Kastike/Mysli asiaa..

Ikä
43
Semmonen kiinostas et mitä kastiketta syötte esim. pastan,riisin tai perunan kans.Siis vähärasvaiset vaihtoehdot.Myslistä että mitä mysliä syötte esim. aamiaisella kun kaikki tahtoo olla niin sokerisia esim. start myslit ja sit vähä sokerisista ei tahdo löytyä hyvänmakuisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by aloittelija
Semmonen kiinostas et mitä kastiketta syötte esim. pastan,riisin tai perunan kans.Siis vähärasvaiset vaihtoehdot.Myslistä että mitä mysliä syötte esim. aamiaisella kun kaikki tahtoo olla niin sokerisia esim. start myslit ja sit vähä sokerisista ei tahdo löytyä hyvänmakuisia.

Aamupalaksi (myös lounaaksi, päivälliseksi ja välipaloiksi) rahkahässäkkää peliin! Kastike riisin kanssa? Mitä se on ;)

Kastikkeena toimii tomaattimurska, kattilaan purkki murskaa ja purkki tonnikalaa. Nam nam.

Bertollin lasipurkissa olevat pastakastikkeet on :D

Yleensä valmiskastikkeissa maistuu se teollinen sivumaku, mutta nuo ovat herkkua, ja kevyitä kanssa (reippaasti <100 kcal/100 gr). Niitä ei tarvi läträtä edes kovin paljoa koska kastike on sen verran voimakkaan makuista (keitetty kunnolla ja kauan kasaan), joten purnukka riittää melko moneen annokseen jos ei pastaa hukuta kastikkeeseen (suomalaisittain).

Kun lisäksi heittää jotain jauhelihaa tai kanasuikaleita niin saa tosi hyvän aterian.

Aamupala ehdotus : 1/2 litraa rasvaton jogu,sekaan raejuusto ja musli.Jos on jäänyt yli edelliseltä päivältä niin itse lisään vielä riisiä joukkoon.Tukeva ja hitaasti palava aamusatsi.Tämän lisäksi tietysti vielä kannu kahvia ja leipää.

Meillä syödään yleensä broileri + pasta/riisi ilman kastikkeita hyvin maustettuna. Ainoastaan jauhelihakastikkeeseen teen kastikkeen, tomaattimurskasta.
Ai, niin, tietty intialaiseen kanaruokaan teen kastikkeen maustamattomasta jogurtista.

Myslin teen itse. Fitness-muroja, kaurahiutaleita, leseitä, hasselpähkinää, saksanpähkinää vähän rusinoita, ehkä jotain hedelmää, mitä nyt kaapista sattuu löytymään.

Jep, kastikkeet on mulla ainakin käytännössä pannassa, poisluettuna joskus kohtuudella käytettävä salsa tai ketsuppi.

Kastikkeista yleisesti kun tottuu pois, tajuaa kuinka joka paikkaan niitä tungetaankaan ja ne alkavat tuntua melkoisen vastenmielisiltä pitemmän päälle. Näin siis minun kohdalla.

Edit: ei-dieetillä voin syödä pastan kanssa jotain tomaattikastiketta, joka ei kovin tujua tavaraa ole - lähinnä tosi kohtuumäärä hiilareita.

Re: Re: Kastike/Mysli asiaa..

Originally posted by Sarah

Ai, niin, tietty intialaiseen kanaruokaan teen kastikkeen maustamattomasta jogurtista.

Jaksaisitko pistää vielä reseptin...

Mulle neuvottiin esim. unclebenin rasvattomat kastikkeet. Mutta olen kuitenkin aina syönyt riisit, makaronit ja perunat ilman kastikkeita. Lihapuolella sitten käytän aika runsaasti mausteita.
Myslinä syön Start naturellia.

Re: Re: Re: Kastike/Mysli asiaa..

Originally posted by demoni
Jaksaisitko pistää vielä reseptin...

Mä teen usein vähän soveltaen ja fiiliksestä riippuen, mutta tässä nyt yks tosi helppo ohje:

broilerin rintafileitä paloina (tai suikaleita) ~250-300 g

2 tl tuoretta inkivääriä
2 tl juustokuminaa eli jeeraa
2 tl chiliä
1 tl kurkumaa
ripaus kardemummaa
2 rkl sitruunamehua
(valkosipulin kynsi murskattuna)
3 dl maustamatonta jogurttia

1. Paista broileripalat pannulla kypsäksi.
2. Lisää keskenään sekoitetut kastikeainekset pannulle ja kuumenna kiehumispisteeseen.

Ton kastikkeen voi ihan yhtä hyvin syödä myös kylmänä broiskun ja riisin kanssa.

P.S. Jogurtti saattaa juoksettua helposti jos kuumentaa liikaa, mutta se ei vaikuta makuun millään tavalla. Juoksettumisen voi estää lisäämällä pikkasen jotain suurustetta, esim. Maizenaa.

Originally posted by Raven
Mulle neuvottiin esim. unclebenin rasvattomat kastikkeet. Mutta olen kuitenkin aina syönyt riisit, makaronit ja perunat ilman kastikkeita. Lihapuolella sitten käytän aika runsaasti mausteita.
Myslinä syön Start naturellia.

Olen käyttänyt itaekkin unclebenin kastikkeita mutta alkavat jo maistua puulta.Miten kummassa voit syödä esim pastaa ilman kastiketta/muuta liukastus ainetta???Sehän maistuu ihan puulta ja jos perunaa yrittää niin se vasta pas....a maistuukin... vai tungetko lihaan niin paljon mausteita et alas menee?Ja toi start naturel on kyllä aika sokerista mut kyllä namia.

Olen käyttänyt itaekkin unclebenin kastikkeita mutta alkavat jo maistua puulta.Miten kummassa voit syödä esim pastaa ilman kastiketta/muuta liukastus ainetta???Sehän maistuu ihan puulta ja jos perunaa yrittää niin se vasta pas....a maistuukin... vai tungetko lihaan niin paljon mausteita et alas menee?Ja toi start naturel on kyllä aika sokerista mut kyllä namia.

Kyllä se hyvin alas menee. Kuten sanoin, et käytän tosiaan aika reilusti mausteita. Viikko ennen kisoja kun ei mausteita käytetä, niin silloin se todellakin maistuu aika karsealta.
Start naturellia syön ihan sen takia kun se maistuu hyvältä ja mulle sopivampaa en ole löytänyt. Jos syön jotain hedelmä myslejä jne., niin :urjo:

Ohrakkaalla saa suurustettua kastikkeen rasvattomasti, eikä siitä muutenkaan tule juurikaan ekstrakaloreita, kun ruokalusikallinen tai pari riittää isompaankin ruokaan. Eli näin kastike on käytännössä vettä ja mausteita. Ohrakkaalla suurustaminen on myöskin helppoa (ei paakkuunnu vaikka yrittäisi), ja kastikkeesta tulee mukavan kirkasta. Feikkikermakastike onnistuu myös ohrakkaalla, tohon peruskastikkeeseen ei tarvitse kuin pienen lorauksen cremeä että kastikkeesta tulee kermaisen makuinen ja oloinen.

Teen usein suikalekastiketta tai muhennosta (liha, kana, kala... mikä vaan käy) niin että paistelen lihat, siivilöin paistorasvat pois, joukkoon veteen sekoitettu ohrakas, vihanneksia ja mausteita. Käy riisin, pastan tai perunan kaveriksi ja erilaisia lihoja, vihanneksia ja mausteita vaihtelemalla tähän ei koskaan kyllästy kun variaatioita riittää.

Miksi kastikkeen pitäisi olla vähärasvainen? Kun nimenomaan pitäisi niitä öljyjä kaikkien syödä niin dieetillä kun muutenkin. Me tehdään aika usein sellasia kastikkeita missä on puolet oliiviöljyä ja puolet esim chilikastiketta, pippurikastiketta jne mitä sitten sattuukin olemaan ruokana.. Jos on sellasta ruokaa mihin kastike ei sovi niin sitten tulee tehtyä kokonaan öljypohjaista salaattikastiketta jota menee salaatille ja/tai vihanneksille. Liha/kala/kana on tietenkin yleensä vähärasvainen, ja jos on rasvaista lihaa käytetään kastiketta sitten vähemmän tai öljyä kastikkeessa vähemmän.

Aamulla menee kypsentämättömiä 1min pikakaurahiutaleita maidon kanssa, siihen pilkottu banaani ja rkl rypsiöljyä. Joskus marjoja kun banaaniin kyllästyy.

Originally posted by Dbol
Aamupala ehdotus : 1/2 litraa rasvaton jogu,sekaan raejuusto ja musli.Jos on jäänyt yli edelliseltä päivältä niin itse lisään vielä riisiä joukkoon.Tukeva ja hitaasti palava aamusatsi.Tämän lisäksi tietysti vielä kannu kahvia ja leipää.

Ihan hyvät aineet, mutta jos niiden kaikkien sekottaminen keskenään ei houkuttele, syö raejuusto sellaisenaan, ripauta vain hiukan suolaa päälle, tulee tosi maukasta.
Aamupalapöydässä ei oo kaurapuurolautasen voittanutta, siihen hiukan rusinoita ja ruisleipää viereen, niin kyllä lähtee.

Mun mielestä riisi ei kaipaa mitään kastiketta, ja pastat menee alas pienen ketsuppimäärän kanssa vaikka sellaisenaan.

mysliä & soosia

Muistaakseni myöskään First Price -myslissä (saa ainakin Sestoista) ei oo sokeria ja se on vielä ihan sikahalpaa. Kilon pussi maksaa jotain 1,70 €.
Ohrakkaan sijasta mä oon käyttäny kastikkeiden suurustamiseen maizenaa (maissijauho). Nesteeks vettä, maitoa, tuoremehua tai tomaattimurskaa muista kastikeaineista riippuen ja sopivasti mausteita, niin tulee hyvää!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom