Kamppailuvideot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan niitä voimantuottotapoja jaotella miten haluaa ja puhua hallitsevansa ties mitä metodeja. Mutta oleellista on se, että miten niillä miestä kaatuu.

Jos nyt vaikka leirin vetäjää valitaan, niin kyllähän se valitaan näyttöjen perusteella. Eli joku semmoinen, joka itse on suoriutunut tilanteista hyvin tai sellainen, joka on opettanut muita suoriutumaan hyvin.

Miksi uskoisin jotain tyyppiä, jolla ei ole edes yhtä paljon näyttöjä kuin minulla? Millä perusteella se nyt tietäisi asiat paremmin ja minun kannattaisi ottaa siitä mallia eikä toisin päin?
 
Miksi uskoisin jotain tyyppiä, jolla ei ole edes yhtä paljon näyttöjä kuin minulla? Millä perusteella se nyt tietäisi asiat paremmin ja minun kannattaisi ottaa siitä mallia eikä toisin päin?
Koska se tekee youtube-videoita ja kutsuu itseään sifuksi :david:
 
Voihan niitä voimantuottotapoja jaotella miten haluaa ja puhua hallitsevansa ties mitä metodeja. Mutta oleellista on se, että miten niillä miestä kaatuu.

Jos nyt vaikka leirin vetäjää valitaan, niin kyllähän se valitaan näyttöjen perusteella. Eli joku semmoinen, joka itse on suoriutunut tilanteista hyvin tai sellainen, joka on opettanut muita suoriutumaan hyvin.

Miksi uskoisin jotain tyyppiä, jolla ei ole edes yhtä paljon näyttöjä kuin minulla? Millä perusteella se nyt tietäisi asiat paremmin ja minun kannattaisi ottaa siitä mallia eikä toisin päin?

Pidätkö muuten näyttöinä ottelujen määrää vaiko mitä?
Olihan teillä leiriä vetämässä valmentajan serkku(?) jolla vähemmän matseja kun sulla mut aika kovia vastaan.
 
No ei nyt tietenkään pelkkä matsien määrä ratkaise. Pidän esimerkiksi Stipe Miocicia (17-2-0) parempana kuin kuin Travis Fultonia (253-53-10). Ottelijoiden kohdalla pitkä ura on kyllä yksi vaikuttava tekijä, koska silloin on nähty monenlaista. Toisaalta hyvä menestys indikoi sitä, että on tehty asioita oikein ja henkilöllä on olemassa tieto siitä miten kehitytään, tiedon jakaminen muille on tietysti vielä oma juttunsa. Jarkko Stenius on mm. voittanut Kaoklai Kaennorsingin, mikä lienee yksi kehälajien kovimmista päänahoista suomalaisilla, olkoonkin että Kaoklai oli tuolloin aika nuori. Mielestäni hän oli lisäksi hyvä opettamaan.

Sitten on vielä valmentajia, joiden saavutukset ovat enemmän opetuspuolella. Esim. Pekka Mäki ei ollut mikään maailmoja räjäyttävä nyrkkeilijä (toki SM-mitalisti silti, eli ei surkeakaan) mutta hänellä on varsin hyvät näytöt siitä että osaa tehdä hyviä nyrkkeilijöitä. Eritlaiset itsepuolustusopettajat ovat sitten varmaan vaikeimpia vertailla, mutta odottaisin että heidän kohdallaankin on edes jotain näyttöä siitä että on osaamista. Eihän se nyt niinkään voi mennä, että ruvetaan ottamaan oppia ihan keltä tahansa, joka keksii ruveta muita neuvomaan.
 
Ei kiinnosta sinänsä koko aihepiiri, mutta komppaan Andya ja lisään vielä, että miksi ottaa oppia ukolta jolla ei ole näyttöjä, eikä koko lajilla ole mitään näyttöjä toimivuudesta. En ikinä usko lajeihin, jossa käydään läpi mahdollisia skenaarioita sen sijaan, että sparrataan kovaa. Tää on vähän kuin tiede vs uskonnot, tieteellä ei ole vastauksia vielä kaikkeen, mutta uskonnoilla ei mihinkään. Se ei tietenkään estä ketään uskomasta.
 
Voihan niitä voimantuottotapoja jaotella miten haluaa ja puhua hallitsevansa ties mitä metodeja. Mutta oleellista on se, että miten niillä miestä kaatuu.

Miksi uskoisin jotain tyyppiä, jolla ei ole edes yhtä paljon näyttöjä kuin minulla? Millä perusteella se nyt tietäisi asiat paremmin ja minun kannattaisi ottaa siitä mallia eikä toisin päin?

Voi toki, mutta tietääkseni kovin monessa lajissa ei harjoitella voimatuottoja esim. kun jalat ovat ilmassa tai eivät muuten ole tukevasti lattiassa. En tiedä myöskään minkälaista voimatuottoa opetetaan lajeissa, joissa ollaan lattiassa makuulla. Voihan siinä toki läiskiä miten haluaa, mutta on mikä tyyli on tehokkain siinä kohtaa?
 
Paljonko maksat jos tulen pitämään leiriä voimantuotosta ilmassa tai huonossa tasapainossa? ;) Okei, en ole ekspertti varsinkaan ensinmainitussa, mutta kyllähän noita nyt treenataan monellakin salilla. Voimantuotosta matossa en tiedä paljonkaan, mutta muuan JPP saattaisi tietää siitä jutun jos toisenkin.

Mutta sitä en voi millään käsittää, että miksi minun kannattaisi lähteä hakemaan oppia joltain karatesenseiltä tai kungfusifulta, jos ei ole mitään näyttöä siitä, että heidän oppinsa olisivat jotenkin tehokkaita kamppailun oppimisen kannalta? Tai jos sitä näyttöä on niin mitä ja millaista se on?
 
Ei kiinnosta sinänsä koko aihepiiri, mutta komppaan Andya ja lisään vielä, että miksi ottaa oppia ukolta jolla ei ole näyttöjä, eikä koko lajilla ole mitään näyttöjä toimivuudesta. En ikinä usko lajeihin, jossa käydään läpi mahdollisia skenaarioita sen sijaan, että sparrataan kovaa. Tää on vähän kuin tiede vs uskonnot, tieteellä ei ole vastauksia vielä kaikkeen, mutta uskonnoilla ei mihinkään. Se ei tietenkään estä ketään uskomasta.

Taidat olla hyvinkin asian ytimessä. Lajissa jossa ei tarvitse sparrata kovaa ja ei tarvitse otella ollenkaan, voi säilyttää illuusionsa. En nyt näe sinällään kauhean pahana asiana, parempi se on kuitenkin tehdä jotain ja bonuksena saada hyviä fiiliksiä, vaikka olisivatkin hiukan irti todellisuudesta. Eiköhän näiden lajien harrastajatkin sen jollain tasolla tiedosta, muuten olisi useammin rumaa jälkeä nakkikiskajonoissa...
Samoin uskontojen kanssa "vapautuu" genetiikan ja fysiikan lakien todellisuudesta. Uskoo Irti todellisuudesta niin saa seuraavan elämän, taivaspaikan tms. Ylipappina pomminvarmasti.
Todellisuus on kuitenkin se, että 50kg kungfu masteri ei ikinä voita semisti hyvää 100kg nyrkkeilijää ja kukaan ei ole tullut kuoleman jälkeen kertomaan haudan takaa et valitsikin sen just oikean uskonnon jolla ihan oikeasti saa kuolemattomuuden.
Whatever floats your boat...
 
Jos nyt lähdetään etsimään videoita, niin mitenkäs tämä. Suomalainen Kyusho Aiki Jutsu -niminen laji. Tässä "tyrmätään" (uhrihan feikkaa selvästi) hermopisteiskulla ämpäri päässään paikallaan seisova vastustaja!


View: https://www.facebook.com/KyushoAikiJutsu/videos/1262191027240583/


Pitäisikö nyt näiltäkin mennä kyselemään ohjeita treenaamiseen?
 
Pitäisikö nyt näiltäkin mennä kyselemään ohjeita treenaamiseen?

Kyllä mielestäni, itsekin usein kuljen ämpäri päässä kadulla niin tuolla tekniikallahan tulen helposti kipatuksi maahan. Olisikohan jossain lajissa otteluita ämpärit päässä? Voisi kolista kivasti :)
 
Paljonko maksat jos tulen pitämään leiriä voimantuotosta ilmassa tai huonossa tasapainossa? ;) Okei, en ole ekspertti varsinkaan ensinmainitussa, mutta kyllähän noita nyt treenataan monellakin salilla. Voimantuotosta matossa en tiedä paljonkaan, mutta muuan JPP saattaisi tietää siitä jutun jos toisenkin.

Mutta sitä en voi millään käsittää, että miksi minun kannattaisi lähteä hakemaan oppia joltain karatesenseiltä tai kungfusifulta, jos ei ole mitään näyttöä siitä, että heidän oppinsa olisivat jotenkin tehokkaita kamppailun oppimisen kannalta? Tai jos sitä näyttöä on niin mitä ja millaista se on?

Ehkä sun ei kannatakaan, enkä taida olla niin väittänytkään.

Mahtoiko olla Ido Portalillakaan suoranaista näyttöä oppiensa hyödyllisyydestä kun Conor McGregor häneltä oppia otti.
 
Kehonhallintaharjoituksia on tehty kamppailulajeissa kymmeniä vuosia ja niiden hyödyllisyydestä on varsin laaja konsensus. Olen itsekin tehnyt niitä paljon ennen kuin kuulin Ido Portalista. Se on tietysti oma juttunsa, miten suuri osuus niitä kannattaa missäkin vaiheessa olevan urheilijan viikko-ohjelmaan laittaa.

Ido Portalissa ei ole muuta ihmeellistä kuin se, miten hän on onnistunut tuotteistamaan juttunsa niin että ihmiset uskovat hänen keksineen jotain uutta ja mullistavaa...
 
Back
Ylös Bottom