Kanakoirametsästäjät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja John R
  • Aloitettu Aloitettu
[mod]Siirsin tämän keskustelun tänne, koska on aika spesifi aihe ja voi kirvoittaa enemmänkin keskustelua.

Tähän threadiin siis kaikki seisovalla koiralla tapahtuvan metsästyksen jutut, kyselyt, utelut, tapahtumat metsästäessä ja koetilanteissa.

Eli jos olet ottanut tai sinulla on joku www.kkk-hhs.fi tai http://www.saksanseisojakerho.fi/ rotuisista koirista, niin eikun turinaa tähän osastoon
[/mod]

TLP: Minkä rotuinen sesse sulla kulkee metsällä mukana? Saksanseisoja?

Löytyykö pakkikselta paljon seisovalla koiralla metsästäviä? Itselläni on aivan tajuton koirakuume, seisovan koiran ajattelin laittaa ja rotu tulee olemaan joko Irlannin- tai Gordoninsetteri. Pentueitakin on jo selvitelty kovasti...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TLP: Minkä rotuinen sesse sulla kulkee metsällä mukana? Saksanseisoja?

Löytyykö pakkikselta paljon seisovalla koiralla metsästäviä? Itselläni on aivan tajuton koirakuume, seisovan koiran ajattelin laittaa ja rotu tulee olemaan joko Irlannin- tai Gordoninsetteri. Pentueitakin on jo selvitelty kovasti...
Jonkun verran on tullut Bretoneilla mettästettyä, kun siskolta sattuu löytymään ja meilläkin nuita on pari ollut.
Oikein hyviä lintukoiriahan nuo on. Seisoo vesi- ja maalinnut ja noutaakin ;) Meinaavat vain perskaleet olla pentuina kovin energisiä ja tahtovat torpata lintuihin. Pittääkin ensin vähän aikaa juoksuttaa mettässä, että rauhottuvat ja malttavat rauhassa hakia.

Mulla on lyhytkarvainen saksanseisoja. Kuvat tältä syksyltä, ikää 7v ja narttu.

_D8N3107.jpg

Saksanseisoja on hyvä koira, kaikelle riistalle. Noi setterit.. hivenen vaikeampia yksilöitä ja niiden otossa kannattaa todellakin kysyä neuvoa. http://www.kkk-hhs.fi/, eli Kanakoirakerho ja sieltä löytyy neuvontaa.

Keskimäärin, siis huom ! keskimäärin, setterit ovat laajahakuisempia koiria ja peitteinen maasto ei ole ehkä niiden ominta aluetta. Saksanseisojilla vaaditaan voittajaluokassa tiedotus, eli riistaseisonnasta tiedotetaan. Kullanarvoinen asia, mitä oma koira ei ikävä kyllä tee. Ko. homma hoituu siis Ultarpoint Avance tutkalla tämän yksilön kanssa. Setterit, mikäli hyvä yksilö tulee kouriin ja osaa sen koulia, on vallan mainioita koiria. Nopeita, laajahakuisia ja kestäviä, sekä ehkä enemmän lintupainotteisia. Saksanseisojalla kun kuuluu toiminnan piiriin kaikki pienpedot yms. niin se on todellakin kaiken viljan koira. Oman koirani isä tiedotti jopa hirven ja seisoi sen makuulle :D

Tässä tutka kaulassa:
_D8N3273.jpg

Uutta koiraa pitäisi ottaa tuohon jo rinnalle ja vieläkään en ole varma, onko se Pointteri vai LK-Saksanseisoja. Karkkaria en ota johtuen jo sen hivenen hitaammasta luonteesta maastossa. Mä tykkään nopeavauhtisista ja laajahakuisista koirista ja sitä tämä mun oma on.

Kyllähän koiran myötä metsästys on muuttunut, ei ole enää niin saaliskeskeistä, vaan kun homma toimii oikein niin 1 lintu paikkaa 50:n latvalinnun pudotusta. Kyllähän tältäkin yksilöltä on tullut kaikki muut seisottavat riistat, jänis mukaan lukien, ammuttua.. tosin se musta metso puuttuu vielä, sekä ukkofasaani. Fasuilla en pahemmin tosin ole edes käynyt tän yksilön kanssa, vain metsässä.

PS. nyt on muuten Derby taas heti huomenna, joten mene ihmeessä seuraamaan jos saarivaltion koirat kiinnostaa ja mahdollisuus on.

Mulla on lyhytkarvainen saksanseisoja. Kuvat tältä syksyltä, ikää 7v ja narttu.

Saksanseisoja on hyvä koira, kaikelle riistalle. Noi setterit.. hivenen vaikeampia yksilöitä ja niiden otossa kannattaa todellakin kysyä neuvoa. http://www.kkk-hhs.fi/, eli Kanakoirakerho ja sieltä löytyy neuvontaa.

Keskimäärin, siis huom ! keskimäärin, setterit ovat laajahakuisempia koiria ja peitteinen maasto ei ole ehkä niiden ominta aluetta. Saksanseisojilla vaaditaan voittajaluokassa tiedotus, eli riistaseisonnasta tiedotetaan. Kullanarvoinen asia, mitä oma koira ei ikävä kyllä tee. Ko. homma hoituu siis Ultarpoint Avance tutkalla tämän yksilön kanssa. Setterit, mikäli hyvä yksilö tulee kouriin ja osaa sen koulia, on vallan mainioita koiria. Nopeita, laajahakuisia ja kestäviä, sekä ehkä enemmän lintupainotteisia. Saksanseisojalla kun kuuluu toiminnan piiriin kaikki pienpedot yms. niin se on todellakin kaiken viljan koira. Oman koirani isä tiedotti jopa hirven ja seisoi sen makuulle :D

Uutta koiraa pitäisi ottaa tuohon jo rinnalle ja vieläkään en ole varma, onko se Pointteri vai LK-Saksanseisoja. Karkkaria en ota johtuen jo sen hivenen hitaammasta luonteesta maastossa. Mä tykkään nopeavauhtisista ja laajahakuisista koirista ja sitä tämä mun oma on.

Kyllähän koiran myötä metsästys on muuttunut, ei ole enää niin saaliskeskeistä, vaan kun homma toimii oikein niin 1 lintu paikkaa 50:n latvalinnun pudotusta. Kyllähän tältäkin yksilöltä on tullut kaikki muut seisottavat riistat, jänis mukaan lukien, ammuttua.. tosin se musta metso puuttuu vielä, sekä ukkofasaani. Fasuilla en pahemmin tosin ole edes käynyt tän yksilön kanssa, vain metsässä.

PS. nyt on muuten Derby taas heti huomenna, joten mene ihmeessä seuraamaan jos saarivaltion koirat kiinnostaa ja mahdollisuus on.

Touhukkaan näköinen sesse!:D

Kanakoirakerhon sivut on tulleet tutuksi, samoin kuin useiden kasvattajienkin. Kirjojakin tässä on tullut lueskeltua ja olen käynyt tapaamassakin paikkakunnalla asuvia setterinomistajia lisäksi olen sähköpostitse haastatellut kasvattajia ja omistajia ja näiden perusteella päätös on tehty. Oikeastaan pääkohde minulla on linnut, joten sikäli setteri sopii. Ja pakko myöntää että kyllä se vähemmän tärkeä asia eli ulkonäkö siellä myös vaikuttaa, eli setteri miellyttää enemmän omaa silmää.
Näinhän se on että oli rotu mikä tahansa sieltä voi tulla eteen helppo tai vaikea yksilö, toivotaan että sattuu hyvä koira omalle kohdalle ja onnistuisin koulimaan siitä toimivan jahtikaverin itselleni.

Touhukkaan näköinen sesse!:D

Kanakoirakerhon sivut on tulleet tutuksi, samoin kuin useiden kasvattajienkin. Kirjojakin tässä on tullut lueskeltua ja olen käynyt tapaamassakin paikkakunnalla asuvia setterinomistajia lisäksi olen sähköpostitse haastatellut kasvattajia ja omistajia ja näiden perusteella päätös on tehty. Oikeastaan pääkohde minulla on linnut, joten sikäli setteri sopii. Ja pakko myöntää että kyllä se vähemmän tärkeä asia eli ulkonäkö siellä myös vaikuttaa, eli setteri miellyttää enemmän omaa silmää.
Näinhän se on että oli rotu mikä tahansa sieltä voi tulla eteen helppo tai vaikea yksilö, toivotaan että sattuu hyvä koira omalle kohdalle ja onnistuisin koulimaan siitä toimivan jahtikaverin itselleni.

Jep, eli olet lähtenyt juuri niin liikkeelle kuin pitää.

Muista siinä ohessa, että 80%, jollei jopa enemmän, koirasta ja sen lopullisesta riistatoimivuudesta on kiinni siitä, missä ja miten se elää... eli siinä paineita kasvatuspuolelle :D

Valioista jos pennun saa, niin yleensä niiden kuono pelaa ja lintuhommat onnistuu...

Jep, eli olet lähtenyt juuri niin liikkeelle kuin pitää.

Muista siinä ohessa, että 80%, jollei jopa enemmän, koirasta ja sen lopullisesta riistatoimivuudesta on kiinni siitä, missä ja miten se elää... eli siinä paineita kasvatuspuolelle :D

Valioista jos pennun saa, niin yleensä niiden kuono pelaa ja lintuhommat onnistuu...

Näinhän se on. Nuo kennelit jotka mulla on tähtäimessä, kasvattaa kyllä huippukoiria ja riistaveret pitäisi olla kohdillaan, lopputulos on sitten voimakkaasti minusta kiinni.

Ootko muuten TLP käynyt kenttäkokeissa koiriesi kanssa? Kisahommat kiinnostaa jonkin verran, tiedätkö mistä löytäisi nuo kilpailusäännöt?

Ootko muuten TLP käynyt kenttäkokeissa koiriesi kanssa? Kisahommat kiinnostaa jonkin verran, tiedätkö mistä löytäisi nuo kilpailusäännöt?

Kävin tämän koiran kanssa ainoastaan Junkkarissa, joka on se jalostukatselmus jossa arvioidaan 1. täyttä vuotta jolkottelevia koiria (Engl. kanakoirilla se on Kultamalja). Kävi Lapuan kortteikossa aika heikosti, joten putosin jo ensimmäisenä päivänä pois pelistä (törmäys) ja jänisseisontaa ei katsottu silloin riistatyöksi.. oli muuten mallikas ajokin, kun tuomari epäili ääneen, että nyt taisi jänö jäädä koiran hampaisiin :D.

Muutoin en ole kyttökokeissa käynyt, kun en viitsi lähteä huonoja tuloksia hakemaan = koira ei koskaan ole ollut 100% koekunnossa, lähinnä peräänmenon kanssa on painittu. Nyt vaan metsästän siltä, koska siinä hommassa tuo toimii aivan hiton hyvin.

Näyttelyissä olen jokusen kerran käyttänyt ja SSK:n päänäyttelystä on 2x 1 tulos 3. parhaana palkittu ikäryhmästään. Tämän koiran pennutus on vaan jäänyt pois, koska mielestäni siinä ei aivan kaikki ole kuten pitäisi, kuten esimerkiksi toisen koiran kanssa tullutta riitaa ei osata lopettaa... hivenen terrierimäisiä piirteitä, enkä noita suo tälle rodulle jatkaa.

Koesäännöt ja erityiskilpailusäännöt + muuta tarvittavat löydät KKK-HHS:n sivuilta, kohdasta säännöt ja ohjeet :D

No siellähän ne säännöt olikin. :D Hyvä idea eriyttää tämä omaksi threadikseen.

Tässä ollaan mietiskelty kovasti että otetaanko narttu vai uros, molemmissa puolensa mutta sanovat että suurta eroa metsästyksen kannalta ajateltuna ei ole. Tietysti jos nartulla sattuu kiima metsästysaikaan voi se sotkea suunnitelmia jonkin verran.

Tietysti tämäkin yksilöstä kiinni, mutta monet sanovat että narttu olisi helpompi kouluttaa eikä ole niin luupää? Mitäs asioita tuossa narttu vs. uros asiassa kannattaisi ottaa huomioon? Pistäkääs hyviä ja huonoja puolia molemmista sukupuolista omien kokemuksienne pohjalta.

Toi narttu vs. uros on aika kinkkinen kysymys....

Yleisesti, jos ajatellaan ihan koiran käytösmalleja, niin uroshan on pidettävä selkeästi siellä alapuolella nokkimisjärjestyksessä, tosin aivan sama se on nartulle. Nartussa on hivenen sellaista 'testataas oliko se eilinen sopimus pitävä' tyylistä kokeilua päivittäin. Uroksen kun pidät selkeästi alapuolellasi, niin se ei niin helposti yritä... tässä voi olla yksilöeroja.

Sitten nuo juoksut, toooodella vittumaisia hommia. Mun koiralla on ollut jo 4 syksyä juoksut juuri sopivasti tuohon metsästysajan päälle. On siirrelty tabuilla ja nyt viimeisemmän kerran piikillä. Matkassa/majoituspaikoissa kun on uroskoiria, joilla se kiimainen narttu sekoittaa kuupan 24/7/365, niin ei sinne viitsi mennä sillinkäryillä toisten metsästyksiä pilaamaan. Toisilla koirilla pillerit/piikit sekoittaa toiminnan pahemmin kuin toisilla. Lisäksi aina paranee mahdollisuus esim. kohtutulehdukseen noiden sivuvaikutuksina.

Nartun leikkaamisen kertovat olevan ihan bueno homma metsästyksellisesti. Hivenen rauhoittuu kuulemma, muttei muutu flegmaattiseksi kuitenkaan. Mutta ei sitä narttua kannata ottaa automaattisesti leikattavaksi. Mikäli ei aio pennuttaa, niin en näe nartulla kovinkaan pajon etuja urokseen nähden.

Ainakin seuraava oma koira on uros.

TLP: Tuossa aloitusviestissä oleva SSK-linkki heittää jonkin sähköfirman sivuille...:D

Tuo nartun juoksu on kyllä aika paska homma mikäli se sattuu matsästyskaudelle joka muutenkin on lyhyt. Vaakakuppi on kyllä omalta kohdalta painunut koko ajan uroksen puoleen, harmittaahan se vietävästi jos hurtta on kiimassa kesken parhaimman metsästyskauden+kaiken lisäksi nuo "naistenvaivat" päälle. Pitää mietiskellä vielä tätä asiaa.

Täältä löytyy kaksi lyhyt karvaista seisojaa.

n721446800_916389_9880.jpg

Taaempana 4v. Pimu, ja edessä 1v ikäinen Myy.
Vanhemmalle ammuttu oikeastaan kaikki mitä nyt ampua noille yleensä voi. Metsäjänis ja rusakko mukaanlukien. Ja on käyty käsivartta myöten riekonpyynnissä :)
Nuoremman koulutus vielä kesken, mutta nyt näyttää kyllä siltä että Myystä on tulossa kanakoira isolla K:lla. Haku on erittäin laajaa ja tiedottamisesta on jo pieniä merkkejä. Tuosta kun vähän kasvaa ja jää lapsellisuus pois niin varmasti tulee ainakin Pimun veroinen, jos ei parempikin.

Itselle tulee kans varmasti seuraavaksi hankittua uros. Tosin siihen menee varmasti vielä monta vuotta, kahden koiran kanssa on jo ihan tarpeeksi tekemistä :) TLP:n kanssa samoilla linjoilla noista asioista..

Heitetääs vielä toinen kuva pimusta..
n721446800_916368_9515.jpg

Mä en itse harrasta metsästämistä, mutta mulla on ollut Irlannin Setteri, eli siitä rodusta osaan jotain kommentoida.

Oma koira oli ainakin erittäin oppimiskykyinen ja nopea oppimaan, mutta vastapainona erittäin kovapäinen :D Eli koulutus vaati pitkää pinnaa ja määrätietoisuutta, mutta kun koira jonkin asian/käskyn oppi, niin kyllä se sen myös sitten muisti ja toteutti aina kun käskettiin.

Metsästysvaisto oli myös erittäin vahva, ilman mitään sen suuntaista koulutusta, eli kaikki metsäneläimet, linnut yms. herättivät hyvin suurta kiinnostusta.

Mä en itse harrasta metsästämistä, mutta mulla on ollut Irlannin Setteri, eli siitä rodusta osaan jotain kommentoida.

Oma koira oli ainakin erittäin oppimiskykyinen ja nopea oppimaan, mutta vastapainona erittäin kovapäinen :D Eli koulutus vaati pitkää pinnaa ja määrätietoisuutta, mutta kun koira jonkin asian/käskyn oppi, niin kyllä se sen myös sitten muisti ja toteutti aina kun käskettiin.

Metsästysvaisto oli myös erittäin vahva, ilman mitään sen suuntaista koulutusta, eli kaikki metsäneläimet, linnut yms. herättivät hyvin suurta kiinnostusta.

Oliko sun koira käyttö- vai näyttelylinjainen? Naapurissa on näyttelylinjaisia irlanninsettereitä ja noita kun vertaa käyttölinjaisiin niin aika huima kokoero! Naapurin koirat ovat myöskin kovapäisiä niinkuin itsekin mainitset ja myöskin kovia testailemaan lauman johtajaa. Vuosi sitten opittua kieltoa saatetaan yhtäkkiä alkaa testaamaan. :D

Näyttelylinjaisissakin on metsästysvaistoa jäljelllä mutta kuulemma metsästykseen niitä ei voi käyttää kunnolla kun fysiikka ei tahdo kestää hakujuoksua.

Jees, kyllähän tämä threadi tästä piristyy kun porukka sen hokasee...

Polttelee jo metsästysreissu nro 2 tältä syksyltä, kun 18.10 pitäis taas ajella kohti Nunnasta.
Toivottavasti ei ole paljoa lunta vielä, jotta pääsee koiraa käyttämään kunnolla.

TLP: Tuossa aloitusviestissä oleva SSK-linkki heittää jonkin sähköfirman sivuille...:D

Korjasin linkin.

Aika mielenkiintoista tuo, että periaatteessa noiden kanssa voi harrastaa vaikkei olisi edes asetta mukana vai meneekö koirilta motivaatio jos seisonnasta ei tapahdu mitään?

Oliko sun koira käyttö- vai näyttelylinjainen? Naapurissa on näyttelylinjaisia irlanninsettereitä ja noita kun vertaa käyttölinjaisiin niin aika huima kokoero! Naapurin koirat ovat myöskin kovapäisiä niinkuin itsekin mainitset ja myöskin kovia testailemaan lauman johtajaa. Vuosi sitten opittua kieltoa saatetaan yhtäkkiä alkaa testaamaan. :D

Näyttelylinjaisissakin on metsästysvaistoa jäljelllä mutta kuulemma metsästykseen niitä ei voi käyttää kunnolla kun fysiikka ei tahdo kestää hakujuoksua.

Tämä ei itseasiassa ollut Suomesta hankittu koira (ostin koiran Unkarista, asuessani siellä), joten en 100% varmuudella uskalla sanoa. Fysiikan ja käyttäytymisen perusteella veikkaisin kuitenkin metsästyslinjaista koiraa.

Ja kyllähän se käytännön näyttöjäkin antoi, kerran nimittäin karkasi pihasta ja palasi myöhemmin jäniksen kanssa, oli sen jostain pyydystänyt ja ylpeänä sitten tiputti raadon pihalle :D

Aika mielenkiintoista tuo, että periaatteessa noiden kanssa voi harrastaa vaikkei olisi edes asetta mukana vai meneekö koirilta motivaatio jos seisonnasta ei tapahdu mitään?

Kyllä täällä ainakin tuo vanhempi koira katselee vähän kummissaan jos vaikka tilanne on sellainen että seisottava lintu onkin rauhoitettu (esim. peltopyy), eikä sitä sitten ajon jälkeen ammutakkaan kun tunnistan linnun rauhoitetuksi. :lol2:

Tervepäisellä koiralla ei mene motivaatio. Koiran paras motivaatio tulee olla isännän kehu, ei se lämmin lintu suussa... muutoin on peräänmenon kanssa odotettavissa ongelmia kun tappomieli ohittaa tottelevaisuuden.. nimim. kokemusta omaava :D

Koirat voitaisiin oikeastaan jakaa 'kuumiin' koiriin ja sitten 'kylmiin'. Yleisesti tuo peräänmeno on enemmän veitsenterällä, mitä parempi avanssi koiralla on. Ja jos koiralla on hyvä avanssi, niin sillä on myös kova himo ottaa se lintu/riista hampaisiin.... se siis metsästää vaikka itsekseen, mikäli isäntä ei osallistu riittävästi. Tuota metsästystä voi nykyään laillisesti harrastaa vaikka kameran kanssa ympäri vuoden. Seisova koira on irroitettu tuosta kiinnipitosäännöstä. Ei se koira siis siitä pilalle mene, mitä enemmän kokemusta sen varmemmin se toimii.

Kertokaas omia näkemyksiänne siitä että minkä ikäisenä ukko ja ase+pentu metsälle? Tästäkin asiasta näkyy olevan monta koulukuntaa, itse olen ajatellut asian niin että mahdollisimman aikaisin mikäli perustottelevaisuus on kunnossa. Tietysti nuoren koiran reissut koiran jaksamisen mukaan sitten, ettei mene maku hommasta.
Tuo perustottelevaisuus voisi helpottaa itse metsässä tapahtuvaa koulutusta paljon. Tietysti pienestä pitäen lenkkejä metsään ilman asetta että pentu saa kontaktia lintuun jne.

Yksi asia mikä kiinnostaa: Kun menitte pentua valitsemaan, mihin kiinnititte huomiota? Yksinäisiin oman tien kulkijoihin? Porukassa viihtyviin? Kurkkasitteko kitalakeen etsien ns. riistakoiran merkkejä? :D

Meidän taloudelle ensimmäinen oma metsästyskoira siis suunnitteilla ja jos koittais ammentaa tietoa mahdollisimman paljon että välttää aloittelijan pahimmat perusvirheet varsinkin koulutuksen suhteen. Vinkkejä saa laittaa niin paljon kuin jaksaa.

Meidän taloudelle ensimmäinen oma metsästyskoira siis suunnitteilla ja jos koittais ammentaa tietoa mahdollisimman paljon että välttää aloittelijan pahimmat perusvirheet varsinkin koulutuksen suhteen. Vinkkejä saa laittaa niin paljon kuin jaksaa.

Mä en osaa koiran valintaan metsästysmielessä ottaa kantaa, kun ei tosiaan sitä metsästystä kuulu harrastuksiin. Itse olen kuitenkin aina valinnut sellaisen koiran, joka tutustuessa vaikuttaa aktiiviselta, eikä ole pelokas. Eli, jos se pentu esim. tulee sinua moikkaamaan heti, kun paikalle menet, niin luultavasti ei ole arka tms. yksilö kyseessä.

Kasvatukseen sen verran, että siihen nyt on monia tapoja, mutta yksi asia, jonka pitäisi olla itsestäänselvä (mutta valitettavasti ei ole) on johdonmukaisuus. Eli jos joku asia esim. on kielletty, niin se sitten kanssa on :D Toinen pointti on se, että koira taatusti oppii paremmin kärsivällisellä, palkitsemiseen perustuvalla koulutuksella kuin räyhäämisellä ja väkivallan käytöllä. Jälkimmäisellä tavalla saa kyllä melko helposti häiriintyneen koiran aikaiseksi, mutta se ei varmaan ole tarkoitus ;)

Niin ja mä en tarkoita, että kukaan täällä tuota "piestään se tottelevaiseksi" tapaa käyttäisikään, kunhan vaan yleisesti kommentoin.

Tällä hetkellä omasta kodista löytyy pari mäyräkoiraa, joilla myös sitä metsästysintoakin riittää ja niitä tuntuu kovasti miellyttävän kaikki sellaiset leikit, joissa saavat etsiä (metsästää) jotain taikka sitten kaivaa esille piilotettuja herkkuja. Nuorempi on vasta 13 viikkoa vanha, vaikuttaa sen verran vilkkaalta kaverilta, että tulee vielä monet tukalat paikat sen kanssa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom