Taustalla oli se että minulla on ollut vaikeuksia saada potkunyrkkeilymatseja (viikonloppuna on kuudennet kisat tällä kaudella mihin olen ilmoittautunut eikä taida tulla matsia tälläkään kertaa...) joten olen sitten käynyt hieman nyrkkeilemässä kehätuntuman pitämiseksi. Nämä kisat olivat Raahessa 70km Oulusta ja olin muutenkin menossa sinne huoltamaan näytösotteluissa esiintyneitä potkunyrkkeilijöitä niin keksin selvittää voisinko saada nyrkkeilymatsia. Vastustaja ei siinä vaiheessa ollut edes ilmoittautunut sinne mutta tarvitsi otteluita SM-kisoja varten kun sinne pitää olla tietty määrä matseja alla ja hänen valmentajansa kysyi josko voisimme otella.
Matsiin lähdettäessä oli ihan selvä että vastustaja on nyrkkeilytaidollisesti tosi paljon edellä, joten semmoinen pikkunäppärä pistenekkailu olisi johtanut varmaan tappioon. Nyrkkeilyssä erät ovat pidempiä kuin potkunyrkkeilyssä, enkä olisi jaksanut riehua koko matsia, joten valittiin taktiikaksi tuo että pidetään etukädellä jatkuvaa painetta ja välillä hyökätään jolloin sitten lyödään minkä käsistä lähtee ja tilanteet katsotaan aina loppuun asti. Tässä on tietysti omat riskinsä kun se ei ole niin mukavaa jos 95-kiloinen mies pääsee kiskaisemaan puhtaalta pöydältä, mutta luotin että leuka kestää sen mitä tarvitaan. Taktiikka toimi varsin hyvin ja vastustaja väsähtikin toisessa erässä niin että jäi melko passiiviseksi. Omien voimien jakaminen onnistui suht hyvin. Kun ei ole turnaus kyseessä, kannattaa minusta käyttää kaikki paukut mitä on, matsin jälkeenhän ehtii kyllä levätä. Kovia koppeja tuli vain yksi ensimmäisessä erässä.
En kyllä pidä yhtään tuosta ilman kypärää ottelemisesta, ainakaan jos siitä ei makseta. Lyöntien kestoon se kypärä ei juuri vaikuta mutta päät kolisevat yhteen ihan turhaan. Minusta homma pitäisi kuitenkin ratkaista nyrkeillä eikä millään hedareilla tai olkapään, kyynärvarren tms. osumilla josita tulee vekkejä. Tuo pökkelömäisyys johtuu osittain myös siitä että potkunyrkkeilyssä ei voi kallistella vartaloa samaan tapaan kuin nyrkkeilyssä, koska siinä on äkkiä polvi suussa. Siksi en ole moista ottelutyyliä harjoitellut vaan vartalo pysyy koko ajan suorassa.
Mutta ettei ihan muisteloiksi mene, niin tässä Kickboxing Teamin uusi promovideo.