Karate?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pointtihan olikin esim Niklas86:lla, että kysyttäessä yhtä vastattiin aivan toista. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kontaktilajit ovat parempia itsepuolustukseen mutta kun kysyjä mielestäni kysyi karatesta.

Mielestäni kyseessä on yleinen ilmiö pakkiksella. Jos joku kysyy, miten saa penkin kehittymään paremmin, on joku heti huutamassa "aloita kyykkäämään".

Toivottavasti ymmärsit mitä haen takaa. Tarkoitin tätä täysin rakentavassa hengessä, koska mielestäni kyseessä on yleinen ilmiö.

Ymmärrän mitä haet takaa.
Näin iso yhteisö kuin Pakkotoisto on, niin paljon alkaa tulla myös lieveilmiöitä.

Mutta olemme nyt mielestämme avanneet kysyjän silmät, muihinkin lajeihin kuin Karateen, enkä pelkästään minä vaan muutkin jotka ovat olleet kyselemässä, että miksi ihmeessä muodollista ilmaan huitomista - Mikä on mielestäni hyvä asia - Näin ollen alkuperäisen kysymyksen esittäjä on nyt itsekin kysellyt muusta kuin Karatesta.

Mutta kyllä! Teimme myös juuri sen, että aloimme puhua kyykkäyksestä kun joku halusi vain penkkitulosta vähän korkeammalle.

Jep! Nyt löyty Karaten puolelta Koryu uchinadi-tyylisuunta, näyttäisi sisältävän myös mattokamppailua, ip-systeemin lisäksi, ehkä se on hyvä, tai sitten ju-jutsun puolelta hokutoryu?

Olen treenannut Koryu Uchinadia nyt hieman yli vuoden ja ainakin itse olen tykännyt. Rohkeasti mukaan vaan kokeilemaan onko meininki sitä mitä harrastukseltasi haet.

Ihmettele ihan rauhassa, mutta aina kannattaa valita itsepuolustukseen laji jossa vastustaja panee täysillä kampoihin.
No kyllähän karatessakin näin käy, mutta tarkoitan tässä KONTAKTILAJEJA kuten jo edellämainitut.

Ainoastaan kontaktilajissa tietää missä mennään.
Ja karatessa todellakin jauhetaan yakozukia dojon seinästä seinään ja tehdään niitä katoja.
Minun mielestäni, joka olen karateni käynyt, on tullut monia pätevämpiä lajeja.
Ja lähemmäs nelikymppisellä on myös enemmän kokemusta mätkimislajeista.

Pätevämpiä lajeja mihin? Tässähän kysyttiin siis tyylisuuntaa, ei arviota karaten paremmuudesta/huonommuudesta muihiin kamppailulajeihin nähden. Muistetaan myös että budolajit ja ns. KONTAKTILAJIT ovat luonteeltaan ja tarkoitukseltaan hyvin erilaisia. Ei kannata aloittaa taichia, jos haluaa oppia tyrmäämään vastustajansa. Itsepuolustuksen kannaltahan paras olisi tietenkin pitää vaikka 9mm mutkaa matkassa, ettei hyppisi vapaaottelijatkaan silmille.

Oma lajituntemukseni karaten osalta rajoittuu kuusi vuotta kestäneeseen harrastukseen sankukai karaten parissa. Tosin jätin harrastuksen seitsemän vuotta sitten, kun elämässä rupesi muut asiat kiinnostamaan. Ihmettelen vain, miksi SINÄ tuhlasit niinkin pitkän ajan kyseiseen lajiin, jos se ei tuntunut omalta? Luulisi valjenneen jo parin kuukauden aikana, ettei karaten tarkoitus ole opettaa antamaan turpasaunoja. Jos sparraus ja ottelu kiinnostavat enemmän, niin totta helvetissä vaikka thaiboxing on tarkoituksenomaisempi, sitä tuskin kukaan täällä kiistää.

Itse kysyjälle vastaisin, että kannattaa tiedustella eri seurojen tutustumismahdollisuuksia ja parien kokeilutreenien jälkeen valita se, mikä itseä eniten miellyttää. Voihan tyylisuuntaa tai lajia vaihtaa myöhemminkin, jos siltä tuntuu. Olen itsekin harkinnut kamppailulajin aloitusta, ja tällä hetkellä kiinnostavat eniten Krav Maga ja Brassijutsu, joista mielellään saa mulle kertoa kokemuksiaan. Mulle karate oli sinällään hieno kokemus, että siellä ainakin oppi kehon koordinaatiota ja ihan puhdasta lyöntitekniikkaa tosi tehokkaasti, vaikka se kata kieltämättä välillä vituttikin.

Pätevämpiä lajeja mihin? .

Itsepuolustukseen.
Siltä kannalta asiaa katsoin.

[/QUOTE]Luulisi valjenneen jo parin kuukauden aikana, ettei karaten tarkoitus ole opettaa antamaan turpasaunoja. Jos sparraus ja ottelu kiinnostavat enemmän, niin totta helvetissä vaikka thaiboxing on tarkoituksenomaisempi, sitä tuskin kukaan täällä kiistää .[/QUOTE]

Silloin kun aloitin karaten, ei vaparia ollut vielä keksittykään, eikä Suomeen ollut vielä rantautuneet, ainakaan kunnolla, sen enempää Thai-nyrkkeily kun brassijutsukaan.
Karate seuramme oli myös pelkästään keskittynyt itsepuolustukseen ja kovaa sparria harjoiteltiin joka viikko ja lukot ja vapautumisotteet tulivat tutuiksi.
Mutta kehitys kehittyy ja aika on erilainen kuin aloittaessani vuonna 1983, jolloin Karate oli kovin sana.
Eikä itsepuolustus ole turpasaunojen antamista.

