Kaloreiden laskeminen maitotuotteista laktoosi-intolerantikolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossen
  • Aloitettu Aloitettu
Laktoosi-intolerantikko syö 250g paketin Rainbow-halpisrahkaa. Sen ainesosat ovat pastöroitu rasvaton maito ja hapate.

Rainbow-halpisrahkassa on on sataa grammaa kohden:

Energiaa 70 kcal
Proteiinia 12 g
Hiilihydraattia 4 g
josta sokereita 4 g

Rasvaa 0,5 g
josta tyydyttynyttä 0,3 g
Natriumia 0,04g

Koko paketissa on siis 4g x 2,5 = 10g sokereita. Koska ainesosalistauksessa ei mainita, että tuotteeseen olisi erikseen lisätty sokeria, ja koska ainesosista toinen on maito, voidaan todeta seuraavaa:

1. Nuo paketin sisältämät 10g hiilihydraattia ovat maitosokeria eli laktoosia.
  2. Koska laktoosi ei laktoosi-intolerantikolla imeydy, tulee kaikki tuotteen hiilihydraatin sisältämät kalorit jättää huomiotta.
  3. Näin ollen laktoosi-intolerantikolle kyseisessä ruoka-annoksessa ei olekaan 70 kcal/100g, vaan 54 kcal/100g.
  4. Näin ollen halpisrahkapaketin kokonaisenergiasisältö laktoosi-intolerantikolle ei olekaan 70kcal x 2,5 = 175kcal vaan 54kcal x 2,5 = 135kcal
  5. Näin ollen kaloreita laskevan laktoosi-intolerantikon tulisi aina maitotuotteita käyttäessään vähentää näiden tuotteiden energiasisällöstä laktoosin sisältämät kalorit, koska muuten hän tulee laskemaan nauttimansa kalorimäärät yläkanttiin.

Olenko väärässä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos laktoosi-intolerantikko vetoo tuommosen määrän laktoosia kerralla, ei häntä varmaankaan kiinnosta kokonaiskalorimäärä vaan mistä löytyy lähin vessa, kun vatsa vetää pesukoneen linkousohjelmaa.

Jos laktoosi-intolerantikko vetoo tuommosen määrän laktoosia kerralla, ei häntä varmaankaan kiinnosta kokonaiskalorimäärä vaan mistä löytyy lähin vessa, kun vatsa vetää pesukoneen linkousohjelmaa.

Olen itse laktoosi-intolerantikko ja pystyn silti vetämään Ehrmannia ja muita rahkoja kohtuullisissa määrin ilman suuria ongelmia. Uskon, että kaltaisiani on huomattavan paljon. Joten tämä dilemma koskenee suurta joukkoa ihmisiä.

Olen itse laktoosi-intolerantikko ja pystyn silti vetämään Ehrmannia ja muita rahkoja kohtuullisissa määrin ilman suuria ongelmia. Uskon, että kaltaisiani on huomattavan paljon. Joten tämä dilemma koskenee suurta joukkoa ihmisiä.

Nosiis joo olen itse samassa asemassa kuin sinä, että pystyn vetämään rahkaa ja maitoa jossain määrin. Tarkoitin vain noita totaali-intolerantikkoja.

Riippuu laktoosivemmasuuden vakavuudesta. Suurimmalla osalla on suolessaan jonkin verran laktaasi-entsyymiä, joten jos laktoosin määrä on pieni, pari grammaa, laktoosin pilkkominen onnistuu. Jos laktaasi puuttuu täysin, niin silloin laktoosi siirtyy paksusuolen puolelle ja sen bakteerit pystyvät käsittääkseni hyödyntämään osan laksoosista. Laktoosivemmasuus ei ole useimmilla joko/tai -tyyppinen vaiva.

Rainbow-halpisrahkassa on on sataa grammaa kohden:

Koko paketissa on siis 4g x 2,5 = 10g sokereita. Koska ainesosalistauksessa ei mainita, että tuotteeseen olisi erikseen lisätty sokeria, ja koska ainesosista toinen on maito, voidaan todeta seuraavaa:

1. Nuo paketin sisältämät 10g hiilihydraattia ovat maitosokeria eli laktoosia.

Eikä. Laktoosia hajoaa mm. maitohappokäymisen yhteydessä, mutta lopputulos on edelleen sokereita (galaktoosia ja glukoosia). Esim. valion maitorahka sisältää 4,2 grammaa sokeria josta 3 grammaa laktoosia.

Juuri minkään tuotteen energiasisältö ei ole se mitä paketissa lukee, suoliston tehokkuus on harvoin tasan sata prosenttia. Hiljakkoin tuli TV:stä dokumentti, jossa kerrottiin rasvan hukkaprosentin kasvavan suhteellisesti paljon (vaikka edelleen absoluuttisesti määrä oli pieni) kun syö paljon maitotuotteita. Sitä en osaa sanoa paljonko laktoosia voi mennä paksusuolen bakteereille ilman että se vielä tuottaa oireita; mutta on se määrä varmasti nollaa suurempi.

^
Minua ei niinkään kiinnosta se, paljonko laktoosia voi syödä ilman oireita, kuin se, pitääkö laktoosi-intolerantikon vähentää syömiensä maitotuotteiden energiasisällöstä kaikki laktoosin sisältämät kalorit. Eli esimerkiksi mainitsemasi valion maitorahka, josta 3% on laktoosia: onko siinä laktoosi-intolerantikolle 12g vähemmän energiaa per sata grammaa kuin laktoosin imeyttämiskykyiselle?

Yritin tuossa aikaisemmin selittää, että suurin osa laktoosi-intolerantikoista pystyy sulattamaan laktoosin ja tuottamaan siis energiaa, jos määrä ei ole kovin suuri. Väittäisin, että 5 grammaa imeytyy suoraan ja suurimmaksi osaksi tuosta jäljelle jäävästä 5 grammasta paksusuoli tuottaa glukoosia ja siten energiaa. Luulisin, että maksimissaan pari grammaa jää imeytymättä. Jos laktaasi-entsyymi puuttuu täysin, niin osuus voi olla isompi. En siis usko, että laktoosivemmaiset saisivat ratkaisevan paljon vähemmän energiaa tuosta rahkasta. Käytännössä jos laktaasi puuttuu täysin, niin yritysten ja erehdysten eli vessareissujen seurauksena täysin laktoosi-intolerantikko on oppinut olemaan syömättä tuotteita, joissa on laktoosia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom