Kannattaako opiskelu

Kannattaako opiskelu?
Jos unohdetaan itsensä kehittäminen ja mietitään vain palkkaa suhteessa työpanokseen niin riippuu alasta.
Melkein valmiina inssinä ja jo valmistuneita kavereitani jututtaneeni voisin sanoa, että ainakaan tämä ala näillä korkeuksilla ei kannata. Toki, JOS töitä saa niin kenkää ei tule ehkä yhtä helposti kuin sille "vain" ammattikoulun käyneelle kaverille. Ja harvemmin inssejä kierrätetään vuokrafirmojen kautta.
Mutta, jos sitä jalkaa et ole saanut minkään oven väliin, niin se työpaikan saaminen onkin työn takana. Tässä vaiheessa se amiksen elektroniikka-asentaja voi päästä vaikka varastohommiin, hypätä sieltä seuraavaan työhön ja lopulta työkokemuksen kautta pikkusen vaativampaan hommaan. Monella vasta valmistuneella inssillä homma puutuu siihen, kun joko a) ei haluta tehdä huonompia hommia, tai b) työnantaja ei halua palkata ylikoulutettua ihmistä, joka kuitenkin lähtee siitä työstä. (tämä skenaario vähän itseäkin jännittää, varsinkin kun laman uhka häilyy ilmassa)
Siinä vaiheessa kun samaa paikkaa hakee 5 vuotta alan työkokemusta omaava amis ja pelkän harjoittelukokemuksen omaava inssi, niin valinta voi helposti kohdistua amikseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No lasket tuohon opiskeluajalle opintolainat ja niiden aiheuttamat negatiiviset tulot, otat huomioon, että LVI-asentaja on maksanut asuntoaankin jo pois aika hyvin kuin toinen vasta valmistuu, niin maailma näyttää hieman erilaiselta.

Ei toi opiskelu auttamatta meinaa sitä että ihmisellä täytyisi opintolainaa olla. Ainakaan minulla ei ole, enkä usko että tuleekaan. Loppupeleissä iltatöitä vähän tekemällä pärjää vallan mukavasti. Nykytaloustilanteen takia ei kannata asuntolainaa opiskeluajalle ottaa. Mikäli maailmantaloustilanne olisi erillainen, olisin ottanut lainan asuntoa varten ja maksellut sitä opintotuista. Ei opiskelu aikaa välttämättä tarvitse lainalla vetää..
Vastapainona tietenkin pätevä putkimies kerkeää aika tukun rahaa tienata. Mutta kyllä se ero kasaan kuroutuu jos ei aivan nappihommiin jää.
 
Ei toi opiskelu auttamatta meinaa sitä että ihmisellä täytyisi opintolainaa olla. Ainakaan minulla ei ole, enkä usko että tuleekaan. Loppupeleissä iltatöitä vähän tekemällä pärjää vallan mukavasti. Nykytaloustilanteen takia ei kannata asuntolainaa opiskeluajalle ottaa. Mikäli maailmantaloustilanne olisi erillainen, olisin ottanut lainan asuntoa varten ja maksellut sitä opintotuista. Ei opiskelu aikaa välttämättä tarvitse lainalla vetää..
Vastapainona tietenkin pätevä putkimies kerkeää aika tukun rahaa tienata. Mutta kyllä se ero kasaan kuroutuu jos ei aivan nappihommiin jää.
Tuo on ihan totta, että lainaa ei välttämättä tule, ja tekevä ihminen kyllä tienaa elantonsa jo opiskeluaikoinaan. Ei voi mennä yleistämään, koska poikkeuksia löytyy aina joka suuntaan, mutta yleisiä trendejä voi aina katsoa. Itse olen saanut kyllä tähän mennessä tienattua kiinni eron lähes keneen tahansa ammattikoulusta valmistuneeseen, koska olen ollut oman alan töissä ensi keväällä jo 10 vuotta (ellei tule kenkää ennen sitä:) ). Kuitenkin tuttavapiirissä on monia opiskelukavereita, jotka edelleen etsivät vasta ensimmäistä ns. oikeaa työpaikkaansa, eivätkä ole olleet kuin satunnaisissa akateemisissa pätkätöissä. Osalla kyse on saamattomuudesta, osalla harvinaisen huonosta alavalinnasta. Itse olen kuitenkin tyytyväinen tilanteeseeni, enkä kadu omaa uravalintaani hetkeäkään.
 
Nyt lukion viimehetkillä on kadonnut opiskelumotiivi aivan kokonaan ja melkein itkettää ajatus lähteä jonnekin yliopistoon louhimaan... Lukio on kyllä ollut aivan loistavaa aikaa. paljon vapaa-aikaa, kavereita ym.. :)

En tiedä ollenkaan mihin suuntaan tämän jälkeen.

Jos olisin sä, niin tunkisin jononkin helppoon kauppakorkeaan esim. Lappeenranta, Vaasta tjs ja lukisin sen vaikka kolmessa vuodessa. Alaksi vaikka rahoitus tai laskentatoimi, jos tykkää sellaisesta. Siitä sitten johonkin ison kolmen firmaan niin voi näyttää elämä ainakin sillä sektorilla melko kivalta ja ikää voisi olla vaikka 23 :)
 
Jos olisin sä, niin tunkisin jononkin helppoon kauppakorkeaan esim. Lappeenranta, Vaasta tjs ja lukisin sen vaikka kolmessa vuodessa. Alaksi vaikka rahoitus tai laskentatoimi, jos tykkää sellaisesta. Siitä sitten johonkin ison kolmen firmaan niin voi näyttää elämä ainakin sillä sektorilla melko kivalta ja ikää voisi olla vaikka 23 :)
Öööh, jos toinen kirjoittaa, että itkettää ajatus yliopistosta, niin mikäs idea se silloin on suositella kauppakorkeaa:rolleyes:
 
Back
Ylös Bottom