Kaksi akateemista tutkintoa - ylikouluttautumista?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jan-81
  • Aloitettu Aloitettu
Erittäin hyvää tietoa tullut aiheesta! Noista maisteriohjelmista en ollut ennen kuullutkaan, ja ilman muuta se olisi parhaiten omaan tilanteeseeni sopiva vaihtoehto. Ei tarvisi käydä noita peruskursseja, ja välttäisi rankan pääsykoelukemisen. Kuulemma ainakin yksi yksi henkilö firmastamme on MBA:ta suorittamassa, joten voisihan sitäkin kysyä, mutta epäilen työnantajan halua panostaa suurta summaa näinkin nuoreen työntekijään.

Linkissä http://www.hse.fi/NR/rdonlyres/2110AB64-7EC4-49FA-96D6-10905B79B587/0/Tilasto08SUmaistval.pdf on tilastotietoa maisterivalinnoista tältä vuodelta. Näytti olevan 239 hakijaa, joista paikan sai 137. 72:lla matka tyssäsi GMAT-testiin. Sisäänpääsy ei kuitenkaan näyttäisi ylivoimaisen vaikealta, eikä kaikkiin koulutusohjelmiin riittänyt edes yleisen hakukelpoisuuden täyttäviä hakijoita.

Olisiko kellään antaa lisätietoa tai käytännön kokemusta sisäänpääsyn vaikeudesta/helppoudesta? Rupesi kiinnostamaan tuo vaihtoehto...

Ja tuotantotaloutta olen lukenut pääaineena, kun joku sitä kyseli:)

Aivan. Eli jos hakisi sellaiseen mihin ei ole kovaa tunkua. Mikähän on GMAT, siihen en turussa törmännyt.

Edit: Johtaminen ja yritysjuridiikka olisi itselle passeleita. Koulutusäidinkieli on ruotsi ja korkeakoulututkinto on kahdesta koulusta, luulisi jotenkin pääsevän noille vähemmän suosituille sitten. Kertoivat HSE:ltä että alkuvuodesta tulee tietoa seuraavasta otannasta. Onko joku tuolla enemmän surffannut pistänyt korvan taakse koska hakuaika tänä vuonna umpeutui?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.teleware.fi/Default.aspx?tabid=213

Graduate management admission test.
Itselläkin on käynyt mielessä GMAT ja sitten kandien jälkeen rahoitukselle HSE:lle. Ei vaan mitään hirveän helppoa, jotteiko ihan mahdollista. Normi pääsykokeisiin lukemista en kyllä jaksa välttis ainakaan kauppikseen enää, saanu vähän siitä luku-urakasta tarpeeksi jo viime vuonna;)

Ei siinä muu ku se et HSE on HSE, ja saattaa kyl näkyy tulevaisuudessa uramahdollisuuksissa jos siellä ei koskaan ole ollut..
 
http://www.teleware.fi/Default.aspx?tabid=213

Graduate management admission test.
Itselläkin on käynyt mielessä GMAT ja sitten kandien jälkeen rahoitukselle HSE:lle. Ei vaan mitään hirveän helppoa, jotteiko ihan mahdollista. Normi pääsykokeisiin lukemista en kyllä jaksa välttis ainakaan kauppikseen enää, saanu vähän siitä luku-urakasta tarpeeksi jo viime vuonna;)

Ei siinä muu ku se et HSE on HSE, ja saattaa kyl näkyy tulevaisuudessa uramahdollisuuksissa jos siellä ei koskaan ole ollut..

No ei se kyllä että käyt jonkun muun koulun kuin HSE:n sulje sulta mitään ovia. Ehkä jotkut katsoo sitä hyvällä? Suomessa ei minun mielestä ole niin hirveästi väliä missä on opiskellut. Kyllä se oma luonteenlaatu määrää kuinka pitkälle pääsee...
 
Niin no tääl Lappeenrannas oon kyl tykännyt olla tosi paljon. Ainoa vika on että koulu on liian miesvaltainen;) Muuten oon kyllä tykänny, kavereita on tullu ja kivaa on ollu.. Jos viel menis kaikki kurssit läpi ni oisi 61op ennen joulua.

Sitä mä olen kyllä tässä miettinyt puolivakavissani että mitäs, jos hakeutuisi opiskelemaan myös DI-tutkinnon. Tiedä vielä että ihan tekniikkaa vai tutaa, ehkä tuta-di+ktm on liian samankaltaisia, mutta oisihan se kilpailuetua muihin verrattuna olla di myös.
 
Lähtisin myös väittämään ettei se mesta mistä sun KTM on, ole mitenkään kovin ratkaisevaa. Olemus ja ulosanti on tutkinnon jälkeen ratkaisevinta, ikävä kyllä.
 
Noihin huippu MBA-ohjelmiin on myös aika paljon tunkua. Ei riitä että rahaa löytyy, pitää myös olla kaikinpuolin helvetin fiksu.
No jos niihin pääsis jokainen sisään, niin ei niillä olisi sitä arvostusta mikä niillä tänään on. Samalla on mielestäni kyllä harhaa, että sinne otetaan vaan ydinfyysikkoja - saavutukset uralla, hakemus ja etenkin oma nälkä ratkaisevat. Korkealla pääsyrimalla on tarkoitus lannistaa ne, jotka eivät tosissaan halua sisään.

En ole siis itse moista käynyt (vielä) enkä edes hakenut, mutta toisten hakemuksiin olen kirjoitellut suosituskirjeitä melkoisen kasan joista osa on sisäänkin päässyt joten jonkunnäköinen näppituntuma vaatimustasosta on syntynyt.
 
Lähtisin myös väittämään ettei se mesta mistä sun KTM on, ole mitenkään kovin ratkaisevaa. Olemus ja ulosanti on tutkinnon jälkeen ratkaisevinta, ikävä kyllä.

Mitenniin ikävä kyllä? Eipähän tartte itkeä joka ilta itseään uneen siksi, kun jäi se HSE kirjoittamatta siihen hakulappuun kuukauden arpomisen jälkeen. Vielä on toivoa vaikken sinne lähtenytkään.

Jotain erilaista kun massaporukka tekee pitää kyllä tähän keksiä. Toinenkin tutkinto tai sitte lähteä aikanaan rohkeasti kohti lisaria/tohtorinlakkia. Tai sitte suorittaa CFA. Tai MBA-tutkinto ulkomailla.

Onneks tässä on kuitenkin vielä aikaa hioa urasuunnitelmia ja kuvioita monta vuotta. Ei tartte tänään päättää. Kesäduunia voisi tietysti katsella ulkomailta, saattaisi ehkä olla etu?
 
Mitenniin ikävä kyllä? Eipähän tartte itkeä joka ilta itseään uneen siksi, kun jäi se HSE kirjoittamatta siihen hakulappuun kuukauden arpomisen jälkeen. Vielä on toivoa vaikken sinne lähtenytkään.

Jotain erilaista kun massaporukka tekee pitää kyllä tähän keksiä. Toinenkin tutkinto tai sitte lähteä aikanaan rohkeasti kohti lisaria/tohtorinlakkia. Tai sitte suorittaa CFA. Tai MBA-tutkinto ulkomailla.

Onneks tässä on kuitenkin vielä aikaa hioa urasuunnitelmia ja kuvioita monta vuotta. Ei tartte tänään päättää. Kesäduunia voisi tietysti katsella ulkomailta, saattaisi ehkä olla etu?

Mites se tradenomin tutkinto? ;)
 
Ennemmin yksi tohtorin tutkinto kuin useampia maisteritutkintoja. Tulee mieleen ne jotkut 2 ulkomaista heeboa jotka suorittivat yhteensä 7 maisterintutkintoa Jyväskylän yliopistossa.
 
Mitenniin ikävä kyllä? Eipähän tartte itkeä joka ilta itseään uneen siksi, kun jäi se HSE kirjoittamatta siihen hakulappuun kuukauden arpomisen jälkeen. Vielä on toivoa vaikken sinne lähtenytkään.

Jotain erilaista kun massaporukka tekee pitää kyllä tähän keksiä. Toinenkin tutkinto tai sitte lähteä aikanaan rohkeasti kohti lisaria/tohtorinlakkia. Tai sitte suorittaa CFA. Tai MBA-tutkinto ulkomailla.

Onneks tässä on kuitenkin vielä aikaa hioa urasuunnitelmia ja kuvioita monta vuotta. Ei tartte tänään päättää. Kesäduunia voisi tietysti katsella ulkomailta, saattaisi ehkä olla etu?
Siksi, että oikeasti älykkäät mutta ulkoisesti vaatimattomammat ja vähemmän sosiaaliset jäävät jälkeen keskinkertaisesta kaverista jolla on Stubbmainen olemus, vaikka suorituisivat itse työtehtävistä paremmin. Tuut varmaankin itse tämän ihan omakohtaisesti jossain välissä kokemaan kun "autokauppias" kurssikaveri vie sun työn vaikka nipin napin pääsi kurssit läpi. KTM-tutkinto Lappeenrannasta ei ole ongelma, "tavallinen" olemus voi ollakin. Mä ja moni muu on huomannut ettei hyvä tutkinto ja työkokemus enää riitä, vaan pitää tosiaan olla ns. firman käyntikortti.

Itse mietin tätä eräässä seminaarissa jossa puhujina oli Wahlroos ja Sailas. Molemmat erittäin älykkäitä kavereita, mutta yksityisellä sektorilla toinen palkattaisiin kymmenen kertaa helpommin vaikka näyttö olisi sama. :offtopic:

Ainakin itse olen huomannut että oman porukan "käyntikortit" on yksityisellä puolella ja perus mörököllit on julkisella virkamiehinä. :D
 
Siksi, että oikeasti älykkäät mutta ulkoisesti vaatimattomammat ja vähemmän sosiaaliset jäävät jälkeen keskinkertaisesta kaverista jolla on Stubbmainen olemus, vaikka suorituisivat itse työtehtävistä paremmin.
Jos nyt kyse on busineksen tekemisestä, niin iso osa niistä työtehtävistä on juuri sitä muiden vakuuttamista. Tässä oma ulosanti on kyllä ratkaisevassa asemassa nimenomaan sen työtehtävän suorittamisessa.
 
Kai se KTT sun tapauksessasi olisi se juttu jos haluat itseäsi kouluttaa. Palkattoman toisen tutkinnon opiskelun sijaan saisit siitä väikkäriajasta myös palkkaa.
 
Jos nyt kyse on busineksen tekemisestä, niin iso osa niistä työtehtävistä on juuri sitä muiden vakuuttamista. Tässä oma ulosanti on kyllä ratkaisevassa asemassa nimenomaan sen työtehtävän suorittamisessa.

Niin kai. Omalla alalla työtehtävien menestyksekäs hoitaminen perustuu kyllä ihan taitoihin, mutta tuosta "käyntikortista" on tullut jotenkin aika tärkeä juttu 2000-luvulla. Esim. hoikka, kaunis, sosiaalinen ja hyvän tutkinnon omaava nainen on erittäin vahvoilla nyt.
 
Siksi, että oikeasti älykkäät mutta ulkoisesti vaatimattomammat ja vähemmän sosiaaliset jäävät jälkeen keskinkertaisesta kaverista jolla on Stubbmainen olemus, vaikka suorituisivat itse työtehtävistä paremmin. Tuut varmaankin itse tämän ihan omakohtaisesti jossain välissä kokemaan kun "autokauppias" kurssikaveri vie sun työn vaikka nipin napin pääsi kurssit läpi. KTM-tutkinto Lappeenrannasta ei ole ongelma, "tavallinen" olemus voi ollakin. Mä ja moni muu on huomannut ettei hyvä tutkinto ja työkokemus enää riitä, vaan pitää tosiaan olla ns. firman käyntikortti.

Itse mietin tätä eräässä seminaarissa jossa puhujina oli Wahlroos ja Sailas. Molemmat erittäin älykkäitä kavereita, mutta yksityisellä sektorilla toinen palkattaisiin kymmenen kertaa helpommin vaikka näyttö olisi sama. :offtopic:

Ainakin itse olen huomannut että oman porukan "käyntikortit" on yksityisellä puolella ja perus mörököllit on julkisella virkamiehinä. :D

Hei, itseään voi kehittää muutenkin kuin tutkintomielessä;) Auttaa siviilielämässäkin..

Ulkonäköä pystyy oikeesti hiomaan helvetisti, jos on ylipainoa, pieni slimmailulaihis ei haittaa, jos on tympeänaamainen, jo kampauksen vaihto tekee ihmeitä, jos on huono iho, on lääketieteellä pari aikamoista lähes taikakeinoa takataskussa jne. Vain taivas on rajana, jos oikeasti haluaa satsata.. Ihan jo perus kosmetologilla käynti ja oman tyylin löytäminen tekee ihmeitä saatikka jos satsaa rahaa ja menee plastiikkakirurgille.

Ei ne käyntikorttimaiset supliikitkaan syntyjään ole käyntikorttimaisia, monilla on ihan tarkoituksenmukainen itsekurilla höystetty ja rakennettu ulkokuori. Luonne on vähän vaikeampi, mutta kyllä kun paljon on sosiaalisissa tekemisissä toisten kanssa niin sekin kehittyy. Valovoimaisuutta omaan persoonaansa voi opetella, ja pitääkin opetella, jos haluaa olla vakuuttava kaveri. Myös siviilielämässä.

Onneks mä oon tällänen ihmisten kanssa toimeentuleva ja rohkea tyyppi;) Toki myönnän että ulkosesti on vielä hiottavaa, mutta itseä pitääkin ajatella vähän tuuninkiprojektina.. Eihän autokaan ole helmi ellei sitä vähän laita, pitää itsestäänkin huolehtia.. Väitän että suurella osalla "rumista" ihmisistä rumuus on sitä ettei osaa huolehtia itsestään oikein eikä löytää sitä tyylikkyyttä. Joillan vaatteilla ja hiuksilla, jollain skalpellilla ja botoxilla, mutta aika harvasta ei saa tyylikästä jos satsaa..;)

e: Ja ei se ole ollenkaan huono idea ajatella elämää kokonaisvaltaisena kehitysprojektina, ei pelkästään koulutuksen hankinnan vaan koko elämän kannalta!
 
Siis en itsekään mikään mörökölli ole, olen vain huomannut että työelämän arvostukset ovat jotenkin muuttuneet. Ja lehtijuttujen perusteella en ole yksin mielipiteeni kanssa.

Tietyissä firmoissa olen ainakin itse huomannut jengin olevan kuin samasta muotista valettuja :)
 
Suomessa ei kyllä arvosteta yleissivistystä pätkääkään. Melkein millä tahansa kandilla pääsee esim Yhdysvalloissa hyviin hommiin koska siellä tiedostetaan koulutuksen tuoma sivistys ja sen indikointi ihmisen oppimiskyvystä aivan eri tavalla kuin täällä. Täällä pitäisi olla insinööri melkein joka hommaan ja auta armias jos opiskelee yhtään enemmän kuin olisi tarpeen että saa paperit kouraan niin johan alkaa hirveä lässytys verovarojen tuhlaamisesta.
 
Ainakin itse olen huomannut että oman porukan "käyntikortit" on yksityisellä puolella ja perus mörököllit on julkisella virkamiehinä. :D

Täysin saman huomion olen tehnyt itsekin. On tullut tavattua eri kuntien edustajia jonkin verran työssäni ja tuntuu, että suurin osa näistä ihmisistä on vanhoja ja väsyneitä kääpiä...

Mutta todellakin, eihän se koulutus kaikkea ratkaise. Enemmänkin se on pohja, joka pitää olla melkeinpä työhön kuin työhön. Kommunikointi- ja esiintymistaidot ovat nykyään asioita, joihin olisi hyvä panostaa. Ainakin yliopistoissa on hyviä puheviestinnän kursseja, joita kannattaakin valita, vaikka ei niin kiinnostaisikaan. Toisaalta miksikään tekopirteäksi vieteriapinaksi ei kannata ryhtyä, vaan rauhallinen ja luonteva käytös toimii yleensä paremmin kuin nopeasti puhuminen ja kestohymy. Olen muun muassa nähnyt todella hyviä myyjiä, joiden en ole juuri koskaan nähnyt hymyilevän:)

Sen verran vielä lisäyksenä omaan tilanteeseeni, että tarkoituksena olisi opiskella työn ohessa. Tämä ihan siitä syystä, että työkokemus on tässä vaiheessa tärkempää kuin toinen tutkinto. Luulisin, että suurimman osan opinnoista pystyy käymään etänä ja lopuista pitää neuvotella työnantajan kanssa.
 
Firmoja ajetaan matriisiorganisaatioilla ja melkein missä tahansa bisneksessä pitää luoda asiakas ja kumppaniverkostoja että jotain kokonaista voi saada aikaan. Eli kaikki on ryhmätyötä. Mikäli et osaa myydä ajatuksiasi ensin omaan organisaatioon ja sitten kumppaniverkostoon on oikeastaan ihan sama kuinka hyviä ne ovat.

Ns. asiaosaamisen lisäksi pitää nykyään osata neuvotella, toimia ryhmässä ja myydä, jos haluaa sieltä kammiosta ulos. Näihin ja kielitaitoon kannattaa panostaa.
 
Niin, mutta en tä kun neuvottelutaidot ja sosiaaliset kyvyt ajaa sen asiaosaamisen edelle? Tiedän monta erittäin älykästä mutta ehkä vähemmän sosiaalista jeesjees-jätkää, ja tosiaan jumittavat samoissa tehtävissä pitkään. Se on vähän sääli se :(
 
Siksi, että oikeasti älykkäät mutta ulkoisesti vaatimattomammat ja vähemmän sosiaaliset jäävät jälkeen keskinkertaisesta kaverista jolla on Stubbmainen olemus, vaikka suorituisivat itse työtehtävistä paremmin. Tuut varmaankin itse tämän ihan omakohtaisesti jossain välissä kokemaan kun "autokauppias" kurssikaveri vie sun työn vaikka nipin napin pääsi kurssit läpi. KTM-tutkinto Lappeenrannasta ei ole ongelma, "tavallinen" olemus voi ollakin. Mä ja moni muu on huomannut ettei hyvä tutkinto ja työkokemus enää riitä, vaan pitää tosiaan olla ns. firman käyntikortti.

Komppaan täysin. Tosin se, miten asiat ovat nyt, ei välttämättä ennusta tulevaisuuden mahdollisuuksista. Nykyiset rekrytoijat ovat paljolti old schoolia, joilla on 70-80 -luvulla hankittu tutkinto. Ei ne välttämättä ymmärrä nykytutkinnoista mitään, kuvittelee, että se on sellaista samanlaista pehmoilua kuin silloin. Olen monta kertaa havainnut, että ihmiset eivät ymmärrä sellaista, mistä niillä ei ole omakohtaista kokemusta (jos silloinkaan).

Olin tässä taannoin -viitisen vuotta sitten- yhdessä duunissa, jossa kaikilla nuorilla kyvyillä oli kaksi tutkintoa tai toinen tutkinto tuloillaan. Kun tämä uusi polvi astuu remmiin, voi olla jopa suotavaa olla "monitieteilijä" :D Eli jos on opiskeluhaluja ja ennen kaikkea aikaa opiskella, niin ei siitä kakkostutkinnosta ainakaan haittaa ole. Vapaa-aikaa lukuunottamatta. DI:lle on kaiketi paras oheistutkinto tuo MBA, niin kun on tullut todettua.

Toisaalta, kaikki on itsestä kiinni. Edelleen uskon, että bisnestä voi tehdä ilman papereitakin, jos himoa tekemiseen riittää. Pätäkkä neuvottelupöydällä on edelleen uskottavampaa kuin pari todistusta. Jos haluaa herrahissiin tai muuhun oravanpyörään, niin silloin todistukset antavat selkänojaa.
 
Back
Ylös Bottom