaan yksi pitkä valotus, esim 10-15kpl 5min valotuksia tai vaikka 50kpl 1min valotuksia.

Planeettoja ei kannata digillä kuvata vaan parempi on webbikamera. Kuvataan tuhansia frameja, valitaan parhaat ohjelmallisesti ja pinotaan ne. Kuuta voi kuvata millä vaan, valotusajat todella lyhyitä, muuten palaa puhki.

Sitten toki löytyy myös ihan tähtikuvauskameroita, jotka ovat kalliita.

Digijärkkäri kiinnitetään kameran polttotasoon, eli ei okulaaria väliin.

Ei millään jaksa kirjoittaa enempää, mutta tuolla on muutamia mun ottamia kuvia:

http://www.kainalo.1g.fi/kuvat/

kaikki on otettu canon 20d:llä osa polttotasolta osa kameraobjektiivilla.

Täältä voi katsella kunnon vehkeillä otettuja kuvia. Kaveri on erittäin taitava harrastajatähtikuvaaja:

http://timosastro.1g.fi/

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Upeita kuvia Kainalo! Ja putkena sulla oli noissa tuo skywatcher? Itellä kans kovasti haaveena päästä kuvaamaan, mutta varustus vielä syvältä.. mutta ei avaruudesta :)

ps. itellä ollut putkessa kiinni halpa webbikamera. Tekisi mieli hankkia passeli digi tuohon kuvaukseen.

Noin 25 v. tähtoharrastusta harrastaneena on tullut seuraavia kokemuksia:
- Suomessa on usein paska sää havaitsemiseen ;-))
- pohjoisen tähtitaivas ei vedä vertoja etelän vastaavalle
- halvat kaukoputket ovat pääsääntöisesti perseestä
- hyvät kiikarit jalustalla riittävät alkuun hyvin
- tulee paha mieli, kun vertaa lehdissä ja netissä olevia kuvia siihen, mitä omilla välineillä näkee

PS. Hyvä thread! Paremmalla ajalla täytyy jatkaa tästä.

2 PS. Unelma: päästä katsomaan Chilen vuoristoon tai Australian aavikoille eteläistä tähtitaivasta.......

jep eli ostan peruskaukoputken jostain päin nettiä, tarvii olla semmonen edullinen perus setti jolla on helppo nähdä jotain :D lähinnä siskon pojalle sitä ostan joka on 10vuotias, mutta kumminkin sellanen peli millä se voi myöhemmällä iälläkin katsoa jotain.

kattelin tommosta Konustart 60/700 tuolta jostain sivulta joka näytti olevan tarjouksessa 89e (149e), en tosin tiedä onko tuo myyntikikka, eli se on ihan normaalistikin tuon 89e mutta huvikseen laittanu tollasen normi hinnan :D

mutta asiasta tietävät suositelkaa jtn helppo käyttöistä mutta suht hyvää putkea. tähtien katseluun siis.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom