Kysymys: kuinka moni heistä, jotka toitottavat "Suomi on paska maa. Heti muutan ulkomaille pysyvästi, kun valmistun koulusta X.", on asunut ulkomailla? Siis oleskellut vähintään jonkun 3kk:n ajan, mieluummin vuosia jossakin muussa maassa kuin Suomi, mieluummin vielä pohjoismaiden ulkopuolella (koska pohjoismaat ovat kovin samanlaisia yhteiskuntasysteemiltään ja verojen korkeuden suhteen, vain kielissä on isompia eroja)? Mitään parin viikon (tai edes kuukauden) turistimatkoja ei lasketa, vain se, että asuu maassa, elää arkea sen maan tavalla ja kielellä. Mulla on kans yksi näin aikoinaan vaahdonnut ystävä, jolle sanoin "Hyvä. Tee sitten niin. Muuta muualle. Turha vaahdota mitään niin kauan, kun et sitä tee.".
Serkkuni (DI) sanoi Saksasta, että vaikka palkat ovat jonkun verran Suomea isommat ja verot pienemmät, niin sitten niihin vakuutuksiin menee kumminkin suunnilleen sama raha kuin Suomessa veroihin. Sama homma parin kaverin lausumana jenkkilän suhteen. Ainut ero on tietysti valinnanvapaus. Vakuutuksien suhteen jokainen voi päättää, mistä maksaa, veroissa ei. Tuo on eittämättä pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa paha ongelma. Verojen käytöstä päättävät hyvin pitkälti muut, kuin ne, jotka niitä maksavat, vaikka kansalaiset periaatteessa voivat äänestämällä vaikuttaa.
Mä asuin noin puolitoista vuotta ulkomailla (Ruotsi ja Englanti) ja en sinne takaisin halaja. Äidinkielen täydellinen käyttövapaus ja suomalaisen kulttuurin ja tapojen mukaan eläminen ovat minulle sen verran tärkeää, etteivät edes korkeat verot, matalat palkat ja pikkusieluisten ihmisten kateus saa minua muuttamaan Suomesta mihinkään enää. Tuota kieliasiaa ja kulttuurishokkia (jonka JOKAINEN joutuu ulkomailla kohtaamaan) ei moni tiedä eikä ota ollenkaan huomioon. Tietysti jokainen niihin sopeutuu yksilöllisesti, toiset helposti, toiset eivät ollenkaan, mutta jokaisen ne olisi hyvä tiedostaa ja ottaa huomioon. Se, ettei kertakaikkiaan voi arkena puhua eikä kirjoittaa äidinkielellään on melkoinen rasite (toki rasitteen suuruus on taas kerran yksilöllistä, riippuu luonteesta ja kielitaidosta), vaikka osaisi kuinka hyvin sitä vierasta kieltä, mitä käyttää.
Enemmän arvostan sellaisten ihmisten näkemysta tässä asiassa, kuin Dopey (ja olikos se punttari vai kuka, joka oli asunut Brasiliassa?), jotka ovat oikeasti asuneet ulkomailla. Heillä on enemmän pohjaa vertailla ja perustella mielipiteitään.
Hmm, tää ehkä sopisi paremmin sinne "Suomen + ja -" threadiin, mutta menköön ny tähän.