Karanneet hinnat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Yksi asia mitä en ymmärrä on VIINIEN HINNAT RAVINTOLOISSA! Joku ikan peruspunkku jota tilataan laatikkokaupalla maksaa 30€ pullo. Esim. 4 hengelle on pakko tilata pari pulloa...

Toinen: Autoilun hinta / verotus ylipäätään suomessa. Ihme ettei kuljetusyrityksiä ole kaatunut enemmän (?)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
..Parturointi on viimeisin mistä luovuin, nykyinen hiustyyli on niin helppo että itse onnistuu leikkaaminen. Kipuraja itselläni on 20egeä, sen yli en maksa vartin duunista...

On luultavasti liityttävä joukkoon. 13min ja 35€. Alkaa olla juristien palkkataso..
 
Osa porukasta laskee nuo parturien ynm hinnat tyyliin: 10min/30€ ja tuleepa siitä kova tuntipalkka. Mutta onko sitten partureilla jne esim tuntia kohden sitten 6 asiakasta no ei välttämättä.
Samoin esim korjaamoiden tuntiveloitukset. Ei siellä korjaamossa aina paineta töitä. Ja siihen tuntihintaan pitää laskea kaikki asentajien koulutus/erikoistyökalut/ohjelmistot/ammattitaito jne, se veloitus ei pelkästään koostu siitä tekemisestä.

Sitten tässä kuumeisen laskin tuota kahvin hintaa: eli jos kahviossa maksaa kahvi vaikka 1,60 ja päivässä sen ostaa 1000 asiakasta. On tuloja 1600€-miinus paljon kuluja. No joku heitti että kahvin kipuraja on 1,20€. Niin että saisi tuon saman tuloksen pitäisi myydä 333 kuppia enempi joka taas saattaa olla monessa paikassa mahdottomuus.

KYLLÄ hinnat on monessa asiassa karanneet mutta se ei ole pelkkää yrittäjien ahneutta vaan valtio,työntekijät ja koko koneisto ajaa näitä hintoja ylöspäin.
 
Toisaalta ei matalapalkka-alalla maksettu kymppitonnin palkkoja. Siivoojat sai joku 4-5000mk, nyt alimmat palkat on luokkaa 1500e.
Nykyään taitaa olla harvassa ns "vakisiivojat", joilla oisi kiinteä kuukausipalkka.
Eli kyllä löytyy vielä aloja missä mennään alle 1500€=9000mk;)
Puhumattakaan noista pätkätyöntekijöistä.
 
Jep nykyisin et saa mitään vakkarihommia noilla aloilla samaan tyyliin kun ennen, varmaan moni tekijä nostaakin tukia kun pätkähommilla tienais sen saman, jos sitäkään ilman mitään vakituisen työntekijän etuja. Offtopic.
 
Ihmeen paljon tuntuu kuitenkin matkustajia riittävän riistohinnoista huolimatta. Lappeenrannasta Helsinkiin on viel edullisempaa kulkea autolla tyttöystävän kanssa vaik se pääsee puoleen hintaan ja itse ilmaiseksi. Onhan tuo junakyyti hieman turvallisempaa kuin vaikka Puolassa, ni kai sillekkii hintaa tulee.

Oishan se auto ensin ostettava ja maksettava verot ja vakuutukset... tulee sitä hintaa sille autokyydille sitäkin kautta
 
Tänään just katoin Intersportissa "tarjousta": Peakin huppari oli tarjouksessa 99€, normihinta 125€! Oli kyllä niin houkuttelevan halpa, että meinasin ostaa. NOT! Paidasta satanen, ei perkeles. En ostais vaikka en oliskaan köyhä.
 
Ihmettelen ettei täällä ole keskustelua aiheuttaneet autoilun käsistä karanneet hinnat:Esimerkiski 10 vuodessa dieselin hinta +79% ja 95E:n hinta +54%. Samaan aikaan keskimääräinen inflaatio on ollut n. 20%. On se hienoa että monelle ihmiselle harvaanasutussa maassa välttämätöntä hyödykettä verotetaan yhä rankemmin. En tajua mitä saavutetaan tällaisella liikkumisen rajoittamisella.

Suomessa liikkuminen on muutenkin aivan järkyttävän hintaista ja hankalaa. Autot ovat EU:n vanhimpia ja kalleimpia, polttoaine EU:n lähes kalleinta, julkinen liikenne heikolla tasolla ja törkeästi ylihinnoiteltua. Sitoudun kyllä heti äänestämään seuraavissa vaaleissa sitä, joka dumppaa autoilun kustannuksia alas laskemalla sen verotusta. Voisin kyllä lähteä vähän tuon puolesta osoittamaan mieltänikin. Ottaa päähän kun välttämättömyyshyödykkeen veroa nostetaan jatkuvasti ja naamioidaan se jonkinlaiseksi ympäristöhömpäksi, että halutaan olla näyttämässä mallia muille. Vitut. Fyrkkaa vaan halutaan. Tämä nähtiin kun autoverotusta muutettiin taas, jotta saataisiin lisää rahaa autoilijoilta. Miksi autoilijat lasketaan yhteiskunnan vihollisiksi numero yksi?
 
Tänään just katoin Intersportissa "tarjousta": Peakin huppari oli tarjouksessa 99€, normihinta 125€! Oli kyllä niin houkuttelevan halpa, että meinasin ostaa. NOT! Paidasta satanen, ei perkeles. En ostais vaikka en oliskaan köyhä.
Kannattaisi melkein kokeilla. Mulla on noita samoja huppareita ollut pari kappaletta eikä ole niiden veroisia vielä löytynyt. Kestää oikeasti vuosia ja kymmeniä pesuja kuin uutena.
 
Osa porukasta laskee nuo parturien ynm hinnat tyyliin: 10min/30€ ja tuleepa siitä kova tuntipalkka. Mutta onko sitten partureilla jne esim tuntia kohden sitten 6 asiakasta no ei välttämättä.
Samoin esim korjaamoiden tuntiveloitukset. Ei siellä korjaamossa aina paineta töitä. Ja siihen tuntihintaan pitää laskea kaikki asentajien koulutus/erikoistyökalut/ohjelmistot/ammattitaito jne, se veloitus ei pelkästään koostu siitä tekemisestä.

Hyville partureille saa odottaa jopa kuukausia joten kyllä niillä osalla riittää töitä huomattavasti enemmän kuin kerkee tekemään.

Ymmärrän kyllä laskuttamisen autokorjaamoissa paremmin kuin kampaamoissa.
 
Itse olen ratkaissut ongelmat näin :D

Kallis parturi --> leikkaan itse koneella
Kalliit VR:n liput --> ajan omalla autolla
Jep, näin. Muistaakseni kesästä 1995 olen ajellut tukkani itse. Piruako tuota kaljuuntunutta maantienväristä kuontaloa edes yrittää värkätä mitenkään hyvännäköiseksi ja hassaa siihen rahaa, sama vetäistä omalla koneella kerran tai pari kuussa noin 2mm pituiseksi sängeksi ja pestä ittensä samalla saippualla, koko kroppa, myös tukka. Nykyään onneksi auton huollot menevät osittain työsuhde-etuna ja jos eivät menisi, niin tiedän Tampereella muutamankin luotettavan, osaavan ja kohtuuhintaisen pikkuhuoltamon, joihin voin kälysen halpiskoslani viedä, kun tarvitsee. Timban lailla menisin hyvin paljon mieluummin junalla, kuin ajaisin itse autolla, mutta kun lipunhinta on mitä on, niin ajelen prkl sitten ite. Harmi, tykkäsin aikanaan matkustaa junalla, joku 2-3h matka ei junassa on vielä mielestäni hyvin lyhyt. Just ja justhan siinä kerkiää oloutua, käydä vessassa, kaivaa lukemiset ja musat esille, nauttia niistä, ehkä lätistä matkakumppanin kanssa jotain ja ottaa tirsat, kun jo pitää kerätä kamat taas kasaan ja lähteä ulos junasta.

Joo ja mulle on koko työurani ajan sieltä loppukesästä 2000 lähtien ollut päivänselvää, että roudailen eväitä, teetä ja/tai kahvia mukana töissä, oli sitten mikä työ tahansa. En suostu maksamaan huonolaatuisesta ruoasta, teestä (mitä vittua, kuumasta vedestä ja teepussista pitäisi muka maksella joku 1-2€!! :curs: no en todellakaan maksa!) ja kahvista niitä hintoja, mitä niistä on pyydetty ja pyydetään, ellei ole ihan pakko. Vähän pistän omaa aikaa ja vaivaa, niin saan pienellä rahalla laatua, kyllä kiitos.

Kyllä koko kansan kannalta pahin on asumisen kallistuminen rajusti viimeisen noin 30v aikana, jopa suhteessa palkkoihin ja muihin elinkustannuksiin. Ei voi kuin ihmetellä, miten harvaa tuo asia edes kovin paljoa kiinnostaa. Kiristellään hampaita ja maksetaan, muttei painosteta poliitikkoja muuttamaan kaavoitusta ja lainsäädäntöä niin, että asumisen hinta (sekä vuokrat, että omistusasunnot) laskisi.

Mitä tulee auton huoltoihin ja kampaamoihin, niin osittain on niiden omakin vika, etteivät tilat ja laitteet ole tehokkaammassa käytössä. Markkinointiin ja tiedotukseen voisi käyttää paljon enemmän aikaa ja vaivaa ensinnäkin. Toisekseen yrittäjän itsensä pitäisi pystyä ja suostua tekemään epätyypillisiin aikoihin töitä, esim. olla töissä omalla huoltamollaan vaikkapa välillä 18-6 (ei välttis noin monta tuntia, mutta siis tuona aikana) ja viikonloppuisin. Palkolliset duunarit tai samoja tiloja ja laitteita vuokraava muu yrittäjä käyttäisi sitten esim. ma-pe 7-18 aikoina niitä kamoja -> yrittämiseen laitettu pääoma olisi tehokkaamin käytetty, tyhjäkäyntiä olisi vähemmän -> pitkällä tähtäimellä isompi tuotto, mikäli sopivan markkinoinnin, laadukkaan palvelun, osaamisen ja sitä kautta hyvän maineen kautta asiakkaita tulisi niin paljon, että noin isoilla tuntimäärillä niitä fasiliteetteja kannattaisi pyörittää. Noh, en tiedä, toimisiko tuo niin hyvin kampaamoiden kohdalla. Niitä on hämmentävän tiheässä, en käsitä, miten voivat pärjätä, kun kumminkin kiinteistökulut ovat mitä ovat.
 
Miten tämä vaikuttaa jengin elämään, muutatteko kulutustottumuksianne?

Itse olen jättänyt autoilun ihan minimiin (helppoa nyt kun duuniin pääsee kätevästi julkisilla), en käy parturissa (hevi), ostin omat puntit (salimaksut naurettavia Helsingissä) ja lisäksi käyn Lidlissä mahdollisimman usein. Kaljottelua harrastan vaan mestoissa jossa tuopin saa kolmella eurolla, eli Kalliossa, tätäkin hommaa olen vähentänyt reilusti.

Asun Helsingissä yksin kaksiossa, tienaan about ton mediaanipalkan joten ei vaan ole rahaa palveluihin jos haluaa että säästöönkin jää. Ensi syksynä olisi tarkoitus käydä vähän ulkomailla kokeilemassa työntekemistä, saapa sitten vertailupohjaa suomeen.

e. Autoilun kokonaiskustannukset ei minusta tunnu niin kovilta suhteutettuna siihen miten paljon se helpottaa mun harrastuksia (asia josta mielelläni maksan). Mulla on 2006 vuoden Toyota, eipä sille paljoa tartte tehdä. Bensa on kyllä sikamaisen kallista nykyisin.
 
Mun on kyllä pakko todeta, että vain marisenkin hintojen noususta, en kuitenkaan muuta käytöstäni mitenkään. Käyn isoissa marketeista (lidlissä en koskaan), käyn salilla kilsan päässä autolla (!!!), käyn kampaajalla, ostan kahvia tien päällä huoltamoilta, vakuutukset on kunnossa, käyn yksityisellä lääkärillä/hammaslääkärillä.. Ja mitä muuta? Ainut muutos on ehkä se, että käyn töissä bussilla, koska autolla meno on mahdotonta parkkipaikkojen ja ruuhkan takia. Alkujärkytyksen jälkeen bussilla kulkeminen onkin ihan rentouttavaa, kun pääsee nopeasti töihin eikä tarvitse kiroilla ruuhkaassa parkkipaikkaa etsien ja itsensä siitä kiepäaksi maksaen.
 
Kannattaisi melkein kokeilla. Mulla on noita samoja huppareita ollut pari kappaletta eikä ole niiden veroisia vielä löytynyt. Kestää oikeasti vuosia ja kymmeniä pesuja kuin uutena.

Sama kuin mulla on Puman huppari joka on kestänyt vuosikausia. Nyt alkaa olemaan hihojen saumat rispaantuneet mutta ei sitä vieläkään malta heittää menemään kun on niin hyvä.

Huonoa ylihintaista on taas Gaspin vaatteet. Itellä ainakin housujen sauma lahkeesta repesi samantien. No eipä mulla ole niin isot reidetkään että väkipakosta niitä tarttis :D
 
Halpaa ja hyvää ei ole olemassa... viitaten tuohon huppari keskusteluun. Itselläni on sponsori huppari joka kanssa joku puman huppari+ sponssi painatukset niin kestänyt perkeleen hyvin jo vuosia ja varsinkin pitää kuosinsa pesujen jälkeen. Samoin eräs guess merkkinen paita niin paras "gollege" paita mitä koskaan ollut.
 
Halpaa ja hyvää ei ole olemassa... viitaten tuohon huppari keskusteluun. Itselläni on sponsori huppari joka kanssa joku puman huppari+ sponssi painatukset niin kestänyt perkeleen hyvin jo vuosia ja varsinkin pitää kuosinsa pesujen jälkeen. Samoin eräs guess merkkinen paita niin paras "gollege" paita mitä koskaan ollut.

Kumma kylla Yhdysvalloissa yliopistojen college paidat maksavat luokkaa $40, jos ostaa sen kaikista laadukkaimman paidan. Itsellani on tallainen, joka ei ole oikeastaan mennyt muutamassa vuodessa mihinkaan. Kaverilla on joku 10 vuotta vanha "Harvard"-paita, jossa ainoastaan valkoinen teksti on muuttunut harmaaksi, mutta kuitenkin tuo on ihan kunnossa. Eli kylla sita laatuakin voi tuottaa aika helvetin paljon halvemmalla kuin yli 100 egen hinnoilla.
 
Kumma kylla Yhdysvalloissa yliopistojen college paidat maksavat luokkaa $40, jos ostaa sen kaikista laadukkaimman paidan. Itsellani on tallainen, joka ei ole oikeastaan mennyt muutamassa vuodessa mihinkaan. Kaverilla on joku 10 vuotta vanha "Harvard"-paita, jossa ainoastaan valkoinen teksti on muuttunut harmaaksi, mutta kuitenkin tuo on ihan kunnossa. Eli kylla sita laatuakin voi tuottaa aika helvetin paljon halvemmalla kuin yli 100 egen hinnoilla.
Joo, no eipä se Peak:in hupparikaan, josta koko keskustelu lähti, maksa jenkeissä ihan sitä 99euroa mitä suomessa. Hyvä jos maksaa edes puolet siitä ;)
 
Kannattaisi melkein kokeilla. Mulla on noita samoja huppareita ollut pari kappaletta eikä ole niiden veroisia vielä löytynyt. Kestää oikeasti vuosia ja kymmeniä pesuja kuin uutena.

No kaapista kyllä löytyy Peakin huppareita muutamakin kappale. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tuskin tuota korkeaa hintaa selittää pelkästään laadulliset tekijät. Tuskinpa esim. heidän puuvillansa mitään kovin poikkeavaa on muihin verrattuna.

Mutta kuten mappana sanokin, "ei se kallis oo, se vaan köyhästä tuntuu!" :)
 
Back
Ylös Bottom