Kannattaako aloittelijan treenata 2 kertaa päivässä jos mahdollisuus on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j.nu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Kohta viisi kuukautta käynyt tasaisesti 3krt/vko salilla ja olen tyytyväinen edistykseen.

Nyt olisi kuitenkin sen verran vapaata aikaa että olisi kuukauden ajan mahdollisuus käydä salilla periaattessa niin usein kun haluaa.

Vaikka halu olisi kova, onko järkevää palautumisen kannalta? Lepoa ja safkaa on riittämiin myös tiedossa.

Jos kuulostaa mahdolliselta idealta, miten olisi hyvä lähteä toteuttamaan?

Olen lähiaikoina treenannut tiheämmin kuin 3krt/vko koska olen useammin päässyt salille; eli siis selkä, rinta, jalat, kädet, olkapäät kaikki eri päivinä ja välipäiviä sinne väliin kroppaa kuunnellen.

Millainen olisi järkevä idea lähteä toteuttamaan? Itsellä ensimmäisenä ajatuksena että eka treeni kovaa ja toinen treeni enemmän "pumppailua" ja ajatuksena että jatkaisin samaa rataa että päivä/lihasryhmä.. kokeneemmat ja viisaammat korjatkoon ajatusvääristymiäni. :)

Kiitos ja kumarrus. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Nöyränä poikana täytyy myöntää että en oo puntteja kolistellu koskaan näin aktiivisesti, edes semmosta räpellystä ei oo ollu moniin vuosiin, elämänkoulu vei mukanaan ja nyt on aika ryhdistäytyä :) Kyllä se tietty harmittaa kun miettii että jos ois kokoajan jatkanu harrastusta että missä kunnossa sitä olisi mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. :P

Ja tää aihe on mulle ainakin täysin uus, Hulkki hehkutti et miten treenit kulki kun treenaa pari kertaa päivässä mut en oo varma et sopiiko aloittelijalle myös.

Täällä on monen tyylisuunnan kannattajia... Mä henkilökohtaisesti oon sitä mieltä et lepo on tärkeä! Itekin oon treeni aikoinani kokeillu jos minkälaista treeni tyyliä. Tossa yhes kuukaudessa sä et kyl kerkiä huomaamaan sopiiko sulle joku tietty ohjelma. Jos mä alkaisin taas treenaa pyrkisin treenaa mahdollisimman vähän et lihas sais rauhassa korjaantua edellisestä treenistä.

Itse ehkä mielummin siirtyisin 4 jakoiseen ja vetäisin reenit 4-5 krt viikossa kuin että menisit tekemään pvssä kahdet reenit koska jos nyt siirryt tekemään 2 krt pv reenejä niin en usko että ilman tosi kovaa motivaatiota niitä jaksaisit tehdä pari viikkoa enempää koska aloittelijalla ei ole niin hyvät palautumisajat kuin esim hulkilla joka reenannut yli 10 vuotta ja vaatii tosiaan että se ravintopuoli on kunnossa.

Jaat treenin kahteen osaan. Pidä työmäärä samana. Eli esimerkiksi takareidet aamulla ja etureidet illalla. Kahta useamman tunnin treeniä jos alkaa äkistään vetämään päivittäin niin lyö kyllä aika pahasti tukkoon. Etenkin jos hypätään tuollaisesta 3 treeniä/vko tahdista. Kroppa on mahdollista totuttaa todella korkeisiin treenimääriin, mutta se vaatii vuosien siirtymäajan.

Itselläni on neljän päivän kierrossa kuusi treeniä. Kaksi tuplaa siis ja kaksi normaalia.

Noh alotuspostaukseen voin vaan näin aloittelijan näkökulmasta sanoa, että vaikka aikaa olisi kuinka niin eikö ole sinänsä aika "turhaa" käydä kaksi kertaa päivässä salilla, kun voisi ne kaksi kertaa korvata yhdellä? Ja siis jokainen tekee tietty, niin kuin parhaaksi katsoo ei siinä mitään, mutta eikai se useampi salikerta päivässä kehitystä mitenkään merkittävästi nopeuta? Eihän mehupillinkään läpi voi juoda enempää tavaraa kuin halkaisija antaa myöten (tulipa hassun kuuloinen vertaus... :D). Mutta Bodauksen tietojättiä lainaten "Tehdään yhdessä painoharjoittelusta ja kuntosaliharjoittelusta mukava tapa ryppyotsaisen repimisen sijaan.", itse vähän reilu vuosi sitten tein sen virheen, että kun aloitin, aloitin sata lasissa, sitten kun alko puhti loppua niin lisää treeniä vaan niin ei kehitys kärsi, lopuksi vaan makasin sohvalla kun ei vaan huvittanut yhtään lähteä salille ja sitten parin viikon päästä taas oli oikeasti latautunut, mutta eikös tyhmä ihminen virheensä toista, tosin nyt olen jo oppinut kuuntelemaan kroppaa, että paremmin se kehittää lihaksia, että tekee sen verran kuin pystyy ja tuntuu kuitenkin vielä hyvältä kuin se, että piiputetaan ittensä ja sitten ei mikään huvita.

Back
Ylös Bottom