kananmunat

Eikös keltuainen ole se mikä sitä kolesterolia nostaa ? itse juuri kuorin tuohon iltaproteiiniksi 7 kananmunaa johon jätin vain yhteen kananmunaan keltuaisen sisään. muuten aika valkuaispitosesti edetään tässä touhussa. valkuaisessahan on tunnetusti aika tuhdisti proteiinia. :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
munan keltuaisessa on suurin piirtein samanverran prodea mitä valkuaisessakin vaikka keltuainen on pienen pieni mötkylä(100g valkuaista n,10 ja 100g/ keltuaista n,15g), tosin siinä on rasvaakin, mielestäni kannattaa syödä tuollain niinkuin sinä syöt elikkä ei hirveesti keltuaista koska se nostaa kolesterolia huonogeenisillä tyypeillä ja suomen kansasta varmaan 50%omaa tuon huonon geenin eli kolesteroli arvot nousee suht herkästi.

Muistanko oikein että yhdessä kananmunassa on n.5g prodee..?

Kananmunan keltuainen 34% kananmunan massasta, ravinto arvot g/100g:proteiini 15,5g, hiilarit 0,2g, rasva 25g

Kananmunan valkuainen 66% kananmunan massasta, ravinto arvot g/100g: proteiini 9,8g, hiilarit 0,4g, rasva 0,1g

Eli on se keltuainen ainakin huomattavasti rasvasempaa kun valkuainen, mutta on siinä sit enemmän proteiiniakin.

http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=fuclass&lang=fi
Tosta osotteesta löytyy aika monille sapuskoille ravintoarvot.

Nyt aasi-kysymys, mutta onko mitään siistiä kikkaa millä voi näppärästi sen keltuaisen erottaa valkuaisesta?? minä oon kans yks kananmunien suurkuluttaja, on ne niin hyviä..

veijo esso sanoi:
Nyt aasi-kysymys, mutta onko mitään siistiä kikkaa millä voi näppärästi sen keltuaisen erottaa valkuaisesta?? minä oon kans yks kananmunien suurkuluttaja, on ne niin hyviä..

No eikös tuo sinne kuorien väliin jää ku ei ihan kokonansa sitä sinne kippaa?
Itse olen kans "kanalan kauhu" (munan kulutus mielessä), eikä mulla oo
jako onkelmaa ollut eikä ressiäkään sen puoleen :) Kananmunat kunniaan :rock:

Edit: epäselväkö olinko? :rolleyes:

veijo esso sanoi:
Itse rikon munat johonkin kippoon ja nostan vaan sormin ne keltuaiset sieltä pois. Helppoa.

neutraali sanoi:
ei hirveesti keltuaista koska se nostaa kolesterolia huonogeenisillä tyypeillä ja suomen kansasta varmaan 50%omaa tuon huonon geenin eli kolesteroli arvot nousee suht herkästi.

Löytyskö tutkimusviitettä?

Cockton sanoi:
Löytyskö tutkimusviitettä?
mittauta kolesteroli arvosi nyt ja sitten vedät puolivuotta reilulla kädellä kananmunia keltuaisineen, melko varmasti kolesterolit nousevat, jos ei nouse olet poikkeus.

Hulmi ja kumppanit jossain vaiheessa muistaakseni sanoivat, ettei kananmunan sisältämä kolesteroli vaikuta epäedullisesti veren kolesterolimääriin.

Pääosin kuitenkin rasvaista keltuaista on syytä välttää ainakin dieetillä. Mutta valkuainen, siinä on paras proteiinin lähde mitä löytyy.

Keltuaisen saa kohtuu kätevästi erotettua siten, että rikkoo ensin kuoren siististi lyömällä normaalilla syömiseen tarkoitetulla veitsellä siihen pitkän haavan. Sitten aukaisee munan sillä tavalla, että keltuainen jää toiseen puoliskoon. Toinen puolisko tyhjäksi, sitten kaatelee siinä kulhon päällä keltuaista pari kertaa puoliskosta toiseen valkuaisen valuessa samalla kulhoon.

Mike sanoi:
Hulmi ja kumppanit jossain vaiheessa muistaakseni sanoivat, ettei kananmunan sisältämä kolesteroli vaikuta epäedullisesti veren kolesterolimääriin.

.
juu niin väittivät, mutta kun on jonkin verran päinvastaisia kokemuksia oikeesta elämästä kuin mitä hulmi ja kumppanit väitti, vaikkakin oikeesta elämästä kait ne niidenkin väitteet tietysti oli(eli kolesterolin nousuja on tapahtunut nimenomaan kananmunan syönnistä, itse tiedän vain yhden henkilön jolla ei kananmunan kova syönti"keltuaisineen" olisi vaikuttanut kolesteroli arvoihin kohottavasti, eihän sekään tosin vielä välttämättä mistään kerro). vaikka tänne joku postaa linkkejä että ei olisi vaikutusta kohottavasti kolesterooliin niin silti olen erimieltä :)

Mike sanoi:
Pääosin kuitenkin rasvaista keltuaista on syytä välttää ainakin dieetillä.
No jaa, low-carbilla kun rasvaa kuitenkin täytyy saada kohtuullisen reippaasti on IMO hyvä ottaa osa rasvasta nimenomaan kananmunista.
Mutta valkuainen, siinä on paras proteiinin lähde mitä löytyy.
Jos biologista arvoa katsotaan, on kokonaisen kananmunan proteiini itse asiassa arvokkaampaa. Ja kananmunaakin parempi BV on heraproteiinilla; konsentraatilla 104 ja isolaatilla jopa yli 110.

Protein........................BV
Whey isolate.................110-159
Whey concentrate.........104
Whole egg....................100
Cow's milk.....................91
Egg white.....................88

Tietysti on huomioitava, että biologisen arvon (BV) rinnalle on ehdotettu useita vaihtoehtoisia proteiinin laadun mittareita, mutta BV on edelleen se yleisimmin käytetty standardi.

Mike sanoi:

Riippuu ihan henkilöstä ja siitä millaista perimää on vanhemmiltaan saanut. On siis niitä onnettomia joilla se vaikuttaa kovinkin. Tietenkin muu ravinto mitä syö, vaikuttaa etenkin näillä yksilöillä myös asiaan. Esim. kovat rasvat jne.

Mike sanoi:

Pääosin kuitenkin rasvaista keltuaista on syytä välttää ainakin dieetillä. Mutta valkuainen, siinä on paras proteiinin lähde mitä löytyy.
Nimenomaan tuo keltuaisen rasva nostaa veren kolesterolia, ei niinkään keltuaisen sisältämä kolesteroli.

neutraali sanoi:
mittauta kolesteroli arvosi nyt ja sitten vedät puolivuotta reilulla kädellä kananmunia keltuaisineen, melko varmasti kolesterolit nousevat, jos ei nouse olet poikkeus.
Täältäpä ilmoittautuu yksi poikkeus...vaikkei tuo reilullakädellä termi, ehken vielä meikäläisellä toteudukkaan :rolleyes:
Olen jo pidemmän aikaa syönyt kananmunia sellaisenaan ja vieläpä raakana.
Edelliseen kolesterolimittaukseen vieläpä, noin testimielessä huolehdin, että joka päivä tuli syötyä vähintään 250g kananmunaa...tätä tankkausta tein reilun 4 viikon ajan...ja ennen "tankkausvaihettakin" kananmunia tuli syötyä...ei joka päivä, mutta monta kertaa viikossa tuo 250g annos...eli jos kananmuna nostaisi meikäläisellä kolesterolia, olisi sen pitänyt mittauksissa näkyä.
Vaan eipä näkynyt...päin vastoin, koskaan ei ole tullut yhtä hyviä arvoja mitä tällöin tuli.
Kokonaiskolesteroli 4,2
HDL 1,2
LDL 2,8
Trig. 0,31

Kolesteroli korreloi ennemminkin syötyjen kovien rasvojen määrään, kuin syötyyn kolesteroli määrään...on tosin olemassa toinenkin poikkeavien ryhmä :D jolla kolesterolin määrään vaikuttaa syödyn kolesterolin määrä...mutta ei näitä kuitenkaan 50% väestöstä ole.
Eli kehoittaisinkin mittauttamaan kolesteroliarvot muutaman kuukauden kuluttua, kun kananmunan syönnin on aloittanut...lisäksi kannattaa huolehtia, että päivän rasvoista kovien osuus pysyy kohtuullisena n. 1/3-osana kokonaisrasvoista...joka yllätys yllätys sattuu myös olemaan kananmunan kovien rasvojen osuus kokonaisrasvoista.
Sen parempaa ravinnonlähdettä kuin kananmuna ei olekkaan...jos raakana tulee syötyä, kannattaa samalla napata B-vitamiinitabu mukaan, sillä raaka kananmuna on B-vitamiinisyöppö...kypsennetyssä ei tätä ilmiötä ole, kuin mitä nyt normaali proteiini aineenvaihdunta sitä tarvitsee.

Hulkki sanoi:
No jaa, low-carbilla kun rasvaa kuitenkin täytyy saada kohtuullisen reippaasti on IMO hyvä ottaa osa rasvasta nimenomaan kananmunista.Jos biologista arvoa katsotaan, on kokonaisen kananmunan proteiini itse asiassa arvokkaampaa. Ja kananmunaakin parempi BV on heraproteiinilla; konsentraatilla 104 ja isolaatilla jopa yli 110.

Protein........................BV
Whey isolate.................110-159
Whey concentrate.........104
Whole egg....................100
Cow's milk.....................91
Egg white.....................88

Tietysti on huomioitava, että biologisen arvon (BV) rinnalle on ehdotettu useita vaihtoehtoisia proteiinin laadun mittareita, mutta BV on edelleen se yleisimmin käytetty standardi.

Tuot nyt jotain vähemmän tavallista dieettiä tähän sotkemaan. Sanoin että pääosin rasvoja pyritään välttämään, ketodieetit sitten erikseen. Niin ja "välttämään" ei tarkoita absoluuttista rasvojen poistoa, vaan ihan normaalia sapuskan tarkkailua. Pakko mainita kun takerrut pilkkuun anyways.

Mitä tulee kananmunan arvoon proteiinina, niin vähäravintoisella dieetillä kananmunasta saa reippaasti komeammin syötävää kuin drinkeistä, joten se on aika pätevä vaihtoehto, tai ei sen pitäisi olla vaihtoehto, vaan ensisijainen lähde proteiinille.

neutraali sanoi:

Näin tein. LDL laski, Triglyt laski, HDL nousi. Toki siinä ohessa lopetin hiilihydraattien mättämisen. Samaa tiedän tapahtuvan monella muullakin, joten en nyt tiedä miten poikkeuksellisesta ilmiöstä on kyse. Kansantuhoamislaitoksen mukaan varmasti näin onkin.

Muita muutoksia ruokavaliossa oli mm. joka aamuinen irstailu munien ja pekonin kanssa.

Noista tutkimuksista... Pidän melkoisen huuhaana tutkimuksia, jotka päätyvät siihen että yksi yksittäinen ruoka-aine saa elimistössä aikaan jotakin. Se kokonaisruokavalio pitää kuitenkin ottaa huomioon.

Pubmedissä on muuten ketodiettejä käsitteleviä juttuja tullu viime aikoina runsaasti lisää.

Nimim. "Enää alle 30 prosenttisesti pahaa eläinrasvaa"

Cockton sanoi:
Toki siinä ohessa lopetin hiilihydraattien mättämisen.
Todettava omalta osalta, että hiilihydraatin käyttöä en ole lopettanut, mutta rutkasti järkeistänyt...eli palkkaria lukuunottamatta GK arvo on pysynyt matalana, sekä lisäksi vuorokauden kokonaishilari määrän olen pudottanut kutakuinkin tarvetta vastaavaksi...eli mottona; ei hilareita rasvaksi, vaan heti käytettäväksi.
Tämä lieneen suurin tekijä, että aikoinaan kohollaan öllut triglyseriidiarvo on nykyisin ettenpä sanoisi pohjalukemissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom