Kauhea kunto! (+aloittelijakysymyksiä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marqui
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei ole, mutta kasvavan ihmisen luutoon (lähinnä niveliin) voi tulla ongelmia liian kovilla pianoilla treenatessa. Kun pituuskasvu ja varsinkin murrosikä on pahasti vaiheessa, ei kannata kovin lyhyitä sarjoja tehdä, vaikkakin melko moni on siitäkin ilman ongelmia selvinnyt.

Tosin tärähtelevä liike (esim. juoksu kovalla pinnalla) on nivelien kannalta haitallisempaa murrosiässä olevalle. Varsinkin polvet ovat helposti vaurioituvat.
Venyttelyä ei sitten todellakaan kannata unohtaa! Itselläni kireiden etureisien takia polvilumpiot kohonneet lähes troposfääriin. Ja myös mm. osgoodschlatterin (jos se noin kirjoitetaan) pystyy ennaltaehkäisemään etureisien venyttelyllä. Itselläni on jääkiekosta johtuen ollut nuo kyseiset schlatterit 13-vuotiaasta asti, ja nyt vasta saamassa niitä kuntoon hieronnan ja venyttelyn avulla.

Marqui, tosiaan niin kuin jo sanottu, niin sinulle tärkein muutos tulee tällä hetkellä olemaan ruokailutottumusten huima muutos. Sinulle on vuoden parin sisään tulossa varmasti huima pituuskasvupyrähdys, joka syö enegriaa ja "rakennusaineita" todella paljon, joten tuo 2g proteiinia/painokilo ei kuulosta ollenkaan hassummalta tavoitteelta, vaikka et punttisalitreeniä vielä kovin vakavasti aloittaisikaan.

Kun aloitat nyt painosi tarkkailun/sen nostamisen ja panostat kasvamiseesi, niin samalla luot myös hyvän pohjan mahdolliselle tulevalle punttisaliharrastuksellesi. Tiedä vaikka olet joku päivä vielä luokkasi isoimpia sällejä, kunhan pääset (halutessasi) punttaamaan tosissaan ;).

ja kun mä olin 14 niin näytti vaaka 37 :)
Kyl se siitä sullekkin Marqui ku alat syömään nii pikku hiljaa alkaa tulee lisää painoa

mua ainakin vituttaa todella paljon että en alkanut käymään salilla 175 senttisenä ja lopettanut pituuskasvua siihen. kun olin 189 niin päätin et "nyt oon tarpeeks pitkä" ja aloin käymää salilla, tästä kasvoin sitte vielä 2cm vaikka pituusennuste oli 204cm.. hyvä helvetti etten ainakaa tollaseks kasvanu.. edellee se 175 olis nykyää toivonu... (pärjää lavoil ku BB kärpänen puras)

mua ainakin vituttaa todella paljon että en alkanut käymään salilla 175 senttisenä ja lopettanut pituuskasvua siihen. kun olin 189 niin päätin et "nyt oon tarpeeks pitkä" ja aloin käymää salilla, tästä kasvoin sitte vielä 2cm vaikka pituusennuste oli 204cm.. hyvä helvetti etten ainakaa tollaseks kasvanu.. edellee se 175 olis nykyää toivonu... (pärjää lavoil ku BB kärpänen puras)

:worship: Monet ei tuohon pysty! Ajatella, valitsit itse pituutesi!:worship::worship:

... :joulu3:

Nonnih. Olisi vähän asiaa tästä lihasten kasvatuksesta.
Ensiksi: 1. Ikä? Olen vasta 13, kannattaako minun aloittaa lihasten kasvatusta? Kuntoni on todella huono, sopisiko paremmin joku "kevyempi" kunnonkohotustapa? Mitä ovat liian aikaisen aloituksen haittapuolet?

Kuntosali sopii mainiosti, muistat vain seuraavat asiat:
- Opettele tekniikat ja sarjat ensin, vasta sitten kunnon painoilla
- Treenaa kroppaa kokonaisvaltaisesti (ei esim. vain hauista ja rintalihaksia)
- Syö kunnolla

Proteiinin määrä Kuinka paljon proteiinia pitäisi syödä päivässä? Luin jostain että 2 g/painokilo, mutta tuo tuntuu mahdottomalta luvulta. Laskin, että jos kunnolla ahmin tavallisena päivänä, yletän ehkä 30 g. Tuo alkaa kohta lähennellä 1 g/painokilo... (miten saisi lisää proteiinia, ilman mitään mömmöjä?)

Siis millä tavalla olet laskenut, että toi 2g/kg olisi mahdoton luku? Sehän on oikealla ruokavaliolla hyvinkin helppo saavuttaa.

Esim. sun tapauksessasi, kun painat sen 35kg, niin jo yksi 400g rasvaton raejuustopurkki sisältää 72g proteiinia eli yli tuon 2 gramman tarpeen. Ja kun ottaa huomioon että saat proteiinia huomaamattasi lähes kaikesta, erityisesti lihasta, maitotuotteista ym. niin ei luulisi olevan ongelma.

Runsasproteiinisia ruokia kannattaa tsekkailla rauhassa vaikka täältä: http://www.fineli.fi/foodlist.php?name=A%25&lang=fi

3. Ihmettelette varmaan painoani, 35 kg! :itku: jutun juju on se, että en pienempänä liikkunut paljoa, joten olen jäänyt muita pituisiani n. 10 kg kevyemmäksi! TÄMÄ on se syy, miksi lihasten kasvatus olisi todella tärkeää. Jos on muitakin painonnostovinkkejä, (eli oman painon kohotusta) esim ruokavaliosta, niin tänne vaan.

Syö paljon ja oikealle tavalla, liiku, paranna lihaskuntoasi. Jaksamisia.

Sitten parin vuoden päästä kun testoa alkaa olemaan kehissä (kaikki vituttaa ja ääni murtaa) rupeat rankaisemaan rautaa.
Sori :offtopic: mutta repesin tälle! Paras ikinä kuulemani määritelmä siitä, milloin huomaa testoa olevan kierrossa! :hyper:

Edit: Juu, ja hyviä treenejä ja ruokia vaan threadin aloittajalle!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kysyn tähän väliin tuosta nuoren salitreenauksesta. Kuulemani mukaan tätä ei suositeltaisi, koska nuorilla ovat vielä luut "pehmeitä". Ja tämä pehmeys olisi juuri siksi, että pääsisivät paikat venähtämään helpommin. Liikuntahan vahvistaa luustoa ja siten varmaan myös hiukan vaikeuttaisi luiden kasvamista. Tuonko takia uskotaan, että puntti pienentää nuorta?

Paljon on ollu puhetta tuosta kuntosalin haittavaikutuksesta pituuskasvuun... Varsinaista tietoa ei itselläni asiasta ole, mutta omakohtaisia havaintoja ainakin siitä että muutamat kaverit/tutut joiden tiedän käyneen salilla jo pidemmän aikaa ovat kyllä ikätoveirataan keskimääräistä lyhyempiä:jahas: Lieneekö sattumaa? En usko...

Voi olla myös psykologinen juttu, olet kavereitasi lyhyempi, joten alat käymään salilla, että olisit heitä leveämpi;)

mulla ainaki on paino pysyny suurinpiirtein samana koko ajan ku oon treenannu n.1vuosi kehitystä on kyllä tullu huomattavasti :)

onkohan mulla nyt sitten käynyt vain niin että läski on vaihtunut lihakseksi :D

ja paino oli 75kg ja pituus 173cm noin suurinpiirtein

mahassa mullaki olis vielä vähän parantamista ei päkistä tietoakaan :eek:

Toi punttauksen vaikutus pituuskasvuun on asia, jota olen pohtinut lukuisia kertoja sen jälkeen kun sen aloitin vähän alle 15-vuotiaana. Pituuskasvu kyllä havaintojeni mukaan hidastui tuon jälkeen, mutta siitä, oliko syynä punttitreeni, en voi olla varma. Murrosikä tuli nimittäin itselläni hieman keskimääräistä aikaisemmin, ja ennen tuon punttitreenin aloittamista oli kyllä ollut suht nopeaa kasvua. Kasvun pysähtymistä ei joka tapauksessa tapahtunut, vaan senttejä on tullut hiljalleen vielä näihin päiviin saakka (tällä hetkellä 177 cm).

Itselläni toi treeni ei alussa ollut todellakaan hirveän rankkaa, sarjatkin olivat melko pitkiä ihan alussa. Toisaalta tein aluksi kyykkyä ja mavea, jotka tuli vähän myöhemmin jätettyä pois isän varoiteltua niiden mahdollisesta vaikutuksesta pituuskasvuun.

Ala vaikkapa harrastamaan painia tai telinevoimistelua. Oi, kunpa itse ois 7.luokalla innostanut jokin järkevä koripallon sijaan.

Mun mielestä painojennostelulla ei ole vaikutusta pituuskasvuun. Vaikka tyttö olenkin (olin siis ehtinyt kasvaa jo suurimman osan lopullisesta pituudestani kun salille menin) niin kasvoin vielä puntin aloittamisen jälkeen ensimmäisen 4kk:den aikana 2 cm. Sitten tuli vielä seuraavan vuoden aikana 2cm lisää. Alussa olin siis 170cm ja 16kk:den jälkeen 174cm.

Suositut

Back
Ylös Bottom