Kalastus: umpikela vai avokela?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
No sitten se vain on se periaate, mielummin maksetaan tavarasta enemmän kuin että haetaan se hong kongista, biltemasta tai tarjoustalosta.

(Poika on isäänsä tullut)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:

Vaikea uskoa, kun rakenteensa puolesta eivät vain ole niin pitkäheittoisia, kuin avokelat. Taitaa olla heittäjissä vika, jos eivät avokeloilla umpikeloille pärjää. Ne jotka oikeasti skabaavat pituusheitoissa käyttävät muuten järjestään hyrräkeloja.

Pakko kommentoida kun muutaman suomenmestaruuden oon pituusheitossa voittanu. :)

Hyrrä- ja avokeloille on omat sarjansa, eli ei niillä samassa sarjassa koskaan kilpailla.

Ja kyllä minäki uskallan väittää että avokelalla pidemmälle heitän kun umpikelalla. :)

kyllä jostain halpismarketista saa ihan ok setin 30€:lla, parempia ovat kuin yksikään 10 vuotta sitten !

e:
Ja itse kysymykseen niin kyllä suosittelen menemään johonkin ihan kalastusvälinekauppaan ja pyytämään myyjältä sopivan paketin. Kertoo vaan mitä kalastaa, missä ja hintaluokan niin sopiva ja toimiva paketti varmasti löytyy. On sitten kerralla sopivat siimat ym. Ja voi keskittyä vaan itse asiaan eli kalastukseen.. Kireitä..

kävin jeesaamassa kaveria, kun oli ostamassa virveliä mökille. mentiin alan liikkeeseen. noh tarjos sellasta perus järeetä vapaa ja solstage 4000 kelaa.
plokattiin siihen hiukan herkempi vapa (kiva nostella ahvenia ja haukia sellasella vavalla joka hiukan taipuu 30g lusikan kanssa eli hiukan kevyempiä pelejä haettiin).
myyjä kauppas siihen sitten .35 monofiilia, oli varmuudella jotain viime vuotista siima jota ei ollut saanut myytyä.

mä olen sitä mieltä että kun ihminen astuu sisään liikkeeseen (oli minkä alan tahansa) alkaa välittömästi kusetus yritys, eli myydä jotain shittiä noboille !!

Ja itse kysymykseen niin kyllä suosittelen menemään johonkin ihan kalastusvälinekauppaan ja pyytämään myyjältä sopivan paketin. Kertoo vaan mitä kalastaa, missä ja hintaluokan niin sopiva ja toimiva paketti varmasti löytyy. On sitten kerralla sopivat siimat ym. Ja voi keskittyä vaan itse asiaan eli kalastukseen.. Kireitä..

Ilman muuta kannattaa ostaa avokela. Esim. Shimanon 4000-sarjalaiset ovat tosi edullisia, toimivia ja kestäviä vehkeitä. Jos halvalla haluaa kalaan päästä, niin ostaa vaikka tuon Shimanon valmiin setin, joka sisältää vavan, kelan(4000-sarja) ja rullan monofiilisiimaa. Maksaa muistaakseni alle 100 euroa. Tosin nuo halvat vavat eivät ole kovin erikoisia, mutta kyllä niillä alkuun pääsee.

Jos ko. yhdistelmän sitten hankkii, kannattaa tuo tavallinen monofiilisiima vaihtaa heti kunnon kuitusiimaan(=punottua), joka ei jousta, ja jossa on todella suuri vetolujuus suhteessa paksuuteen. Esim. 0,15mm/10,5 kg. Tämän ansiosta kevyetkin vieheet lentävät pitkälle, säästyy uistimia ja kalastus on muutenkin tunnokasta ja miellyttävää. Ainoa miinus tuossa kuitusiimassa on hinta; rulla maksaa helposti yli 20 euroa, mutta saavutettuun hyötyyn nähden tuo ei ole ollenkaan paha.

Eka virveli oli itellä nappulana umpikelallinen ja sillä tuli sitten viskottua. Myöhemmin sitten sain avokelallisen käsiini ja en kyl ois umpinaiseen takas vaihtanu. Itellä ainakin umpikela oli "ensivirveli" ja sai harjoteltua sillä ehkä paremmin heittämistä. Tosin avonaisella ei se vaikeampaakaan ole.

Nonii... Nyt on käyty Sammonkadun kalastusliikkeessä.
Käteen tarttui joku tarjoussetti avokela-vapa-siima yhdistelmä joka maksoi 39e.

Illalla heti järvelle testaamaan ja neljännellä heitolla lusikka pohjassa :D
Tai sitten se oli tosi iso hauki ;)
Täytyy hakea lisää uistimia ensihätään viikonlopuksi.
Vitsi tästä tulee vielä kallis harrastus jos joka neljännellä heitolla menee
7,5 euroa aluskasvillisuuteen. Mutta mukavaa se oli niin kauan kuin sitä kesti

Nonii... Nyt on käyty Sammonkadun kalastusliikkeessä.
Käteen tarttui joku tarjoussetti avokela-vapa-siima yhdistelmä joka maksoi 39e.

Illalla heti järvelle testaamaan ja neljännellä heitolla lusikka pohjassa :D
Tai sitten se oli tosi iso hauki ;)
Täytyy hakea lisää uistimia ensihätään viikonlopuksi.
Vitsi tästä tulee vielä kallis harrastus jos joka neljännellä heitolla menee
7,5 euroa aluskasvillisuuteen. Mutta mukavaa se oli niin kauan kuin sitä kesti

Kunnon siimat ja hyvät solmut ni voi vetää koukun suoraksi :) Suosittelinhan sulle et käy hakemassa alkuun jotain bilteman halpispeltejä ni ei harmita vaikka joku jäiskin pohjaan :I

No sinne jorpakkoon lähti perukkeet ja kaikki :)
Ajatus oli käydä hakemassa biltemasta jotain halpissettiä tilalle näin alkuun.
Pistäkääs joku hyvä linkki ohjeisiin miten tehdään oikeaoppisesti solmu siiman ja uistimen/perukkeen yhdistämiseksi.

Kuitusiimalla pitää kans kyl huomioida se ettei oo ihan jäykkisvapa ja jarrukin saa olla melko löysällä. Saattaa kala aika äkkiä lähtee matkoihinsa jos ei yhtään jousta. Ite käytän kyllä kuitusiimaa vetolujuuden, tuntuman ja pitkien heittojen takia :) Vapa on sellasta sopivan löysää sanotaan nyt keskiluokkaa ja jarru antaa löysää about kilon vedolla.

edit: Tämä siis taimenta kalastaessa koskella :D

Riippuu paljolti siitä mitä kalastaa. Tuo ensimmäinen, joka on lyhyempi (ja ehkä myös kärjeltään jäykempi?) voisi olla parempi esim. isoja vaappuja vedetteässä, kun kalastetaan vaikkapa haukea. Vaikeapa noista on näkemättä/kokeilematta kuitenkaan sanoa. Vaikuttaa molemmat kuitenkin ihan toimivilta yleisvavoilta kaikenlaiseen vetouisteluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom