Kasvavan nuoren treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caygill
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lapsikatras (15-16v) haluaa salille, mutta ainakin yksi joukosta (15v poika) on kerännyt pituutta vielä aika lailla viime aikoina. Mitä liikkeitä tulisi välttää tai mitä tulisi ottaa huomioon muuta kuin monipuolisen ja lihastasapainoa ylläpitävän harjoittelun?

Faktaa ja mahdollisia lähteitä arvostetaan kovasti!

doda noin

eihän sen pitäis pituuskasvuun vaikuttaa ainakin bodylehdessä luki niin tässä joskus? ei ainakaan ole tieteellisesti todistettu että kasvu loppuis mutta itse aion vältellä ainakin maastavetoja ja alussa ei raskailla painoilla

Minusta kaikkia muita liikkeitä voi tehdä vapaasti (tekniikat toki kunnossa), mutta itse en ainakaan vielä tekisi raskaita kyykkyjä/vetoja. Vetoa teen itsekkin, mutta mulla on pari kaveria ihan sanonut, että hyvän näköistä on. En tosin minääkään tee mitään raskaita maastavetoja vielä.

Oon kuullu jostaki tutkimuksesta että myös sali (ja toki kuntoilu) on hyväksi nuorelle, mutta jos tulee niitä vammoja se voi olla haitaks kasvulle. Joten joitain liikkeitä jotka on teknisesti hankala tehä tai jossa failuren tehtyä voi käyä huonosti kannattais välttää. ps. Luin viime bodylehestä, että pudotussarjat tehostaa (?) kasvuhormonin eritystä. Korjatkaa mikäli oon väärässä.

Tästä on väitelty pitkään, Pakkiksen Ammattilaiset (vihreet nickit) on postannu tutkimuksia puolin ja toisin. Tutkimuksethan on tunnetusti puolesta ja vastaan mistä sitten puhutaankin :D Jannut tuskin paljoo menettää jos ei voi kyykätä tai vedellä maasta pariin vuoteen. Harvaa edes nappaa vetää maasta tai varsinkaan kyykätä 15-kesäsenä :)

Tästä on väitelty pitkään, Pakkiksen Ammattilaiset (vihreet nickit) on postannu tutkimuksia puolin ja toisin. Tutkimuksethan on tunnetusti puolesta ja vastaan mistä sitten puhutaankin :D Jannut tuskin paljoo menettää jos ei voi kyykätä tai vedellä maasta pariin vuoteen. Harvaa edes nappaa vetää maasta tai varsinkaan kyykätä 15-kesäsenä :)

kyllä toi kyykkäys mua kiinnostais ja etukyykkyy oon välillä tehnykkin mut en kauheesti sitä nyt viittis sit tehä ettei mitää satu ku siitä on puhuttu ettei olis mave ja kyykyt iha terveellisintä treeniä nuorille

kyllä toi kyykkäys mua kiinnostais ja etukyykkyy oon välillä tehnykkin mut en kauheesti sitä nyt viittis sit tehä ettei mitää satu ku siitä on puhuttu ettei olis mave ja kyykyt iha terveellisintä treeniä nuorille

Toki sitä väärällä tekniikalla voi rikkoa esim. selkänsä loppu elämäkseen, mutta missataan paljon kehityksessä jos noita liikkeitä ei tehdä parhaassa kehitys iässä.

Minkä takia jengi pelkää jotain kyykkyäkin? Ei siinä itteään tapa jossei nyt ihan kybällä perseile. Ottaa homman haltuun heti kättelyssä ja loppuelämänsä nauttii vahvoista reisistä jotka saavuttaa tällä mahtavalla liikkellä :D

todellakin pitää kyykätä ja vetää!! nimenomaan raskaat liikkeet ja niissä HYVÄ TEKNIIKKA on se mitä nuorena pitäisi opetella. Alkuun painojen lisäys kannattaa pitää maltillisena, jotta tukilihakset, nivelet yms. minkä voi rikkoa tottuisi kuormitukseen. Tähän on tietenkin voinut luoda hyvän pohjan monipuolisella urheilu taustalla...

oikein toteutettuna punttitreenistä ei ole mitään haittaa nuorelle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo nyt muistutan että näiden saman ikäisten kavereiden kommentit pitää ottaa huomioon juuri iän valossa. Kovasti hormonit hyrrää ja testo tihkuu näköjään...

Kuitenkin kuten on monesti sanottu niin raskaat kyykyt jne. kannattaisi jättää hieman myöhemmäksi. Uskoisin että alussa saa tehtyä hyvin monipuolista treeniä ja tulosta kun aloittaa yksinkertaisimmilla ohjelmilla. Kroppaa pitää totuttaa treeniin niin nuorena kuin vanhempana aloittaessa.

Pieni pointti "toveri ilolalla" oli, eli tekniikka pitää opetella nuorena. Tästä suosittelisinkin että jos välttämättä haluaa tehdä kaikki liikkeet, mukaan lukien kyykyt, niin pitää painot reilusti matalempana JOTTA sen tekniikan oppii oikein. Usein tuon ikäiset lähtee salille riehumaan ja repimään ihan väärällä taktiikalla toiveissa massat ensi viikolle.

Tärkeintä on seurata ja ohjata alusta lähtien vierestä, kuunnella ja ohjata treeniä. Se on pois omasta (treeni)ajasta mutta varmasti tärkein tuki on se läheinen ja ilmainen valmentaja.

Usein tuon ikäiset lähtee salille riehumaan ja repimään ihan väärällä taktiikalla toiveissa massat ensi viikolle.

Nimenomaan, ja tuolla tyylillä jotkut ovat sitten onnistuneet itsensä rikkomaan ja siitä tulevat sitten nämä tarinat selän hajoamisesta ja pituuskasvun pysähtymisestä jne..

Minulta myös ääni sille vaihtoehdolle, että kyykkyä ja vetoa heti mukaan, mutta tekniikkaan panostaen ja painot maltillisena pitäen. Riehua ehtii myöhemminkin, kun hommat on opeteltu kunnolla ja samalla luotu jonkinlainen pohjakunto, jolta on hyvä lähteä tosissaan vetämään. Kehityksen kannaltakin raskaat perusliikkeet vaikka sitten kevyemmilläkin painoilla tuovat noviisille luultavasti parempaa tulosta kuin eristävämpien liikkeiden vetäminen "täysillä".

Juu, ei kannata lyödä tankoon heti 100kiloa ja alkaa kiskomaan maasta selkä pyöreänä.
Se varmaan onki suurin syy miksi pituuskasvu pysähtyis. Ite oon nyt päättäny, että maximit/raskaat vedot saa jäädä sinne vähän myöhempään, niitä ehtii tehdä myöhemminkin. Nyt keskityn vaan sarjapainojen nostoon ja tekniikoihin.

Kannattaa todella muistaa se varovaisuus sitten. Saattaa käydä niin että innostuu liikaa ja menee paikat rikki. Allekirjoittaneella meni alaselkä.

Jep. Maltillisesti menen (jos minulle puhuit?). Selkääni en rikkoa halua, enkä mitään muitakaan paikkoja.

16 v nuori joka olisi kiinnostunut tietää salitreenin vaikutuksesta pituuskasvuun

Eli oon salitreenin 168/55 kokoinen 16 v. nuorimies ja haluaisin tietää millainen treenaaminen voi heikentää pituuskasvun laatua, kun kovasti vanhemmat yrittävät kieltää vielä salitreenin.

Viikon päästä aloittelen salitreeniä, ja massaa olisi hyvä saada pikkuhiljaa tulemaan joten millainen treenikalenteri voisi sopia parhaiten lihasmassan kehitykseen ja miten proteiinijuomien juominen tehostaa salilla käyntiä?

Itse suosittelen todella, että hommaat lihaskunnon nyt kuntoon, ja maksimi voimaa myöhemmin... Eli Esim. Punnerrukset ja muut vastaavat. Toki jos 100 punnerrusta putkeen ei tuota ongelmia niin sitten, mutta ymmärtänet pointin, että vuoden ainakin suosittelisin tekemään lihaskuntoa, sekä peruskuntoa.

Itse suosittelen todella, että hommaat lihaskunnon nyt kuntoon, ja maksimi voimaa myöhemmin... Eli Esim. Punnerrukset ja muut vastaavat. Toki jos 100 punnerrusta putkeen ei tuota ongelmia niin sitten, mutta ymmärtänet pointin, että vuoden ainakin suosittelisin tekemään lihaskuntoa, sekä peruskuntoa.
Höpö höpö, minäkin aloitin salitreenin 15-vuotiaana ja pituutta on kertynyt senkin jälkeen. Tuo nyt on typerä neuvo että jotain punnerruksia pitäisi ruveta tekemään, siinä menee aivan varmasti maku koko hommaan. Minä kehottaisin välttämään ainoastaan raskaita kyykkyjä ja vetoja, vaikka nekin on OK jos ottaa tekniikan heti haltuun. Ei se painoharjoittelu tarkoita sitä että pitäisi maksimiraudoilla tehdä, sitä pohjaa tulee kyllä ihan perustreenillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom