Kanan koipireidet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -JUZ-
  • Aloitettu Aloitettu
Joo eli tuli tollanen atrian koipireisipaketti ostettua ja valmistettua. Paketissa oli ilmotettu jopa ravintosisältö.
Nyt olis ongelma ku pitäs laittaa arvot ylös. Eli ravintosisältö on ilmeisesti luineen päivineen? Eli protskut ja ne vähäset hiilarit on helppo laskee mutta mites toi rasva? Sitä tulee kuiteskin kohtalaisesti pihalle kun kanankoivet kypsentää.
Kiinnostas tietää miten yleensä laskette esim. lihoista rasvat, sen jälkeen kun ne on kypsennetty? Onko jotain hyvää yleissääntöö eli esim. neljäsosa lähtee veke?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ja haluisin tietää miten yleisesti jengi laskee noi rasvat eli ottaako ton hävikin huomioon? Koitin ettiä söörzillä mutta en löytäny vastaavaa juttua. Kun jos oikeen miettii ni jos rasvoja katoo esim. semmonen 15g ni se tekee jo 135kaloria.

Itse irrottaisin siitä koivesta kaikki lihat, punnitsisin ne ja laskisin kalorit esim. kanafileen tai vastaavan, jossa on pelkästään itse lihaa, ravintosisältötaulukon mukaan.

Uppaan tämän aiheen tieteellisen tutkimuksen nimissä. Ostin nimittäin ruokavaa'an ja halusin selvittää myytin broilerin reisikoipien todellisesta syömäkelpoisuudesta. Tarkoitus varten hankin Rainbowin reisikoipia mahdollisimman lähelle kilon pakettia - tarkalleen siis 1028 grammaa pakkauksen mukaan. Sain varsin jännittäviä tuloksia:

Koipien raakapaino marinadin pesemisen jälkeen = 986 grammaa
Uunista tulleet kypsät koivet = 666 grammaa
Luiden paino = 193 grammaa
Syötävä eli liha ja nahka = 473 grammaa

Tästä voidaan siis todeta, että jos alkuperäinen lukema pakkauksen painosta pitää paikkansa, niin marinadia oli vain 42 grammaa koipien päällä eli n. 14 grammaa per koipi (tietenkään ihan kaikki ei lähtenyt huuhtelemalla). Sitten varsinaisiin tuloksiin:

Nesteitä koipien raakapainosta lähti n. 32%. Luiden paino kypsistä koivista on n. 29%. Syötävän osuus koipien raakapainosta on n. 48%.

Näiden tietojen valossa keskimäärin yksi 333,3 gramman raaka koipi painaa kypsänä 225 grammaa ja siitä on syötävää 160 grammaa.

Valitettavasti en ottanut kokeessa huomioon paljonko nahka painaa. Lisäksi tietenkin luiden paino sekä lihan määrä vaihtelee yksilöittäin, mutta uskoisin että tämä kelpaa tähän hätään.

Asia on vakava. :puntti:

Uppaan tämän aiheen tieteellisen tutkimuksen nimissä. Ostin nimittäin ruokavaa'an ja halusin selvittää myytin broilerin reisikoipien todellisesta syömäkelpoisuudesta...

Onha tuo ihan mielenkiintosta et joku jakso laskea tuon, itte monesti miettiny et paljonko siitä koivesta oikeesti jää syötäväks ja oon tullu iha mututuntumalla siihe tulokseen et helpompi ostaa filesuikaleina tai fileinä. Ei tartte nähä niin paljoa vaivaa luiden irrottamisessa, jne :)

Itse tein myös muutama viikko sitten tutkimusta. Grammojen tarkkuudella en tuloksia enään muista mutta 1.2 kg paketissa jossa 3 kpl koipia oli noin 450 grammaa lihaa ilman nahkaa.

Itekkin joskus noita mittailin Atrian Shanghaimaustetuilla broilerin koivilla ja Hornet siivillä. Koivissa oli muistaakseni joku 40-50% kokonaispainosta lihaa+nahkaa paistamisen jälkeen, eli samat tulokset kuin yllä. Horneteista en muista, mutta se oli vielä selvästi vähemmän.

Onha tuo ihan mielenkiintosta et joku jakso laskea tuon, itte monesti miettiny et paljonko siitä koivesta oikeesti jää syötäväks ja oon tullu iha mututuntumalla siihe tulokseen et helpompi ostaa filesuikaleina tai fileinä. Ei tartte nähä niin paljoa vaivaa luiden irrottamisessa, jne :)
Anteeksi, kun tulen ja viilaan pilkku parkaa, mutta puhut koivesta ja fileestä samaan aikaan. Jos jollekin on epäselvää, niin koivesta tulee paistisuikaleita ja fileesuikaleet lienee sitten rintafileestä.

Miekin ostin kananpojan koipireisiä marinadissa tuossa toissa viikolla, kun olivat tarjouksessa. Pakkauksen paino oli noin 1,3kg. Uunissa paistamisen ja nahkojen kynimisen jälkeen sain lihaa syötäväksi noin 460g. Ihan tarkkaan en jaksanut kyniä kaikkea irti luista, kun poltti näppejä ja oli niin sotkuista.

Halpaa sapuskaahan tuo oli kun maksoi muistaakseni 1.40€. En ole kyllä koipireisien, enkä varsinkaan marinoitujen ystävä. Melko kumimaisia tulee nuista minun uunissa ja syöminen on työläistä tai sotkuista.

Anteeksi, kun tulen ja viilaan pilkku parkaa, mutta puhut koivesta ja fileestä samaan aikaan. Jos jollekin on epäselvää, niin koivesta tulee paistisuikaleita ja fileesuikaleet lienee sitten rintafileestä.

Näinhän se, ja on noi paistisuikaleet kanssa rasvasempia eli vähemmän sitä itse syötävää niissä. En niihin koske pitkällä tikullakaan.

Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö on et kypsässä kanankoivissa/koipireisissä on 50%syötävää ja loput luuta. Ite si lasken kaloritki paketin mukaan, ehkä hieman pyöristäen lukuja ylöspäin

Yllättävä nosto. :D Onkohan aloittaja saanut vastausta 2010 esittämäänsä kysymykseen rasvojen määrästä syötävässä tuotteessa. (n)

Markku Sensei Tikalla on facebook-sivuillaan hyvä juttu tähän liittyen. En kyllä muista milloin julkaistu.. Voi joutua tovin selaamaan.

Tota ei voi oikein mokatakaan joten sopii paskemmillekin kokeille tai voi vaikka nakittaa lapsityövoimaa ruuan valmistamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom