Pii sanoi:Täältäpä ilmoittautuu yksi poikkeus...
Minä myös

Iltapala: 5x68g = 340g kananmunaa
Kcal/p/h/r: 486 / 43 / 1 / 35
E%: 35 / 0 / 65
DHA: 364mg
Tollanen on tullut syötyä yhdeksänä iltana kymmenestä vuodenvaihteesta lähtien. Veren lipidit:
Kol: 2,5
HDL: 0,95
LDL: 1,3
TG: 0,6
Valitettavasti en tiedä mitkä arvoni olivat armeijassa, jolloin en kananmunia juuri syönyt. Olen ollut bulkilla koko ajan ja paino noussut, hiilarit 200-250g/vrk eli hyviä? kolesteroliarvoja ei voi pistää painonpudotuksen tai low-carbin piikkiin. Tosin EPA:aa (1500-2000mg/vrk) ja kylmäpuristettua rypsäriä (30ml/vrk) olen syönyt.
Onko korkea kolesteroli oikeasti ongelma?
"there is no difference in blood cholesterol levels between North Americans and the Japanese, but North Americans have a 626% higher CV disease mortality rate"
Dr. Bruce Holub from the Department of Human Biology and Nutritional Sciences at the University of Guelph

:whip: Tuosta Pufa-jutusta en ole täysin varma (siis tarkasta osuudesta kalkkeumassa), mutta siis n-3 sarja toimii tulehdusta ehkäisevästi ja n-6 sarja päinvastoin. Eli n-3 hyvä, n-6 paha. Molemmat toki essentiellejä rasvoja. Mutta vain pieninä määrinä. Kummankaan saanti ei optimitilassa saisi nousta yli kymmenen g:n, viisikin grammaa riittänee hyvin. Suurina pitoisuuksina, tai ennen syömistä käsiteltyinä ne ovat alttiita myös hapettumiselle. Hapettumista ja sen seurauksia voi estää antioksidanttisia kasviksia ja marjoja syömällä, sekä joidenkin herkästi pelkistyvien kivennäisaineiden (ts.hapettimien esim Rauta(II)sulfaatin) saannin pitäminen kohtuuden rajoissa. All in all, kolesteroli ei siis itsessään ole niinkään syypää sairauksiin, onpahan vain hyvä indikaattori. Tuotteet kuten Benecol ovat, miten sen nyt sanoisi, yliarvostettuja. Kolesterolin alentaminen luonnottomin keinoin (benecolissa kasvisterolit (?)) ei siis auta juuri yhtään. Sama kuin olisi syöpä, mikä aiheuttaisii pääkipua. Kun ottaa buranaa, niin ongelma ratkaistu? Kolesteroli melko lailla sama asia. Vanhat puoskariopit vain istuvat tiukassa, osin yhteityökumppaneiden painostuksesta johtuen (lääketehtaat, makeistehtaat, suuret leipätehtaat, Coca-cola...).