Kasviksissa ei olekkaan vitamiineja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huukka
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tieto oli minulle osittain uutta. Olen otaksunut että vitamiinien ja mineraalien määriä vain liioitellaan puhuttaessa kasviksien "terveellisyydestä". Mutta toisaalta jos elää täysin vegaanisti niin kyllähän silloin aika moisissa puutostiloissa ollaan.

Kuinkahan fiksu Joonas Konstig on omasta mielestään? Voimmeko edes kuvitella?

Nyt jätkät, lukekaa niitä tekstejä ennen kommentointia...kommenttien lukeminen auttaa myös. Missään ei ole väitetty, että vain kasviksissa, hedelmissä ja vihanneksissa on vitamiineja. Rasvaliukoisia vitamiineja on tietenkin, hieman päättelykykyä käyttäen, esim. maksassa tai muissa liharuuissa. Noissa hedelmissä ja kumppaneissa on vain useasti paremmat osuudet antioksidanttien ja elektrolyyttien suhteen kuin esim. liharuuissa. Juttu on Hesarissa ja sitä on luettava siten: joku pk-seudun hipsteri päättää vähän trollata lehdessä, koska muutoinhan 13 vuoden opiskelu yliopiston pakuritee/luomu/feminismi/vihreät/tiedostavuus-tiedekunnassa olisi mennyt hukkaan...No, niin se onkin...

joku pk-seudun hipsteri päättää vähän trollata lehdessä, koska muutoinhan 13 vuoden opiskelu yliopiston pakuritee/luomu/feminismi/vihreät/tiedostavuus-tiedekunnassa olisi mennyt hukkaan...No, niin se onkin...

Menee vähän tämä arvio nyt ohi Konstigin kohdalla.

Nyt jätkät, lukekaa niitä tekstejä ennen kommentointia...kommenttien lukeminen auttaa myös. Missään ei ole väitetty, että vain kasviksissa, hedelmissä ja vihanneksissa on vitamiineja. Rasvaliukoisia vitamiineja on tietenkin, hieman päättelykykyä käyttäen, esim. maksassa tai muissa liharuuissa. Noissa hedelmissä ja kumppaneissa on vain useasti paremmat osuudet antioksidanttien ja elektrolyyttien suhteen kuin esim. liharuuissa. Juttu on Hesarissa ja sitä on luettava siten: joku pk-seudun hipsteri päättää vähän trollata lehdessä, koska muutoinhan 13 vuoden opiskelu yliopiston pakuritee/luomu/feminismi/vihreät/tiedostavuus-tiedekunnassa olisi mennyt hukkaan...No, niin se onkin...

kyllä näistä asioista paasaa nykyään aika moni sellainenkin joka on viimeiset 13 vuotta pidellyt kahvasta kiinni.

Jos tää on ollu tuttua, ni ei siinä mitään. Jotenki sitä vaan luulee että niis on vitamiinia jne, kun pitäs aina "puoli kiloa päivässä" syödä. Miks ihmees. Hyvä pointti myös, ettei suomalaisia viljoja ole parhaimpien lähteiden listalla...

Onhan se nyt selvää etteivät kasvikset pärjää "vitamiineja per 100 g" -vertailuissa monille tuotteille, joiden energiatiheys on 5-20-kertainen kasviksiin nähden. Tämän toteamiseen ei kovin suurta pohdiskelua pitäisi tarvita, mikä tuli onneksi jutun keskusteluissakin hyvin esiin.

Kun sitten tosiaan huomioidaan että yleisimmin länsimaissa ravitsemusongelmana on liiallinen energiansaanti, niin vitamiinien ja hivenaineiden per 100 g -vertailu on aika harhaanjohtava. Mieluummin pitäisi puhua per 100 kcal -ravintoainevertailuista.

Huukka: niitä syitä syömiseen on edelleenkin aika monia (vitamiinit, kuidut, antioksidantit), älä huoli vaan iske jatkossakin lautaselle se parsakaali tai tomaatti nyt ihan vaan suosiolla. ;)

Vihdoin joku sanoo ääneen tämän. Olen itsekin lukuja tutkaillut (ei, minulla ei ole parempaa tekemistä) ja todennut saman. Paras oli varmaan joku uutinen, jossa sanottiin, että mansikka nostaa testosteronitasoja. Selitys oli se, että siinä on paljon sinkkiä. No, ensinnäkään sinkki todennäköisesti ei edes nosta testosteronitasoja. Toiseksi mansikassa on näemmä tosi vähän (0,1mg/100g) sinkkiä. Ärsyttää, miten luotettavissakin paikoissa kehutaan marjoja ja hedelmiä yms. vitamiinirikkaiksi, vaikka totuus olisi jotain ihan muuta.

Ei tuonut mitään hyödyllistä eikä uutta tuo artikkeli. Vaikutti lähinnä siltä, että herra kolumnisti on ollut jossain väittelyssä jonkun viherhipin kanssa ja sen jälkeen päättänyt vetää tätä turpiin sanallisessa muodossa sekä julkisesti. Mutta näinhän se nykyään toimii, tyhjällä provolla ja itkupotkuraivareilla niitä kliksuja ja huomiota nykyään keräillään...

Vihdoin joku sanoo ääneen tämän. Olen itsekin lukuja tutkaillut (ei, minulla ei ole parempaa tekemistä) ja todennut saman. Paras oli varmaan joku uutinen, jossa sanottiin, että mansikka nostaa testosteronitasoja. Selitys oli se, että siinä on paljon sinkkiä. No, ensinnäkään sinkki todennäköisesti ei edes nosta testosteronitasoja. Toiseksi mansikassa on näemmä tosi vähän (0,1mg/100g) sinkkiä. Ärsyttää, miten luotettavissakin paikoissa kehutaan marjoja ja hedelmiä yms. vitamiinirikkaiksi, vaikka totuus olisi jotain ihan muuta.

Sinkki = vitamiini :face:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom