Kaksi-vaiheinen palautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Elikäs...taannoin kun aloitin tuon lisäravinne experimentin keskustelin Miken kanssa erinäisistä lisäravinteista ja milloin niitä tulisi ottaa. Lyhyessä postittelussa päädyttiin siihen, että kaksivaiheinen palautuminen proteiinin ja hiilihydraattien avulla olisi paras vaihtoehto. Ajattelinkin nyt sitten kertoa miten asia toimii ja miten olen huomannut sen toimivan itselläni.

Yksi edellytys mielestäni tälle perinteistä palautusta kehittyneemmälle on se, että pari-kolme tuntia ennen reeniä syödään hyvä hiilaripitoinen ruoka.

Välittömästi heti reenin jälkeen nautitaan laadukas, nopeasti imeytyvä proteiini hera/isolaatti. Toisinkuin on luultu kroppa vaatii välittömästi harjoituksen jälkeen proteiinia enempi kuin hiilihydraattia. Syy siihen miksi protu otetaan yksinään on se, että kropan ei tarvitse jakaa toimia proteiinin ja hiilareiden kesken, se voi vain ja ainoastaan keskittyä ja imeyttää ne proteiinit suoraan käyttöön....painotan, että tämä edellyttää LAADUKASTA proteiinia esim.immediately action(jota Mike käytti) tai vaikka instant wheytä mitä itse käytän.

Hiilihydraatit otetaan puolituntia proteiinin ottamisen jälkeen, jolloin kroppa on optimaalisimmillaan ottamassa sen vastaan koska "nälkä" hiilareille on kova. Ja taas sama juttu, kroppa ottaa sen suoraan vastaan jaimeyttää sen välittömästi hyötykäyttöön. Mike käytti hiilarina dekstroosia, minä instant mass palautus juomaa, missä enempi hiilareita kuin proteiinia.(moni laadukas palautus juoma varmasti käy, nämä oli esimerkkejä)

Omat huomiot joita huomasin palautumisessa kun vaihdoin tähän systeemiin:
-reenin jälkeen ei tullut väsymystä missään välissä(siis vaikka parin tunnin päästä)
-Näläntunne pieneni iltasella(eli kroppa ei tarvinnut niin paljon ravinteita, koska tarpeet oli tyydytetty paremmin kuin aiemmin)
-Ja tietysti palautuminen...parantui itselläni aivan uskomattomasti. En tiedä kehtaisiko sanoa tuplaantui..mutta huomattavasti. Selkeimmin sen huomasi siinä, että aikaisemmin saattoi KOVAN reenin jälkeen olla kolmekin päivää lihakset kipeät....nyt ei ole muutakuin seuraavana päivänä pientä jäykkyyttä ja lihaskipua, ja toisena päivänä tuntui jo, että voisi mennä ottamaan yhtä kovan reenin samalle lihasryhmälle.
Miken yllyttämänä laitoin tän treedin pystyyn, koska tämä on kokeilun arvoinen juttu varmasti monelle.....suosittelen..

PS: Kaikki mitä kirjoitin ei ole täyttä faktaa vaan joukossa on omia päätelmiä...joten keskustelu vapaa.... :rock:

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15: hifistelyä tai ei mutta tämä toimii, tosin juuri noilla hifiprotuilla, ei siis pieruheralla. :arvi:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
Mistä tiedät ettei toimi halvalla heralla?

Siitä koska halvat herat ei imeydy niin hyvin ja nopeasti...pitää olla isolaattia tai ainakin osaksi isolaattia. Mun vatsa on aika hyvä mittari :D halvat antaa ilmoottaen että imeytyminen ei toimi hyvin....prööt

Erittäin mielenkiintoista. Pakko kokeilla jossain vaihessa, vaikka immediately actionin ym. hinta hieman rajoittaa kokeiluhalua.

Treenin jälkeiset ruokailut ilmeisesti normaaliin malliin, eli päivän seuraava kiinteänruoan ateria(päivän kaloripitosin) n. tunnin jälkeen hiilareista?

Manuel sanoi:
Erittäin mielenkiintoista. Pakko kokeilla jossain vaihessa, vaikka immediately actionin ym. hinta hieman rajoittaa kokeiluhalua.

Treenin jälkeiset ruokailut ilmeisesti normaaliin malliin, eli päivän seuraava kiinteänruoan ateria(päivän kaloripitosin) n. tunnin jälkeen hiilareista?

Immediately on varmasti parhaimpia mahdollisia protuja tohon mutta kyllä siihen muutkin laadukkaat isolaatit sopii..pääasia on, että se on nopeasti ja hyvin imeytyvä protu. Jep juuri näin, hiilareista tunti normaali safka..mikä sitten onkaan..itelläni m.rahka ananas ja pari leipää jossa juustoa ja kalkkunafileetä.

Tiedz sanoi:
Siitä koska halvat herat ei imeydy niin hyvin ja nopeasti...pitää olla isolaattia tai ainakin osaksi isolaattia. Mun vatsa on aika hyvä mittari :D halvat antaa ilmoottaen että imeytyminen ei toimi hyvin....prööt

Pisti silmään tuo laadukas ja instant whey samassa lauseessa; jos tarkoitat reflexin instant wheyta niin sehän on konsentraattia, eli pohjimmiltaan samaa tavaraa mitä se markan hera. Immediate action ja instant whey ovat ihan eri planeetoilta..

Mää olen kyllä ottanut just päinvastoin, eli hiilarit eka ja protskut 45 min. perästä. Ja sitten ATERIA! siitä n. tunti. Mulla ainakin tämä toimii mutta hiilareiden joukossa onkin kreatiini ja glutamiini. Mulla ollu sellanen käsitys, että noi proteiinit ei heti treenin jälkeen oikein imeytys (paitsi glutamiini) mutta onko tästä päinvastaisesta jotain oikein tutkimustietoa olemassa? Hiilareiden suosimisesta ennen protskua treenin jälkeen on kirjoitettu paljonkin ja siis tutkittu myös. Lisää faktaa tiskiin ois ihan jees.

Tässä tämän hetkinen minun palautus systeemi jota olen nyt kohta 2 vkoa kokeillut:
Ennen treeniä
V12 13g/+BCAA 10g

Jälkeen treenin
30g hera/soija kombo+bcaa 10g

30min jälkeen
Palkkari 50g(rego 2) + 10g hera/soija kombo + V12 13g

venyttely. Heti jälkimmäisen palkkarin jälkeen koko kropan käyn läpi vennyttelylla siten että 10s per venytys.

Sitten olen noin tunti tuon jälkimmäisen palkkarin jälkeen syönnyt kevyesti sekä ottanut 30g ProSlowta.

Tuo hera/soija kombo on hydrolysoitu hera, hera isolaatti ja hydrolysoitu soija yhdistelmä. Ostin kaikki pussit ja kippasin samaan sankkoon ja sekoitin.

Ja samat huomiot on minullakin kuin Tiedzillä.
Ei väsymystä.
Ja varsinkaan ei nälän tunnetta.
Ja ihmeelisintä on että juuri lihasten kipeytyminen on oikeastaan poistunut täysin. Koskaan en ole näin kovaa treenannut ja kuitenkin seuraavana päivänä ei ole paikat kipeenä.

Ite oon kans joskus harkinnu tollasta palautumissysteemiä, kun siitä on aikaisemminkin puhetta ollut. Odotan kuitenkin sen verran, että saan muut perusasiat kuntoon ja edelliset lisäravinteet käytettyä.

Tässä Ari Godzilla Kokkosen sivulta lainattu pätkä:"Hiilihydraatit ovat kehon tärkein ja pääasiallinen energianlähde. Urheilijan kannattaa tankata riittävästi hiilihydraattia ennen urheilusuoritusta tai harjoitusta, käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että syödään aamulla ja pitkin päivää hiilihydraattipitoista ruokaa.

Valtaosan hiilihydraateista saat ihan normaalista ruuasta mutta harjoituksen jälkeen sinun kannatta varmistaa mahdollisimman nopea palautuminen nauttimalla maltodekstriiniä hiilihydraattilisänä.

Maltodekstriini on paras hiilihydraattilähde treenin jälkeiseen palautusjuomaa, juuri sen nopean imeytymisen vuoksi. Koska maltodekstriini imeytyy nopeasti, voit käyttää sitä myös energiatankkaukseen ennen treeniä."

toimiiko hydrolysoitu hera samanlailla ku isolaatti vaikka hydro hera on konsentraattia ? hydro pitäis imeytyy josain 10 min. elikkäs voisin periaattees ottaa sen ja sit noin 15-20 min sen jälkeen malto/dekstrose sekoitus ?

Evolutionilla oli tuon tapainen juttu jossaki...siinä ei muistaakseni tosin ollut tuota ennen treeniä olevaa ateriaa, yllätys yllätys..tais täälä jossain olla aiemminkin puhetta tästä palautumisesta, pitää itekki tesmailla tuota tapaa joku kerta.

:rock: Jep olen käyttänyt kaksivaiheistapalautumista ja se toimii. :thumbs:

Listaan lisää etuja:

1.Parempi ottaa palautusjuoma osissa kuin kerralla, sillä elimistö hyödyntää sen paremmin.

2.Nesteen nauttiminen on tärkeintä palautumisessa. Kunnon hiilarisatsi treenin jälkeen ei imeydy niin nopeasti kuin hydr.proteini.

3.Treenin jälkeen on tärkeää saada aminohapppoja ,kun taas hiilarit voi hieman odottaa.

4.Treenin jälkeen kasvuhormonitasot ovat korkealla. Hiilarit lisäävät insuliinin eritystä ja se ei tee hyvää kasvuhormonitasoille.

Huom! Nuo ovat vain omia päätelmiä.

Mitenkäs on, voikos tuossa toisessa drinkissä käyttää nii että on 1:1 hiilarit ja proteiinit? vai häiritseekö se sitten noita hiilareita imeytymästä?

ljp sanoi:
Pisti silmään tuo laadukas ja instant whey samassa lauseessa; jos tarkoitat reflexin instant wheyta niin sehän on konsentraattia, eli pohjimmiltaan samaa tavaraa mitä se markan hera. Immediate action ja instant whey ovat ihan eri planeetoilta..
Ensinnäkin...katsoppas sitä instant whey purkkia tarkemmin...totta kyseessä on konsentraatti, missä on osaksi isolaattia..ja mielenkiintoisinta siinä on se, että siihen on lisätty digezyme entsyymiä, joka pilkkoo proteiinin paaaljon pienemmiksi paloiksi. Voisin jopa verrata sen muuttuvan isolaatin veroiseksi. Lisäksi tuotteeseen on lisätty peridet..(tai jokin vastaava, en muista nimeä) ainesta jonka takia proteiini imeytyy paremmin(eli parantaa imeytymistä) Ja instant whey ei TODELLAKAAN ole minkään markan heran laatuista. Lisäksi tuotteessa on lactospore maitohappobakteereja jotka osaltaan parantaa imeytymistä ja estää sen vähäisen laktoosin haitat. Eli TUO tuote todellakin sopii tähän kaksi vaiheiseen palautumiseen. Tosin EI todellakaan ole immediately actionin veroinen sen myönnän, koska IA on tehty juuri tätä systeemiä varten.

Kuten sanoin aiemmin oma mahani kertoo mikä protu imeytyy hyvin...ainoat mitkä ei tuota minulle vatsavaivoja minkäänlaisia on twinlab ja reflex...tosin evon tai prolabin parempia tuotteita en ole edes koittanut. Ultra wheyn jälkeen ei asunnossa ole ketään kahteen päivään :D

hpt sanoi:
Mitenkäs on, voikos tuossa toisessa drinkissä käyttää nii että on 1:1 hiilarit ja proteiinit? vai häiritseekö se sitten noita hiilareita imeytymästä?
Ei ole faktaa vaan omaa päättelyä...mielestäni voi...koska keho tarvitsee silloin enempi hiilareita niin se ottaa ne käyttöön oli se 50/50 sekoitus tai 70/30. Tärkein mun mielestä on se että sen protun ottaa heti reenin jälkeen ja hiilarithan imeytyy sitten toisesta drinkistä automaattisesti...olis kyseessä pelkkä malto/dekstro tai palautusjuoma(palautusjuomissahan on juuri noita nopeasti imeytyviä hiilareita).

Ihan mielenkiintoista ja pitänee tätä itsekin testailla jossakin vaiheessa. Minkälaisia määriä olette jauhoja otteneet? Itse aattelin, että se pelkkä protu heti treenin jälkeen vois olla vaikkapa 30 grammaa. Ja siitä sitten puolen tunnin päästä sama määrä protskua ja 40-50 grammaa hiilaria (en käytä muutenkaan suurempia määriä palkkarissa). Käykö tähän jälkimmäiseen jo yhtä hyvin halvempi hera? Minkälaisia settejä te muut tätä käyttäneet ootte ottaneet?

Tiedz sanoi:
Ensinnäkin...katsoppas sitä instant whey purkkia tarkemmin...totta kyseessä on konsentraatti, missä on osaksi isolaattia..ja mielenkiintoisinta siinä on se, että siihen on lisätty digezyme entsyymiä, joka pilkkoo proteiinin paaaljon pienemmiksi paloiksi. Voisin jopa verrata sen muuttuvan isolaatin veroiseksi. Lisäksi tuotteeseen on lisätty peridet..(tai jokin vastaava, en muista nimeä) ainesta jonka takia proteiini imeytyy paremmin(eli parantaa imeytymistä) Ja instant whey ei TODELLAKAAN ole minkään markan heran laatuista. Lisäksi tuotteessa on lactospore maitohappobakteereja jotka osaltaan parantaa imeytymistä ja estää sen vähäisen laktoosin haitat. Eli TUO tuote todellakin sopii tähän kaksi vaiheiseen palautumiseen. Tosin EI todellakaan ole immediately actionin veroinen sen myönnän, koska IA on tehty juuri tätä systeemiä varten.

Tiedän, instant wheyssa on myös isolaattia seassa mutta kuinka paljon ? Ravintoarvoista päätellen ei hirveästi. Voisit verrata, että konsentraatti digezymen ansiosta muuttuu isolaatin veroiseksi ? Luitko tämän purkin kyljestä vai ? Haluaisin nähdä faktaa miten digezyme vaikuttaa proteiinin imeytymiseen.
Anteeksi provoilu, mutta jengi tuntuu kuvittelevan että kun konsentraatti laitetaan hienoon purkkiin, tehdään siitä hyvän makuista ja pistetään kylkeen hienoja sanoja (ehkä myös laitetaan lusikallinen isolaattia sekaan) niin siitä tulee superproteiini joka on eri planeetalta kuin esim evon perushera.
Itse käytän myös perusproteiinina satunnaisesti esimerkiksi dymatizen elite wheyta jossa on myös digezymet sun muut, mutta palautusjuomaan en sitä laita enkä kuvittele että se olisi merkittävästi parempaa kuin markan herat.

Muutan mielipiteeni heti kun näen faktoja, että konsentraatista voidaan tosiaan tehdä isolaatin veroista.

Tässä kun kohta laittaa uutta tilausta tulemaan pakkikseen niin hommataan nyt kokeeksi tuota ion92 ja maltoa ja ei välitetä mausta hevon huttua. Samalla voisi kokeilla myös tuota kaksivaiheista palautumista ihan mielenkiinnon vuoksi. Immediate action olisi tietysti parempi mutta menee jo sen verta tyyriiksi hifistelyksi että jätetään väliin. Olisiko viisasta tehdä esim. niin että reenin jälkeen pieni määrä tota protskua kehoon, sitten vaikka venyttelemään joksikin aikaa lihakset läpi jonka jälkeen suihkut sun muut ja sitten vielä tuo hiilari/proteiini kombo?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom