Kala-allergia

Jostain syystä en löytänyt kala-allergiaan liittyvää ravintoketjua.

Mitenkäs Pakkiksen muut ruoka-ainevammaiset "korvaa" kalan puuttumisen ravinnosta? Tuntuuko että tosta on jotain todellista haittaa kun rakentaa päivän syömisiä?

Mulla on ollut koko ikäni melko paha kala-allergia. Tonnikalaa pystynyt syömään ongelmitta sekä katkarapuja, siihen se sitten merenelävistä jääkin. Nyt alkaa vaan pahasti näyttämään että toi tonnikalakin alkaa oireilemaan joten sekin on pakko jättää pois :jahas: Aika ajoin tuntuu että liha-kana linja alkaa tökkimään ja kaipais vaihtelua tuohon ruokavalioon, mutta mitä? Jos toi tonnikala nyt alkaa sitten kanssa pistämään hanttiin niin milläs sen korvaa?

-Maitorahka
-Raejuusto
-Katkarapu
-Pähkinät (näistäkin sitten vaan suolapähkinät, käsittelemättömille myöskin pahasti allerginen)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole koskaan syönnyt kalaa ja hyvin olen pärjännyt. Enkä näytä kovinkaan aliravitulta. Joten täytyy nyt kysyä että mikä ihme siinä kalassa on että noin pitää huolestua jos sitä ei pysty syömään. Monesti joku tuttukin ihmettelee että enkö syö kalaa. Yleensä loppuu siihen se ihmettely kun kerron että viime kesänä ykäsin humalassa järveen sekä kusin siihen ja sieltä ne nyt kalat on nostettu. Ei vittu mikä ihmeen pyhä juttu tämä kala oikein on? Miten niin kala pitäisi korvata? Tai miksi ihmeessä sen puuttumisesta olisi jotain haittaa?

Ei se mikään pyhä juttu ole, mutta jos katotaan että pääasiallinen valkuaislähde ruuassa on liha, kana tai kala niin toi allergia leikkaa sen kolmasosan vaihtoehdoista pois. Tää taas johtaa vääjämättä siihen että tulee melko usein syötyä niitä samoja huttuja jotka pitkän päälle alkaa puuduttamaan. Eli hainkin tässä vinkkejä miten tehdä monipuolisempia ruokia kun kala ei ole vaihtoehtona.

Tuossahan jo luettelitkin hyviä lähteitä. Täällä sama kuvio, eli purkkitonnikalaa pystyy (edelleen) syömään, mutta muuhun ei parane koskea. Tällä hetkellä proteiinit tulee tavallisimmin tunasta, herajauhosta, maidosta, kananmunasta ja rahkasta. Vähemmät määrät tulee kinkusta ja juustosta sekä toisinaan tulee popsittua auringonkukansiemeniä tai pähkinöitä. Kun joku noista alkaa pursuamaan korvista, lisään luultavasti kanaa/lihaa mukaan päivän setteihin. Kalaa nyt en kauheasti osaa kaivata, kun sitä ei koskaan ole oikein voinut syödä. Tietysti voisi olla ihan mukavaa saada kalaöljyt suoraan ruuasta.

Yksi kikka on tietysti käyttää samaa ruoka-ainetta, mutta kokeilla jotain uutta reseptiä. Esim. pitsaa voi modifioida aika vapaasti oman maun mukaan, vaikkei olekaan ehkä mikään paras päivittäinen ateria. Itse tehtyjä proteiinipatukoita tekisi mieli kokeilla (esim. Bigfellan resepti pakkiksella).

Mites nuo palkokasvit? Pavut, linssit, soijatuotteet? Tofu? Quinoassa taitaa olla 15% proteiinia myös, ei tietty mikään hirveen hurja määrä, mut kuitenkin.

En voi käsittää, jos joku ei saa proteiiineja kasaan ilman kalaa. Suurin kysymysmerkki nousee rasvojen ympärille, varsinkin jos ei voi käyttää kalaöljyvalmisteita (useat allergikot eivät ilmeisesti voi koskea näihinkinkään). E-EPA ja DHA rasvahappojen olemassaolo ruokavaliossa taittuu melko olemattomiin.

En voi käsittää, jos joku ei saa proteiiineja kasaan ilman kalaa. Suurin kysymysmerkki nousee rasvojen ympärille, varsinkin jos ei voi käyttää kalaöljyvalmisteita (useat allergikot eivät ilmeisesti voi koskea näihinkinkään). E-EPA ja DHA rasvahappojen olemassaolo ruokavaliossa taittuu melko olemattomiin.

Ja jos viellä 30 iässä iskee ongelma... kun on ollut jo koko ikänsä ilman kalaa. Ja perkule kokkikirjat on täynnä ohjeita muillekin kuin kalalle.

Minulla on todella paha kala-allergia ja syön lihan ja kanan lisäksi aika paljon kasvisruokaa. Proteiinin saannista en ole huolissani, mutta rasvahappojen saanti vähän huolestuttaa. Lääkärin mukaan en saisi syödä ollenkaan kalaölyvalmisteita, sillä allergiani on hengenvaarallinen.

Mistä muut kala-allergikot saavat omega-kolmosensa ja muut tärkeät rasvahapot? Itse käytän aika paljon kasviöljyä, mutta en ole varma niiden tehosta kalaöljyyn verrattuna. Rasva-arvoni ovat kyllä erinomaisesti, mutta se lienee normaalia kaltaiselleni parikymppiselle.

Minulla on todella paha kala-allergia ja syön lihan ja kanan lisäksi aika paljon kasvisruokaa. Proteiinin saannista en ole huolissani, mutta rasvahappojen saanti vähän huolestuttaa. Lääkärin mukaan en saisi syödä ollenkaan kalaölyvalmisteita, sillä allergiani on hengenvaarallinen.

Mistä muut kala-allergikot saavat omega-kolmosensa ja muut tärkeät rasvahapot? Itse käytän aika paljon kasviöljyä, mutta en ole varma niiden tehosta kalaöljyyn verrattuna. Rasva-arvoni ovat kyllä erinomaisesti, mutta se lienee normaalia kaltaiselleni parikymppiselle.

Iso osa kala-allergikoista ottaa omegat ja rasvahapot ihan kalaöljystä, koska se ei sisällä yhtään kalan proteiineja (mikä sen allergian aiheuttaa). Pieni osa kala-allergikoista ei valitettavasti voi käyttää kalaöljyjä, mutta niille on sitten keksitty esim. pellavaöljy.

Mulla on tällä hetkellä tällanen http://www.valioravinto.fi/iho-omega testissä ja näyttäisi alkavan pelittämään. Kala-allerginen olen kans ollut koko ikäni, lisäksi mulla on erittäin paha kananmuna-allergia... vuosi sitten täytyi myös lopettaa maitotuotteiden käyttö, pari palaa juustoa voi syödä päivässä ja sattunnaisesti voi ottaa happamia maitotuotteita. Eipä ole silti koskaan ollut proteiinien saannissa ongelmaa. Ainoa asia mikä tässä kalan puutteessa on saattanut vaikuttaa on varmaan tuo iho (paha atopia ja nokkosihottuma). Mutta sekin on varmasti vain pieni osa edellä mainitun aiheuttajista.

En minäkään nyt oikein käsitä miksi se niin suuri murhe olisi jos ei saa kalaa syödä? Mielikuvituksen puutetta ;)

Minulla on myös hengenvaarallinen kala-allergia ja syön Lysin sitruunanmakuista kalaöljyä. Kannattaa kokeilla vaikka ensin kalaöljykapseleilla tuleeko oireita. Itse testasin muinoin sellaisella pienellä kapselilla joiden päiväannos on useampi kapseli, sitten muutamalla kapselilla ja lopulta siirryin öljyyn. Jos oikein pelottaa niin voit kokeilla öljyä ensin iholle samaan tyyliin kuin prick-testissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom