Kalastus: umpikela vai avokela?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Ite tykkään umpikelan ja avokelan sekotuksesta, kela siis umpinainen mutta avokelan tapaan vavan alla. Myös lukko on vähän erilainen. Mikähän mahtaa olla oikea nimi?
Pieneen ja kimmoisaan vapaan yhdistettnyä todella hyvä puroilla ja tiheillä rannoilla. Lentää kevyellä liikkeellä pitkälle. On myös luotettava eikä mene sotkuun kovinkaan helposti.

Löytyy myös muutama Hyrräkela ja pari Abun umpikelaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä oon ite ainakin tuon avokelan kannalla. Urheiluliikkeestä vaikka ihan kunnon vehkeet että ei tarvi heti uusia olla ostamassa.

Niin, muista vaihtaa siima aina silloin tällöin. Eikös se suositus oo että ainakin kerran vuodessa?

Itse en omista tällä hetkellä yhtään kalliimpaa settiä ja ihan hyvin tulee toimeen. Jopa Honkkarista alle kympillä ostettu avokela (olikohan joku Diva -merkkinen) on pelittänyt vallan mainiosti. Aika kalliiksi kyllä tulisikin jos kaikki nurkassa lojuvat puolenkymmentä settiä olisivat huippulaadukkaita.

Ehkä taimenen koskikalastukseen hankin seuraavaksi hiukan paremman kelan, nykyinen ~ihan kohtuullinen Daiwa~ tahtoo tökkiä heittäessä ja sanka ei aina laukea kammesta pyöräyttämällä. Mutta johonkin hauen / kirren järvikalastukseen nyt välttää huonompikin.

Vieheistä sen verran että itse kokeilisin kirjolohille järvellä myös jotain suht kookkaita leechejä tai jigejä, olisivat helppoheittoisia ja pääsisi helposti ronkkimaan syvemmältäkin.

Luvat? Täh, mitä ne on?

Sori vaan :offtopic:, mutta miten nuo kalastuslupa maksut menee? Eikö yksi lupa riitäkään vai montako niitä pitää olla?
Jos oon ymmärtänyt oikein niin, virvelillä kalastettaessa pitäis olla kalastuslupa ja viehelupa? Ja jos paska tsäänssi käy niin vielä joku kolmas lupa (siis jos kalastan naapurin lohialtaasta)?

Täh!

Jos kalastat valtion vesillä, tarvitset valtion kalastuksenhoitomaksun sekä läänikohtaisen vieheluvan. Jos menet jollekin yksityiselle poterolle/koskelle/ojalle, tarvitset luvan sen poteron omistajalta.

Sori vaan :offtopic:, mutta miten nuo kalastuslupa maksut menee? Eikö yksi lupa riitäkään vai montako niitä pitää olla?
Jos oon ymmärtänyt oikein niin, virvelillä kalastettaessa pitäis olla kalastuslupa ja viehelupa? Ja jos paska tsäänssi käy niin vielä joku kolmas lupa (siis jos kalastan naapurin lohialtaasta)?

Täh!

Maa- ja metsätalousministeriön sivuilta löytyy hyvin infoa:
Kalastuksenhoitomaksu ja viehekalastusmaksu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom