Kasvisruokavalioon vaihtelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jezeli
  • Aloitettu Aloitettu
Mä lisäisin / vaihtelisin maitotuotteita kuten kevyt fetaa ja rahkaa, munia / valkuaisia, pähkinöitä, siemeniä, avocadoa, vaihtelisin öljyjä ja pitäisin tosiaan raudansaannista ja b12 vitamiinista huolta. Esim. juureksista saa tosi hyviä juttuja, kuten lanttu-bataatti-lohkoja, uunijuureksia, sosekeittoja, röstipihvejä jne kun jaksaa vähän nähdä vaivaa. Pähkinöitä, juustoa, kananmunaa yms vaan raasteen sekaaan ja pannulle. Sit täytetyt paprikat, kesäkurpitsat, erilaiset wokit on helppoja ja kasvispitoisia ja niihin voit heittää sekaan mitä vaan.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku suuri vegeruokaresepti- ketju tai vastaava olis kyllä kovassa huudossa. Eettisin ja terveydellisin seikoin olisi hyvä ainakin omalla kohdallla vähentää tehotuotetun lihan mutustamista ainakin puoleen nykyisestä. Kasviskeittoja nyt on aika helppo loitsia, eivät vaan ole kovinkaan ruokaisia mielestäni. Wokkien ympärille ja erilaisiin kasvispapupatoihin pitäis löytää ideoita..

Saako tätä papupastaa ja Gogreen tuotteita S ja K-ryhmän kaupoista vai myydäänkö vaan erikoisliikkeissä? Ruohonjuuressa näytti ainakin olevan papupastaa.
Isommissa marketeissa (esim. Citymarket) on papu- ja linssipastaa. Löytyy usein gluteenittomien hyllystä.

Olen nyt muutaman vuoden ollut "3/4vegaani" silloin tällöin tulee syötyä jotain mikä sisältää maitotuotteita, mutta pääosin mennään vegaanina. Näitä käytän paljon lihan korvikkeena pastoissa, keitoissa, padoissa, jne. http://anamma.eu/fi/
Itse diggaan todella paljon, todella maukasta tulee. Löytyy esim. Prismoista ja joistain S-marketeista. Pääkaupunkiseudulla on aika helppo löytää raaka-aineita, mutta esim. viime kesänä Forssassa kun yritin löytää vegaanista makkaraa, ehdottivat kananakkeja...monelle myyjälle/ravintolatyöntekjälle joutui avaamaan tuota käsitettä

Falafelit.
Monille kebab-paikoista tuttu ruoka ja minusta ihan hyviä, kun on oikeat kastikkeet ja lisukkeet.

Haasteena se, että ainakaan kaupan pakastealtaan falafelit sekä valmiit kuivajauhoseokset eivät ole kovinkaan hyviä. Etnisistä kaupoista löytynee parempia pakastettuja falafeleja, joita itse en ole valitettavasti vielä kokeillut kuitenkaan.
Aikaansaava kaveri opettelee tekemään alusta asti itse, mutta parhaan itselle sopivimman reseptin löytäminen vaatii varmasti vähän kokeilua.

Hei!
Minäkin kaipaisin vinkkejä ruokavaliooni. Olen lakto-ovo-vege ja nyt noudatan Jutan dieettiohjelmaa, jossa proteiinit tulevat kyllästyttävästä määrästä raejuustoa, 3% fetaa ja rahkasta. Syön nyt välillä soijaa ym, mutta todella vaikea tietää paljonko pitää syödä jotta Jutan 150 g proteiinia päivää kohti täyttyy.. Soijakin kun on proteiinirikasta kuivana, mutta turvotettuna määrä jääkin vähäiseksi.. Treenaan kunnolla 3 kertaa viikossa ja treenin jälkeen on proteiinijuoma. Millaisella proteiinipatukalla voisi/kannattaisi proteiinin määrää lisätä saamatta kuitenkaan liikaa energiaa? Tarkoitus on muuttaa vatsan höttö kokonaan lihakseksi.

Hei!
Minäkin kaipaisin vinkkejä ruokavaliooni. Olen lakto-ovo-vege ja nyt noudatan Jutan dieettiohjelmaa, jossa proteiinit tulevat kyllästyttävästä määrästä raejuustoa, 3% fetaa ja rahkasta. Syön nyt välillä soijaa ym, mutta todella vaikea tietää paljonko pitää syödä jotta Jutan 150 g proteiinia päivää kohti täyttyy.. Soijakin kun on proteiinirikasta kuivana, mutta turvotettuna määrä jääkin vähäiseksi.. Treenaan kunnolla 3 kertaa viikossa ja treenin jälkeen on proteiinijuoma. Millaisella proteiinipatukalla voisi/kannattaisi proteiinin määrää lisätä saamatta kuitenkaan liikaa energiaa? Tarkoitus on muuttaa vatsan höttö kokonaan lihakseksi.

Laskea/punnitahan se ruoka täytyisi, että pääsee kärrylle proteiinin määrästä. Muutaman päivän jos punnitsee syömänsä, niin eiköhän sen proteiinin määrän jatkossa osaa arvioida punnitsematta. Punnitse se soijasi kuten muutkin aineet kuivana, niin tiedät paljonko sitä tulee syötyä. En minä millään proteiinipatukoilla lähtisi proteiinin tarvetta turvaamaan. Itse otan ylimääräisen proteiinin marja-hedelmä-proteiinipirtelön muodossa tyyliin banaani, mustikoita, kauramaitoa, riisi+herneproteiinilla.

Kyllä mä punnitsenkin, jokaisen fetakuution ja rejuustorakeen ;) Mutta jos teen vaikka soijamakaronilaatikkoa, on kokonaishiilarit ja -proteiinit tosi vaikea laskea. Joku oletushan varmaan löytyis jostakin, mutta kun pitäis tietää tarkasti jottei treenit kärsisi :P

Kyllä mä punnitsenkin, jokaisen fetakuution ja rejuustorakeen ;) Mutta jos teen vaikka soijamakaronilaatikkoa, on kokonaishiilarit ja -proteiinit tosi vaikea laskea. Joku oletushan varmaan löytyis jostakin, mutta kun pitäis tietää tarkasti jottei treenit kärsisi :p
Tähän on itseasiassa erittäin yksinkertainen konsti. Otetaan nyt esimerkiksi se makaronilaatikko.
Kun teet makaronilaatikkoa, punnitse ainekset kuivamittana esim. neljän annoksen mukaan. Eli jos söisit per ateria kuivamittana vaikka leikisti 60g makaronia ja 50g soijarouhetta, mittaat vuokaan 240g makaronia ja 200g soijarouhetta ja päälle tietysti muut ainekset esim. munamaito tai mitä siihen nyt tuleekaan. Sitten kun syöt sitä, otat joka kerta 1/4:n valmiista laatikosta, jolloin sulla on lautasella kuivamittana 60g makaronia ja 50g soijarouhetta. Ja muista aineksista merkitset mahdolliseen ruokapäiväkirjaan 1/4 siitä paljonko sitä meni koko laatikkoon (esim. jos käytit koko laatikkoon 2 dl ruokakermaa, tulet syöneeksi 0,5 dl per ateria).
Selvensikö tämä yhtään asiaa?

Tähän on itseasiassa erittäin yksinkertainen konsti. Otetaan nyt esimerkiksi se makaronilaatikko.
Kun teet makaronilaatikkoa, punnitse ainekset kuivamittana esim. neljän annoksen mukaan. Eli jos söisit per ateria kuivamittana vaikka leikisti 60g makaronia ja 50g soijarouhetta, mittaat vuokaan 240g makaronia ja 200g soijarouhetta ja päälle tietysti muut ainekset esim. munamaito tai mitä siihen nyt tuleekaan. Sitten kun syöt sitä, otat joka kerta 1/4:n valmiista laatikosta, jolloin sulla on lautasella kuivamittana 60g makaronia ja 50g soijarouhetta. Ja muista aineksista merkitset mahdolliseen ruokapäiväkirjaan 1/4 siitä paljonko sitä meni koko laatikkoon (esim. jos käytit koko laatikkoon 2 dl ruokakermaa, tulet syöneeksi 0,5 dl per ateria).
Selvensikö tämä yhtään asiaa?[/QUOTE
Selvensikö tämä yhtään asiaa?

Joo selvensi kyllä, kiitos. Noinhan se kannattaa tehdä. Mulla leviää konseptit kun yritän punnita valmista ruokaa jos oon mitannut raakana mutta noinhan se menee :)
Nimim. Ei välttis mikään kokkikolmonen

Joo selvensi kyllä, kiitos. Noinhan se kannattaa tehdä. Mulla leviää konseptit kun yritän punnita valmista ruokaa jos oon mitannut raakana mutta noinhan se menee :)
Nimim. Ei välttis mikään kokkikolmonen
Imo valmista ei tarvitse enää punnita, jos on mitannut ainekset raakana ja tehnyt em. laskutoimituksen, ainakin jos syö kaiken itse eikä jaa esim. perheen kanssa. :)

Jos on sellainen ruokalaji, jossa annoksen kokoa on vaikea silmämääräisesti arvioida, niin sen koko ruoan voi punnita (koko paino miinus tyhjän astian paino) ja kun siitä ottaa annoksia, niin punnitsee uudestaan, jolloin saa kulloisenkin yhden aterian osuuden suhteessa koko ruokaan.

Itse esimerkiksi kokkasin viikonloppuna kilon chili con carneeta.
Laskin eri ainesosien ravintoarvot yhteen, kokkasin isossa padassa, otin padasta kolmeen eväsrasiaan yhtä painavat annokset, jolloin minulla on 3 identtistä ateriaa (joista yhden pistin pakastimeen laiskan päivän varalle), joiden ravintotiedot saan jakamalla kaikkein ainesosien yhteenlasketut ravintoarvot kolmella.
Toisaalta kun on kolme samanlaista tarjoiluastiaan, niin eipä tuo punnitseminen ole siinä niin kovin relevanttia, kun näkeehän sen jo aika hyvin, että yhtä täysiä ovat jokainen... Mutta kun kerran vaaka on näppärästi kädenulottuvilla, niin hyödynnän kuitenkin.

Hummusta oon taas vaihteeks tehny parina edellisenä päivänä.

Äsken söin sipulimunakkaan, paistettuja vihreitä papuja ja paahdettuja seesaminsiemeniä. Oli hyvää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom