Katabolia..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bloo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Bloo sanoi:
Johtuuko siis katabolia lihaksen energian puutteesta rasituksen jälkeen vai proteiinin puutteesta?

Taitaa olla vähän molempia. Palautusjuomassa kun kuitenkin on sitä nopeeta hiilariakin sopiva määrä. Itellä malto n. 35 grammaa ja hera n. 40-50 grammaa ja sitten kreat sun muut...

Siis katabolia tarkottaa kaikessa yksinkertaisuudessaan niitä erilaisia prosesseja, joissa pilkkotaan omia ravintoainevarastoja (ja ravinnon) energian tuottamiseks. Esim. kun verensokeri on alhanen, pilkkoo maksa glykogeenivarastoistaan glukoosia vereen. Lihakset puolestaan käyttää glykogeenivarastoja ihan omaan käyttöön treenin aikana. Kataboliaa tämäkin. Lisäks pilkotaan rasvakudoksen triglyseridejä rasvahapoiks, joita solut myös voi käyttää energian tuotantoon aivokudosta lukuunottamatta. Myös valkuaisaineita pilkkoutuu ja aminohapoista voidaan niitäkin käyttää energian tuottamiseen muuttamalla ne ekaks glukoosiks.

Katabolinen treeni on joka tapauksessa, mutta toki siihen voi vaikuttaa, mistä sitä energiaa otetaan. Esim. jos glykogeenivarastot on tyhjillään sitä energiaa täytyy sitten ottaa muualta: fättiä ja lihasta palaa enemmän.

Palautusjuoman pointtihan (niin kuin syömisen yleensä) on siinä, että sen avulla pyritään toi katabolia kääntämään anaboliseks. Treenin jälkeen safkan pilkkoutuminen ja imeytyminen on huonontunu, ja nestemäinen palautusjuoma lyhytketjuisine hiilihytraatteineen ja proteiineineen on parempi vaihtoehto kuin ämpärillinen käpyjä. Nopeeta hiilaria -> erittyy paljon insuliinia, joka tehostaa huomattavasti ravinteiden soluunottoa -> glykogeenivarastot alkaa taas täyttyä ja kroppa valmistaa palautusjuoman protskuista uusia valkuaisaineita = anabolia.

käsketäänkö sen takia oleen salilla maksimissaan joku 1,5h tai ei ainakaan yli 2 tuntia jotta keho ei olisi liian kauan katabolisessa tilassa?! muuta selitystä en sille pituudenrajotukselle ole viälä keksinyt. vai onko sillä si väliäkään kauan siä on. ite ainakin teen jokkut harjotteet ihan rauhassa että saan ennätys-sarjani.

vatipää sanoi:
käsketäänkö sen takia oleen salilla maksimissaan joku 1,5h tai ei ainakaan yli 2 tuntia jotta keho ei olisi liian kauan katabolisessa tilassa?! muuta selitystä en sille pituudenrajotukselle ole viälä keksinyt. vai onko sillä si väliäkään kauan siä on. ite ainakin teen jokkut harjotteet ihan rauhassa että saan ennätys-sarjani.

kataboliaahan siitä tulee jos monta tuntia rehkitään ja kun energiaakaan ei ole 2h jälkeen juuri mitään jäljellä niin ei lihaksesta kaikkea irti saa revittyä.

erkjetter sanoi:
kataboliaahan siitä tulee jos monta tuntia rehkitään ja kun energiaakaan ei ole 2h jälkeen juuri mitään jäljellä niin ei lihaksesta kaikkea irti saa revittyä.

Tätä minäkin olen miettinyt, jos vaikka treenaa vähäjakoisella ohjelma ja on esim. jalat ja kädet samana päivänä, niin ottaisi jalat tehtyään osan palkkarista ennen käsiin siirtymistä. :rolleyes:

Itellä menee yleensä sellainen 1h treenaillessa.

Slarto sanoi:
Tätä minäkin olen miettinyt, jos vaikka treenaa vähäjakoisella ohjelma ja on esim. jalat ja kädet samana päivänä, niin ottaisi jalat tehtyään osan palkkarista ennen käsiin siirtymistä. :rolleyes:

Itellä menee yleensä sellainen 1h treenaillessa.

mulla ainakin tulee järkyttävän paha olo jos jonkun maltopommin vetää ja alkaa treenaamaan sen perään. eli tommonen ei onnistu. itse vedän 1 jakosella ja kyllä suht nopeesti huomaa kun energia alkaa laskea roimaa vauhtia vähän ajan treenaamisen jälkeen. siksi ajattelin kesän tullessa jakaa 1 jakosen 2 osaan ja treenata 2 kertaa päivässä 3x viikossa, vähemmän kataboliaa ja enemmän energiaa treenata.

vatipää sanoi:

käsittääkseni elimistö lopettaa hormonin tuotannon 45-60min jälkeen, kun salilla pumppaa. tämän takia aikarajoitus.

Eihän se hormonien tuotanto nyt mihinkään lopu.
Se vaan on niin, että tuntia kauempaa ei kannata treenata, koska intensiteetti ei enää ole kovin korkea.

Testotasot saattaa laskea, mutta ei takuulla lopu mihinkään. Tunti voi vielä ylittyä, mutta itse olen huomannut että yli 1,5 tunnin treenit alkaa olemaan jo tehottomia. 45-75 min on aika toimiva haarukka.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se anabolisten hormonien tuotanto tosiaan täysin lakkaa, mutta merkittävä romahdus tasoissa tulee muistaakseni n. 70min jälkeen (voi tippua jopa lähtötasoja alemmas) Tämä tietysti riippuu hiukan treenin luonteesta jne. Kortisolitasot nousee puolestaan ylös, joka lisää kataboliaa. Esim. Pieni hera-annos (liian suuri voi haitata treeniä adrenaliinin, insuliinin yms. takia) 20min ennen treenejä pitää hormonitasot korkealla ja katabolian loitolla

GoMan sanoi:
Mites jos vetää vaikka rahkan 1h-30min ennen treeniä, niin ajaako saman asian kun toi heradrinkki?

sen enempää asiasta tietämättä voisin sanoa, että ei. maitorahka on hitaasti ja hera nopeasti imeytyvää? haukkukaa maanrakoon jos muistin ton heran väärin, en oo ite ikinä ollu tuotteen kaa missään tekemisissä.

Niin, siis kyllä hera on nopeammin imeytyvää proteiinia kun maitoproteiini.
Mut sitä mä just hain takaa, että eiks se oo hyvä kun rahkan kaseiini imeytyy hitaasti, niin siitä liukenis aminohappoja hiljalleen verenkiertoon treenin aikana?

(liha)pyörykkä sanoi:
Ei se anabolisten hormonien tuotanto tosiaan täysin lakkaa, mutta merkittävä romahdus tasoissa tulee muistaakseni n. 70min jälkeen (voi tippua jopa lähtötasoja alemmas) Tämä tietysti riippuu hiukan treenin luonteesta jne. Kortisolitasot nousee puolestaan ylös, joka lisää kataboliaa. Esim. Pieni hera-annos (liian suuri voi haitata treeniä adrenaliinin, insuliinin yms. takia) 20min ennen treenejä pitää hormonitasot korkealla ja katabolian loitolla

Mä oon vetänyt reilu puoli tuntia ennen treeniä n. 30-40 g protujauhoista, tästä on osa heraa ja osa kaseiinia. Enpä ole kuullutkaan että suuremmasta määrästä kuin 20 g olisi jotai haittaakin??

joo kyllä se niin on että kannattaa aina tankata n.1-1,5 tuntia ennen reeniä jotain hiilareita ja vähän proteiineja jottei se lihas rupee itteesä polttamaan..näin yksinkertasesti lässytettynä.

Megasystem sanoi:
Eihän se hormonien tuotanto nyt mihinkään lopu.
Se vaan on niin, että tuntia kauempaa ei kannata treenata, koska intensiteetti ei enää ole kovin korkea.

No suurin syy siihen miksi treenit kannattas pitää siinä 1h sisällä on se, että
keho alkaa vapauttamaan kortisolia, joka on vahva katabolinen hormoni.

Timba79 sanoi:
Mä oon vetänyt reilu puoli tuntia ennen treeniä n. 30-40 g protujauhoista, tästä on osa heraa ja osa kaseiinia. Enpä ole kuullutkaan että suuremmasta määrästä kuin 20 g olisi jotai haittaakin??
Sakkeus kirjotteli asiantuntevasti treeniä edeltävästä tankkailuista. En usko itsekkään että suuremmalla annoksella on mitään dramaattisia vaikutuksia. Periaatteessahan toi ravinnon käsittely ei ole elimistölle ihan pikkujuttu, vaan vie energiaa, ja se on elimistön prioriteettina ennemmin kuin lihasten maksimaalinen työkapasiteetti. Lisäksi insuliinitasot nousee myös proteiinien vaikutuksesta jonkin verran ja laskee verensokeria, joka voi viedä potkua ja häiritsee rasvahappojen hyväksikäyttöä. Kaikki kuitenkin ihan marginaalijuttuja

Toiset vetää BCAA:ta tai esim. leusiinia, itse otan (lähinnä kustannussyistä) puoli desiä heraa.

Tämmönen tuli mieleen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16286871&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism.

CONCLUSIONS: Consuming 25 g of whey and caseinate proteins 30 min before an STS significantly decreases serum GH, testosterone, and FFA levels, and increases serum insulin during an STS. Furthermore, the pre-STS protein increased EPOC and RER significantly during 2-h recovery after STS.

Pelkkä proteiini "pahasta", mitäs jos ottaisi ennen salia p+hh? Tuleeko silloin "significant decrease in serum GH, testosterone and FFA". Eikö tuo EPOC liity jotenkin johonkin hapenkulutukseen vai olenko ihan hukassa? RER:stä ei ole hajuakaan.

(tää menee jo ultra hifiin :D ja melkeinpä offtopikkiin)

Suositut

Back
Ylös Bottom