Kalastus: umpikela vai avokela?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Totta, Hyrrällä heittää pitkälle, mutta threadin aloittaja: älä osta hyrräkelaa ekaksi heittokelaksi.

Komppaan tätä lausuntoa vaikka itse hyrrällä pääasiassa heittelenkin jättihauen perässä. Helppoheittoinen hyrrä+vapapaketti maksaa hunajaa. Ei niin helppoheittoinen(tosin heittää pitkälle osaavissa käsissä) abun pro rocket mikä mulla on niin... vie hermot, jos ei ole motivaatiota ensin muutamaa reissua käyttää opetteluun ja sittenkin esim. vastatuuli voi tehdä ongelmia vielä pitkään, varsinkin vaappujen kanssa mihin tuuli ottaa. Halvemmat vetohyrrät taas ei sitten ole ollenkaan nautinnollisia käyttää muussa kuin vetouistelussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vieläkö umpikeloja edes tehdään :D

No, eikös elävää legendaa, Abumaticia ainakin vielä valmisteta ja vanhatkin kestävät iäti ;)

Image95.jpg

Mm. taimenille em. Bilteman uistimet kelpaavat todella hyvin. Hintakin on sitä luokkaa ettei suuremmin harmita jos/kun jää pohjaan.

Kalastusliikkeestä saa hyvän setin, joka kestääkin. Sijottaa pitää just tollanen 50€, kaksosanen vapa ja joku näpsä avokela. Muutama "hyväkin" uistin kannattaa ostaa, mutta jos meet uudelle kalapaikalle ni noi bilteman pellit on ihan käteviä jos siel pohjassa on jotai sattumia eikä viitti reissun aikana jättää kolmea 6-8€ maksanutta viehettä pohjaan. Ja hyvä siima tosiaan kannattaa hankkia. Kirjolohelle voi syöttää jotai pientä vaappua ja oranssi Bete lotto-niminen lippa toimii varmasti ;)

Kävipä tossa 1.5vko sitten niin, että olin Keuruun pihlaiskoskilla kalastamassa ja neljä kolme kertaa meni siima poikki kalan ollessa kiinni :S Nyt tosin meen perjantaina samalle koskelle järeemmillä vehkeillä, katotaa jos nyt sieltä sais kolmikilosen taimenen jolla on mun skitterpoppi leukapielessä!

:offtopic:

Vaikea uskoa, kun rakenteensa puolesta eivät vain ole niin pitkäheittoisia, kuin avokelat. Taitaa olla heittäjissä vika, jos eivät avokeloilla umpikeloille pärjää. Ne jotka oikeasti skabaavat pituusheitoissa käyttävät muuten järjestään hyrräkeloja.

Vastauksen pointtina oli lähinnä sunnuntaikalastajien heitot.. Suosittelen edelleenkin aloittelijalle hyvää umpikelaa.:kippis1:

Tuollaisen helmen jos vielä löytäisi..Taitaa olla 60-70 luvun käsintehty malli Abulta. :kuola:

Taitaa olla 2000-luvulla Kiinassa valmistettu.

475.jpg

Viimeksi muokattu:
Itellä on avokela ja hyvin pelittää, huippu oli joskus aina ku isiä vitutti selvitellä mun siimasotkuja :D
Ei oo kyl monee vuotee ees koskenukka virvelii joskus olin viel kunnon kalamies uistimia nii perkeleesti. Kerran oli hyvä ku ostin uuen merelle sopivan uistimen ku oltii etelää menos johonki saaree. Uistin makso varmaa 100 markkaa tai jotaa no ainaki kallis se oli. Päästii sinne saaree ni nakkasin uistimen kiinni ja kiskasin nii paljo ku lähti ja katoin et kylläpäs tää uistin pitkälle lentää.. ni eiköhä vaa tuu takas pelkkä siima... FUCK :D

Tuossa kaivoin monen talven jäliltä lumipenkassa maaneen kalastajan Daiwan(avokela) esiin ja suuntasin muutaman kaupasta ostetun vieheen kanssa kalasteleen. Pari viehettä ahti nappas ja yhen 1kg hauen sain ja emäntä prkl nappas tommosen 3,5kg vonkaleen, minä kyllä väsyttelin sen ja kelailin sen veneen viereen että akka sai sen haaviin. Kyl siin tohinassa lenti digikamera järveen mutta onneks sain ylös ja vehje toimii vieläkin, olis tullu kalalle hintaa. Kiinnostanu aina mitä hauet syöny ja tämän veijarin mahassa oli sorsan poikanen. Kalaa syötiin pari päivää, ol hyvvee.

En tiiä jaksaako toista kertaa lähtiä ku rupee noita pimppiäisiä olee taas nii kauheesti ja tullu liian mukavuuden haluiseksi. Ehkä vähän raottas olkkarin verhoa jos sitä ruskettuiski vähäsen.

Ei muutaku sotkusia siimoja ja partahaukia:thumbs:D

Yleinen argumentti aloittelijalle umpikela on nykyään kyllä ihan päin hanuria. Modernit avokelat ovat riittävän helppoheittoisia ja varmatoimisia, että ei heittohelppouden takia kannata umpikelaan erehtyä. Avokelasta kuitenkin löytyy yleensä parempi siimatilavuus, parempi jarru ja kyllä ne pitemmät heitotkin. Jos helppoheittoisuutta haluaa lisätä avokelaan niin löytyy liipaisimella varustettuja avokeloja.

Umpikelaa en kyllä itse harkitsisi mihinkään muualle kuin todella pienille puroille missä tarvii tehdä yhdellä kädellä todella tarkkoja heittoja ja lyhyille matkoille. Muussa käytössä umppari==turha.

Päästii sinne saaree ni nakkasin uistimen kiinni ja kiskasin nii paljo ku lähti ja katoin et kylläpäs tää uistin pitkälle lentää.. ni eiköhä vaa tuu takas pelkkä siima... FUCK :D

Itellä kävi sama Aurajoessa, halusin näyttää silloselle tyttökaverille että miten se uistin lentää pitkälle, ja lensihän se, isohko lusikka, joka ei ollutkaan kiinni...

Mä en koskaa oo ees heittäny umpikelalla, Avokela se olla pitää.. Haspeli hallitsee niinsanotusti:)

Jep, kyllähän näihin kalastusvuosiin on mahtunut monenlaisia kommelluksia, Itelle kävi niin, että Luhr Jensenin punakeltanen mustilla pilkuilla ollut crocodile lensi 100m kaaren suoraa järvee.. En mä normaalist nii pitkälle saa lentää;)

Kellepä kalastajalle noita pitkiä heittoja ei olisi käynyt.

Ja tosiaan avokelaa minäkin suosittelen, helppouden ja paremmuuden vuoksi. Umppari sopii lähinnä lapsille.

Hyrräkelaa taas en suosittele ellet ole valmis kuivaharjoittelemaan aluksi pelkillä painoilla. Nim. merk. lapsena muutaman päivän heitellyt lyijypainoa nurmikolla. Tuolla kumminkin selviää suurimmasta osasta heitoista aiheutuneista siimasotkuista.

Ja hong kongista en moisia suosittelisi ostamaan. Kalastuskin on sellainen harrastus että kunnon vehkeillä laji on huomattavasti miellyttävämpää. Ja niihin kannattaisi panostaa vaikka käyttömäärät olisivatkin vähäisiä, kestävät nimittäin vuosia ehjinä.

Kuten GoA tuossa sanoikin jo varusteista. Mieluiten heti vaan kunnon kela, kunnon vapa ja kunnon siimat, mieluiten monikuitu/punottu/punottu monikuitu :) Ja niitä kunnon uistimia. Se on mukavaa punotulla siimalla saa kelattua miltein kaikista uistimista vaan koukut suoriksi, näin säästyy rahaa ja vaivaa :) Ja mukavampi kunnon vavalla kun jokainen uistimen potkukin tuntuu käsissä, vaikka olisi pienikin uistin. Tämä lisää mukavuutta minusta paljon. Paskoilla vehkeillä saa vaan paskan mielen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom