Kaksoistutkinto

Suoritin kaksoistutkinnon keväällä 2000. Mielestäni työmäärää ei ainakaan kannata pelätä. Itselläni meni liiankin lujaa koulun ulkopuolella (suurimman osan ajasta asuin ammattikoulun soluasuntolassa ;)), ja silti ei tuntunut lainkaan rankalta. Toki työtä on enemmän kuin pelkässä amiksessa, mutta luulisin että normaali lukio on työläämpi kuin kaksoistutkinto. Varsinkin ammattikoulupuolella pelkkä tunneilla käynti riittää hyvin pitkälle.

Käytännön järjestelyt riippuu varmasti oppilaitoksesta. Joensuun oppimiskekuksessa myös lukiotunnit pidettiin ammattikoulun tiloissa. Muutama meni ammattiaineiden kanssa päällekkäin, mutta yleisesti ottaen järjestely toimi erinomaisesti. Pelkästään ammattikoulua käyvillä oli pari tuntia vähemmän viikossa, mutta pisimmät päivät oli kuitenkin vaan sen 8-16.

En kadu kaksoistutkinnon suorittamista mutta jos tiedät jatkavasi esim. yliopistoon, ei siitä tottapuhuen juuri hyötyäkään ole. Itse olin vielä pari kuukautta ennen valmistumista varma etten jatka opiskelua, mutta kävin kuitenkin pääsykokeissa ja yliopistoon päädyin... valmistunut en ole vieläkään :nolo:

Lisäänpä vielä sen verran, että meillä siis lukiopuolella opiskeltiin vain ne 4 pakollista (äidinkieli, ruotsi, englanti, lyhyt matematiikka) ja koko homma kesti 3 vuotta. Jos aiot yliopistoon, kannattaa ottaa pitkä matematiikka jos vain mahdollista.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yhdeksäs luokka on nyt lopuillaan, ja on aika hakea yhteishaussa, mietin menisinkö lukioon, vai amikseen, tulevassa ammatissani kuitenkin tarvitsisin lukiopohjaa, mutta haluaisin myös saada sivu / vara-ammatin, ja päätin mennä ammattiluokioon eli suorittaa kaksoistutkinnon, jos joku tällä foorumilla on suorittanut kaksoistutkinnon, niin voisitteko kertoa oliko kokemus rankka, vai ok, en sentään haluaisin mitään burn outtia ja 10h päiviä :david:

Mulla on kaksoistutkinto, tosin ei täysin yhtäaikaa suoritettu, vaan otin parinvuoden etumatkan lukiossa, eli viimeinen vuosi lukiossa oli eka vuosi amiskassa. Oli rankkaa, sen voin sanoa mutta ei ylivoimaista. Mulle on ollut molemmista tutkinnoista todella paljon apua kesätöihin pääsemisessä ja myöhemmin yliopistossa: molemmista saa korvaamatonta tietoa ja jälkeenpäin sanottuna olisin ollut taukki jos olisin jättänyt jommankumman käymättä. Amiskassa oppi valtavasti käytännön työelämästä ja ihmisten kanssa toimeentulemisesta. Lukio sivisti ja opetti katsomaan asioita laajemmilta kannoilta.

Oikeastaan ainoa asia mistä itse olisin halunnut saada valmennusta oli amiksen opettajien kanssa taistelusta siitä, saanko jäädä lukulomalle ennen kirjoituksia vai en. No, mun tapa hoitaa asia oli että marssin opolle, sanoin että aion häippästä lukulomalle muutamaksi viikoksi, moi, koettakaa pärjäillä. Eli jos päätät suorittaa yhtäaikaa tutkintoja, niin taistele lukulomastasi. Älä aliarvioi yo-kirjoitusten vaikeutta. Ylipäätäänkin kannattaa vaatia itselleen kaikkea ekstraa, sillä yleensä (amis)opettajilla on aina jotain ässiä hihassa joita kyllä kannattaa ruinata esim. jos oikeasti väsyt ja alkaa vanne pään ympärillä kiristää, kannattaa hakea lepolomaa vaikka pari päivää. Ainakin mun opettajat oli todella ymmärtäväisiä. Myös kuraattorin vastaanotolle kannattaa mennä jos jokin opiskelujuttu painaa. Käytä henkilökuntaa hyväksesi: ne on siellä sua varten.

Motivaatiosta sen verran, että mua auttoi valtavasti pakkomielle valkolakista. Kuulostaa hullulta, mutta se tutkinto sinänsä ei niinkään himottanut vaan se lätsä jota saa vappuna pitää. Mä halusin vappuhatun! :david: Ja sen saatanan lätsän sain, piru vie! Suosittelen siis sinullekin jotain yhtä hullua päähänpistoa, motivoi ihmeesti.

Tsemppiä!

varmasti hyvä vaihtoehto toi kaksoistutkinto, mutta agrologi opintoihin et tarvitse lukiota. jos tuntuu että lukupäätä riittää niin mene ihmeessä suoraan sit viikkiin ja agronomiksi. olen itse valmistumassa oleva agrologi ja työ tilanne on aikas huono jos ei ala yrittäjäksi. agronomina on jo paljon enemmän vaihtoehtoja!

Kyllä nykyään pitäisi päästä amiksestakin yliopistoon samalla tavalla kuin lukiosta eli pääsykokeiden kautta.

Mun tiedekuntaan valittiin viime vuonna 5 (viisi) henkilöä pelkän pääsykokeen perusteella. Kaikki loput 115 pääsykokeen ja yo-tutkinnon perusteella. Lisäksi noista viidestä pelkän pääsykokeen perusteella valitusta neljällä oli yo-tutkinto, olivat vain pärjänneet pääsykokeessa niin hyvin etteivät tarvinneet yo-todistuksen tuomia lisäpisteitä. Eli saldona 1 "amis" pääsi sisälle. :)

Moro... minäkin olen kaksoistutkintoa suorittamassa neljässä vuodessa ja ens vuonna pitäs kirjottaa yliopppilaaksi ja sitten vielä vuosi amiskaa sähköasentajaks.

Jos et aio lukea matemaattisia aineita lukiossa

Kyllä minä luen pitkän matikan kaikki pakolliset kurssit ja pari ylimäärästä sekä fysiikkaa n. 8-9 kurssia sekä kemiaa 5 kurssia!! :whip:
Eikä ole edes rankkaa :) tässäkään jaksossa ei ole kuin koulua puol kymmenestä kahteen ja parina päivänä puol 12 ->2 :D eli ei ole mitään kiirettä ja tulee käytyä lukio kursseja varmaan enemmän kun muut lukiolaiset :)

Toisaalta sainkin n.20 kurssia amiskasta hyväksilukuja soveltaviin kusseihin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom