Kalorit, hiilarit, protskut yms. Nyt tarttee läski jeesiä!

Moro!

Aloitin tuossa taannoin pienoisen elämäntapamuutoksen, johon sisältynyt ruokavalion muutoksia, liikunnan lisäystä yms. Ennen melkoinen sohvaperuna(okei nykyäänkin vähän). Ruokavalio oli ihan retuperällä. Illalla myöhään syömistä, epäsäännöllisyyttä, huonoja valintoja.

Homma alkoi reilu kuukausi sitten, kun pyyhin pölyt salikortista ja aloin aktiivisesti käymään. Käyn salilla n. 3-4 kertaa viikossa. Lisäksi olen nyt käynyt satunnaisesti lenkkeilemässä ja yrittänyt lisätä hyötyliikuntaa esimerkiksi tekemällä seisaaltaan asioita, mitä normaalisti tottunut istuen tekemään.

No päätin jostain syystä vähän muuttaa myös ruokavaliota. Painokin on tippunut muutaman kilon. Silti olen vähän huolissani omista syömisistäni ja toivoisin vinkkejä.

Annan nyt esimerkkinä perjantain ravintoarvot:

Rasva: 78,07
HH: 179,74
Prot: 128,19
Cal: 1934

Perjantai oli siis salipäivä.

Kalorit on vaihdelleet kahden viikon aikana 1300-2000 kalorin välillä. Proteiinit olen pyrkinyt pitämään onnistuneesti yli sadan. Samoin hiilarit alle 150 (perjantai poikkeus. Käytíin salin jälkeen kiinalaisessa). Rasvat pyörineet keskimäärin 80g tienoilla.

Nyt toivoisin vinkkejä siitä, että mitä pitäisi lisätä tai vähentää. Lisäksi haluaisin tietää, että kannattaako ns. tankkaus kerran viikossa ja kuinka paljon silloin kannattaa hiilihydraatteja syödä.

Kiitos jo ennakkoon! :dance:

Niinjoo! Olen siis mies 176/98! Tavoitteena painonpudotus, sekä voiman ja kestävyyden parantaminen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuullostaa että homma lähtenyt hyvin käyntiin. Muutama kilo reilussa kuukaudessa on hyvä tahti. Minun mielestäni tuo 1300kcal/päivä alkaa olemaan jo tuon kokoselle kaverille liian vähäsen. Ei kannata aineenvaihduntaa/kroppaa ajaa tilttiin alkuvaiheessa. Maltillisesti liikkeelle niin sitten on vielä keinoja käytettävissä jos painonlasku pysähtyy.

Onko joku erityisempi syy pitää proteiinit noin alhaalla? Voinet nostaa ne huoletta sinne 200g tuntumaan (pitää nälkääkin paremmin loitolla), hiilareita vastaavasti vähemmälle. Rasvan määrä on ihan hyvällä tasolla kunhan lähteet on hyvät.

Proteiini vähintää 2kg paino kilo. Rasvat näyttää olevan ihan ok. Laitappa kalorit tonne 2300-2500 nurkille. 1300 aivan liian vähän. Kun käyt reenaan niin koita tehdä sopivalla sarjatauolla. 60-90sek. Ettei reenit ole seisoskelua ja juttelua muille.

Ei ole mitään erityistä syytä. Hiilarit on tuolla tasolla, koska toivon pysyvämpää muutosta. Olen kuitenkin suuri tumman leivän ja makaronin ystävä, joten tuo määrä tuntui kohtuulliselta. Yritän välttää sitä, että tämä homma alkaisi maistumaan puulta. Kannattaako proteiinia silti lisätä?

Teen vuorotyötä, johon sisältyy istumista, mutta myös liikuntaa. GDA:n mukaan mun päivittäinen tarve liikkuisi 2400-2700 kcal alueella. Otan tuon 2400kcal käyttöön yövuoropäivinä, koska silloin tulee vähiten liikuttua.

Tuo 2400 kuulostaa ihan hyvältä. Tosta on si hyvä lähtee pikku hiljaa tiputtamaan kaloreita. Muista että ei ole oiketietä onneen. Hiljaa hyvä tulee.

Yksi mikä auttaa siihen ettei homma rupea maistumaan puulta on käyttää hyväksi treenipäivien korkeampi kalorien kulutus. Itsellä jos rupea nälkä taikka makeanhimo olemaan niin syön esim alakroppa päivänä 300kcal enemmän mitä normaalisti oli se sitten jäätelöä, suklaata tai vaikka juuri tummaaleipää mitä milloinkin tekee mieli. Dietti jatkuu normaaliin malliin ja pää pysyy kylmänä ettei tule päiviä milloin retkahtaa pahemman kerran. Ja tosiaan 1300kcal aivan liian vähän sinun painoiselle.

Proteiini vähintää 2kg paino kilo. Rasvat näyttää olevan ihan ok. Laitappa kalorit tonne 2300-2500 nurkille. 1300 aivan liian vähän. Kun käyt reenaan niin koita tehdä sopivalla sarjatauolla. 60-90sek. Ettei reenit ole seisoskelua ja juttelua muille.

Jees tänks! Mä olen varmaan pitänyt jotakin 2min taukoja. Mutta koitan nyt sitten lyhentää. En tiedä, että onko apua, mutta koitan pitää sykkeen koko reenin ajan siinä 130 tienoolla.

- - - Updated - - -

Kiitoksia muillekkin vinkeistä! Huitasin tänään yövuoron jälkeen herätessäni 7km lenkin, josta jopa osan sai juostua. Hyvällä fiiliksellä eteenpäin!

Syö enemmän, ja lisää aktiviteettejä, jotta kulutukses on suurempi. Eihän tollasella naurettavalla ~1500 kcal elä kukaan mies. Muutenkin on typerää miettiä painonpudotusta vain nautittujen kaloreiden kautta. Mieluummin kokonaisenergiansaanti hyvällä tasolla, ja hommaat sen vajeen lisäämällä kulutusta. Jos siis haluat että susta on muuhunkin ku käymää siel puntil ja sit makaa sohvalla, koska oot nii loppu siit väsymyksest ja näläst mikä on ku vedetää jotai hiiren annoksia. Niin, ja ota ne kalorit oikeasta kunnon ruoasta, äläkä kaiken maailman sheikkijuomista.

Tsemppiä ja uskoa projektiisi.

Syö enemmän, ja lisää aktiviteettejä, jotta kulutukses on suurempi. Eihän tollasella naurettavalla ~1500 kcal elä kukaan mies. Muutenkin on typerää miettiä painonpudotusta vain nautittujen kaloreiden kautta. Mieluummin kokonaisenergiansaanti hyvällä tasolla, ja hommaat sen vajeen lisäämällä kulutusta. Jos siis haluat että susta on muuhunkin ku käymää siel puntil ja sit makaa sohvalla, koska oot nii loppu siit väsymyksest ja näläst mikä on ku vedetää jotai hiiren annoksia. Niin, ja ota ne kalorit oikeasta kunnon ruoasta, äläkä kaiken maailman sheikkijuomista.

Tsemppiä ja uskoa projektiisi.

Joo kyllä pitää syömistä nyt lisätä selvästi. Nahkeeta, jos paino lähtee sitten lihaksista. Vireystaso on pysynyt silleen hyvänä. Sohvalle vetää lähinnä xboxin ihanuus.
Mä itseasiassa lopetin noitten protskujauheitten yms käyttämisen kevään jälkeen, kun innostuin salilla käymään. (joku helvetin hyvä tekosyy oli lopettaa silloin vaikka rupesi tulemaan jo ihan tulostakin) ja siirryin salin jälkeen vetämään setin, missä on maitorahkaa, partaäijää, mustikkakeittoa ja vehnäleseitä.

Olisiko nyt sitten yhteenvetona 2400 kcal reenipäivinä ja vähän vähemmän esim. 2000kcal lepopäivinä järkevän kuuloinen?

- - - Updated - - -

On muuten ensimmäinen keskustelupalsta, missä ei hirveämmin ole trollausta. Pelkääköhän ne saavansa turpaansa, kun täällä on kuitenkin osa käyttäjistä melko kovassa kondiksessa. Ei vaines. Kiitos vielä vinkeistä!

Kuulostaa hyvältä tuo 2000kcal lepopäiville ja 2400kcal salipäiville. Itse menen samoilla kaloreilla ja systeemillä. Ja rasva palaa ja palannut viimeiset 2kk. ;)

Edit olet kyllä minua 10kg painavampi, ehkä voisit syödä lepopäivillä 2200kcal, on varaa tiputtaa kaloreita tarvittaessa myöhemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom