Itse olen ratkaissut ongelmat näin :D
Kallis parturi --> leikkaan itse koneella
Kalliit VR:n liput --> ajan omalla autolla
Jep, näin. Muistaakseni kesästä 1995 olen ajellut tukkani itse. Piruako tuota kaljuuntunutta maantienväristä kuontaloa edes yrittää värkätä mitenkään hyvännäköiseksi ja hassaa siihen rahaa, sama vetäistä omalla koneella kerran tai pari kuussa noin 2mm pituiseksi sängeksi ja pestä ittensä samalla saippualla, koko kroppa, myös tukka. Nykyään onneksi auton huollot menevät osittain työsuhde-etuna ja jos eivät menisi, niin tiedän Tampereella muutamankin luotettavan, osaavan ja kohtuuhintaisen pikkuhuoltamon, joihin voin kälysen halpiskoslani viedä, kun tarvitsee. Timban lailla menisin hyvin paljon mieluummin junalla, kuin ajaisin itse autolla, mutta kun lipunhinta on mitä on, niin ajelen prkl sitten ite. Harmi, tykkäsin aikanaan matkustaa junalla, joku 2-3h matka ei junassa on vielä mielestäni hyvin lyhyt. Just ja justhan siinä kerkiää oloutua, käydä vessassa, kaivaa lukemiset ja musat esille, nauttia niistä, ehkä lätistä matkakumppanin kanssa jotain ja ottaa tirsat, kun jo pitää kerätä kamat taas kasaan ja lähteä ulos junasta.
Joo ja mulle on koko työurani ajan sieltä loppukesästä 2000 lähtien ollut päivänselvää, että roudailen eväitä, teetä ja/tai kahvia mukana töissä, oli sitten mikä työ tahansa. En suostu maksamaan huonolaatuisesta ruoasta, teestä (mitä vittua, kuumasta vedestä ja teepussista pitäisi muka maksella joku 1-2€!! :curs: no en todellakaan maksa!) ja kahvista niitä hintoja, mitä niistä on pyydetty ja pyydetään, ellei ole ihan pakko. Vähän pistän omaa aikaa ja vaivaa, niin saan pienellä rahalla laatua, kyllä kiitos.
Kyllä koko kansan kannalta pahin on asumisen kallistuminen rajusti viimeisen noin 30v aikana, jopa suhteessa palkkoihin ja muihin elinkustannuksiin. Ei voi kuin ihmetellä, miten harvaa tuo asia edes kovin paljoa kiinnostaa. Kiristellään hampaita ja maksetaan, muttei painosteta poliitikkoja muuttamaan kaavoitusta ja lainsäädäntöä niin, että asumisen hinta (sekä vuokrat, että omistusasunnot) laskisi.
Mitä tulee auton huoltoihin ja kampaamoihin, niin osittain on niiden omakin vika, etteivät tilat ja laitteet ole tehokkaammassa käytössä. Markkinointiin ja tiedotukseen voisi käyttää paljon enemmän aikaa ja vaivaa ensinnäkin. Toisekseen yrittäjän itsensä pitäisi pystyä ja suostua tekemään epätyypillisiin aikoihin töitä, esim. olla töissä omalla huoltamollaan vaikkapa välillä 18-6 (ei välttis noin monta tuntia, mutta siis tuona aikana) ja viikonloppuisin. Palkolliset duunarit tai samoja tiloja ja laitteita vuokraava muu yrittäjä käyttäisi sitten esim. ma-pe 7-18 aikoina niitä kamoja -> yrittämiseen laitettu pääoma olisi tehokkaamin käytetty, tyhjäkäyntiä olisi vähemmän -> pitkällä tähtäimellä isompi tuotto, mikäli sopivan markkinoinnin, laadukkaan palvelun, osaamisen ja sitä kautta hyvän maineen kautta asiakkaita tulisi niin paljon, että noin isoilla tuntimäärillä niitä fasiliteetteja kannattaisi pyörittää. Noh, en tiedä, toimisiko tuo niin hyvin kampaamoiden kohdalla. Niitä on hämmentävän tiheässä, en käsitä, miten voivat pärjätä, kun kumminkin kiinteistökulut ovat mitä ovat.