Kansanedustajat kansan asialla (jälleen kerran)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
XXL sanoi:
Sairaanhoitajan homma on valtion virka ja leipä jatkuu varmuudella eläkeikään. Useat kansanedustajat on ulkona 4 vuodessa.
Kyllä käy sääliksi, ensimmäisen kauden jälkeen kansanedustajalle, kun ei kilahda kuin ~3000e/kk eläkettä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arvid sanoi:
Suomalaisen kansanedustajan palkka on länsimaisella tasolla huono. Uskon että lahjakas yksilö tienaa parinkymmenen vuoden uran luonnin jälkeen suht helposti 6000e/kk. On se kumma ettei tuonne ole saatu houkuteltua paljonkaan lahjakkuutta. :jahas:

Jälleen tämä mystinen ilmiö lahjakkuus. Mitä on lahjakkuus? Millaista lahjakkuutta tarvitaan kansanedustajan työssä? Onko lahjakkuus ja korkea koulutus sama asia? Liittyykö lahjakkuus korkeaan koulutukseen?

Vai onko pelkällä lahjakkuudella väliä, mutta ei koulutuksella? Vai toisinpäin?
 
Hippa sanoi:
Jälleen tämä mystinen ilmiö lahjakkuus. Mitä on lahjakkuus?

Tällä ilmiöllä on vissiinkin jotain tekemistä sen asian kanssa, että kansanedustajien ja ministerien joukosta löytyy sellaisia lahjakkuuksia kuin Tony Halme ja Tanja Karpela.


;)
vitsi
 
On taas pakko avautua pitkästä aikaa..

Kansanedustajan "työ" on paras työ pyörittää omaa bisnestä siinä sivussa ja nostaa palkkaa eri firmojen johtokuntaan kuulumisesta.

Ja sitten tulee kuvaan optiot jotka on juuri näiden samojen päättäjien bonuksia ns. hyvästä työstä, kun on potkittu 400 työntekijää pihalle. Eli kansanedustajan palkka on ikäänkuin pohjapalkka ja muualta kerätään se raha työaikana. Kuinkahan monessa työpaikassa pystyy hoitamaan kolmen työpaikan tehtävät samanaikaisesti (vähän kärjistin)

Ja sitten kansanedustajien rehellisyydestä.. Kuinkahan monessa työpaikassa katsotaan suopeasti esim. halmeen kaltaisia toilailuja. Siis tarkoitan tällä esimerkiksi poliisin työtä josta tulisi lähtöpassit heti!

Sitten juhantalo, joka kavalsi miljoonia euroja. Osasi tosin hoitaa hommansa hyvin eikä lusinut vankilassa ja nauttii jossakin etelän huvilassa rahoistaan. Ja tyhmät ihmiset valitsivat uudelleen eduskuntaan. Mutta kuinka moneen muuhun johtoalan tehtävään voisi päästä tällaisella taustalla, kun jo lentokonesiivoojalla täytyy olla nuhteeton tausta.

Noo en niinkään ota kantaa, mutta tuossa vaan muutama tosiasia ja täytyy sanoa, että kansanedustajat ovat viisaita siinä mielessä, että tajuavat nuo mahdollisuudet.
Ja sama se on kuka siellä on johtamassa.. lopputulos on aina sama. Kyllä itsekkin korottaisin omaa palkkaani jos se olisi mahdollista ,joten en moraalisesti voi arvostella kansanedustajien korotuksia;)
 
"Ja sama se on kuka siellä on johtamassa.. lopputulos on aina sama. "

Justiinsa. Jos ei huomaa eroa Vasemmistoliiton ja Kokoomuksen välillä, kannattaa jättää äänestämättä. Se on kaikkien kannalta paras ratkaisu.
 
Eipä sillä nykyään paljoa ole väliä, koska päätösten ääni ja suunta tulee vahvasti EU:lta eli Saksa, Ranska ja Englanti. Joku voi olla muuta mieltä, mutta näin se vain on.
Onneksi et löytäny muita epäkohtia kirjoituksestani..

Jos siellä on rikollisia päättämässä meidän asioistamme niin voiko se enään mennä huonompaan suuntaa oli se rikollinen sitten vasemmiston vai kokoomuksen leivissä niin se joka tapauksessa päättää ja tekee sen, mistä sille maksetaan eniten. Onneksi niitä on vain muutama, mutta kärjistin taas asiaa.

Edit: Sen takia en äänestäkkään;)

Edit2: eikös me keskusteltu kansanedustajien palkoista eikä politiikasta, joten siltä osin on aivan sama kuka siellä istuu. Eli palkkoja nostetaan jokatapauksessa.
 
rahkanaama sanoi:
Kyllä käy sääliksi, ensimmäisen kauden jälkeen kansanedustajalle, kun ei kilahda kuin ~3000e/kk eläkettä.

Mun käy sääliksi niitä, jotka ei ymmärrä miksi näin on.

.,.
 
Kyllä valtion johtamisesta mielestäni sietää saada asiallinen korvaus.

Yksi pointti, mitä kannattanee myös miettiä, on juuri tuo kansanedustajan valta. Jos palkka on mitä matalin, on alttius korruptiolle suurempi. Kumpi lienee parempi, palkka ja etuudet mitkä ovat riittävät (vaikkakin yksityisellä sektorilla todennäköisesti vastaavassa asemmassa oleva henkilö tienaa paremmin) vai matala liksa, koska "se pitäs olla kutsumustoimi" ja riski korruption lisääntymiselle?

Varmasti löytyy riittämiin toimijoita jotka olisivat valmiita maksamaan kansanedustajalle pikku sivutuloja jos siihen olisi mahdollisuus. Matalat palkat suuret valtaoikeudet omaavissa asemissa ovat mielestäni omiaan lisäämään korruptiota.
 
Jorkka sanoi:
On taas pakko avautua pitkästä aikaa..

Kansanedustajan "työ" on paras työ pyörittää omaa bisnestä siinä sivussa ja nostaa palkkaa eri firmojen johtokuntaan kuulumisesta.
Johtokuntaan? Tarkoitat nyt varmaankin eri firmojen hallituksia?
 
Hippa sanoi:
Jälleen tämä mystinen ilmiö lahjakkuus. Mitä on lahjakkuus? Millaista lahjakkuutta tarvitaan kansanedustajan työssä? Onko lahjakkuus ja korkea koulutus sama asia? Liittyykö lahjakkuus korkeaan koulutukseen?

Vai onko pelkällä lahjakkuudella väliä, mutta ei koulutuksella? Vai toisinpäin?


Periaatteessa kansaedustajan hommiin ei tarvita sen kummempaa lahjakkuutta tai koulutusta. Riitää että kansa sinne valitsee. Onhan se tavallaa hyvä, että eduskunnassa on Tony Halmeita ja muita vastaavia. Pitäisihän eduskunnan periaatteessa edustaa kaikkia suomen kansalaisia, myös rikollisia, juoppoja, bodareita, sairaanhoitajia yms.
 
Ruvetaan kaikki kansanedustajiksi itse, jos se niin helppoa on ja lopetetaan tää mussutus. Ne, joilla ei ole lehdistöä äänitorvenaan (karpela,halme yms.) ovat saattaneet ottaa myös mittavia taloudellisia riskejä vaalikamppanjoiden toteutuksessa. Kansanedustajien määrä pitäisi puolittaa mieluummin. Sellainen määrä olisi sopiva, että poissaolot rupeaisivat tuntumaan eduskunnan työskentelyssä ja näin julkinen paine pakottaisi työskentelemäänkin palkkansa eteen. Sääli niitä tunnollisia edustajia, jotka saavat laiskan leiman turhaan. Vituttaa myös sellainen, että haalitaan kansanedustajina muita rahakkaita toimia sen kustannuksella, ettei kansaa edusteta, vaan muita kiireitä käytetään tekosyinä jatkuviin poissaoloihin.
 
Ugga sanoi:
Onhan se tavallaa hyvä, että eduskunnassa on Tony Halmeita ja muita vastaavia. Pitäisihän eduskunnan periaatteessa edustaa kaikkia suomen kansalaisia, myös rikollisia, juoppoja, bodareita, sairaanhoitajia yms.

Onko Halme sairaanhoitajakin? eh eh...:D

No mikä sen kansanedustajan palkka sitten pitäisi olla, oi suuri raati?

Ihmettelen myös suuresti vertailua kansanedustajan ja esim. sairaanhoitajan vastuusta. Eduskunta vastaa hallituksen valvonnasta, lainsäädännöstä jne. Käytännössä siis koko Suomen toimivuudesta/toimimattomuudesta. Sairaanhoitaja tekee tässä kontekstissa mitä? Tai poliisi? Vai onko tällainen vastuu ja valta liian korkealla tai abstraktia, etteivät kaikki kansan syvät rivit kykene tätä hahmottamaan? Ambulanssissa elvyttäminen on paljon konkreettisempaa, eli sen on pakko olla vastuullisempaakin. Ja kun poliisi kantoi sen naapurin juopon pois, niin eihän mitään vastuullisempaa voi maailmassa ollakaan. Ja sitten on eräillä kirjoittajilla menossa kansanedustajat, yritysjohdot, optiot ym. iloisesti sekaisin. Olisiko kysymyksessä kuitenkin vain se vanha kunnon suunnaton kateus ja pohjaton herraviha?

p.s. muutaman vuoden päästä valitaan taas niitä Isoja Herroja. Nyt vain kupongit vetämään. Tyhmäähän se olisi olla ottamatta vastaan suuria määriä ilmaista rahaa? Vastuutahan hommassa ei ole pätkääkään. Paitsi jos homma ei toimi tai naama ei muuten vain miellytä, niin pakkiksella haukutaan kommarihomoksi ;)
 
Arvid sanoi:
Uskon että lahjakas yksilö tienaa parinkymmenen vuoden uran luonnin jälkeen suht helposti 6000e/kk. On se kumma ettei tuonne ole saatu houkuteltua paljonkaan lahjakkuutta. :jahas:

Paitsi että kansanedustajiakin löytyy noita +20 vuotiaita ruohonpolttajia joiden ei edes välttämättä tarvitse olla lahjakkaita?

Niin ja itse olen tuollaisia nostoja vastaan, varsinkin siitä syystä että pystyvät itse päättämään palkoistaan. Kaikkien muiden ammattialojen täytyy mennä lakkoon tai tehdä jotain muuta radikaalia. Nämä herrat vaan keskenään päättävät palkoistaan :curs:. Ja ihan turha verrata suomen kansanedustajien palkkoja eurooppaan, se palkkaero on monilla muillakin aloilla ei vain kansanedustajilla.
 
Laffer sanoi:
Niin ja itse olen tuollaisia nostoja vastaan, varsinkin siitä syystä että pystyvät itse päättämään palkoistaan.

Mun käsittääkseni edustajat eivät itse palkoistaan päätä. Tähän tuli muutos viimeksi velloneen palkankorotuskeskustelun jälkeen. En nyt muista KEIstä tämä toimikunta/lautakunta koostuu.

Toisekseen jo mainittuna oli tuo korotuksen määrä. Ei se nyt mikään helvetillinen korotus ollut ihan normaalin linjan mukainen.

Tää on tosiaan taas tätä herra vihaa parhaimmillaan. Joku noista vastuukysymyksistäkin kirjoitti hienosti tuossa aikaisemmin, valtakunnan pyörittäminen tuntuu monen mielestä olevan paljon helpompaa ja vähemmän vastuullista kuin terveydenhoitajana oleminen :jahas:.
 
Laffer sanoi:
Paitsi että kansanedustajiakin löytyy noita +20 vuotiaita ruohonpolttajia joiden ei edes välttämättä tarvitse olla lahjakkaita?

Niin ja itse olen tuollaisia nostoja vastaan, varsinkin siitä syystä että pystyvät itse päättämään palkoistaan. Kaikkien muiden ammattialojen täytyy mennä lakkoon tai tehdä jotain muuta radikaalia. Nämä herrat vaan keskenään päättävät palkoistaan :curs:. Ja ihan turha verrata suomen kansanedustajien palkkoja eurooppaan, se palkkaero on monilla muillakin aloilla ei vain kansanedustajilla.

nehän ei enää itse palkoistaan päätä , vaan sen tekee joku erillinen palkkiolautakunta?.
silloim muutama vuosi sitten ne äänesti itelleen sen ison palkan korotuksen ,
kansanedustajat itse taisivat haluta eroon tästä systeemistä että itse nostetaan omia palkkoja.

äänestystulos taisi olla jotain 120-80 puolesta vasemmisto tais äänestää vastaan.
 
Hippa sanoi:
Enkä halua kuulla, että kansanedustajan työ on rankkaa. En tiedä mitään muuta duunia, jossa ei ole mitään osallistumispakkoa.

Sulla varmaan onkin sitä kokemusta vaikka muille jakaa. Presidenttinäkin on varmaan ihan hemmetin helppoa olla...senkuin vetää lepoa ja tekee muutaman vierailun silloin tällöin. Jos et tiedä niin suurin osa edustajista vääntää ihan oikeasti pitkää päivää stressiä pukkaa hieman enemmän kuin keskiverto hitsarille.

Taas näitä tapauksia kun vedetään pitkälle viedyt johtopäätelmät jostain iltalehden "nämä edustajat olivat istuinnoista pois"-lööpeistä.

Tosta palkankorotuksesta vielä sen verran, että vituttaa ne jotkut ei-äänen antajat. Tekopyhyys loistaa suunnilleen kuuhun asti. Muistan kun pari vuotta sitten esimerkiksi Zyskowicz toitotti kovaan ääneen, että hänen mielestään korotukset oli väärin ja siksi äänesti ei. Paistoi kuitenkin naamalta tyytyväisyys. Oli ihan varmasti laskenut, että voi vapaasti äänestää vastaan saaden kuitenkin palkankorotuksen ja pääsemällä loistamaan kansan eteen.
 
:offtopic:

Tuli vielä mieleen, että kohtahan äänestetään EU-edustajien palkkojen yhtenäistämisestä. Jokaiselle kaavaillaan noi 7000 euron palkkaa. Tällä hetkellä Latvian edustajien liksa on noin 800 euroa ja Italian edustajien 11 000 euroa. Mitä veikkaatte kuka äänestää vastaan ja kuka puolesta ;)
 
Aimotarmo sanoi:
Äh. Et siis ymmärtänyt viestiäni ollenkaan. En povaa erityisen palkkarikasta tulevaisuutta. :rolleyes:

No, onneksi minun tulevaisuuteni/palkkani ei kaadu yhteen väärin ymmärrykseen. :thumbs:

XXL sanoi:
Kyllähän sillä kansanedustajalla on enemmän vastuuta ja riskejä. Päätetään sairaanhoidon osaltakin MILJARDEISTA kun hoitaja siinäkin ajassa jakaa napit ja vaihtaa mummon vaipat. Sairaanhoitajan homma on valtion virka ja leipä jatkuu varmuudella eläkeikään. Useat kansanedustajat on ulkona 4 vuodessa.

Vastuusta ja riskeistä puhuttaessa ei ole sama verrata esim. yhtä sairaanhoitajaa ja 200 kansanedustajaa. Eihän kukaan kansanedustaja aja mitään lakeja yksin läpi, mutta esim. sairaanhoidossa voi yksikin ihminen tyriä peruuttamattomasti. Kuten monessa muussakin ammatissa, eli yksilötasolla puhuin.

Sama tulee mieleen korruptiosta puhuttaessa. Mielestäni aika epätodellinen tilanne, että joku lahjoisi enemmistön 200:sta kansanedustajasta saadakseen omia etujaan ajettua läpi. Mikäli tässä nyt sitä haettiin.

Luulenpa että edustajien palkoista nouseva meteli ei olisi aivan yhtä suuri, mikäli näistä päätöksistä puhuttaisiin julkisesti, eikä vain jälkikäteen ilmoitettaisi että tämmöinen päätös nyt tehtiin. Kansalle jää salaamisen maku.
 
Integrandi sanoi:
Tosta palkankorotuksesta vielä sen verran, että vituttaa ne jotkut ei-äänen antajat. Tekopyhyys loistaa suunnilleen kuuhun asti. Muistan kun pari vuotta sitten esimerkiksi Zyskowicz toitotti kovaan ääneen, että hänen mielestään korotukset oli väärin ja siksi äänesti ei. Paistoi kuitenkin naamalta tyytyväisyys. Oli ihan varmasti laskenut, että voi vapaasti äänestää vastaan saaden kuitenkin palkankorotuksen ja pääsemällä loistamaan kansan eteen.
Sinua on sitten mahdoton miellyttää. Äänesti sitten kyllä tai ei niin aina menee väärin.
 
Back
Ylös Bottom