Kaljun leikkaus ja ylläpito?

Sukulaku

Banned
Ikä
37
Aattelin tässä heittää taas kaljuksi ja tehdä sen tällä kertaa kunnolla. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon leikkuussa, kun käytössä on hiuskone, partakone, höylä ja tarvittavat rasvat ja geelit? Jossain puhuttiin öljyn tunkemisesta päähän ennen höyläystä. Onko tässä jotain perää ja millaista öljyä siihen kannattaisi käyttää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tossa partakonetta tartte. Mä ajoin aina ite ensin koneella ja sitten perään Gilletellä sängen pois. Kesällä kiva. Tosin päänahka alkoi vähän kitistä, kun joka toinen viikko ajelin höylällä sänkeä pois.

Itse en juuri tykkää ajella partahöylällä. Mielestäni riittävä 0,1mm sänki on paras ja sen saa kivasti noilla sähköhärveleillä kun ottaa muovirajottimet pois. Just riittävä sänki että pipo pysyy päässä kuin läpipultattuna. Ihan kiiltävä nahka on vittumainen, vaatii liikaa hoitoa ja höylän kanssa hienostelua IMHO

1. Kuuma suihku päälle (avaa ihohuokoset, pehmitää karvan)
2. Partavaahto
3. Mach 3 myötäkarvaan
4. Lisää vaahtoa
5. Mach 3 vastakarvaan

Toistetaan 4 päivän välein.

Itsellä kalju ollut jo pitkään (vuosia) niin voin sanoa, että paras väline siihen on Venus-höylä. Ei läheskään niin karski ja jämäkkä kuin esim. Mach3 ja myötäilee paremmin päätä ja sen muotoja.
Itse ajan ensiki koneella 1mm pituuteen (jos hiukset ovat yli 1mm pituiset) ja sitten höylää perään. Päähän pistä aina normaalia partavaahtoa.

Aloitat "otsasta" ja veto aina niin pitkälle kunnes hiusten kasvusuunta muuttuu. Joka vedon jälkeen höylä kuuman veden alle. Sivut vedetään ylhäältä alas ja lopuksi vielä sivulta josta veto lähtee niskan puolelta. Takaa ajetaan normaalisti niskasta ylöspäin.
Kun hiukset ovat ajettu niin vetoja vielä sivuttain.
Tämän jälkeen pää veden alle ja pesu ja pyyhe pään ympärille. Pyyhettä pidän muutamia minuutteja ja sitten otan esiin partakoneen jolla ajan pään vielä ettei vahingossakaan jää mitään ylimääräistä sinne. Sen jälkeen vaan rasvat päähän ja homma on selvä. Yleensä ajan hiukset 5-7 päivän välein.

Muista ajaa myös niskavillat pois, ovat todella epäeroottisia jos muuten pää on kalju. Ja älä tee höylän kanssa missään nimessä sivuttaisliikettä jos terä on ihossa kiinni.

Kaljua on kyllä kova homma pitää, joutuu sellasen 2-3kertaa viikossa höyläämään jos haluaa että se on "siisti". Ite vedän shamppoot päähän ja ajelen mach3:lla(ei siis mitään vaahtoja, enkä myöskään rasvaile, turhaa hommaa). Itse vetelen päälaen takaosasta eteenpäin otsalle, takaraivolta alaspäin niskaan ja sivut taaksepäin, näin höylä ei revi, toki riippu miten ne hiukset siellä päässä törröttää:). Samalla terällä ajaa moneen kertaan.

Mitenhän se veet toimis päähän;)

Mä ajan Mach 3:lla. Pää märäksi, partavaahto päänahkaan ja sitten vedellään hiukset pois. Sitten huuhdotaan pää puhtaaksi, kuivataan ja Esse-kosteusvoidetta perään. Valmis.

Ikinä ei hiusten ajamisessa ole ollut ongelmia, mutta naama ja kaula ei kestä höylää yhtään. Hiuksia voisi ajaa varmaan vaikka ilman vaahtoa, liukumisominaisuudet vaan huononee. Haavoja on tullut ainoastaan halvoilla terillä.

Rasvata pitää siksi, että iho kuivuu mulla helposti, jolloin semmosia isoja nahan kappaleita varisee ja töröttä päässä.

feikki-elvis sanoi:
Mistä noita hiuskoneita vois ostaa? Siis sellasia jota parturitkin käyttää tohon pään ajelemiseen.
Gigantti ja joka marketista. Tosin höylä on paras jos kaljua ajattelit IMO.

Itse 10 vuotta ajelin tuon eksän pääkoppaa. Muutama kerta viikossa, joskus vain sellaisella hiusten leikkaamiseen tarkoitetulla koneella jolla tuli karhea muutama milli, mutta useimmiten ihan höylällä ja partavaahdolla. Vaahtona oli esim Nivean herkän ihon kosteuttavaa vaahtoa ja naisten Gillette Venus tuntui parhaimmalta. Myös Mach 3 ja niitä ylihalpoja keltaisia jättipussissa olevia 'kertakäyttöhöyliä' tuli käytettyä mutta ne ei niin hyviä.

Kaikki vinkit taisi jo tulla muidenkin kirjoituksissa. Kalju on hyvä valinta, aina siisti ja seksikäskin! :thumbs: :worship:

-hiusten/sängen pesu suihkussa
-partavaahtoa tai käsirasvaa päähän
-höylätään mach3:lla. Terä huuhdotaan jokaisen vedon jälkeen.
-suihkuun

toistetaan tarvittaessa, n.1-3 vk:n välein.

Toi terän huuhtelu on hyvä pointti... Muuten menee tukkoon ja sit ei luista niin hyvin ja saattaa viiltää nahkaan kun joutuu 'raastamaan' liian kovaa. Muutenkaan samalla terällä ei liian pitkään kannata kituuttaa.

Mä ajalen yleensä pään partakoneella, ihan kaikki ei lähde mutta melkein. Jos myötäkarvaan kokeilee kädellä tuntuu sileältä, vastakarvaan hiekkapaperia :D. Oon joskus höylällä kokeillu, mutta aina sieltä vähintään yksi haava pukkaa ku tuntuu mulla olevan hiukset sen verran kovasti kiinni, että saa jyystää kunnolla jos haluaa kaikki pois :D. Ja niin vähän tosta koneesta jää sänkeä, että tyytyväinen olen.

Joo.. alkaa olla 8 vuotta lähes tauotonta kalju-lookkia takana. Muutaman kerran oon langennut ja antanut hiusten kasvaa mutta se on niin osa identiteettiä ettei tästä ole enää paluuta.

Mach 3 on mun työkalu ja tietenkin hillitysti vaahtoavaa geeliä. Mieluiten jokatoinenpäivä kannattaa ajaa, tai sitten kahden päivän välein. Nopein ja helpoin mitä tiheämpään ajaa. Jos sheivaa kerran viikossa niin siinä on raju homma, olkapäät pumpissa kun pitää kädet ylhäällä työskennellä..;) Jos sheivaat joka päivä niin se on tosi helppoa koska ei tartte olla niin tarkkana, jos johonkin kohtaan ei terä osu niin seuraavana päivänä taatusti on sekin kohta käsitelty ja kukaan ei huomannut mitään.. mutta jos ajat harvemmin ja jää johonkin ajamaton kohta niin se näyttää hirveältä sivullisten silmin.. tupsuja korvien takana tai niskassa.

Tekniikasta: toinen käsi käyttää terää, ja toinen seuraa kokoajan siinä vieressä liikkuen vetojen suuntaisesti nahkaa pitkin, tuntee missä on sileää ja mikä kohta tarvii vielä pari vetoa.

Se on aika nopeaa eikä nykyisellään tule haavoja niinkuin aluksi.

neutraali sanoi:
Itse vetelen päälaen takaosasta eteenpäin otsalle, takaraivolta alaspäin niskaan ja sivut taaksepäin, näin höylä ei revi, toki riippu miten ne hiukset siellä päässä törröttää:).
Tuo taitaa kuitenkin jättää sängen joka ei välttämättä näy mutta jäkittää mukavasti vastaan kun koitat otsalta taaksepäin silitellä... Jätetään nyt tuo K-18 kommentit väliin mutta on syitä miksi joskus on ihan hyvä ajaa vastakarvaankin :nolo: ;)

Ringside tiivistikin jo koko homman lyhyesti ja ytimekkäästi. Juuri näin.

Kalju on tainnut olla 4-5 vuotta, pääasiassa koneella mutta höylälläkin kyllä välillä. On vaan niin rasittavaa toi höylääminen,
joten olen siirtynyt 1mm siileen, viikon kahden välein, riippuen vähän, koneella leikkailen pois.
Hiuksia tuskin tulee koskaan olemaan, epäkäytännölliset :)

Ite ajelen sellaisella hyvällä parturikoneella ilman niitä muovirajoittimia eli 0.1mm sänki ja se on just hyvä. Höylällä rupee pää liikaa hilseilemään ja arsyyntyy muutenkin päänahka. Viikon välein kun ajelee niin pysyy hyvin lookki päällä. Tosin ehkä saatan jonkinlaisen kesäletin taas kasvattaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom