Kasvaminen parempaa bulk+rasvanpoltto vai hitaasti?

Ikä
38
Hämäävän otsikon alta löytyy tällainen ihan mielenkiinnosta tehty kysymys. Onko kellään mitään kiinnostavia mielipiteitä, että jos treenaa ja haluaa kasvaa (=enemmän lihasmassaa/isommat lihakset), kumpi siihen on parempi keino:

- Ensin bulkata tietyn aikaa sellaisella 3000-4000 kalorin päiväannoksilla jotta tulee massaa (ja vetää tietty massapainotteista salitreeniä samalla) ja sitten mikäli tarpeellista, lopuksi dieetata tai lenkkeillä sitä ylimääräistä rasvaa helvettiin lihasten päältä

- Vetää hiljalleen sillä tavalla maltillisesti juuri ja juuri yli kulutuksensa, että massaa tulee hitaammin mutta sitä tulee enemmän lihaksena eikä läskinä

En tiedä onko vähän tyhmä kysymys, mutta minua se mietityttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hämäävän otsikon alta löytyy tällainen ihan mielenkiinnosta tehty kysymys. Onko kellään mitään kiinnostavia mielipiteitä, että jos treenaa ja haluaa kasvaa (=enemmän lihasmassaa/isommat lihakset), kumpi siihen on parempi keino:

- Ensin bulkata tietyn aikaa sellaisella 3000-4000 kalorin päiväannoksilla jotta tulee massaa (ja vetää tietty massapainotteista salitreeniä samalla) ja sitten mikäli tarpeellista, lopuksi dieetata tai lenkkeillä sitä ylimääräistä rasvaa helvettiin lihasten päältä

- Vetää hiljalleen sillä tavalla maltillisesti juuri ja juuri yli kulutuksensa, että massaa tulee hitaammin mutta sitä tulee enemmän lihaksena eikä läskinä

En tiedä onko vähän tyhmä kysymys, mutta minua se mietityttää.

Ensimmäinen vaihtoehto on tehokkaampi järkevästi toteutettuna.

Tuo bulkkaus olisi syytä ilmoittaa +kaloreina eikä kokonaismääränä. Tuo 3000-4000 voi olla +2000 kaloria jollekin ja jollekin taas jo melkein miinusta.

Itse suosittelisin ennemmin näiden välistä sellaista "järkevämpää" versiota.
Eli syö 300-500 kaloria yli kulutuksen päivässä ja tuokin siis aika puhtaasti kehoruoasta jolloin ylimääräisen rasvan kertyminen on melko minimoitua kehoon. Tämän jälkeen syklittää dieetin itselleen sopivasti.

Kuitenkin kun et kysymyksessäsi esittänyt rasvanpolttoa vaativaa lähtökohtaa niin sanon että tuo 500kal yli kulutuksen ja unohtaa dieetit vallan. Täten se liha parhaiten kasvaa kuitenkin eikä dieetillä.

500 yli kulutuksen on kuitenkin jo 24 kg lisää massaa vuodessa. Jossain vaiheessa niitä läskejä on aivan pakko dieetata pois, tai lopettaa bulkkaus.

Voi toki syklittää jotenkin, esim viikon verran +500kcal ja seuraava viikko -250kcal sitten taas +500, sitten -250 jne jne jne jne...

ois kans ihan fiksua miettiä mikä tapa on pääkopalle mukavampi :D ittee ei ainakaan kiinnosta painoa paljoo yli 5kiloa diettailla ainakaan!joten mulle ei varsinaiset bulkkailut ja diettailut sovi,tulkuun tasaseen tahtiin :) sillattii hitaasti mutta varmasti!

Molemmat on hyvät. Kannattaa valita se tapa joka on itselle helpompi toteuttaa käytännössä ja joka kiristää vähiten vannetta pään ympärillä.

Itse olen mieluiten joko selkeästi bulkilla tai selkeästi dietillä. Silloin pelin säännöt on selvät.

Kyl taitaa maltillinen bulkki, kunnon dietti olla paras päälle. Bulkilla tulee lihat laatuna ja dietillä tapahtuu kunnolla. Tai sitten vaikka 4vk bulk, 2vk diet. Jotai tollasta tän perkeleen -25kg projektin jälestä :)

ABCDE- dieetti esittää ainakin paljon positiivisia puolia kunnon bulkki- ja dieettikausien vaihteluista.

Eli kaksi viikkoa n.+1500 kcal/vrk ja tämän jälkeen kaksi viikkoa n.-1000 kcal/vrk. Kaloreita tietysti täytyy säätää itselle sopiviksi. Tarkoitus on kuitenkin vetää juuri överiksi nuo kalorimäärät.

Kriittistä on se, että nuo jaksot eivät ylitä tuota kahta viikkoa, jolloin keho alkaa bulkilla tehokkaasti keräämään ravintoa rasvaksi ja dieetillä taas polttamaan lihasta energiaksi. Kehoa shokeerataan juuri tuolla vaihtelulla, jolloin anabolian pitäisi pysyä ylhäällä ilman suurta rasvan kertymistä.

Tarkoitus oli joskus kokeilla pidempäänkin, mutten kerta kaikkiaan jaksanut sitä suunnatonta ähkyä ja sitä seuraavaa nääntymistä, joten ei omakohtaista tietoa toimivuudesta.

Aloituspostauksen ensimmäinen vaihtoehto luultavasti tehokkaampi vaihtoehto. Ainakin tämän artikkelin mukaan:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956
Tämän artikkeli oli esillä jo tuossa toisessa samaa aihetta käsittelevässä tredissä.

Eli idea menee siihen tyyliin, että kropan kyky tuottaa lihasta on yksinkertaisesti niin rajallinen, että megabulkin hyötysuhteesta tulee todella huono. Myrkyt on sitten asia erikseen (vaikka en niistä mitään tiedä).

Toinen pointti on että megabulkista tulee paljon vähemmän houkutteleva jos kaiken safkan pitäisi olla "kunnollista bodyruokaa" (joo, ei todellakaan kovin selkeä käsite). Tottakai bulkki, jossa saa vetää vaan paljon kaloreita houkuttelee ainakin mua. :D

Omaa kokemusta on bulkkauksesta tyyliin 6 kiloa 2kk. Tuona aikana treeni kulki erittäin hyvin ja kehitystä tuli, mutta hyötysuhde oli väkisinkin niin heikko että jälkeenpäin tuo on kyllä kaduttanut. Maltillisella bulkilla ei toki kehityspiikki ole niin silmiinpistävää, mutta diettaamista on sitten huomattavasti vähemmän. Ja yksi oleellinen asia........kunnon bulkilla oleva ei välttämättä jopa koskaan tee sitä "kunnon dieettiä". Tästä on varmasti itse kukin on nänyt esimerkkejä. Se ei siis ole niin helppoa, että kunnolla painoa ja sit se vaan tiputetaan tuosta noin.

Mutta siis yhteenvetona kai niin, että mikään ei oikeastaan ole muuttunut. Bulkki ja dieettijaksoja vain peräkkäin samaan malliin kuin aina ennenkin on tehty. Bulkin hyötysuhde vaan luultavasti heikkenee aika paljon jos se toteutetaan todella suurilla plussakaloreilla. Näin myös dieettaamisaika pitenee huomattavasti, eli senkin haitat vaan korostuu.

Ite vetäny juuri bulkkia 1kk ja dieettiä 1kk. muutaman kerran olen ollut 2kk plussalla ja kerran onnistunu hyvin, toisella kerralla paljon läskiä. Dietin olen aina ottanut kohtalaisen miinuksilla (500-1000). Mutta kun kuitenkin joku päivä on tähtäimessä CBB-kisat, niin pitäis alkaa pitää itseään kohtuu kireässä kunnossa tässä pikkuhiljaa. Ja opetella alottaa dieetti kevyesti.
Läskinä olo ei oo kivaa, mutta tulokset nousee hyvin. Dietillä tulokset nousee kevyesti, mutta olo paranee ylimääräisen hävittyä...

Tomppa85 sanoi:
500 yli kulutuksen on kuitenkin jo 24 kg lisää massaa vuodessa
Mites tän laskit?
Sapo tuolla aiemmin suositteli, että pitäisi syödä 300-500kcal päivässä. Kilo läskiä on noin 7000kcal, joten 365*500/7000 = n.26kg. Itse en kyllä ihan +500kcal päivässä söisi enkä syökään, mutta toisaalta olenkin tämmöinen pieni rääpäle.

Edit: Kaikkihan tuosta ei toivottavasti läskiksi muutu mutta kyllä tuossa silti aika paljon dietattavaa on

Aloituspostauksen ensimmäinen vaihtoehto luultavasti tehokkaampi vaihtoehto. Ainakin tämän artikkelin mukaan:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956
Tämän artikkeli oli esillä jo tuossa toisessa samaa aihetta käsittelevässä tredissä.

Eli idea menee siihen tyyliin, että kropan kyky tuottaa lihasta on yksinkertaisesti niin rajallinen, että megabulkin hyötysuhteesta tulee todella huono. Myrkyt on sitten asia erikseen (vaikka en niistä mitään tiedä).

Toinen pointti on että megabulkista tulee paljon vähemmän houkutteleva jos kaiken safkan pitäisi olla "kunnollista bodyruokaa" (joo, ei todellakaan kovin selkeä käsite). Tottakai bulkki, jossa saa vetää vaan paljon kaloreita houkuttelee ainakin mua. :D
Tässä T-nationista toinen artikkeli lähes liittyen tuohon Ingersollin postaaman Thibaudeaun artikkeliin:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1396854

Tri. Lonnie Lowery lataa:

"I think a purposeful drive to overeat, in a strategic way, is superior to a slow-and-steady approach to muscle mass. Beyond any ludite focus on the nuances of nutritional periodization, my personal experience has repeatedly revealed that guys who try to stay lean while simultaneously gaining muscle end up small."

Tää on taas näitä samoja kun "1-day split" vs. "3- or more day split" :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom