Kannattaako opiskelu

Liittynyt
18.2.2008
Viestejä
1 364
Nyt pakkislaiset laitetaan Suomen koulutuspolitiikka kuntoon.

Katsoin juuri tuon Enbusken ohjelman, ja aloin miettiä (taas) tätä Suomen koulutusjärjestelmää

Epäkorrektia, Tuomas Enbuske

http://areena.yle.fi/toista?id=1530921

Suomalaisia kannustetaan pänttäämään yliopistoon vaikka tulotilastojen mukaan kannattaisi alkaa mieluummin putkimieheksi. Pitkään opiskelevien palkkio on vieraantuminen työelämästä, akateeminen työttömyys ja kapea yleissivistys.

Mihin suuntaan pakkislaisten mielestä Suomen koulutuspolitiikkaa pitäisi viedä?

Miten yliopistokoulutusta pitäisi muuttaa, jotta se vastaisi paremmin työelämän tarpeita?

Onko koulutus välttämätöntä osaamisen kannalta.? Jos ei, niin miksi muodollisista pätevyysvaatimuksista pidetään niin tiukasti kiinni?

Onko korkeakoulutus yli- vai aliarvostettua?


Ajatuksia?

(tuo ohjelma kannattaa katsoa. Vähän provoavasti vaan tehty)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisi ennemmin kysyä mihin suuntaan työelämän pitäisi muuttua, jotta se paremmin vastaisi korkeastikoulutettujen ihmisten osaamista.

Parasta korkeakoulussa: Voit nukkua pitkään 6 vuoden ajan. Lisäksi on mahdollista että pääset tekemään sellaista työtä mitä oikeasti haluat. Toisaalta on myös mahdollista, että päädyt tekemään sellaista työtä mitä vihaat, ja elämäsi on pilalla.

Musta pelkästään tulotilastojen vertailu on aika heikko lähtöpohja koulutuksen kannattavuudesta. Jotkut vaan tykkää 1700-luvun romanttisesta runoudesta. Mun mielestä täysin järjettämät pääaineet ja väikkärit kuvaavat enemmän yhteiskunnan sivistyspohjan leveyttä, kuin resurssien tuhlausta. Kuitenkin pitäisi kertoa kaikille tyypeille jotka sinne yliopistoon haluaa, että matotohtorin tittelillä ei tee paskan vertaa.
 
Jos puhutaan rahallisesti niin eipä niitä kovin montaa alaa ole mitä kannattaa lukea, jos ysille pääsisin takaisin niin luultavasti en menisi lukioon vaan ammattikouluun, eipä tarvitsisi opiskelu ajan taloudellista kurimusta nähdä ja juuri ylhäällä mainituilla putkimiehillä on sellainen palkka joka mulle ainakin riittäisi jo. Tietysti on opiskelijaelämässä niitä hienojakin puolia joita ei rahassa mitata. Ja tohon korkeakoulutuksen arvostukseen ni ei se suomessa kyllä yliarvostettua ole, tuntuu ettei tässä maassa sille anneta kovinkaan paljon painoa noin yleisesti, vrt. Historiaa pääaineena lukenut maisteri... Kyllä esim. Lääkärit saavat sen tietyn arvostuksen osakseen, muut hyvin tienaavat(juristit, ekonomit, DI:t) saavat sitten ihmisissä aika monenlaisia tuntemuksia aikaan, aina sieltä arvostuksesta halveksuntaan. (viimeistä en kyllä ymmärrä, mutta ehkei mun tarttekkaan)
 
nyt kun ite opiskelen amk:ssa niin päivittäin pyörii mielessä, että ku ois tajunnu aikoinaan mennä amikseen. amiksen kaksoistutkinto (ihan vaikka pelkästää englannin kielen takia) niin homma toimis..

edit: mutta eikös se melkein aina ole niin, että oletpa melkein mikä vaan ammatiltasi tulevaisuudessa niin aina ois voinu tehdä parempia valintoja aikoinaan jne... :)
 
Ottamatta sen enempää kantaa suomen koulutustilanteeseen niin kannattaa.
Itse tosin olen suuntautunut alalle jossa aika helpolla saa kivan tilin ilman suurempaa päänvaivaa, eri asia sitten nämä kyseiset historianlukijat ym.
 
Noissa humanistisissa aloissa on vähän se vika, että niistä voi sijoittua noin miljoonaan eri hommaan, mutta monella on vain se yksi ja ainoa vaihtoehto mielessä. Sitten kun siihen ei pääse niin ei kelpaa mikään, eikä "saa oman alan töitä". Opettajat sitten toki erikseen, mutta noin yleensä.

Toisaalta olen itse enemmän kiinnostunut omasta henkisestä kehittymisestäni kuin Suomen talouspoliittisesta tilanteesta, joten omasta mielestäni on kannattanut. Olen työllistynyt, vaikka työpaikka vain sivuaakin opiskeltua asiaa hyvin löyhästi. Joillekin on raha tärkeämpää, joillekin joku muu. Mikä nyt ketäkin kiinnostaa.

Vastauksena kysymykseen: opiskelu kannattaa, jos haluat opiskella. Jos et halua, ei kannata väkisin vääntää, muutakin löytyy maailmasta, kaikkia tarvitaan jne. latteuksia.
 
Mä en ainakaan vaihtaisi koulutusalaani mihinkään muuhun, enkä voisi olla kovin onnellinen suorittavan työn tekijänä. Toinen kysymys on se että saanko edes valmistuttuani koskaan esimerkiksi omanikäistä LVI-asentajaa kiinni tulotasossa?
 
Riippuu täysin alasta. Ja siitä pystyykö opiskeluja kuinka tehokkaasti hyödyntämään esim. oman yrityksen perustamisessa. Varsinaisesti ei missään koulussa opeteta menestymään taloudellisesti. Ei edes kauppatieteellisessä. Itsestä se siis on kiinni. Jotkut pärjäävät erinomaisesti ilman mitään koulutuksia.
 
Suomessa on ongelmana, että opiskeluun ja tutkintoihin suhtaudutaan kovin kapeanäköisesti. Jos olet esim. opiskellut äidinkieltä, niin sitten pitäisi muka tehdä koko loppuelämä töitä äidinkielen opettajana, tutkijana tai kirjailijana. Väärin! Sillä tutkinnolla voi tehdä melkeinpä mitä vaan ei-teknistä duunia esim. liike-elämässä (joskus olisi esim. mukavaa, jos markkinointimateriaaleja laativat ihmiset osaisivat kirjoittaa kieliopillisesti sujuvaa suomen kieltä... Nimim. "Sivusta seurannut").

Kapeanäköisestä "yksi tutkinto - yksi ura" -tyylisestä ajattelusta seuraa monenlaisia asennetason ongelmia:

- Valmiit maisterit eivät osaa tai halua hakea töihin eri aloille, ns. "en löytänyt oman alan töitä"-ilmiö.

- Työnantajat eivät palkkaa, koska tutkinto on "väärältä alalta" ("haemme henkilöstöhallinnon osaajaa, onhan sinulla tutkinto henkilöstöhallinnosta?")

- Ihmiset jumiutuvat yhdelle, mahdollisesti epätyydyttävälle, urapolulle eikä suuria muutoksia uskalleta tehdä koska se vaatisi mukamas uuden tutkinnon suorittamista (vinkki: höpön löpön).

- Nettifoorumeilla ja television viihdedokumenteissa v**tuillaan humanisteille ja maalataan heistä stereotyyppistä kuvaa päätöksentekokyvyttöminä pelleinä (huomaa vaikutus työnantajien asenteisiin).

Sanalla sanoen kyrsii tämä suomalainen koulutuskeskustelu ja yleinen asennevammaisuus! :curs:
 
Hyvä kysymys, ollaan kavereiden kanssa mietitty paljon tätä.

Omat ajatukset:
-Jengiä koulutetaan liikaa, jos 70% kansasta korkeakoulutetaan, löytyykö opintoja vastaavia töitä läheskään kaikille?
-Taidehistoriaa ja ties mitä humanistia juttuja on varmaan kiva lukea, mutta jos ei voi työllistyä, niin eikö sisäänottomääriä pitäisi vähentää?
-Jos vähän paikkoja ja paljon koulutettua jengiä, tapahtuu inflaatio koulutuksen ja palkkauksen suhteen.

Jos yliopiston käynyt menee työelämään viitisen vuotta amiksen jälkeen, väittäisin että koko elämän aikana tienattu summa on silti amista korkeampi. Tosin jos yliopistosta valmistunut on velkaantunut kun astuu työlämään 25-vuotiaana, on amiksen tyyppi luultavasti jo maksanut hyvän summan asuntolainaa ja on kohtalaisen vakavarainen. Amiksen urakehitys myös heikkoa, esim. ahtaaja on luultavasti 20 vuoden päästä edelleen ahtaaja. Ja palkan lisäksi työssä on merkittävää myös haasteet ja urakehitys. Tosin jos ei tykkää lukea eikä äskeinen haittaa, niin amis on hyvä valinta.

Mutta tosiaan, sisäänottomääriä ja AMK-koulujen määrää tulee mielestäni vähentää. Akateeminen työttömyys on nyt ihan tosi asia. Jos valmistuu esim 25-vuotiaana eikä ole tehnyt yhtään oman alan hommia (mäkki on nykyään ilmeisesti diskreditti CV:ssä), niin ei ihme jos vaikeuksia työllistyä kun tarjontaa työntekijäpuolelta on.
 
- Valmiit maisterit eivät osaa tai halua hakea töihin eri aloille, ns. "en löytänyt oman alan töitä"-ilmiö.

Miksi pitäisi hakea? Eikö opiskelijamäärä pitäisi suhteuttaa työelämän tarpeisiin, ei ole kenenkään edun mukaista jos työskennellään omaa koulutusta vastaamattomalla alalla. Ja ei se ainakaan helpota oman alan duunin saamista jos on valmistuttua ollut vuosia täysin eri alan töissä. Mielestäni tuntuu idiotismilta lukea kuusi vuotta tutkintoa ja sitten hyväksyä faktana se, että tulisi hakea omaa alaa vastaamatonta työtä.

Itsellä on YTM&KTM-kaveri rakennustyömaalla kun ei saa töitä. On mensan jäsen ja erittän fiksu. Ongelmana oman alan työkokemuksen puuttuminen ja ehkä hieman persoonallinen luonne (ei siis hullu, mutta ns. persoona). Ei siis ole "Sopiva henkilö".
 
Omalla kohdalla ei hirveästi ole opiskelusta ollut hyötyä. Yhdestä koulutuksesta valmistuin tekemään koulutusta vastaavia pätkätöitä pätkä toisensa jälkeen, toisesta taas lopputuloksena oli koulutusta vastaavasta vakituisesta paikasta kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä vajaan viiden vuoden työrupeaman jälkeen. Sen jälkeen olenkin tehnyt oikeasaan semmoisia hommia, joihin ei välttämättä tarvisi kuin peruskoulun tai kuten nykyiseen duuniin, viikonlopun kestävän kurssin. Ja kaikista hauskinta tässä on se, että tienaan nyt enemmän kuin noissa koulutusta vastaavissa töissä.

Parast opiskelussa on ollut se, että samasta koulusta löytyi ihastuttava neitonen, nykyinen vaimoni ja lasteni äiti.
 
nojaa..päivittäin mietin ihan samaa. tällä hetkellä toista vuotta amk:ssa ja välillä vituttaa kun menin lukioon enkä ammattikouluun..toisaalta vastuullisemmat hommat ja oman koulutukseni tarjoama laaja-alainen osaaminen ei pakota mua pelkästään ronklaamaan koko ikääni niitä ilmastointiputkia. yliopistoon en koskaan menisi mistään hinnasta..amk on siltä väliltä ihan jees. ei tietenkään takaa mulle mitään huippupalkkaa mut kyllä mä uskalsin sen 3,5v uhrata (osan tuostakin ajasta työssä) jotta takaan itselleni vähintään sen pari tonnia kuussa alalta joka kiinnostaa ja tarjoaa myös etenemismahdollisuudet ilman että joka arki-ilta 17.00 töiden jälkeen rymyän himaan naama paskassa.
 
^voisitko kertoa mitä kouluja sit oot käyny ja mitä teet nyt? :)

edit: Replay siis
 
nojaa..päivittäin mietin ihan samaa. tällä hetkellä toista vuotta amk:ssa ja välillä vituttaa kun menin lukioon enkä ammattikouluun..toisaalta vastuullisemmat hommat ja oman koulutukseni tarjoama laaja-alainen osaaminen ei pakota mua pelkästään ronklaamaan koko ikääni niitä ilmastointiputkia. yliopistoon en koskaan menisi mistään hinnasta..amk on siltä väliltä ihan jees. ei tietenkään takaa mulle mitään huippupalkkaa mut kyllä mä uskalsin sen 3,5v uhrata (osan tuostakin ajasta työssä) jotta takaan itselleni vähintään sen pari tonnia kuussa alalta joka kiinnostaa ja tarjoaa myös etenemismahdollisuudet ilman että joka arki-ilta 17.00 töiden jälkeen rymyän himaan naama paskassa.

Tradenomina(en tiedä oletko juuri sinä) oleminen varmaan syö miestä eniten. Ainakin tutut työllistyy vain melko turhiin konttorihommiin vaikka koulussa maalailtiin kuvia "hallinnollisista ja asiantuntevuutta vaativista korkeista tehtävistä" :D
 
Opiskelu kannattaa jos tekee duunia opiskeluajan ja kerää kokemusta niin että pääsee valmistumisen jälkeen hyviin hommiin. Jos kunnianhimoa löytyy niin opiskelu kannattaa aina!
 
Kyllä opiskelu kannattaa. Jos pelkkää hyötysuhdetta - opintovuodet verrattuna palkkaan - ajattelee, ei tietenkään missään tapauksessa. Mutta parhaimmillaan opiskelu avaa oikeasti uusia maailmoja.

En ole itse käynyt yliopistossa kuin kerran pääsykokeissa ja toisen kerran tyttöystävän valmistujaisissa. Mielestäni sivistysvaltion on silti syytä pitää kiinni laaja-alaisesta akateemisesta koulutuksesta. Tämän hyödyt eivät tietenkään ole suoraan mitattavissa, mutta pitkällä aikavälillä se vaikuttaa varmasti yleiseen ilmapiiriin sekä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
 
Sanoisin että kannattaa. Kyllä mulla ainakin on "suunnitelmissa" lähtä amk:hon opiskelemaan ihan vaan siistimmän ja fyysisesti kevyemmän työn perässä vaikka mikä raksaäijä tienais enemmän amispohjalta.
 
Miksi pitäisi hakea? Eikö opiskelijamäärä pitäisi suhteuttaa työelämän tarpeisiin, ei ole kenenkään edun mukaista jos työskennellään omaa koulutusta vastaamattomalla alalla. Ja ei se ainakaan helpota oman alan duunin saamista jos on valmistuttua ollut vuosia täysin eri alan töissä. Mielestäni tuntuu idiotismilta lukea kuusi vuotta tutkintoa ja sitten hyväksyä faktana se, että tulisi hakea omaa alaa vastaamatonta työtä.

Itsellä on YTM&KTM-kaveri rakennustyömaalla kun ei saa töitä. On mensan jäsen ja erittän fiksu. Ongelmana oman alan työkokemuksen puuttuminen ja ehkä hieman persoonallinen luonne (ei siis hullu, mutta ns. persoona). Ei siis ole "Sopiva henkilö".


Asia kun ei ole noin yksinkertainen... Suomen kokoisessa maassa riittää että yksi toimija (yritys) muutataa Kiinaan ja alan osaajia ei enää tarvita. Jos jotain inhoan niin tätä helvetin hyysäys yhteiskuntaa jossa valtion taata joka asia ja suojata perse sen varalta että menee pieleen. Ihmiset voisivat ottaa vastuun itsestään ja taloudestaan.
 
Back
Ylös Bottom