kananmunat

Pii sanoi:
Täältäpä ilmoittautuu yksi poikkeus...

Minä myös :)

Iltapala: 5x68g = 340g kananmunaa

Kcal/p/h/r: 486 / 43 / 1 / 35

E%: 35 / 0 / 65
DHA: 364mg

Tollanen on tullut syötyä yhdeksänä iltana kymmenestä vuodenvaihteesta lähtien. Veren lipidit:

Kol: 2,5
HDL: 0,95
LDL: 1,3
TG: 0,6

Valitettavasti en tiedä mitkä arvoni olivat armeijassa, jolloin en kananmunia juuri syönyt. Olen ollut bulkilla koko ajan ja paino noussut, hiilarit 200-250g/vrk eli hyviä? kolesteroliarvoja ei voi pistää painonpudotuksen tai low-carbin piikkiin. Tosin EPA:aa (1500-2000mg/vrk) ja kylmäpuristettua rypsäriä (30ml/vrk) olen syönyt.

Onko korkea kolesteroli oikeasti ongelma?

"there is no difference in blood cholesterol levels between North Americans and the Japanese, but North Americans have a 626% higher CV disease mortality rate"

Dr. Bruce Holub from the Department of Human Biology and Nutritional Sciences at the University of Guelph

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Cockton sanoi:
Näin tein. LDL laski, Triglyt laski, HDL nousi. Toki siinä ohessa lopetin hiilihydraattien mättämisen. Samaa tiedän tapahtuvan monella muullakin, joten en nyt tiedä miten poikkeuksellisesta ilmiöstä on kyse. Kansantuhoamislaitoksen mukaan varmasti näin onkin.

Muita muutoksia ruokavaliossa oli mm. joka aamuinen irstailu munien ja pekonin kanssa.

Noista tutkimuksista... Pidän melkoisen huuhaana tutkimuksia, jotka päätyvät siihen että yksi yksittäinen ruoka-aine saa elimistössä aikaan jotakin. Se kokonaisruokavalio pitää kuitenkin ottaa huomioon.

Pubmedissä on muuten ketodiettejä käsitteleviä juttuja tullu viime aikoina runsaasti lisää.

Nimim. "Enää alle 30 prosenttisesti pahaa eläinrasvaa"

Eikös jossain vasta tehty joku tutkimuskin että kananmunat nostaisivat juuri tätä hyvää HDL-kolesterolia? Voin olla väärässäkin, enkä osaa antaa mitään viitteitä ko. tutkimukseen.
Ite ei oo ees uskaltanut mennä mittauttamaan kolesteroliaan aikoihin, tieto lisää tuskaa. Joskus yläasteella mitattiin ja pilvissähän se oli. Minkäs sitä mahtaa kun äidinmaidossa on tuon ongelman saanu..

Teillä, jotka ootte mittauttaneet rasva-arvonne, on ollut kananmunat ehkä liian vähän aikaa ruokavaliossa suurina määrinä, että mahd ei olisi ehtinyt vielä veriarvoihin kertyä.

No joka tapauksessa en usko itsekään, että jos hlö muuten syö huippusiististi ja harrastaa liikuntaa, keltuaiset nostaisivat kolesteroliarvoja.

Itse oon syönyt hieman vajaa 3 vuotta joka IKINEN aamu 2 runsaassa rasvassa paistettua kananmunaa ja usein vielä illalla 1-2 keitettyä (keskiarvo kolmen vuoden ajalta ehkä 2,5-3 munaa päivässä). Viikon päästä on testit ja mm rasva-arvojen tarkastus. Laitan tulokset tänne kun sitten saan ne.

Olipa alan lehdessäkin tutkimus, jossa todettiin että huonon kolesterolin nauttimisella ei ole käytännössä vaikutusta veren huonoon kolesteroliin.

Kyllä kananmunassa ja varsinkin keltuaisessa on niin perkeleesti hyödyllisiä aineita että mä ainakin vetelen aika huoletta menemään. Kuitenkaan en syö enempää kuin 4 keltuaista päivässä...

Mä olen myös tottunut syömään 2-3 munaa illassa keltuaisineen. Kolesteroliarvot ei ole ollut allekirjoittaneelle ongelma vaikkakin suvussa on "kellotettu" aika koviakin lukemia. Keltuaisen sisältämiä hyödyllisiä ainesosia on muistini mukaan sen verran paljon ettei opiskelija viitti heittää niitä viemäristä alas...

En ole ravitsemustieteilijä, mutta olen tietävinäni tästäkin asiasta:

Kananmunista saa valmista kolesterolia ja kropan säätely- ja tasapainottelumekanismit huomaavat ettei kolesterolia silloin enää tarvitse valmistaa tyydyttyneistä rasvoista ja siksi kropan kolesterolitasot pysyvät munansyöjillä aisoissa.

Itse söin vuosikaupalla neljä kokonaista munaa päivässä ja kolesteroliarvoni olivat alhaisemmat mitä mittari pystyi näyttämään.

MKM sanoi:
Itse söin vuosikaupalla neljä kokonaista munaa päivässä ja kolesteroliarvoni olivat alhaisemmat mitä mittari pystyi näyttämään.

Sama juttu mulla. 7 x viikossa aamupalalla 3 keitettyä munaa huiviin joista kahdessa keltuaiset mukana. Näitä on vedelty nyt reilut pari vuotta.
Viime kuussa mitattiin kolesteroli ja se oli vähemmän kuin mitä mittari pystyi mittaamaan. Muuten toki ruokavalio on siisti eli ylimääräiset rasvat ym. sonta on karsittu pois.

Jos tekisin testin itsellenikin aiheesta kananmunat ja kolesteroli niin kauankohan
noita tarttisi syödä, että tuloksen huomaa??
Tosin syön niitää kyllä paljon nykyäänkin mutta keltuaisia max 1/vrk.

Pitäisi testeissä käydä kumminkin niin samahan tuo olisi samalla testata, kaivaako
sitä itellensä monttua jos vaikka lisäisikin munankeltuaisia joskus soppaan
sekaan....

Minulla myös ovat jo ennestään hyvät kolesteroliarvoni vielä parantuneet, ja kiskon kananmunia 3-7 valkuaista ja 2-5 keltuaista päivässä!

Fighter1157 sanoi:
Olipa alan lehdessäkin tutkimus, jossa todettiin että huonon kolesterolin nauttimisella ei ole käytännössä vaikutusta veren huonoon kolesteroliin.

Ja mitäs sitten on ravinnon huono kolesteroli? *nauraa* Jälleen kerran yksi osoitus ihmisten tyhmyydestä (ei sinun, vaan tutkijoiden?, jos tuo kerran oli "alan lehdessä". :whip:

jaa, vaikuttaa siltä että joillakin munat jopa laskee kolesterolia kun mitttarit näyttää alhaisimpia mahdollisia lukemia:), no minä olen jääräpää eikä oma mielipiteeni asiasta kyllä muutu mihinkään.

Juu, kolesteroliarvot määräytyvät joidenkin tutkijoiden mukaan lähes täysin geneettisesti. Itse kallistun myös tähän suuntaan, sillä esimerkiksi isäukollani on vieläkin, vajaana 60-vuotiaana loistavat kolesteroliarvot vaikka mies on laittanut päivittäin ranskanleivän päällekin vajaan sentin kerroksen voita jo varmaan 30 vuotta.
Mike sanoi:
ketodieetit sitten erikseen.
En puhunut ketodieetistä, vaan ihan tavallisesta ei-ketogeenisesta low-carbista.

Minulta on mitattu viiden vuoden välein työpaikka terv.tarkastuksissa kolesterooli ja sama testi toistettiin jälleen vuosi takaperin ja arvo oli täsmälleen sama kuin aikasemminkin eli 4,6. Viimeiset 15 vuotta olen syönyt 1-2 isoa pakettia munia keltuaisineen viikossa. Muuten ruokavalioni on kunnossa eli vähän roiskaruokaa ja paljon terveellistä perusruokaa. Ja sukurasitteitakin korkeaa kolesterooliin minulla voisi olla, koska isäni arvot heiluivat siellä 6-9 paikkeilla, mutta eipä näy ainakaan minulla kananmunat aiheuttavan mitään ongelmia.

Critter sanoi:
Ja mitäs sitten on ravinnon huono kolesteroli? *nauraa* Jälleen kerran yksi osoitus ihmisten tyhmyydestä (ei sinun, vaan tutkijoiden?, jos tuo kerran oli "alan lehdessä". :whip:

Sanooko LDL mitään? :jahas: Elimistössä on viittä päätyyppiä lipoproteiineja (muoto jossa (neutraali)rasvat ja kolesteroli kulkevat veressä), joista LDL eli low density lipoprotein mihin yleisesti huonolla kolesterolilla viitataan voi olla terveydelle haitallinen jos sen pitoisuus veressä on suuri, sillä se kuljettaa kolesterolia kudossoluihin, josta voi seurauta esimerkiksi ateroskleroosi eli valtimonkovettumatauti. HDL (high density lipoprotein) taas kuljettaa kolesterolia pois kudossoluista maksaan, jossa siitä muodostetaan sappea. Siinä oli nakkitason selitys. En tajua, mitä tuolla on tekemistä tyhmyyden kanssa. Ainakaan tutkijoiden, jotka tosissaan yrittävät asiaa huomattavasti monimutkaisemmalla tasolla selvittää, jotta sinäkin Critter saisit elämääsi lisää laadukkaita vuosia. Tämä ei tietenkään vaadi sinulta loppupeleissä muuta kuin sitä, että osaat välttää tuotteita, jotka sisältävät huonoa kolesterolia - oli niillä merkitystä veren rasva-arvojen kannalta tai ei.

Mikä lehti ja artikkeli muuten oli kyseessä, Fighter?

Edit: neutraalirasvoilla tarkoitin juuri triglyseridejä. Omat rasva-arvoni olivat kunnossa kun viimeksi tsekattiin sitkeän flunssa yhteydessä.

ylikuntoilija sanoi:
Sanooko LDL mitään? :jahas: Elimistössä on viittä päätyyppiä lipoproteiineja (muoto jossa (neutraali)rasvat ja kolesteroli kulkevat veressä), joista LDL eli low density lipoprotein mihin yleisesti huonolla kolesterolilla viitataan voi olla terveydelle haitallinen jos sen pitoisuus veressä on suuri, sillä se kuljettaa kolesterolia kudossoluihin, josta voi seurauta esimerkiksi ateroskleroosi eli valtimonkovettumatauti. HDL (high density lipoprotein) taas kuljettaa kolesterolia pois kudossoluista maksaan, jossa siitä muodostetaan sappea. Siinä oli nakkitason selitys. En tajua, mitä tuolla on tekemistä tyhmyyden kanssa. Ainakaan tutkijoiden, jotka tosissaan yrittävät asiaa huomattavasti monimutkaisemmalla tasolla selvittää, jotta sinäkin Critter saisit elämääsi lisää laadukkaita vuosia. Tämä ei tietenkään vaadi sinulta loppupeleissä muuta kuin sitä, että osaat välttää tuotteita, jotka sisältävät huonoa kolesterolia - oli niillä merkitystä veren rasva-arvojen kannalta tai ei.

Mikä lehti ja artikkeli muuten oli kyseessä, Fighter?

Edit: neutraalirasvoilla tarkoitin juuri triglyseridejä. Omat rasva-arvoni olivat kunnossa kun viimeksi tsekattiin sitkeän flunssa yhteydessä.

:hyper: :hyper: Tänks, nauruista nimittäin. Siis, ravinnossa ei ole hyvää eikä huonoa kolesterolia. Ravinnossa on vain kolesterolia. Kolesteroli jaetaan virheellisesti hyvään ja huonoon kolesteroliin, määritellään siis kuljetusproteiinien mukaan. Kolesterolia on vain yhtä, ravinnosta ei voi saada "hyvää" tai "huonoa" kolesterolia. LDL kuljettaa samaa kolesterolia kuin HDL:kin, vain päinvastaiseen suuntaan. Kolesteroli ei aiheuta sairauksia. Rasva-arvot vain on nykyään tulkittu hyväksi indikaattoriksi elimistön tilasta, mitä ne kieltämättä ovatkin, jos pureudutaan LDL:ssäkin Apo-A, Apo-B tasolle. Varsinkin triglyseridit kertovat melko suoraan sydäntautiriskin, ja arvaapa millä triglyt saa alas? Aivan, rasvaa (luonnollista, ei mitään käsiteltyjä kasvirasvoja) syömällä. Toisin kuin usein virheellisesti väitetään, kolesteroli ei tuki suonia, vaan verisuonikalkkeumista valtaosa on "terveellistä" monityydyttymätöntä rasvaa (PuFa). Aikani pätevästi tehtyjä tutkimuksia (ei siis mitään höpöhöpö-tutkimuksia vrt.KTL) katseltuani tiedän kyllä, millainen ruokavalio sopii parhaiten keskim.ihmiselle Mutta kiitos kuitenkin huolenpidostasi. Kerropa vielä mistä sitä huonoa ja hyvää kolesterolia saa ravinnosta, että osaa sitten varoa :worship:

Tuon alun allekirjoitan myös, mutta eikös kuitenkin tuo verisuonia tukkiva tavara ole kolesteroli hyvinkin ainoastaan sillä erolla, että tämä verisuonia tukkiva kolesteroli on hapettuneessa muodossa.

Ja jostain muistan myös lukeneeni että magnesium ehkäisisi LDL:n synteesiä maksassa.Magnesiumista on moneksi :)

Xtreme sanoi:
Tuon alun allekirjoitan myös, mutta eikös kuitenkin tuo verisuonia tukkiva tavara ole kolesteroli hyvinkin ainoastaan sillä erolla, että tämä verisuonia tukkiva kolesteroli on hapettuneessa muodossa.

Ja jostain muistan myös lukeneeni että magnesium ehkäisisi LDL:n synteesiä maksassa.Magnesiumista on moneksi :)

Juuh, siis LDL:n hapettunut muoto on osana verisuonitukosta, mutta siltikin väittäisin suurimman osan siitä olevan PuFaa. Pubmedistä tai jostain voin joskus asian tarkistaa.

Pilkka osuu omaan nilkkaan..

Eipä tullut mieleeni olettaa, että tuohon viittasit, vaikka kyllähän lauseen voi näinkin tulkita. Nyt tietysti olen hyvinkin vakuuttunut kun oikein LDL:n edelleen jaottelit, mutta mikset yksinkertaisesti perustellut aiempaa naureskeluasi kertomalla tämän saman tien? Vai oliko tarkoituksesi juuri provosoida minunlaisiani amatöörejä, jotta saisit kunnon jälkinaurut? Hyvä jos piristin iltaasi, mutta en nyt varsinaisesti huomaa nakkiselityksessäni asiavirheitä - paitsi PUFAn osuus, josta en tiennyt. Luulin, että niistä olisi hyötyä kalkkeutumisen hillitsemisessä (oliko n-3 pitkäketjuiset PUFAt, jotta voit korjata taas asiavirheeni), mutta olin ilmeisesti väärässä.

Vetoan siis tarkoitukselliseen harhaanjohtamiseen ja vetäydyn nurkkaan häpeämään, että uskalsin asiantuntijan kommentointiin puuttua :itku: . Heittelen sinua sitten tuolta nurkasta pikkukivillä. Asia on toki tervetullut, nyt kun sanaisen arkkusi naurultasi pääsit avaamaan.

ylikuntoilija sanoi:
Eipä tullut mieleeni olettaa, että tuohon viittasit, vaikka kyllähän lauseen voi näinkin tulkita. Nyt tietysti olen hyvinkin vakuuttunut kun oikein LDL:n edelleen jaottelit, mutta mikset yksinkertaisesti perustellut aiempaa naureskeluasi kertomalla tämän saman tien? Vai oliko tarkoituksesi juuri provosoida minunlaisiani amatöörejä, jotta saisit kunnon jälkinaurut? Hyvä jos piristin iltaasi, mutta en nyt varsinaisesti huomaa nakkiselityksessäni asiavirheitä - paitsi PUFAn osuus, josta en tiennyt. Luulin, että niistä olisi hyötyä kalkkeutumisen hillitsemisessä (oliko n-3 pitkäketjuiset PUFAt, jotta voit korjata taas asiavirheeni), mutta olin ilmeisesti väärässä.

Vetoan siis tarkoitukselliseen harhaanjohtamiseen ja vetäydyn nurkkaan häpeämään, että uskalsin asiantuntijan kommentointiin puuttua :itku: . Heittelen sinua sitten tuolta nurkasta pikkukivillä. Asia on toki tervetullut, nyt kun sanaisen arkkusi naurultasi pääsit avaamaan.

Noh noh, ei täälläkään päässä nyt sentään mitään Ansseja olla. Rauha vaan, :david: :whip: Tuosta Pufa-jutusta en ole täysin varma (siis tarkasta osuudesta kalkkeumassa), mutta siis n-3 sarja toimii tulehdusta ehkäisevästi ja n-6 sarja päinvastoin. Eli n-3 hyvä, n-6 paha. Molemmat toki essentiellejä rasvoja. Mutta vain pieninä määrinä. Kummankaan saanti ei optimitilassa saisi nousta yli kymmenen g:n, viisikin grammaa riittänee hyvin. Suurina pitoisuuksina, tai ennen syömistä käsiteltyinä ne ovat alttiita myös hapettumiselle. Hapettumista ja sen seurauksia voi estää antioksidanttisia kasviksia ja marjoja syömällä, sekä joidenkin herkästi pelkistyvien kivennäisaineiden (ts.hapettimien esim Rauta(II)sulfaatin) saannin pitäminen kohtuuden rajoissa. All in all, kolesteroli ei siis itsessään ole niinkään syypää sairauksiin, onpahan vain hyvä indikaattori. Tuotteet kuten Benecol ovat, miten sen nyt sanoisi, yliarvostettuja. Kolesterolin alentaminen luonnottomin keinoin (benecolissa kasvisterolit (?)) ei siis auta juuri yhtään. Sama kuin olisi syöpä, mikä aiheuttaisii pääkipua. Kun ottaa buranaa, niin ongelma ratkaistu? Kolesteroli melko lailla sama asia. Vanhat puoskariopit vain istuvat tiukassa, osin yhteityökumppaneiden painostuksesta johtuen (lääketehtaat, makeistehtaat, suuret leipätehtaat, Coca-cola...).

Skuge, kuorineen punnitusta kananmunasta n.11 prossaa on proteiinia. eli 60 g muna sisältää n.6.6g proteiinia.

Suositut

Back
Ylös Bottom