Kannettava pc: Asus vs. Acer?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Oon harkinnut jo pitemmän aikaa kannettavan koneen ostoa, ja nyt olen jäänyt arpomaan kahden koneen välille. Eli nyt pakkotoiston tietokonegurut vinkkiä kumpi olisi parempi valinta:

Acer Travelmate 4401LMi
vai
Asus A6712K

En ole siis mitään huippumyllyä hankkimassa, vaan hintaluokan n. 1000e konetta, jota käyttelisin lähinnä netin ja leffojen pyörittämiseen. Tosin olisi mukavaa jos koneella voisi toisinaan pelata edes jotain vanhempia pelejä. Ja kone ei tule juuri liikkumaan kodin ulkopuolella, eli paino ei ole ratkaiseva tekijä.
Isoimmat erothan noissa koneissa taitaa olla prosessoreissa ( AMD Turion vs. Sempron) ja näytönohjaimissa (Ati Mobility Radeon x700 vs. GeForce GO 6200, muistia molemmissa 64mb). Ja takuu, Acer 1v vs. Asus 2v.

Eli jos joku joka on vähän enemmän perillä näistä hommista viittisi tähän jotain vastailla niin olisin kiitollinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ota kantaa kumpi noista on parempi. Eli vähä offtopic mut aattelin kuitenki avata suuni.

Sinuna ottaisin sellaisen mallin jossa on 1 giga muistia, mielestäni 512mb on liian vähän.
Ja sitte tarkkailisin akun kestoja. Olikohan Tm:n testissä, jossa oli sanottu, että acerit ei oo kannettavia, ku niiden akun kesto on niin heikko, ettei pysty etes yhtä leffaa kattoon.
Eli ota sellanen malli, jossa oikiasti akku kestää kunnon rastusta edes hetken.

Itse suosittelin äipälleni jotain HP:n 6000 sarjan mallia. Siinä oli asiallinen näyttis ja 1gt muistia. Ainaski äippäni tykkäs valtavasti siitä vehkeestä. Se sattus tuohon hinnan puolestakin suunnilleen. Tarkkaa mallinumera en just tähän hätään muista.

Kyllä sille muistille on aivan yksi ja sama, onko 512 vai 1024 Mt, jos ei tarkoituksena ole tehdä muuta kuin surffailla nettiä ja katsella elokuvia. Tietenkin, jos kympin tai kaksi on hintaeroa, niin sitten mieluummin se gigainen versio.

Mitä noita hintoja tuossa nopeesti vertailin niin tuo HP gigaisella muistilla on 150 - 200 e kalliimpi kuin nuo kaksi muuta, eli menee köyhän budjetista kyllä yli. Acer maksaa siis 990e ja Asus 940e, ja tuo 1000e on kyllä mulle ehdoton katto.
Niin ja noihin molempiin saa muistia lisää jos sitä joskus tulevaisuudessa tarviin.

Viikon vanha Acer Aspire 3610 menee huomenna vaihtoon. Sammuilee 3-5 kertaan/ilta. Lupasivat vaihtaa onneksi suoraan uuteen, huoltokeikka kuulemma vähintään 2 viikkoa. Eli kyseessä lähinnä jälleenmyyjän asiallinen toiminta, ei Acerin. Muuten tosin oikein hyvä kone ominaisuuksiltaan meidän orkesterin käyttöön.

Noista kahdesta se, jossa on Turion ja X700, jos haluat edes jonkun verran tehoa. Acerin takuusta on itsellänikin huonoa sanottaa, vaikka silti ostaisin itselleni Acerin uudestaan. Tosin on-site -takuulla.

Noista kahdesta se, jossa on Turion ja X700, jos haluat edes jonkun verran tehoa peleihin. Acerin takuusta on itsellänikin huonoa sanottaa, vaikka silti ostaisin itselleni Acerin uudestaan. Tosin on-site -takuulla. Ja koska käytät sitä kotona, et tarvitse akkua. Eli siis käytät 3-5 kertaa akun täyteen ja loppuun ja sitten lataat sen 40% ja otat pois. Akku säilyy näin parhaiten.

Ps. Sitten noille Apple -miehille. Tuo on jo vanha vitsi. Ei tarvi aina sitä ibookkia tunkea joka paikkaan vaikka varta vasten sitä ei haluta. Sillä ei pahemmin pelailla.

jarhu sanoi:
Ps. Sitten noille Apple -miehille. Tuo on jo vanha vitsi. Ei tarvi aina sitä ibookkia tunkea joka paikkaan vaikka varta vasten sitä ei haluta. Sillä ei pahemmin pelailla.

Tää oli varmaan mulle? En ole mikään apple-mies, vaan Asuksen kannettavalla tätäkin kirjoitan. ;)

Ja vielä aiheeseen, itse ostaisin koneen, jossa on Intelin mobiiliprossa.

Mitenkäs tuntuva ero noilla prossuilla on käytännössä? Itse kun oon viimeksi näitä asioita ahkerammin seurannut silloin, kun 486 oli vielä kova sana. Ja mites nuo näytönohjaimet? Tosiaan mitään pelimyllyä en tuolla rahalla (kannettavana) edes haaveile saavani, pelailua varten löytyy xbox, mutta lähinnä ajattelin että jotain taktiikka-tappelus-roolipelejä olis kiva joskus pelailla. Tosin en ees tiedä millasta pelitarjonta pc:lle nykyään on, mutta jos 1st person - räiskinnät unohtaa suosiolla niin onko tuolla sempron-GeForce yhdistelmällä (joka kait sitten oli näistä tehottomampi?) mitään toivoa saada edes jotain pyörimään? Tällä hetkellä kun tuo Asus kuitenkin vielä tuntuisi olevan mielekkäämpi valinta, aika pitkälti noiden takuuasioiden takia.
Ja mitä akkuun tulee, niin tarkoitus ei ole aivan jatkuvasti pitää konetta piuhan päässä, eli saisi se akku sen pari tuntia normaalikäyttöä kestää. Acerin esitteessä jonka liikkeestä sain luvataan kestoksi vajaa 3 tuntia, onko ihan p***apuhetta? Mites Asuksen akku, kokemuksia kellään?

Laadun puolesta suosittelen ehdottomasti Asusta. Acerilta on tullut niin paljon kuraa, että alkaa jo itsänikin pelottamaan, koska oma koneeni leviää... :(
Asuksen rakenne on muutenkin laadukkaamman oloinen.

Itsellä 5024WLMi gigan muistilla ja hienosti on toiminut tähän saakka, toivottavasti tulevaisuudessakin. Oli vaan hinnan ja ominaisuuksien suhde lyömätön, siksi omani on Acer.

Tuli vielä tuossa koneitten tietoja miljoonannen kerran vertaillesssa mieleen, että onkohan noilla näytöillä käytännössä eroja, Acerissa esitteen mukaan 15" XGA 1024x768 resolla vs. Asus 15,4" WXGA 1280x800?

Itse näpyttelen Acerilla ja hyvin on toiminut. :) Ostin tämän "edullisesti" yhdeltä tutulta, joka pyörittää jotain atk-huoltoa tai vastaavaa ja myy koneita. Joku jo mainitsikin, että näissä ei akku kestä kovinkaan pitkään ja on siinä kyllä täysin oikeassa. Loppujen lopuksi aika huonosti kestää. Joku väitti mulle ennen koneen ostoa, et akku kestää vähintään kaksi tuntia. Pa*kan vi*ut sanon minä. Mutta muuten olen ollut kyllä tyytyväinen. Ja jos ongelmia tulee, niin tuo tuttu tietysti hoitaa. Mut toivottavasti ongelmia ei tule.

Zeikki sanoi:
Tuli vielä tuossa koneitten tietoja miljoonannen kerran vertaillesssa mieleen, että onkohan noilla näytöillä käytännössä eroja, Acerissa esitteen mukaan 15" XGA 1024x768 resolla vs. Asus 15,4" WXGA 1280x800?

Zeikki sanoi:
Mitenkäs tuntuva ero noilla prossuilla on käytännössä?

Asuksessa enemmän pöytätilaa windowsille ja elokuville, niinkuin resoluutiokin sanoo. Käy jossain koekatsomassa, näet onko kuvanlaadussa mitään eroa.

Ja prosessoreissa et huomaa mitään muuta eroa, paitsi ehkä peleissä (ja niissä taitaa enemmän olla näyttis pullonkaulana) ja testiohjelmilla, kuin virran kulutuksen. Ja siinäkään ei taida olla kahden AMD:n välillä kauheasti eroa.

Edit. Ota asus, saat pidemmän takuun ja laatumerkin koneen kylkeen. :thumbs:

Zeikki sanoi:
Ja mitä akkuun tulee, niin tarkoitus ei ole aivan jatkuvasti pitää konetta piuhan päässä, eli saisi se akku sen pari tuntia normaalikäyttöä kestää. Acerin esitteessä jonka liikkeestä sain luvataan kestoksi vajaa 3 tuntia, onko ihan p***apuhetta? Mites Asuksen akku, kokemuksia kellään?

Noita akkujen luvattuja kestoja kannattaa sitten lukea kuin piru raamattua. Monta kertaa markkinointi lupaa jotain aivan muuta mitä tehdäs pystyy tuottamaan.. Lähinnä se, että saattaa se akku kestää sen luvatun +3h, jos koneella ei tee mitään, mutta jos pelaat tai katselet leffaa niin kyllä aika nopsaa taitaa patteri piipittää. Näyttö, prossu ja näytönohjain rohmuaa melkoisesti virtaa kovassa käytössä.

Mitä väliä akun kestolla on, jos kerta kone pysyy himassa? Piuhan päässähän se kokoajan on kiinni.Tai ainakaan ei pitäisi olla kova vaiva se piuha laittaa.
Itsellä on sama pohdinta menossa kannettavan ostossa, noista vaihtoehdoista taipuisin Asukseen, tosin ei mulla ole Aceristakaan mitään pahoja kokemuksia, kerran on huoltoon pitänyt lähettää ja seuraavana päivänä tuli takas korjattuna :)

Muutama huomio. Jos haluaa akkukestoa, pitää valita iBook tai joku muu mopokannettava kuten IBM x-sarja ja tyytyä pieneen tehoon ja näyttöön. Se toinen vaihtoehto on pitää konetta kaiken aikaa laturin päässä.

Kannettavien näytöistä ei ole hyvää sanottavaa. Tonnireso on aivan onneton, tosin sopii bisneskäyttöön excelien ja powerpointtien tihrustamiseen. Isoilla resoilla on taas toiset ongelmat. Pari Dellin ja IBM:n hintavaa laitetta on ollut 1400x? ja 1600x? resoilla ja molemmissa kuva tummentuu selkeästi nurkissa, värit on mitä sattuu ym. Liekö viimeisen vuoden aikana tapahtunut näytöissä parannusta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom