Itelläkin kiinnostaisi. Ja käyttökokemuksia tuosta xt mallista muutenkin.
Minulla on ollut tuo 2.5xt forester karvalakkivarustelulla ajossa noin vuoden. Auto on 2006 vuoden mallia, ajettu rapea satku. Plussat ja miinukset:
+Moottori: 230 hv hyväkäyntinen ja värinätön turbomoottori. Lähtee kuin talkkari katolta. Mukava käyntiääni
+Neliveto: Jatkuva AWD, viskolukko keskellä ja takana (manuaalivaihteisto). Maavara 205 mm
+Ajettavuus: Kulkee suoraan, helppo hallita. Maavarasta huolimatta henkilöautomainen ajettava, ei maasturifiilistä
+Luotettavuus: Ei ole ollut mitään vikaa ainakaan viimeisen 30 tkm aikana. Muutoinkinhan subaru on melko luotettavan auton maineessa
+Koko: Vaikka kyseessä on "citymaasturi", niin forester ei ole mikään ylisuuri rohjake. Itse en tarvitse kovin paljon tilaa, varsinkin kun useimmiten autolla matkustaa max 2 henkeä. Takapaksi on silti hyvän kokoinen.
+Valot: Lähelle ksenonit, pitkät halogeeneilla. Hyvä valokuvio, luultavasti umpioiden suuresta otsapinta-alasta johtuen. Tässä ei valoja ole uhrattu muotoilun alttarille
-Mukavuus: Jousitus ei ehkä mukavimmasta päästä. Myös hieman meluisampi kuin edellinen autoni (mazda6)
-Moottori: Kulutus omassa käytössä ollut melko tarkkaan 10,5 litraa. Maantiella 8,5, kaupunkia en ole mitannut. Tällaiset lukemat eivät ole muotia tänä päivänä
-Koko: Vanhan kopan forester ei ole mikään tila-auto, vaan imprezan pohjalevylle tehty korotettu farmari. Tilaa (etenkin takajalkatilaa) haluaville suosittelen Outback mallia, itselläni sille ei ole niin tarvetta
-Penkit: Omalle selälleni penkit ovat hieman liian kovat ja ristiselän tuki ei ole säädettävä
-Orggis soitin ja kaiuttimet eivät ole mitään hifitasoa
Kauneushan on katsojan silmässä, mutta omaan silmääni tuo vanha forester on paremman näköinen kuin uusi. Siinä on sellaista old school auton näköä, ajalta jolloin autot olivat autoja eivätkä mitään sämpylöitä. Karmittomat ikkunat ovat mielestäni persoonalliset, harvemmassa autossa sellaiset tänä päivänä on. Lisäksi karmittomat ovet ovat kevyet käyttää. Sisätilat ovat aika peruskamaa japanilaisella standardilla, paremmassa varustelutasossa on tosin nahkaistuimet. Ratti on xt mallissa MoMon tekemä hyvä nahkainen.
Huollot ja varaosat ovat ainakin merkkiliikkeessä melko arvokkaita (vaan niin kai se on kaikilla autoilla). Jakopää on remmillä, vaihtoväli 105 tkm; noin tonnin paukku, kannattaa käytettyä ostaessa ottaa huomioon. Öljynvaihdot 15 tkm välein. Lyhytiskuinen bokserikone käynnistyy herkästi, talvellakin vaikka minkälaisilla pakkasilla heti ensi laakista. Lämpenee nopeasti ja on lämmin muutenkin.
Itse pidän foresterista kovasti, omaan käyttööni se on sopiva auto: Sopiva sekoitus suorituskykyä ja käytännöllisyyttä, toimintavarmuutta, hvyät valot, kompaktin kokoinen. Ei liikaa turhia ja vikaherkkiä sähköhärpäkkeitä: toisaalta vanhanaikaista, mutta toisaalta koeteltua ja luotettavaa tekniikkaa. Itse arvostan autossa myös sitä, että työpaikan pihalla ei ole kymmentä samanlaista rivissä. Varjopuoli tässä on sitten huoltojen ja varaosien saatavuus, ihan joka nyrkkipaja ei välttämättä subarujen tekniikkaa tunne. Vakuutukset ja bensalaskuthan tuossa ovat ehkä hieman isommat kuin jossain muussa autossa, mutta itse joudun ajamaan aika paljon ja jos siitä voi yhtään nauttia ajelemalla hyvällä autolla, en pidä sitä ongelmana.