Itse jo monen tälläisen threadin aloittaneena ja jujutsua harjoittaneena voinkin viisaasti sanoa:

Mene sinne mistä eniten pidät. jokaisesta lajista löytyy oma juttunsa jota kannattaa harjoitella. Ei ole oikeata pyhää lajia jolla kaikki jotka tulevat eteesi saavat turpaansa.

Itselleni sopi bjj ja hjj parhaiten ja pidän niistä joten siellä minä pysyn vaikka kuka sanoisi että seuraava thai boxeri tulee ja antaa turpaan.

Serpico, jotta voisin/voisimme auttaa sinua löytämään sinulle parhaiten sopivan lajin tai tyylisuunnan, auttaisi aika paljon, jos hiukan kertoisit, mitä odotuksia sinulla sen suhteen. Haluatko päästä lyömään ja painimaan? Haluatko suoraviivaisesti oppia hyviä itsepuolustustaitoja? Vähän kaikkea kaikesta? jne.
Kerro hiukan omin sanoin toiveistasi ja tavoitteistasi.

Yst. terv.
-- kala

Olen menossa karaten alkeiskurssille tässä kuussa ja kyselisin vähän mielipiteitä Yuishinkai tyylisuunnasta. Olen menossa Turkuun Shaolin Dojoon joka on ilmeisesti tämän tyylisuunnan "pääpaikka" suomessa. Karaten aloitan tavoitteenani fyysisen ja henkisen kunnon kasvattaminen. Kamppailulajit.net sanoo tälläistä Yuishinkaista.

Tyylisuunta on ainutlaatuinen siltä osin että se on säilyttänyt kaikki traditionaaliset ainekset bujutsusta missä kaikki jujutsusta shurinkenjutsuun opetetaan oppilaalle toisinkuin nykypäivän jaotellussa opetuksessa jossa pitää mennä yhdelle dojolle oppimaan karatea ja toiselle oppimaan jujutsua.

Mielipiteitä? Älkääkä käskekö minua menemään potkunyrkkeilyyn :)

Kyseessä on yhden Suomen pitkäaikaisimman, monipuolisimman ja kuuluisimman budo-opettajan, Ilpo Jalamon, sali. Jos haluat harjoitella karatea, olet suuntaamassa paikkakuntasi ehdottomaan parhaimmistoon kuuluvaan karateseuraan. Ei muuta kuin intoa harjoitteluun! :)

Mitä tahansa teet karaten suhteen, niin koita olla huomioimatta Tarkemon kommentit karatesta. Tai kamppailusta yleensäkkin... ;)

Olen menossa karaten alkeiskurssille tässä kuussa ja kyselisin vähän mielipiteitä Yuishinkai tyylisuunnasta. Olen menossa Turkuun Shaolin Dojoon joka on ilmeisesti tämän tyylisuunnan "pääpaikka" suomessa. Karaten aloitan tavoitteenani fyysisen ja henkisen kunnon kasvattaminen. Kamppailulajit.net sanoo tälläistä Yuishinkaista.Mielipiteitä? Älkääkä käskekö minua menemään potkunyrkkeilyyn :)

Koitin jo vastata tähän, mutta joku meni pieleen... Olen itse touhunnut ko. lajin parissa jo yli 20 vuotta, enimmäkseen mainitsemallasi salilla. Enpä ole viellä kyllästynyt, jotenkyseessä on varmaan ihan hyvä laji.

Treenaaminen aloitetaan n. 3 kk kestävällä alkeiskurssilla, jonka aikana ei niin ihmeellisiä temppuja tehdä. Tämän jälkeen harjoitusten määrä ja vaihtelevuus kasvaa ja treenivuosien (ja vuosikymmneten) karttuessa voi omassa harjooittelussa painottaa eri asioita oman mieltymyksen mukaan.

Laita vaikka privaattiviesti. jos kaipaat lisäinformaatiota

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä välitä tuollaisista kommenteista, jokaisella on omat mielipiteet kamppailu-urheilusta, joten lue jokaisen mielipiteet ja tee siitä omat ratkaisut.
Äläkä välitä JanneM: kommenteista.
Voisin itse sanoa Brassijutsujätkänä että ole huomioimatta JanneM:n kommenteista kamppailu-urheilusta.

Pari vuotta harrastin Wado ryu karatea ennen inttiä... itse ainakin pidin siitä. Haisee kyllä siltä että on hyvin paljon väliä sillä minkälainen seura on. Meillä oli omasta mielestä ihan hyvin balanssissa ottelu, tekniikan hionta ja muu (esim hermopisteet) kaikkialla ei ilmeisesti näin ole. Suosittelisin kokeilemaan eri vaihtoehdot läpi. Sillälailla sen itse parhainten tietää mikä itelle sopii.

voisin itse sanoa entisenä karatekana ja bjj jätkänä, että mene sinne minne haluat.. käy se alkeiskurssi ja sen jälkeen tiedät kiinnostaako..

shotokan karatesta kokemusta melkein 10vuotta treenannut junnuna ja nuorena aikuisena.. ei siellä ihan nenää saa yhtä kipeeksi kuin vaikka vaparitreeneissä mutta olihan se ihan kivaa.. =)

älä sen kummemmin mieti näitä kenenkään kommentteja täällä.. lue ne varauksella ja tee omat päätökset.. täällä tulee kaikki laidasta laitaan ja toiset ei vaan tykkää karatesta vaikka ne ei tietäiskään siitä mitään..

Suositut

Back
Ylös Bottom