kasvissyöjä + puntinnosto = mahdoton yhdistelmä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruusa9
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä siis olen kohta 15-vuotias tyttönen ja haluasin kuulla
mielipiteitä siihen, että pystynkö saamaan yhtä paljon lihasta sillä, että
olen kasvissyöjä verrattuna normaalia sekaravintoa syöviin ?
En siis syö punaista lihaa, kanaa enkä kalaa, mutta maitotuotteita ja
kananmunaa käytän. Olen miettinyt lisäravinteiden ( esim. protskulisän ) käyttöä, mutta
ongelmaksi osoittautuu laktoosi-intoleranssi, sillä aika monet noista sisältävät laktoosia. :/
Oisiko kellään mitään vinkkejä miten saisin mahdollisimman paljon lihasta ympärilleni, kun
noudatan erikoisruokavaliota ? Salilla olen käynyt kohta puolisen vuotta n. 3-4kertaa ( 3-jakoinen ohjelma ) viikossa
ja lisänä harrastan juoksua 3-5kertaa viikossa. Ideoita kaivataan !

Lihasta tulee, kun syö tarpeeksi, erityisesti proteiinia. Kasvissyöjän pitäisi syödä monipuolisesti eri proteiinilähteitä, jotta kaikki tarpeelliset aminohapot saa.
Syöt runsaasti papuja, kikherneitä ja soijaa (siis papua, ei soijakastiketta) sisältävää perusruokaa. Välipaloina esim. pähkinöitä. Kasvissyönti ei saa olla pelkkää leipää, perunaa ja salaattia!

Soijaproteiinijauho ei sisällä laktoosia ja naisten ei tarvitse soijaa pelätä. Vaikka UFSilta.
Jos kananmunat menee, niin niissä on proteiinia ja rasvoja hyvin. Aamiaisruokana myös laktoosittomaan maitoon (tai kauramaitoon yms.) tehty puuro voisi olla hyvä.

Jos haluaa kasvattaa lihasta, pitää syödä enemmän kuin kuluttaa. Kun käyt salilla ja juokset noin paljon viikon aikana, saat syödä todella paljon jos haluat kasvaa.
Selvitä vaikka kalorilaskurilla arvioitu päiväkulutuksesi ja syö vähän sen yli.

kiitos paljon vinkeistä ! kasviproteiineja pyrin syömäänkin päivittäin runsaan
mitoin, mutta vielä voisin pohtia miten saisin päivällä protskut napaan kun
kouluruuassa on valitettavan vähän protskua. :/ eväitä pyrin kantamaan mukana
tilanteen mukaan.

Pähkinöistä saa tosi hyvin proteiineja ja tarpeellisia rasvoja. Kananmunat on toine erinomane ruoka, niistä voi kokkailla vaikka mitä. Pavuista saa kans hyvin proteiinia.

Syö vaik aamiaiseks läjä kananmunia ja sit koulussa syöt pähkinöitä välipalaks. Treenin jälkee soijaproteiinia naamariin ja illal viel vaik muutama kananmuna. Luulis tulevan proteiinia riittävästi.

monet vegaanit käsittääkseni eivät kananmunia hyväksy. kasvissyöjä ei tosiaan ole optimaalinen puntinnoston kanssa, mutta ei varmasti mahdoton yhtälö

noita pähkinöitä voisi kyllä ruveta kantamaan kotoa myös evääksi.
ja siis, itse en ole vegaani vaan latko-ovovegetaari, eli syön siis myös
munia ja maitotuotteita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vähärasvaiset juustot on tosi hyviä proteiininlähteitä. Esim. valion laktoositon raejuusto ym. tosi hyviä. Ja itsekin paljon kananmunia syövänä syön vain valkuaiset eli sen proteiiniosan.

Kyl terve ja liikkuva ihminen (nainenkin) voi syödä ihan hyvin pari kolmekin munaa päivässä... murehtimatta turhaan kolestrolista.
Noissa kanamunissa tais se ollakkin että se tutkimus mikä tehtiin oli aamiaismuroyhtiöiden rahoittama joten jokainen osaa varmaan päätellä mistä sit tuli se johtopäätös että munat ovat huonoja.
Kananmunista kyllä kannattaa just syödä se keltuainenkin... tollanen valkuaisten rääpiminen munista on jotain bodauslehtien luomaa kuraa, josta ei pitäs mitenkään välittää. Keltuaisessa sitäpaitsi on yhtä paljon proteiiniä kuin valkuaisessa sekä lisäksi kaikki munan vitamiinit ja mineraalit. Miks pitäs heittää paras osa munasta pois? NYt en ole ihan varma enkä jaksa tarkistaa niin taisi myös olla niin että noissa munissa oleva kolestroli tais olla sitä "hyvää" kolestrolia eikä sitä huonoa... Tosin tästä en mene takuuseen.

Lakto-ovovegetaarin on varmaankin helpoin saada tarvittavat protskut ihan simppelisti maitoa juoden. Vedä kolme litraa rasvatonta päivässä, niin saat helposti lihaskasvun vaatiman proteiinimäärän, etkä saa kylkiäisinä huonoa rasvaa (kuten esim. juustoista, joiden kevytversiot maistuvat aivan kivekseltä). Kananmunista en tiedä, mutta en nyt yli kolmea vetäisi päivässä. Varmaan se vanhan ajan tieto että muniin päin vilkaisukin (:D) nostaa kolesterolit tappiin on ihan bullshittiä, mutta eivät nuo uudet tutkimukset, jotka väittävät ihan muuta, ole nekään mitenkään absoluuttisen luotettavia IMO.

Lakto-ovo-vegaanina on mahdollista saada aivan samanlaisia tuloksia aikaan kuin sekaravinnon kuluttajanakin. Itsekin olen ollut kasvissyoja n. kolme vuotta. Puntilla kayn kolme kertaa viikkoon, jonka lisaksi pelaan amerikkalaistajalkapalloa paasarjatasolla. Koska puntinnosto on lahinna osaltani lajiharjoittelua tukevaa eika elopainolla ole liiansuurta vaikutusta pelipaikallani, on hieman hankala sanoa onko kasvissyonnilla ollut vaikutusta lihaskasvuuni. Naiden kolmen vuoden aikana kuitenkin arvioisin lihasmassaa tulleen 3-4 kiloa (72->76 kg). Tulokseni ovat nousseet: penkki: 80 -> 110 kg, rinnalle 75 -> 90.

Koska omat syyni kasvissyontiin ovat ekologiset, en juurikaan kayta maito- tai kananmunatuotteita. Proteiinit otan soijasta, palkokasveista, pahkinoista seka taysviljatuotteista. Eli, jos soijan paljon puhutut terveyshaitat ei pelota, niin tofua ja soijarouhetta vaan kehiin. Maitoa et varmaan pysty muutenkaan juomaan laktoosi-intoleranssisi takia. Palautusjuoman otan aina treenin jalkeen (n. 30g prot, 30g hiilihydraatti). Suurimmaksi ongelmaksi on itsellani muodostunut riittava kalorien saanti. Koska treenaan n. 5-6 kertaa viikossa pyorii kulutukseni parhaimmillaan n. 3700-4000 kcal / pva. Esim kaksi vuotta sitten laihduin alle 70 kg:n pelikauden loputtua ja tiukan treenikauden alettua. Itsekin kaytan pahkinoita niiden proteiinien ja suuren kaloripitoisuuden takia valipalana.

Ensinnäkin sanoisin noista munista, kyl niissä on sitä pahaa kolestrolia ja nimenomaan siinä keltuaisessa, mutta itse kyllä kuuluun siihen porukkaan joka popsii vain valkuaisia.
Ja sitten siitä maidosta. Ihan kyllä en taida lähteä 3 litraa päivässä sitä juomaan, sillä
omalla osallani se turvottaa ja tulis kyllä aika kalliiksi juoda kolme purkkia päivässä laktoositonta- tai soijamaitoa. Mutta kyllä sitä yleensä päivässä se 1 litra uppoaa. :hyvä:
Ärsyttää kun kaikki laktoosittomat tuotteet ovat niin paljon kalliimpia normituotteisiin verrattuna että on pitänyt vähän ruveta tarkailemaan sitä rahkan ja raejuustonkin käyttöä siinä maidon ohella.:itku:

Ensinnäkin sanoisin noista munista, kyl niissä on sitä pahaa kolestrolia ja nimenomaan siinä keltuaisessa, mutta itse kyllä kuuluun siihen porukkaan joka popsii vain valkuaisia.

Unohda nyt jo hyvänen aika tämä. Munien kolesterolimyytti on särjetty jo sata kertaa, ja juuri ne keltuaiset sisältävät valtavan määrän ravintoaineita (sekä suurimman osan kananmunan proteiinista..). Kasvissyöjällä nyt ei ole muutenkaan tarvetta tuollaiseen pelkoon, kun rasvojen saanti on muutenkin vaivalloisempaa.

Ja sitten siitä maidosta. Ihan kyllä en taida lähteä 3 litraa päivässä sitä juomaan, sillä
omalla osallani se turvottaa ja tulis kyllä aika kalliiksi juoda kolme purkkia päivässä laktoositonta- tai soijamaitoa. Mutta kyllä sitä yleensä päivässä se 1 litra uppoaa. :hyvä:
Ärsyttää kun kaikki laktoosittomat tuotteet ovat niin paljon kalliimpia normituotteisiin verrattuna että on pitänyt vähän ruveta tarkailemaan sitä rahkan ja raejuustonkin käyttöä siinä maidon ohella.:itku:

Vaikka niissä on kolesterolia niin ei se välttämättä nosta kolesterolia. Riippuu henkilöstä, ja muutenkin vaikutus on paljon pienempi kun mitä aiemmin luultiin (ja tosi moni luulee vieläkin). Itse syön munia päivittäin keltuaisineen ja silti kolesteroliarvot on erinomaiset. Jos pelottaa, niin käy mittaamassa, syö muutama viikko ja mittaa uudestaan. Maksaa ehkä 5e pikamittauksella.

Raejuusto ja rahka on halpoja ja proteiinipitoisia, maitolitrastakin saa jo 35g proteiinia. Raejuustosta on ingmanin into 400g vähälaktoosinen purkki, maksaa jotain 2e verran ja n. 70g proteiinia purkissa. Eli maidon hintasta mut vähemmän hililareita :) valion laktoositon on kalliimpi.

Soijarouhe on helppo ja halpa, ripottele joka paikkaan (jogurttiin, keittoihin, kastikkeisiin..) pitkin päivää niin hyvin tulee lisäproteiinia! Ja tietenkin siitä voi tehdä ihan ruokaakin, esim. jahulihakastikkeen tyyliin ja suikaleita marinoimalla ja paistamalla saat kanan korviketta.

Ehkä mun pitäs vähän koittaa päästä eroon mun hirveistä ruoka-aine kammoista.. :rolleyes:
Tota ingmanin vähälaktoosista raejuustoa olen muuten kokeillut, mutta vatsa on niin
herkkä ettei oikein siedä vähälaktoosisiakaan tuotteita :(

Back
Ylös Bottom