Kannattaako hankkia harjoitusvyö?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi kaikki. Mä olen miettinyt, että missä vaiheessa on tarpeellista hankkia harjoitusvyö. Sitten kun olen iso kuin karhu vaiko jo aiemmin? Vielä ei ole aiheutunut mitään kipuja puntin takia, mutta olisihan tuo hyvä tukemaan selkää. Nykyisistä sarjapainoista sen verran, että kyykkyjä 6 x 120 kg ja maastaveto 4 x 135 kg. Vielä ei ole selkiytynyt, alanko tehdä bodya vai voimaa, vaan molemmat kiinnostavat.

EDIT: Niin ja mikä ero on harjoitusvyöllä ja voimannostovyöllä?

Tosimiehet ei hanki koskaan vyötä, muutakuin ehkä maksimien kokeiluun turvaksi. Kunnon nostajilla on senverran kovat vatsalihakset, että jättää vyöt selkävaivaisille ja rhp-tyypeille hauiskääntöihin.
Jos taas ohjelmasi sisältää PALJON rasitusta sinne alaselälle, niin osta sitten joku vyö...

Eroista en tiedä, mutta eiköhän tuollaienn normivyö menettele ihan hyvin. :)

Mutta jos haluaa vetää kovia rautoja ilman härpäkkeitä (niinkuin vaikka minä, en tosin kovia rautoja), niin kovia vatsatreenejä vaan sinnekin!

Voimanostovyö on kova ja koko matkalta leveä, palttiarallaa 12-13cm?
Perusvyö ei ole vatsan kohdalta leveä ja on voimanostovyötä huomattavasti joustavampi ja pehmeämpi.

-Marchi- sanoi:
Tosimiehet ei hanki koskaan vyötä

Huippubodaritkaan eivät ole tosi miehiä?

Itse käytän vyötä koko ajan ja se toimii lähinnä turvana. Vyöllä ei todellakaan pysty korvaamaan vatsalihaksia... Kokeile ja pidä kuukauden tauko vatsatreenistä, pistä vyö päälle ja vaikka 160kg kyykkytankoon. Huomaat selkeästi, mitä tarkoitan.

-Marchi- sanoi:
Mutta jos haluaa vetää kovia rautoja ilman härpäkkeitä (niinkuin vaikka minä, en tosin kovia rautoja), niin kovia vatsatreenejä vaan sinnekin!

Tai sitten voi treenata myös selän ojentajia, ne kun ovat ne lihakset, jotka pitävät vedossa sen selän suorassa.

Evil Joe sanoi:
Vielä ei ole aiheutunut mitään kipuja puntin takia, mutta olisihan tuo hyvä tukemaan selkää.

Tukee se kasvattamalla vatsaontelon painetta, mutta ei se mikään pakkohankinta ole minusta missään vaiheessa.
Itselläni on voimanostovyö ja käytän sitä yleensä kyykyissä ja vedoissa siinä raskaimmassa sarjassa. Keskivartalo tuntuu tukevammalta ja saan käytettyä tämän takia enempi rautaa. Onko tuo sitten hyvä vai huono asia, siitäkin voi olla eri mielipiteitä.

Voimanostovyötä ainakin suosin itse sillon kun vyötä käytän. Mielestäni tuntuu huomattavasti mukavammalta, kuin bodivyö. Tosin, jos olet yhtä heikko kuin minä, niin suosittelen vain antamaan keskikropalle kunnon rääkkiä ja jättämään maksimit vielä vähäksi aikaa.

Missäs vaiheessa sitä vyötä sitten kannattaa rueta käyttämään, jos niin aikoo tehdä? Itse olen ajatellut että jospa SJMV:ssä ja kyykkäillessä tuota rupeis käyttämään, mutta kun nuo treenipainot on vielä sellaista tasoa, että varmasti tulis variksetkin ikkunasta ihmettelemään ja nauramaan...

Kokoleveä mahdollisimman pehmeä vyö on oma suosikki. Salilla on sellanen varmaan 20 vuotta vanha vyö joka on tosi pehmee ja notkee eikä revi sillä tavalla kuin noi uutuuttaan hohtavat vyöt. Nyt kun ostais uuden niin ehkä se kymmenen vuoden päästä olis hyvä.

Karpaasi85 sanoi:
Huippubodaritkaan eivät ole tosi miehiä?

Yleensä ne käyttää vyötä vain kovimmissa sarjoissa, minkä sanoin olevan ihan ok. (kai)

Kokeile ja pidä kuukauden tauko vatsatreenistä, pistä vyö päälle ja vaikka 160kg kyykkytankoon. Huomaat selkeästi, mitä tarkoitan.

Ei niistä pidetä taukoa ja isketä maksimipainoja heti kehiin.

Kysytääs tähän väliin tällästä.
Mulla on selkärangassa kaiken näköistä ongelmaa (skolioosi, lordoosi, nikama ei oo kohallaan ja alin nikama ei ota painoa kunnolla vastaan kun on killissä) ja fysioterapeutti sano etten sais käyttää vyötä treenatessa että syvätlihakset aktivoituis. Ongelma on sellanen että joskus selkä ei anna tehdä edes tangolla ilman kipua eli vyötä olis pakko käyttää jotta edes jonkun näköistä treeniä vois duunaa. Tavalliset vyöt mitä salilla on ei tue tarpeeksi ja joutuu kamppailemaan kivun kanssa. Eli olisiko jotain erikois vöitä tai tukia jotka antais enemmän tukea? Vai onko tälläsessä tapauksessa pelimenetetty?

toivottavasti joku saa mun selittelyistä selvää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pukkis, oletko varma, että sulla on suoritustekniikat ja lihashuolto (=venyttely, vaikuttaa liikkuvuuteen, eli siihen, pystyykö yleensäkään tekemään kunnon suoritustekniikalla tiettyjä liikkeitä) kunnossa? Jos ei, järkkää ne ensin kuntoon vaikka harjanvarren avulla. Se ei voi painaa liikaa.

-Marchi- sanoi:
Tosimiehet ei hanki koskaan vyötä, muutakuin ehkä maksimien kokeiluun turvaksi. Kunnon nostajilla on senverran kovat vatsalihakset, että jättää vyöt selkävaivaisille ja rhp-tyypeille hauiskääntöihin.
Selän kanssa kun nyt sattuu olemaan sellainen homma, että kun se kerran kunnolla paukahtaa niin paskalla säkällä saat siitä vaivan koko loppuiäksesi ja voit kerralla unohtaa kovat kyykyt sun muut. Muutaman tapauksen tunnen missä varsinkin alaselkä on rusautettu juuri vastaavanlaisen miehistelyn tai muun tietämättömyyden tuloksena ja jokainen on sanonut, että vitutus on kova kun ei silloin tajunnut olla viisas.

Tottakai MaailmankovinMarchi vetää aina 400 kilolla hyvää huomenta sarjoja ilman vyötä, syö rautaa ja paskoo kettinkiä mutta ehkä kaikki eivät ole yhtä kovia. Miksi ottaa riski kun voi turvallisesti nostella vyön kanssa?

Vyöllä nostelu ei ole turvallista. Sekin on kyseenalaista, onko vyöllä nostelu edes turvallisempaa, kuin ilman (siis olen lukenut asian kyseenalaistavia kommentteja, en välttämättä itse kyseenalaista, ilmaisen vain joidenkin esittämän mielipiteen, joka on jopa perusteltu).

Ite käytän vyötä, kun painomäärä kyykyssä tai maastanostossa nousee maksimisuoritukseen toistomäärillä 1-3. Kyllähän se tukavamman fiiliksen antaa, koska helpottaa riittävän paineen aikaansaamista ja ylläpitämistä vatsaonteloon/vatsaontelossa.

Vyönä käytän voimanostovyötä. Olen myös kokeillut selän takaa leveämpiä ja muualta kapeampia vöitä, en tykännyt.

Salilla olen katsellut varsin mielenkiintoisia tekniikoita (ja omaanikin ihmetellyt) silloin kun vedetän hiukan pitempiä sarjoja kyykkyä ja lopussa alkaa veto loppumaan jolloin tekniikka tuppaa kärsimään enemmän tai vähemmän. Monesti viimeiset toistot alkavat kuormittamaan selkää ja selkä pyöristymään jolloin ainakin omasta mielestäni selän vaurioittamisen riski kasvaa.

Iivili, haluaisin kyllä ihan jo puhtaasta mielenkiinnostakin tietää miten joku perustelee vyön käytön turhuuden. Itselläni ei ole mitään muuta kuin mutua ja kokemuksen kautta nähtyä ja koettua tietoa, joten ihan sivistääkseni itseäni.

-Marchi- sanoi:
Jos taas ohjelmasi sisältää PALJON rasitusta sinne alaselälle, niin osta sitten joku vyö...

Eroista en tiedä, mutta eiköhän tuollaienn normivyö menettele ihan hyvin. :)

Tosimies 17v antaa tiukkoja kommentteja!!! :david: :anssi:

Ei sille vyön käytön aloittamiselle voi antaa mitään ehdtonta rajaa. Jokaisen voimatasot on kuitenkin niin erilaiset. Jonkinlaisena ohjenuorana voisi kuitenkin pitää sitä että on treenattu vuosi yhteen soittoon ja sekä kyykätessä että vetäessä tuntuu sille että saisi noston paremmin kontrolliin vyön kanssa niin ei muuta kuin vyöostoksille.
Ostakaa heti ensi vyöksi kunnollinen ni ei tartte niin montaa sitten ostella!! :kippis1:

Pulla sanoi:
Tottakai MaailmankovinMarchi vetää aina 400 kilolla hyvää huomenta sarjoja ilman vyötä, syö rautaa ja paskoo kettinkiä mutta ehkä kaikki eivät ole yhtä kovia. Miksi ottaa riski kun voi turvallisesti nostella vyön kanssa?

Niinpä, kannattaisi varmaan korostaa, että mielipide on oma jos se ei mihinkään faktaan perustu. Täällä joillakin tuntuu olevan tapa huudella noita "treenitotuuksiaan" isoon ääneen ja vetää rhp-kortit sun muut kehiin. Kannattaisi joskus miettiä, että joku voi ottaa nuo tosissaan ja vaikka teloa itsensä. :david:

Pulla sanoi:
Iivili, haluaisin kyllä ihan jo puhtaasta mielenkiinnostakin tietää miten joku perustelee vyön käytön turhuuden. Itselläni ei ole mitään muuta kuin mutua ja kokemuksen kautta nähtyä ja koettua tietoa, joten ihan sivistääkseni itseäni.

En ole Iivili, mutta tässä ainakin jotain tieteellistä(?) tekstiä aiheesta:
http://www.drlenkravitz.com/Articles/weightbelt.html

Lopusta löytyy vielä referenssejä muihin tutkimuksiin. Tässä nyt oleellisin kohta

Some clients may find the use of a weightlifting belt helpful in maintaining proper form during exercise. However, this is not a stand-alone solution or preventive measure. Teaching your clients' proper form and prescribing the appropriate exercises and loads appears to be the best primary intervention to reduce the risk of injury during exercise. However, a lumbar belt may provide a beneficial effect when performing maximal lifts, such as in power lifting. Finally, it is important for the trainer to realize that there is a complex interaction of the muscles, such as the abdominals (especially the obliques and transverse abdominals) and other sensory influences (such as proprioception and kinesthetic awareness) when doing lifting tasks that should always be considered when designing safe and effective exercise programs.

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että jatkuva vyön käyttö pikemminkin altistaa vammoille ja, että vyötä tulisi käyttää vain maksiminostoissa jos silloinkaan. Minulle on myös kerrottu, että pahinta mitä voi tehdä selälleen on pitää pukuhuoneesta pukuhuoneeseen bodyvyötä. Edestä kapea vyö ei anna hyvää paineen lisäystä vatsaonteloon, vaikka vyö tuntuukin mukavalta päällä.

Eli mikäli olen ymmärtänyt oikein, sarjat tulisi ennemmin keskeyttää jos tekniikka alkaa hajota. Vatsa/selkä-osasto on silloin liian heikko ja on vaarallista jatkaa. Vyöllä ei voi siis korvata lihaksiston puutteita.

Joku paremmin asioista perillä oleva voisi vielä tarkentaa. Kerroin vain mitä olen netistä lukenut tai muilta kuullut, joten pienellä varauksella voi edelleen suhtautua näihin.

Pulla sanoi:
Selän kanssa kun nyt sattuu olemaan sellainen homma, että kun se kerran kunnolla paukahtaa niin paskalla säkällä saat siitä vaivan koko loppuiäksesi ja voit kerralla unohtaa kovat kyykyt sun muut. Muutaman tapauksen tunnen missä varsinkin alaselkä on rusautettu juuri vastaavanlaisen miehistelyn tai muun tietämättömyyden tuloksena ja jokainen on sanonut, että vitutus on kova kun ei silloin tajunnut olla viisas.

Olen sen jo paskaksi saanut ja siitä olen oppinut sen, että haluan vahvistaa keskikroppani sellaiseksi korsetiksi, etten vyötä tarvitse. Ja minä en käytä sellaisia rautoja, että selkä pyöristyisi, kohtuus kaikessa.

Mielestäni en missään vaiheessa sanonut kovia rautoja vetäväni, mutta ihan kiva et aattelet mua noin kovaksi ;)

Pääajatukseni oli, että pysytään painoissa, joita pystyy ottamaan ilman vyötä, mutta jos haluaa niitä 1-3:ia ottaa, niin vyötä esille.
Syvät vatsalihakset saattaa olla vähän schaissea jos koko ajan sitä vyötä käyttää, mut tehkää ihan kuten haluutte. :)

ps. kuunnelkaa Hermannia ja Iiviliä.

iivili sanoi:
Pukkis, oletko varma, että sulla on suoritustekniikat ja lihashuolto (=venyttely, vaikuttaa liikkuvuuteen, eli siihen, pystyykö yleensäkään tekemään kunnon suoritustekniikalla tiettyjä liikkeitä) kunnossa? Jos ei, järkkää ne ensin kuntoon vaikka harjanvarren avulla. Se ei voi painaa liikaa.

Fysioterapautin kanssa käytiin läpi mutta jäi sellanen fiilis ettei se oikeen itekkään tienny miten mave ja kyykky tehdään. Venytteln melkein joka päivä jotta voisin edes siedettävästi elää ton selän kanssa. Mistäs vois nähdä noita suoritustekniikoita tarkemmin?

Evil Joe sanoi:
Moi kaikki. Mä olen miettinyt, että missä vaiheessa on tarpeellista hankkia harjoitusvyö. Sitten kun olen iso kuin karhu vaiko jo aiemmin? Vielä ei ole aiheutunut mitään kipuja puntin takia, mutta olisihan tuo hyvä tukemaan selkää. Nykyisistä sarjapainoista sen verran, että kyykkyjä 6 x 120 kg ja maastaveto 4 x 135 kg. Vielä ei ole selkiytynyt, alanko tehdä bodya vai voimaa, vaan molemmat kiinnostavat.

EDIT: Niin ja mikä ero on harjoitusvyöllä ja voimannostovyöllä?

nuorempana tuli treenattua ja kilpailtua voimanostossa jotakuinkin tosissaan.nykyään lähinnä pumppailen.itse käytin vyötä jalkakyykkyssä jo n.90 kg:n treenipainoissa(maximi ykkönen oli 200kg).penkissä tykkäsin käyttää kans vyötä jo pienillä painoilla,ku yritin jokinlaista kaarta taivutella.maastavedot (kapea ja sumo)sitten taas otin aika lähelle maximia ilman vyötä.toimi mulla hyvin.kyykyt pysyy hyvin kasassa vyön kans ja loukkaantumisriski pienenee.ja selkä kuitenkin vahvistuu vedoissa.suosittelen :thumbs: mukava se on sitten voivotella kipeän selän kans ku joku "pro pakkislainen" on suositellut kyykkäämään kovia kuutosia ilman vyötä,ja olet viidennen toiston jälkeen horjahtanut eteenpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom