Karanneet hinnat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Kylla se ruoka nyt vaan on Suomessa aivan perkeleen kallista. Itse ostan torilta ruoat suoraan jyvajemmareilta ja 3 muovikassillista erilaisia kasviksia (tomaattia, salaattia, kaalia, kurkkua, bataattia, banaania, paarynoita, sipulia, porkkanoita, punajuurta ja palsternakkaa tyypillisesti) ja hinta on noin 20-25 dollaria. Viereisesta lihakaupasta saan 3kg paistijauhelihaa 13 taalalla. Kasvikset riittavat viikoksi ja liha riittaa noin 5 paivaksi. Sama ostos Suomessa olisi varmasti 100 euroa erityisesti kun suurin osa tuosta on viela luomua.

Paljon suomessa maksaa jyväjemmareilta ostettu kassillinen erilaisia kasviksia? Varmaan on hinta tiedossa, jos voi vertailla hintoja?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljon suomessa maksaa jyväjemmareilta ostettu kassillinen erilaisia kasviksia? Varmaan on hinta tiedossa, jos voi vertailla hintoja?

Suomessahan torihinnat ovat korkeammat kuin kaupassa, koska torilla maksetaan siita, etta saadaan "puhdasta lahiruokaa". Lisaksi Suomessahan on lahes mahdotonta saada lupa torikauppaan, joten tuollakin alalla on oma kartellinsa.
 
Aikuisten oikeasti, eihän tuolla Italiassa ja Espanjassa alkoholeja lukuunottamatta ruoka mitenkään super-erikois-halpaa ole. Juustot ja leikkelet maksaa saman kuin Suomessa, leipää ei ole kuin valkoista paskaa ja säilykkeet + einekset suunnilleen saman. Täyslihat on vähän halvempia ja kala aika paljonkin halvempaa kuin Suomessa. Ja kalaa varsinkin on todella paljon erilaisia mitä suomessa luonnollisestikaan ei ole.

Ikinä en kuitenkaan mitään oooh ompa halpaa -fiiliksiä ole kokenut kun viiden perheen ruuat olen supermercatosta ostanut. Viinihän on melkein ilmasta mutta mun viiden pullon vuosikulutuksella mulla on varaa se 10 ekeekin maksaa.

Tai voihan se vaan olla että mä olen niin rikas etten jaksa jotain muutaman euron säästöjä rekisteröidä :D
 
Mä pähkäilen monesti, että miksi jengi ei vedä herneitä nenään ihan tosissaan näistä suomen safkanhinnoista? Kai porukka on niin aivopestyjä näillä "suosi suomalaista" fraaseilla että se safkan korkean hinnan pulittaminen koetaan jonain isänmaallisena velvollisuutena.

No kyllähän sitä on ennen vetänytkin juureksia nenuun, varsinkin kalatiskillä. Jos haluat parin kilon lohen niin hinta on jotain aivan törkeetä.

Itse en suosi mitenkään suomalaista vaan halvinta mitä saa suhteessa laatuun. Ja vaikka kaikki vetäisi herneen nenuun niin mitä tässä muka voisi tehdä? Käydä Lidl:issä? Syömälakko? Invaasio s-kaupan päämajaan :)
 
Paljon suomessa maksaa jyväjemmareilta ostettu kassillinen erilaisia kasviksia? Varmaan on hinta tiedossa, jos voi vertailla hintoja?

Aivan saatanasti, vaikka nämä ihmiset nostaa maataloustukia aivan saatanasti.
 
Suomessahan torihinnat ovat korkeammat kuin kaupassa, koska torilla maksetaan siita, etta saadaan "puhdasta lahiruokaa". Lisaksi Suomessahan on lahes mahdotonta saada lupa torikauppaan, joten tuollakin alalla on oma kartellinsa.

Niin siis haet ne vihannekset siis torilta tuolla epämääräisellä 20-30 yksikön hinnalla? Eli torihinnat ovat alhaisemmat. Vai haet suoraan maatilalta? Jäi nyt vähän epäselväksi.

Kyllä suomesta nimittäin saa 3 kassillista evästä 20€:lla.Eihän peruna maksa ku pari juuroa per 10kg ja se menee kauppakassiin just. :) Sinne sekaan parilla eurolla 2 kilon säkkejä porkkanaa ja lanttua. (tuskin mitään lohikäärmehedelmiä lasketaan semmoisiksi mitä suomessa pitäisi edes kassiin saada).
 
No kyllähän sitä on ennen vetänytkin juureksia nenuun, varsinkin kalatiskillä. Jos haluat parin kilon lohen niin hinta on jotain aivan törkeetä.

Itse en suosi mitenkään suomalaista vaan halvinta mitä saa suhteessa laatuun. Ja vaikka kaikki vetäisi herneen nenuun niin mitä tässä muka voisi tehdä? Käydä Lidl:issä? Syömälakko? Invaasio s-kaupan päämajaan :)

Näin juuri. Se on ihan turha itkeä siellä s tai k marketissa siitä hinnassa. ÄÄNESTÄ JALOILLASI! Eli mene lidliin. Ei se muulla muutu.
 
Joo kyllä keskittynyt kauppa ja korkea alv suomessa tekee ruuasta kalliin.

Jos vähän enemmän ostaa peruja viljelijältä niin voi saada juhannuksen jälkeen 10 kiloa eurolla. Ompa kallista :)
 
Niin siis haet ne vihannekset siis torilta tuolla epämääräisellä 20-30 yksikön hinnalla? Eli torihinnat ovat alhaisemmat. Vai haet suoraan maatilalta? Jäi nyt vähän epäselväksi.

Kyllä suomesta nimittäin saa 3 kassillista evästä 20€:lla.Eihän peruna maksa ku pari juuroa per 10kg ja se menee kauppakassiin just. :) Sinne sekaan parilla eurolla 2 kilon säkkejä porkkanaa ja lanttua. (tuskin mitään lohikäärmehedelmiä lasketaan semmoisiksi mitä suomessa pitäisi edes kassiin saada).

Kyseessa on tori, mutta siella siis maanviljelijat myyvat omia tuotteitaan. On totta, etta peruna, lanttu seka muutamat muut juurekset ovat halpoja, mutta vihannekset eivat.
 
Aikuisten oikeasti, eihän tuolla Italiassa ja Espanjassa alkoholeja lukuunottamatta ruoka mitenkään super-erikois-halpaa ole. Juustot ja leikkelet maksaa saman kuin Suomessa, leipää ei ole kuin valkoista paskaa ja säilykkeet + einekset suunnilleen saman. Täyslihat on vähän halvempia ja kala aika paljonkin halvempaa kuin Suomessa. Ja kalaa varsinkin on todella paljon erilaisia mitä suomessa luonnollisestikaan ei ole.

Ikinä en kuitenkaan mitään oooh ompa halpaa -fiiliksiä ole kokenut kun viiden perheen ruuat olen supermercatosta ostanut. Viinihän on melkein ilmasta mutta mun viiden pullon vuosikulutuksella mulla on varaa se 10 ekeekin maksaa.

Tai voihan se vaan olla että mä olen niin rikas etten jaksa jotain muutaman euron säästöjä rekisteröidä :D

Saman huomasin viime kesänä Espanjassa. Valikoima suurinpiirtein samanlainen kuin Suomen kaupoissa. Kanan ja kalkkunan fileet oli reilusti halvempia kuin Suomessa ja muut lihat mielestäni aika samoissa hinnoissa Suomen kanssa. Eli porsaan file maksoi Espanjassakin noin 6e kg sekä kasvikset ja hedelmät 1€ molemmin puolin kg. Vaikka en leipää syökkään, niin tuli vilkaistua sitäkin hyllyä ja tummin leipä mitä löytyi oli jotain paahtoleipää... Rahka oli espanjassa kallimpaa, mutta rasvaton tuorejuusto oli halpaa ja hyvää sen tilalla.

Bulgariassa taas ruuan hinta oli oikeasti alle puolet mitä täällä, mutta "bodysafkan" löytäminen oli haastavampaa kuin kehittyneemmissä maissa. (Kyllä syön lomallakin body sapuskaa ja teen ruuat pääasiassa itse)

Olen aina kyllä ihmetellyt kun joku sanoo laittavansa ruokaan useita satoja euroja kuukaudessa. Vähän kun vertailee hintoja niin pärjää 200e, vaikka vetäisi bodysafkaa päivästä toiseen ja proteiinia se 200g päivässä. Kaurakin maksaa vain 1.89e 2 kg prismassa ja valkokaali on 0.55e kg. Seiti maksaa lidlissa 1.99 400g, rahka on lidlissä 0,99e 500g. Porkkanat on 0,55e kg missä vaan. Kananmunat maksaa 15kpl 2,5e. Aura juusto on 2,20e paketti. Omenat maksaa 1e kg.
 
Kyseessa on tori, mutta siella siis maanviljelijat myyvat omia tuotteitaan. On totta, etta peruna, lanttu seka muutamat muut juurekset ovat halpoja, mutta vihannekset eivat.

Johtuiskohan ihan siitä että talvella "kuuluu" syödä juureksia, koska ne säilyvät paremmin. Kesällä on vihannekset on parempia ja halvempia kun niitä saa tuoreena, eikä tarvitse kasvattaa kasvihuoneessa tai rahdata etelästä. Lanttua, keräkaalia, porkkanoita saa läpi talven halvalla. Noista ainkin itse saan tehtyä "salaatit" itselleni. Jäävuorisalaatit, kurkut jne on nyt hinnoissaan ja makukin on kyseenalainen kun vertaa kesällä tuoreena saatavilla oleviin.
 
Eikös nyt ole menossa Valuuttasota? eli setelirahoituksella ja inflaatiolla painetaan euron palkkoja alaspäin. Jolloin täällä on kannattavempaa tuottaa kaikkea, vastaavasti ihmisten ostovoima heikkenee. Inflaatiohan on nyt noin 3%luokkaa. Ja pankista saat noin 1-2% korkoja, eli säästötkin hupenee, kiitos inflaation.
 
Euron arvo 10-vuodessa:
2000 1,2070
2001 1,1770
2002 1,1590
2003 1,1490
2004 1,1470
2005 1,1360
2006 1,1170
2007 1,0900
2008 1,0470
2009 1,0470
2010 1,0350
2011 1,0000

Tossa 10 vuoden inflaatio. Tolla kattelin: http://www.nordea.fi/Henkilöasiakka...+ja+apuvälineet/Rahanarvonkerroin/702504.html
http://service.nordea.com/nordea-openpages/lists/valueofmoney/listmoneyOfValues.action?language=fi

Eli kymmenessä vuodessa säästöistä hupenee yli 20%. Jos olen väärässä, niin joku viisaampi voi korjata.
 
Euron arvo 10-vuodessa:
2000 1,2070
2001 1,1770
2002 1,1590
2003 1,1490
2004 1,1470
2005 1,1360
2006 1,1170
2007 1,0900
2008 1,0470
2009 1,0470
2010 1,0350
2011 1,0000

Tossa 10 vuoden inflaatio. Tolla kattelin: http://www.nordea.fi/Henkilöasiakka...+ja+apuvälineet/Rahanarvonkerroin/702504.html
http://service.nordea.com/nordea-openpages/lists/valueofmoney/listmoneyOfValues.action?language=fi

Eli kymmenessä vuodessa säästöistä hupenee yli 20%. Jos olen väärässä, niin joku viisaampi voi korjata.

Niin siis ostovoima heikentyy sen 20%? Mummini luuli uutisissa kun inflaatiosta puhuttiin, että tänään kun laittaa 100€ tilille niin saa vuoden päästä 90€ ulos... Heh, eihän se noin mene.
 
Ostamalla perusraaka-aineita ja tekemällä paljon itse kyllä säästää sapuskoissa pitkän pennin. Samaten kun valitsee mistä mitäkin ostaa, mutta viehän se veivaaminen aikaa ja vaivaa. Liha maksaa aivan sairaasti, onneks on se -30% ja välillä hyviä tarjouksia.

Tuottajalla suoraan ostaminen on lähinnä niille jotka asuvat lähellä tai tuntevat jyväjemmareita. Kaupunkialueella on täysin turha kuvitellakaan että pääsisi myymään mihinkään muualle kuin torialueelle ja niilläkin on kovat rajoitukset ja torimaksut on melkoiset. Ja ei niitä torejakaan ole juuri missään.
 
Kyllä jos kahdelle menee 2 päivän safkoihin tommonen summa rahaa, niin on joko ostettu silmät kiinni tai sitten ei osata suunnitella mitään. Ei millään pahalla mutta kyllähän tuo on oma vika jos noin kalliilla joutuu syömään.

Eikuniijoo mä oon unohtanu, että ruoan pitäs olla ilmasta.:david:

Ja jos puhuu 60 000€:n autoista, niin siihenkin löytyy ratkaisu. Oisko vaikka Kia?. Että kyllä nyt tuntuu taas, että siitä elämisestä tehdään tahallaan niin hel..tin kallista.

Eikä mitään henkilökohtaista vittuilua nyt hänelle jota quottasin. Tuollaista tuo on useammallakin. Ostetaan katsomatta ja vaaditaan kaikkea ja sitten kitistään kun on "kallista".

Se on totta, että itse vältän junamatkailua myös koska se on "kallista". Toisaalta itsepä olen vaatinut aikatauluissa pysymistä ja sitä, että on siistit vaunut ja on ravintolavaunua ja vessaa ja jne. jne.

Ja itse aiheeseen taasen, että ei se ruoan hinta ole mihinkään karannut suomessa. Sehän on aina ollut hyvänhintaista (hyvällä tarkoitetaan, että siihen saa tahtoessaan pistettyä pätäkkää) ja tulee olemaan. Käytäntö sen sanelee ja kuluttajat itse. Jos halutaan, niin siitä joutuu maksamaan. Jos vaaditaan, siitä maksetaan vielä enemmän.

Toki siitä saisi vähän viilattua hinnasta, jos ajelisi ne kilometrit ja menisi hypermarkettiin ostamaan, mutta laiska kun olin niin kävin kolmen K:n supermarketissa. En tiedä mitä ostelet ja mistä, mutta maidot, kananmunat, parit rahkat, vihannekset, hedelmät, kanaa, juustoa ja kahvia kun ostaa niin kyllä siihen tuo summa vain uppoaa. Helpostikin. Siis kahdelle hengelle.

Joo, Kia on ratkaisu ja mulla on siitäkin vielä edullisempi ratkaisu henkilökohtaisessa käytössä. Tuo oli vain esimerkki siitä miten paljon auton hintaan tulee veroa päälle.

Junien aikataulussa pysymiseen tuolla hinnalla ei ole mitään vaikutusta, saati sitten siihen, että kuluttajat näin vaatii. Keski-Euroopassa ne junat on yhtälailla aikatauluissa hyvinkin paljon edukkaammalla hinnalla. Ja ei muuten ole palveluna yhtään Suomea huonompi.

Miten kuluttajat sanelee ruoan hinnan ja entäpä miten kuluttajan "halu" vaikuttaa sihen miten kallista tai halpaa ruoka on? Mielestäni tuo on outo tapa ajatella, koska ostoskorin hinta vs. ostovoima on Euroopan korkeimpia Suomessa, eikä kuluttajalla ole siihen sanan sijaa. Sitä ohjaa verotus ja suuret ketjut. Samalla tapaa sitä ruokaa tuotetaan muissakin maissa, mutta esimerkiksi Saksalainen käy Seppo Suomalaiseen verrattuna joka viides kerta kaupassa ilmaiseksi. Kyllä ihan oikeasti Suomessa on ruoka erittäin kallista niin kuin totesitkin ja suunnittelemalla ostokset hintaan voi vaikuttaa jonkin verran, mutta silti se on Euroopan mittapuussa ostovoimaan verrattuna kallista. En oikein koe, että millään tapaa sitä olisi järkevää alkaa puolustelemaan, mutta onhan meitä kauppiaiden lapsia tietysti olemassa.
 
Tapahtui kerran tälleen että olin prismassa ja ajattelin ostaa kanasalaattia sen pienimmän kupin, siis sen ihan pienimmän kupin ni perkele 4,5e tuli hinta ni sanoin siinä tiskillä että en ota. Nyt joku voi tulla vittuilee että olen pikkusielu ja muuta paskaa mutta jäi niin paha kusetuksen maku suuhun että ei oo totta. Edelleen uskon sitä tuttuani kuka sanoi niistä ruokakasseista siellä Espanjassa. Joku ku sanoi noista Espanjan työttömyysluvuista ni muistan lukeneeni cnn:ltä että nuorisotyöttömyys oli jossain paikoissa yli 50%, helvetin iso luku.
 
Vihannnesten ja juuresten hintoihin liittyen. Kasvattaako kukaan itse näitä?

Itse kun asun pienessä kaupungissa niin tästä löytyisi ihan kävelymatkan päästä vuokrattavia palstoja. Mielessä on aina välillä ollut että jos laittaisi pienen palstan perunaa ja porkkanaa tms. ja isolle rivaripihalle nätin kasvihuoneen tomaattia ym. Tuossa olisi myös se hyvä puoli että samalla lapset näkisivät ja kokisivat mistä se ruoka oikein tulee. Ei sillä etteikö rahaa olisi kaupastakin ostaa mutta olisi ainakin kasvattavaa itsellekkin tuottaa omaa ruokaansa.
 
Suomessahan torihinnat ovat korkeammat kuin kaupassa, koska torilla maksetaan siita, etta saadaan "puhdasta lahiruokaa". Lisaksi Suomessahan on lahes mahdotonta saada lupa torikauppaan, joten tuollakin alalla on oma kartellinsa.
Nyt tulee tekstiä enemmän tunteella kuin järjellä. Omat toriostokseni ovat yleensä kahden kassin verran paprikaa, appelsiinejä, tomaattia, kurkkuja, kukkakaalia ja porkkanoita, eikä koskaan ole hinta ollut yli 10€. Luomua olen pyrkinyt parhaani mukaan välttämään.
 
Toki siitä saisi vähän viilattua hinnasta, jos ajelisi ne kilometrit ja menisi hypermarkettiin ostamaan, mutta laiska kun olin niin kävin kolmen K:n supermarketissa. En tiedä mitä ostelet ja mistä, mutta maidot, kananmunat, parit rahkat, vihannekset, hedelmät, kanaa, juustoa ja kahvia kun ostaa niin kyllä siihen tuo summa vain uppoaa. Helpostikin. Siis kahdelle hengelle.

Joo, Kia on ratkaisu ja mulla on siitäkin vielä edullisempi ratkaisu henkilökohtaisessa käytössä. Tuo oli vain esimerkki siitä miten paljon auton hintaan tulee veroa päälle.

Junien aikataulussa pysymiseen tuolla hinnalla ei ole mitään vaikutusta, saati sitten siihen, että kuluttajat näin vaatii. Keski-Euroopassa ne junat on yhtälailla aikatauluissa hyvinkin paljon edukkaammalla hinnalla. Ja ei muuten ole palveluna yhtään Suomea huonompi.

Miten kuluttajat sanelee ruoan hinnan ja entäpä miten kuluttajan "halu" vaikuttaa sihen miten kallista tai halpaa ruoka on? Mielestäni tuo on outo tapa ajatella, koska ostoskorin hinta vs. ostovoima on Euroopan korkeimpia Suomessa, eikä kuluttajalla ole siihen sanan sijaa. Sitä ohjaa verotus ja suuret ketjut. Samalla tapaa sitä ruokaa tuotetaan muissakin maissa, mutta esimerkiksi Saksalainen käy Seppo Suomalaiseen verrattuna joka viides kerta kaupassa ilmaiseksi. Kyllä ihan oikeasti Suomessa on ruoka erittäin kallista niin kuin totesitkin ja suunnittelemalla ostokset hintaan voi vaikuttaa jonkin verran, mutta silti se on Euroopan mittapuussa ostovoimaan verrattuna kallista. En oikein koe, että millään tapaa sitä olisi järkevää alkaa puolustelemaan, mutta onhan meitä kauppiaiden lapsia tietysti olemassa.

Nusnus. Kahvi saattaa riittää pidempään kuin sen 2 päivää. ;)

Kirjotin liian pitkän tekstin - tuli sekava - poistin. Eiköhän tää ollu taas mun osalta tässä. Ei ole ruoka kallista itselle vaikka alle mediaaniKeskiarvonjne. palkan tienaankin.
 
Back
Ylös Bottom